Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک گروه تحقیقات بین‌المللی از نوعی نانوحسگر برای رصد آلودگی خاک و گیاهان استفاده کرده است. پیش از این از طیف‌سنجی برای این کار استفاده می‌شد که بسیار زمان‌بر بود. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پژوهشگرانی از موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، فناوری‌های انقلابی و پایدار برای کشاورزی دقیق (DiSTAP)، و یک گروه تحقیقاتی بین رشته‌ای در اتحادیه تحقیقات و فناوری حسگر نوری نانوبیونیک گیاهی را به کار گرفتند تا بتوانند سطح فلزات سنگین بسیار سمی آرسنیک در محیط زیرزمینی را در زمان واقعی تشخیص داده و روی آن نظارت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این فناوری مزایای قابل توجهی نسبت به روش‌های متداول برای اندازه‌گیری آرسنیک در محیط فراهم می‌کند و برای نظارت در محیط‌ زیست و کاربرد‌های کشاورزی به‌ منظور حفاظت از ایمنی مواد غذایی مهم خواهد بود. آرسنیک در بسیاری از محصولات کشاورزی رایج مانند برنج، سبزیجات و برگ چای موجب آلودگی می‌شود.

این راهبرد جدید محققان در قالب مقاله‌ای با عنوان حسگر‌های نانوبیونیک گیاهی برای تشخیص آرسنیک در مجله Advanced Materials به چاپ رسیده است.

حسگر نانوبیونیک گیاهی غیرتهاجمی در برگ‌های گیاه قرار داده می‌شود تا میزان آرسنیک در گیاهان را اندازه‌گیری کند. این فناوری، امکان نظارت بر جذب آرسنیک در گیاهان زنده را فراهم می‌کند.

آرسنیک و ترکیبات آن تهدیدی جدی برای انسان و اکوسیستم است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک در انسان می‌تواند طیف وسیعی از اثرات مخرب سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، دیابت، نقص‌های مادرزادی، ضایعات پوستی شدید و سرطان‌های متعدد از جمله پوست، مثانه و ریه را ایجاد کند.

افزایش سطح آرسنیک در خاک در نتیجه فعالیت‌های انسانی مانند استخراج و ذوب منجر به آسیب به گیاهان شده، مانع رشد و در نتیجه تلفات قابل ملاحظه محصول می‌شود. محصولات غذایی نیز می‌توانند آرسنیک را از خاک جذب کنند و منجر به آلودگی مواد غذایی و محصولات مصرفی توسط انسان شوند.

این نانوحسگر‌های نوری جدید که توسط SMART DiSTAP تولید شده، درصورت حضور آرسنیک تغییراتی در شدت فلورسانس خود نشان می‌دهند. این حسگر‌ها که در بافت‌های گیاهان جاسازی شده‌اند و هیچگونه اثرات مخربی روی گیاه ندارند و در واقع، روشی غیرتهاجمی برای نظارت بر پویایی داخلی آرسنیک است که توسط گیاهان از خاک گرفته می‌شود.

این تیم از این فناوری برای شناسایی آرسنیک در برنج و اسفناج و گونه‌ای از سرخس استفاده کرده است. پیش از این، روش‌های معمول اندازه‌گیری سطح آرسنیک شامل نمونه‌برداری منظم از مزرع، بافت گیاهان و تجزیه و تحلیل با استفاده از طیف‌سنجی جرمی بود. این روش‌ها وقت‌گیر هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو نانوحسگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۱۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان

ابوطالب شفقت در بازدید از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان رویکرد مدیریتی صحیح نکته بارز موفقیت این مجموعه است، گفت: این شیوه سرمایه‌گذاری از مزیت‌های مهم و اساسی کشت و صنعت فجر صفا محسوب می‌شود، اتفاقی که نتیجه آن افزایش اشتغال، امنیت غذایی، افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی است.
شفقت انجام کار‌های پژوهشی و تولید محصولات کاملا ایرانی را از دیگر مزیت‌های این مجموعه عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذار مجموعه حتی نژاد دامی که وارد کرده به نژاد ایرانی تغییر داده است.
وی با بیان اینکه مجموعه کشت و صنعت فجر صفای لرستان علاوه بر کشت گیاهان دارویی و فعالیت‌های دامی، گردشگری مدرن را دنبال می‌کند، اظهار کرد: این مجموعه می‌تواند در سطح ملی و بین‌المللی پذیرای مهمانان مختلف باشد نیز باشد.
استاندار لرستان با اشاره به بهره‌برداری از شهرک صنعتی کشت و صنعت، گفت: ایجاد زنجیره ارزش دام و تولید پوست و پشم در کشت و صنعت ضروری است.
شفقت بیان کرد: با توجه به سطح اراضی کشت و صنعت فجر صفای لرستان توسعه گیاهان دارویی و فرآوری در دستور کار قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: مردم می‌توانند با توجه به درآمد قابل توجه کشت و فروش گیاهان دارویی اقدام کنند به کشت و توسعه گیاهان دارویی روی بیاورند.
به گفته استاندار لرستان بیش از ۵۰ تا ۷۰ نقطه استان ظرفیت کشت و توسعه گیاهان دارویی را دارد.
شفقت گفت: سازمان جهاد کشاورزی باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله گیاهان دارویی را شناسایی کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.
وی بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان از مجتمع کشت و صنعت فجر صفا را اقدام مثبت عنوان کرد و افزود: این اقدام می‌تواند حتی برای سرمایه گذاران دیگر الگوی مثبتی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که می توانند سمی باشند | چیزی که درباره کتاب ها نمی دانید
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • تفاهم‌نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • تفاهم نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • وزیر ارتباطات : جزایر سه‌گانهٔ خلیج فارس با موفقیت از طریق فیبر نوری به سرزمین اصلی متصل شدند