Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، بیژن غنچه‌پور از هنرمندان سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر از اجرای سردیس دکتر مهدی بهادری‌نژاد خبر داد و درباره آن گفت: متأسفانه به دلیل شیوع کرونا، من در این دوره نتوانستم با دکتر از نزدیک آشنایی پیدا کنم و به ملاقات ایشان بروم، البته تمام سعی خود را به کار بردم که با استفاده از فیلم‌های مستند و مصاحبه‌ها بتوانم با شخصیت این فرد برجسته بیشتر آشنا شوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: یکی از نکات مثبت این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر این بود که بین معرفی شخصیت برای سوژه و اجرای کار، یک بازه زمانی نزدیک به دو ماه زمان صرف شد. این بازه زمانی سبب شد که ما بتوانیم به مطالعه و تحقیق درباره فرد مورد نظر بپردازیم و علاوه بر آن ماکت‌سازی را نیز در برنامه کار خود قرار دهیم.

این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: به طور حتم شناخت شخصیت سوژه در ساخت نهایی سردیس بسیار تأثیرگذار است، زیرا شباهت از جمله ویژگی‌هایی است که هر سردیس باید آن را دارا باشد و می‌توان گفت که شباهت در ساخت یک سردیس حداقل توانمندی یک هنرمند به شمار می‌رود بنابراین افزودن ابعاد تازه‌تر به اثر، تنها با شناخت بیشتر شخصیت فرد مورد نظر و تسلط بر این امر امکان‌پذیر است.

غنچه‌پور ادامه داد: در واقع یک هنرمند موفق باید بتواند که علاوه بر ظاهر، ابعاد مختلف شخصیتی فرد مورد نظر را اعم از شغل، فعالیت و بخشی از دیدگاه‌ها او را منعکس کند؛ بنابراین شناخت سوژه از جمله مباحث حیاتی و بسیار مهم در ساخت سردیس است.

وی درباره تفاوت شکل اجرایی این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر گفت: بدیهی است که فرمت این دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی با شکل همیشگی آن متفاوت است زیرا اساساً شکل و مفهوم اصلی هر سمپوزیومی بر مبنای دورهمی و تعامل هنرمندان با یکدیگر و صد البته مخاطبان شکل می‌گیرد. در واقع تبادل تجربیات و دانش‌افزایی از طریق تعامل از جمله مبانی اصلی هر سمپوزیومی است که متأسفانه در این دوره به دلیل شیوع کرونا میسر نشد. اما با توجه به اینکه کرونا یک مشکل جهانی است و تقریباً تمام دنیا با آن درگیر هستند، باید این واقعیت را بپذیریم که چاره‌ای جز برخورد اینچنینی با سمپوزیوم نیست.

غنچه‌پور تاکید کرد: تقریباً تمام کشورهای جهان به دلیل شیوع کرونا، سعی کرده‌اند که رویدادها را از طریق آنلاین و به صورت از راه دور مدیریت کنند بنابراین مساله برگزاری آنلاین سمپوزیوم امری عجیب نیست. ضمن اینکه یقیناً این شکل از سمپوزیوم مزایایی را نیز به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به تمرکز بیشتر هنرمندان بر آثار و فرصت طولانی‌تری که برای اجرای کارها در نظر گرفته شده، اشاره کرد.

وی درباره حواشی پیش آمده در دوره گذشته سمپوزیوم گفت: به نظر من در دوره گذشته سطح کارها بسیار متفاوت بود به نحوی که برخی از آثار شکل کیفی قابل توجهی داشتند و برخی کاملاً بالعکس بودند و روند به این شکل بود که هنرمندان جوان و پیشکسوتان همپای یکدیگر در این سمپوزیوم فعالیت کردند. نکته دیگر این است که من واقعاً لزوم برنز کردن سردیس‌ها را درک نمی‌کنم زیرا عموماً نتیجه این نوع اقدامات، دلچسب نیست و کار را با افت مواجه می‌کند.

غنچه‌پور در پایان بیان کرد: سمپوزیوم یک رویداد کوتاه مدت است که وظیفه آشنایی هنرمندان با یکدیگر و صد البته مخاطبان را بر عهده دارد بنابراین نباید انتظار داشت که کارهای اجرایی طی یک زمان کوتاه بتوانند الزاماً در شهر بهره‌برداری شوند. من معتقدم که لازم نیست تمام آثار حاضر در سمپوزیوم وارد فضای شهر شوند زیرا اساساً سمپوزیوم یک رویداد کوتاه مدت است. در واقع همین نگاه که الزاماً کارها باید در سطح کیفی بالا برای نمایش در سطح شهر باشند، سبب بازخوردهای نامناسب شده است.

سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر ایران با موضوع دانشمندان کشور، این روزها با حضور ۲۱ هنرمند مجسمه‌ساز به شکل آنلاین در حال برگزاری است.

کد خبر 5090087

منبع: مهر

کلیدواژه: سمپوزیوم مجسمه سازی مجسمه سازی چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت موسیقی ایرانی تئاتر ایران شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی شبکه دو سیما فیلم سینمایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رادیو نمایش انیمیشن سریال ایرانی کارگردان تئاتر سینمای مستند آلبوم موسیقی سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۲۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرم و شکل در مجسمه‌های شهری

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهرهای امروز سرشار از عناصرهای ناهنجار است و این شهروندان هستند که نیازمند فضاهای مناسب برای آرامش هرچه بیشتر هستند. ورود هنر به ویژه مجسمه های شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه حل‌ها، برای زیباسازی محیط و ساختن فضاهایی به منظور تعامل شهروندان در شهرها است.

پیش‌تر در گزارشی با عنوان «عوامل موثر بر کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری» تلاش کردیم به نسبت بین مجسمه و شهر و همچنین موضوعاتی چون کیفیت و کارکرد مجسمه‌های شهری تهران بپردازیم. این گزارش بخش دومی است از نتایج استخراج شده از مقاله‌ «بررسی عوامل موثر در کیفیت مجسمه‌­سازی شهری» که توسط محسن موسیوند (دکتری پژوهش هنر) نگارش شده است.

* بررسی آثار حجمی از لحاظ فرم و شکل

این پژوهشگر می‌نویسد امروزه اگرچه دنیا آکنده از دستاوردهای نوین بشر است؛ آورده­‌هایی که با هدف ایجاد رفاه و آسایش بیشتر خلق شده­است، اما این مصنوعات، انسان امروزی را به نوعی قربانی خودخواهی‌­های خود کرده است. در جای­جای نقاط شهری بار بصری سنگین عناصر مصنوع در فضاها و ازدحام پدیده‌­های ناموزون و ناهماهنگ، همگی به اغتشاش و آشفتگی فضاها انجامیده است و شهروندان را به بسیاری از مشکلات روحی و به­‌ویژه عدم آرامش بصری دچار ساخته است.

موسیوند در این پژوهش به برخی از عوامل و فاکتورهایی که در میزان کیفیت آثار حجمی در فضاهای شهری موثر و با اهمیت است می‌پردازد:

* تاثیر تناسبات در ارتباط مخاطبان با عناصر شهری

به زعم این پژوهشگر آنچه که اندازه ظاهری و شکل و فرم اثر را می‌رساند. از مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، می‌توان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود. در حالی که این ابعاد تناسب را معین می‌کنند، مقیاس فرم توسط نسبت اندازه آن به اندازه سایر فرم‌های موجود در محیطش تعیین می‌شود.

مشخصات بصری فرم، جدای از شکل، می‌توان به اندازه یعنی ابعاد واقعی فرم، طول، عرض و عمق آن اشاره نمود

او در ادامه می‌نویسد در مبحث مجسمه‌سازی شهری، توجه به ابعاد، شکل و فرم اثر بسیار حائز اهمیت است. زیرا هنرمند نمی‌تواند فقط به بیان شخصی و ویژه خود بیاندیشد، بلکه یک مجسمه شهری قرار است به عنوان عنصری در کلیت یک فضای شهری تعریف شود و لذا با مخاطبان اندک خاص و مخاطبان بی‌شمار عام مواجه است. پس در فرم اثر علاوه بر لحاظ کردن اصول زیبایی‌شناسانه، لازم است که به قابل هضم بودن فرم اثر و ارتباط اکثریت شهروندان با آن، توجه کافی نماید.

* تاثیر رنگ مناسب بر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی

موسیوند در این مقاله می‌نویسد در فرآیند مجسمه‌سازی شهری، توجه ویژه به رنگ محیطی فضا و به تبع آن گزینش رنگ اثر بسیار حائز اهمیت است. رنگ؛ مشخص‌ترین صفتی است که یک فرم را از محیطش متمایز می‌نماید. در زندگی اجتماعی، رنگ نقش مهمی دارد و سعی می‌کند که امور جاری و یکنواخت روزانه را بپوشاند.همچنین در بار بصری فرم اثر دارد.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که رنگ پیش از بافت، فرم و مواد مصرفی دریافت می‌شود و به همین دلیل اثرش بیشتر است. ولی در این میان آنچه که ضروری است، حرکت منسجم تمامی عناصر یک طرح به سوی هماهنگی با محیط است. رنگ باید جزئی از کل فرض شود؛ کلی که به سوی وحدت و یگانگی رو دارد. همچنین عامل دیگر، در گزینش رنگ، کاربرد اثر است. رنگ نباید برای دوره‌ای کوتاه و تنها به قصد جلب نظر رهگذران به کار رود.

یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب و تاثیرگزاری هرچه بیشتر در هنر محسمه‌سازی شهری، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط

از دیدگاه نویسنده این پژوهش انتخاب رنگ مناسب هم در ارتباط موثر فرم مجسمه شهری با فضای محیطی موثر خواهد بود و هم در پیام احتمالی اثر؛ مثلا اگر برای یک فضای شهری اثری مرتبط با مفهوم تضاد و کنتراست طراحی شود، بی‌شک یکی از راه‌های رسیدن به نتیجه مطلوب، انتخاب رنگ اثر است و طبیعتا تضاد آن با رنگ محیط.

* نسبت نور و مجسمه‌های شهری

در ادامه این پژوهش آمده است که  نور طبیعی یا مصنوعی نیز می‌تواند دید احساسی خاصی را ارائه دهد. انعکاس و تغییر نور بر روی سطح صیقلی فرم، مفهوم حرکت را تقویت می‌کند. وقتی نور از میان فرم‌هایی که در فضا ایجاد شده عبور می‌کند، نقش‌ها و تصویر‌هایی پدید می‌آیند که می‌توانند احساس متحیر‌کننده‌ای را به وجود آورند، به همین دلیل در محتوای احساسی فضا، نور نقش اساسی ایفا می‌کند.

در این پژوهش آمده است که در طراحی یک اثر حجمی، همان اندازه که رنگ تاثیرگذار و مهم است، نور نیز به‌ویژه به هنگام شب دارای اهمیت فراوان است. مساله‌ای که اغلب با کم‌توجهی روبروست و بیشتر آثار حجمی در شب، یا به خوبی دیده نمی‌شود و یا به دلیل نورپردازی نامناسب آن‌گونه که باید دیده نمی‌شود و این خود ضعف تخصصی سازندگان اثر را در شیوه نمایش و ارائه اثر می‌رساند. وجود نورپردازی مناسب، می‌تواند یک اثر حجمی را ـ هنگام شب ـ به بهترین حالت و البته با فضای احساسی متفاوتی نسبت به روز، معرفی کند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به روند رو به رشد شهرها، و البته افزایش تصاعدی عناصر و آرایه‌های جوامع شهری مدرن و به نوعی آشفتگی‌های بصری که شهروندان را به تقابل می‌خوانند. لزوم پرداختن به نوعی نظم حاکم بر فضا‌های شهری و به نوعی جبران تلاطم و پیچیدگی‌های صوری در شهر‌ها امری اجتناب ناپذیراست. مجسمه‌‌ها نقش بسیاری در غنی ساختن زندگی شهری از طريق بيان هنری دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گاف عجیب سریال «افعی تهران» سوژه شد
  • افزایش مشارکت مردم در حکمرانی و مردمی‌سازی جهش تولید اولویت است
  • ۵۰ هنرجوی مهابادی در دوره‌های فیلم‌سازی شرکت کردند
  • فرم و شکل در مجسمه‌های شهری
  • وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه قم – کاشان
  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • این فیلم بیش از حد برخاسته از جهان شخصی نیست
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • میدان ۱۲ فرودین، نماد ناکارآمدی مدیریت شهری در سنندج + گزارش پیگیری