Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس عملیات اجرایی طرح زراعت چوب با هدف توسعه فضای سبز، ایجاد بستری برای تامین چوب مورد نیاز کشور و کمک به طرح تنفس جنگل‌ها و به مناسبت روز جهانی خاک در تصفیه‌خانه شماره ۲ شهرک صنعتی شیراز آغاز شد.

ظهر دوشنبه ۱۷ آذر و همزمان با روز جهانی خاک و در گرامیداشت خاطره شهید فخری‌نژاد و شهدای سلامت فارس، عملیات اجرایی طرح زراعت چوب، در تصفیه‌خانه شماره ۲ شهرک صنعتی شیراز، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش سطح جنگلی ایران نسبت به جهان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این مراسم گفت: منابع طبیعی، میراث گرانبها و بستر تولید و استقلال کشور است و باید برای داشته های ارزشمندی چون خاک بیش از پیش تلاش کنیم.

عبدالحسن صمدی‌نژاد با اشاره به کاهش سطح اراضی جنگلی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان، گفت: در حال حاضر سرانه جهانی جنگل، هشت دهم هکتار و در ایران دو دهم هکتار است و از لحاظ مساحت جنگل و درخت نیز بین ۵۶ کشور دارای جنگل، ایران در ردیف چهل و پنجم قرار دارد.

او هدف از طرح زراعت چوب را کمک به اجرای طرح تنفس جنگله‌ای شمال کشور، جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی و تامین چوب و مواد سلولزی کارخانه های چوب ایران عنوان و اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه مبادله شده بین آبفای شیراز و منابع طبیعی فارس، در فاز نخست طرح زراعت چوب، ۱۰۰هکتار از عرصه‌های تحت اختیار آبفا به این طرح اختصاص می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: امسال ۱۰۰۰ هکتار از اراضی استان با گونه‌های دارای رشد سریع و چوب‌ده، نظیر صنوبر، اکالیپتوس، گز شاهی و سالسینا، زیر پوشش طرح زراعت چوب خواهد رفت.

خشکسالی باعث کم توجهی به اهمیت خاک شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با بیان اینکه حفاظت از منابع ژنتیکی به ویژه آب و خاک از وظایف ذاتی متولیان این بخش است، گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد تولیدات غذایی از محصولات کشاورزی وابسته به خاک حاصل می شود، اما متاسفانه به دلیل شرایط خشکسالی در دهه های اخیر، موضوع آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به مسئله خاک، کمتر پرداخته شده است.

حسین پژمان مسائلی همچون بهره برداری های بی رویه از خاک، مصرف بیش از حد سموم و موادشیمیایی و آتش زدن بقایای گیاهی را از چالش‌ها و تهدیدات منابع خاکی عنوان و اضافه کرد: در این راستا با هم افزایی بیشتر دستگاه‌ها می توان با نگهداشت خاک در جهت رفع این عنصر حیاتی و مهم تلاش کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه از طرح زراعت چوب حمایت می‌شود، گفت: دستگاهها و نهادهای اجرایی، مکلف و ملزم به همکاری با منابع طبیعی در این طرح هستند.

ظفر افشون با اشاره به اهمیت بسیار زیاد این طرح در فارس، افزود: با تدوام این طرح در استان، علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانه‌ها از واردات چوب و فرآورده های وابسته به این صنعت از دیگر کشورها بی نیاز خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز هم با اشاره به ساخت ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در شیراز و لزوم ایجاد فضای سبز در محدوده تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، مقرر شده ۳۵ تا ۴۰ درصد محدوده شبکه تصفیه خانه ها در شیراز نهالکاری، سبز و احیاء شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی فارس طرح زراعت چوب طرح زراعت چوب منابع طبیعی تصفیه خانه خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۴۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • آغاز رقابت بیش از ۳۶ هزار نفر در فارس در رشته تجربی
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت