Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یکی از این رفتارها که مقامات یمنی بارها به آن اشاره کرده‌اند، در قبال فرودگاه بین‌المللی صنعا انجام شده است، زیرا سازمان ملل متحد نسبت به بروز فاجعه انسانی در این کشور فقیر در نتیجه حملات ائتلاف به سرکردگی سعودی هشدار داده و برای جلوگیری از قحطی در آن خواستار کمک‌های بشر دوستانه شده، اما از سوی دیگر اقدام موثری برای بازگشایی این فرودگاه که نقش مهمی در ارسال کمک‌های بشر دوستانه و اعزام بیماران یمنی می‌تواند داشته باشد، انجام نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

خبرگزاری فرانسه ۱۱ آذر امسال گزارش داد که  ارزیابی سالانه بشردوستانه سازمان ملل حاکی است که سال آینده میلادی ۲۳۵ میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی کمک‌های فوری محتاج هستند که افزایش ۴۰ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. 

سازمان ملل تاکید کرد که شرایط در یمن، بورکینافاسو، سودان جنوبی و شمال شرقی نیجریه نشان از این دارد که مردم این کشورها همین حالا هم در آستانه قحطی هستند و همچنین برخی کشورها و مناطق دیگر همچون افغانستان و منطقه ساحل صحرای آفریقا به طور بالقوه در معرض آسیب پذیری بالایی قرار دارند. 

این گزارش نشان می‌دهد که کشورهای جنگ زده سوریه و یمن در راس فهرست کشورهایی هستند که بیشترین نیاز به کمک‌های بشردوستانه را دارند. 

وزارت بهداشت یمن اول آذر با صدور بیانیه‌ای به مناسبت «روز جهانی کودک» تاکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی بزرگ‌ترین فاجعه انسانی را برای کودکان یمنی رقم زده است. 

در این بیانیه آمده است: محاصره خفقان‌آور، بر رنج و محرومیت کودکان یمنی افزود و باعث شد صدها هزار تن جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که میلیون‌ها نفر دیگر از شهروندان یمنی منتظر چنین سرنوشتی هستند. 

بیانیه مذکور اعلام کرد: به دلیل محاصره همه جانبه و حملات ائتلاف سعودی، دو میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه رنج می‌برند و ۴۰۰ تن از آنان در وضعیت وخیمی قرار دارند و تاکنون ۱۲ هزار کودک یمنی در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند. 

وزارت بهداشت یمن از تمام جهان خواست تا با این اقدام تجاوزکارانه و محاصره غیرانسانی یمن از سوی ائتلاف سعودی مقابله کنند. 

بنابر اعلام «یونیسف»، میلیون‌ها کودک یمنی به دلیل عدم دسترسی این کشور به کمک‌های بشردوستانه با خطر مرگ بر اثر گرسنگی مواجه هستند و تاکنون تنها حدود نیمی از نیاز آنها تامین شده است. 

 «ساره بیسولوو» نماینده یونیسف در یمن گفت که اگر کمک‌های فوری دریافت نکنیم، این کودکان در معرض گرسنگی قرار گرفته و شمار زیادی از آن‌ها جان خود را از دست خواهند داد. 

بیسولوو افزود: یونیسف بارها اعلام کرده که یمن بدترین مکان برای کودکان در سطح جهان است و این وضع، بهبود نمی‌یابد. 

سوءتغذیه چشمگیرترین جنبه بحران یمن است؛ ۲ میلیون کودک زیر پنج سال در این کشور به دلیل محاصره کشور از سوی ائتلاف متجاوز سعودی سوء تغذیه دارند و سوءتغذیه ۳۲۵ هزار نفر از آنان حاد و شدید است؛ این کودکان در صورت زنده ماندن، با آسیب‌های جبران ناپذیری مواجه خواهند بود. 

رشد نیمی از کودکان یمنی در پی سوء تغذیه فراگیر ناقص مانده است؛ این در حالی است که توانایی آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی برای تامین تغذیه آن‌ها از ۱۳ میلیون نفر به هشت میلیون نفر کاهش یافته است. 

  «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بارها نسبت به وقوع قحطی بی‌سابقه در یمن هشدار داده و گفته است که این کشور اکنون با خطر قرار گرفتن در معرض بدترین قحطی رو به روست که طی دهه‌های گذشته جهان دیده است. 

دبیر کل سازمان ملل گفته است که در صورت عدم اقدام فوری، ممکن است میلیون‌ها یمنی جان خود را از دست بدهند. 

برنامه جهانی غذا نیز قبلاً تاکید کرده بود که در صورت عدم تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل، یمن ظرف چند ماه دچار قحطی ویران کننده‌ای خواهد شد. 

پیش از این مسئولان بلندپایه در سازمان ملل متحد هشدار داده بودند که قحطی در یمن جان میلیون‌ها مرد، زن و کودک را مجددا تهدید می‌کند. 

در همین حال بسیاری از مردم یمن به دلیل حملات گسترده ائتلاف سعودی مجروح و به درمان خارج از کشور نیاز دارند، اما محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به ویژه بسته بودن فرودگاه بین‌المللی صنعا، موجب شده تا آن‌ها امکان اعزام به خارج را نداشته باشند.  

در شرایطی که مردم یمن برای امدادرسانی و اعزام بیماران خود و دریافت کمک‌های پزشکی به فرودگاه بین‌المللی صنعا نیاز دارند، ائتلاف سعودی برای خارج کردن این فرودگاه از مدار ناوبری هوایی جهان حملات گسترده‌ای را به ویژه در هفته‌های گذشته به این فرودگاه تدارک دید و این حملات را عملیاتی کرد.     

در این راستا منابع یمنی چهارشنبه هفته گذشته از حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به فرودگاه بین‌المللی صنعا در پایتخت یمن خبر دادند. جنگنده‌های ائتلاف سعودی روز یکشنبه هم دو حمله هوایی به اطراف این فرودگاه انجام داده بودند. 

"محمد عبدالسلام" سخنگوی "جنبش انصارالله" یمن در این باره گفت که تکرار حملات و بمباران فرودگاه صنعا تنها بیانگر شکست ائتلاف متجاوز سعودی است. 

وی در صفحه رسمی خود در توئیتر نوشت: فرودگاه صنعا یک مرکز غیرنظامی است، اما به خاطر محاصره ائتلاف متجاوز سعودی، به تعطیلی کشیده شده است. 

وی بار دیگر با تکرار سخنان خود تأکید کرد: حملات و بمباران فرودگاه صنعا تنها نشانه شکست و دستپاچی و آشفتگی ائتلاف متجاوز سعودی است. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن نیز شنبه شب گذشته در توییتی خواستار بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعاء برای پایان بخشیدن به رنج‌ها و مشکلات مردم این کشور شد و نوشت که هزاران بیمار با وضعیت وخیم برای درمان نیاز به سفر دارند. هزاران مهاجر مایل به بازگشت به وطن و نزد خانواده‌هایشان هستند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن افزود: وجدان انسان چه زمانی از خواب بیدار می‌شود . 

در همین حال مدیر فرودگاه بین‌المللی صنعا ادعای نیروهای ائتلاف مبنی بر اینکه این فرودگاه توانایی سرویس دهی به پروازها و هواپیماهای خارجی را ندارد و به همین دلیل تعطیل شده است را تلاشی برای فریب افکار عمومی بین‌الملل و توجیهی برای هدف قرار دادن مکرر این فرودگاه دانست.  

"خالد الشایف" امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای مطبوعاتی تاکید کرد که هدف قرار گرفتن مکرر فرودگاه صنعا از سوی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی با هدف ایجاد اخلال در آن و خارج شدن از مدار سرویس دهی به پروازها است، تا از این طریق نیروهای ائتلاف از مطالبه‌گری برای بازگشایی این فرودگاه جلوگیری کنند. 

مدیر فرودگاه بین‌المللی صنعا با اشاره به اینکه استفاده انحصاری سازمان ملل از فرودگاه صنعا باعث شده تا ما از شهروندان خود و خانواده‌های بیماران آن‌ها که برای دریافت خدمات پزشکی به سفر نیاز دارند، خجالت بکشیم، از سازمان ملل متحد خواست که حداقل در خصوص بسته ماندن این فرودگاه بر روی پروازهای بشردوستانه موضع روشنی داشته باشد. 

وی بار دیگر بر آمادگی فرودگاه بین‌المللی صنعا برای دریافت هواپیماهای مختلف غیرنظامی و باری تاکید کرد و گفت: ما شکایتی از پروازهای بین‌المللی دریافت نکرده‌ایم. 

وی خاطرنشان کرد که خسارات مادی ناشی از تعطیلی و هدف قرار دادن فرودگاه صنعا بسیار زیاد است و ممنوعیت پرواز از این فرودگاه باعث تشدید شدن اوضاع بد انسانی در یمن شده است. 

برچسب‌ها سازمان ملل متحد یمن آسیای غربی عربستان سعودی صنعا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ملل متحد یمن آسیای غربی عربستان سعودی صنعا سازمان ملل متحد یمن آسیای غربی عربستان سعودی صنعا اخبار کنکور فرودگاه بین المللی صنعا ائتلاف متجاوز سعودی جان خود را از دست سازمان ملل متحد فرودگاه صنعا ائتلاف سعودی سوء تغذیه میلیون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۲۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار در غزه تاکید کرد که دو طرف باید توافق کنند و فورا آتش‌بس ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در اظهاراتی گفت: جنگ اسرائیل علیه نوار غزه که به مدت ۲۰۴ روز ادامه دارد باید متوقف شود زیرا اوضاع انسانی و بهداشتی در آن منطقه وحشتناک و بسیار فاجعه‌بار است.

وی در گفت‌وگو با عربی۲۱ خاطرنشان کرد: مردم غزه از مشکلات متعددی رنج می برند؛ آن‌ها به دلیل بمباران مداوم از گرسنگی، بیماری، ترس، فشار روانی و اندوه شدید به دلیل از دست دادن نزدیکان و یا نامعلوم بودن سرنوشت آن‌ها رنج می‌برند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: بسیاری از مردم به شکل دردناکی مجروح شدند و طبیعتا آن منطقه مشکل کمبود آب شرب و غذا دارد و منجر به بحران گرسنگی شده است، علاوه بر این بیماری های واگیردار و خطرناک به شکل گسترده منتشر شده است.بهداشت غزه ویران شده و کادر فعال در این زمینه به طور دشوار و شبانه روزی فعالیت قهرمانانه‌ای دارد.

وی افزود: بیش از ۲۱ تیم پزشکی و برخی کارگران میدانی در حال خدمات‌رسانی هستند اما این تعداد کافی نیست و آن منطقه نیاز به فعالیت بیشتر دارد. با آلوده شدن آب، افزایش گرما و ازدحام در پناهگاه‌ها بیمارهای واگیردار در غزه گسترش یافته و زنان و کودکان در این شرایط سخت از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

هریس گفت: سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰۰ حمله به بخش بهداشت در غزه و کرانه‌باختری ثبت کرد، همچنین کشته شدن صدها نفر از کادر بخش بهداشت ثبت شده است. متأسفانه کار پزشکی نظامی شده است در حالی که همه طرف ها باید به قداست بخش بهداشت و کارکنان آن احترام بگذارند و ما باید برای محافظت از بیماران و بیمارستان ها، پزشکان و امدادگران باقیمانده تلاش کنیم.

وی با اشاره به کمبود مواد غذایی در غزه گفت: زنان باردار نیاز به غذای بیشتر دارند و نوزادان تازه متولد شده به دلیل این مشکلات برای بقا و زنده ماندن می جنگند. کمک ها باید به وسیله کامیون‌ها از طریق مرزها وارد شوند و به تمام نیازمندان در غزه برسد. بزرگ‌ترین مانع در برابر رسیدن کمک‌های انسانی به غزه تداوم جنگ است، عبور کاروان‌ها و رسیدن به تمام مناطق غزه امری دشوار است، علاوه بر این عبور از مراکز ایست بازرسی امری دشوار است و در بسیاری از مواقع کامیون ها به مقصد نمی‌رسند و برگشت می‌خورند.

هریس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با فاجعه انسانی در غزه مقابله کرد گفت: ساده بگوییم، از طریق آتش‌بس؛ دو طرف باید توافق کنند و فورا آتش‌بس ایجاد شود.

ساعاتی پیش نیز وزارت بهداشت فلسطین در غزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی شهروندان ساکن نوار غزه آب‌ ناسالم می‌نوشند و این زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود علت این امر را تعطیلی آزمایشگاه بهداشت عمومی و نبود امکان بررسی و آزمایش آب‌های آشامیدنی، مخالفت مسؤولان رژیم صهیونیستی با افزودن کلر یا هر ماده جایگزین برای تصفیه آب اعلام کرد.

وزارت بهداشت غزه همچنین افزود: ما نسبت به گسترش خزندگان و حشرات با توجه به دمای بالا هشدار می‌دهیم و اکنون یک فاجعه بهداشتی نوار غزه را تهدید می‌کند.

انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • برخورد خشن با دانشجویان بیانگر رویکرد دوگانه مدعیان حقوق بشر است
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • باید فورا در غزه آتش‌ بس برقرار شود
  • سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
  • فناوری‌های وارسی پروازی در فرودگاه گرگان انجام شد
  • ایمنی هوانوردی در ایران در حد استاندارهای جهانی است
  • ۸۵ گیلانی امروز به سرزمین وحی اعزام می شوند
  • برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول