Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-29@11:00:06 GMT

نخستین مأموریت هند به‌مقصد ناهید در سال ۲۰۲۴

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۴۹۴۶

نخستین مأموریت هند به‌مقصد ناهید در سال ۲۰۲۴

ایتنا - هند در پی همه‌گیری کرونا، مأموریت خود به‌مقصد ناهید را با اندکی تأخیر در سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد. مدارگرد هند با نام «شوکرایان» Shukrayaan نخستین مأموریت سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) به زهره خواهد بود و این سیاره را به‌مدت چهار سال مطالعه خواهد کرد.

به گزارش ایتنا به نقل از Space، گفته می‌شود که این نهاد فضایی دست‌کم از سال ۲۰۱۸ خواستار تهیه ابزاری برای انجام مأموریت در زهره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماریا آنتونیتا (از مدیرانISRO) در هنگام بحث درباره برنامه جدید 10 ساله ناسا برای علوم سیاره‌ای، اطلاعات بیشتری در مورد شوکرایان ارائه داد.
او گفت: «نهاد ISRO هدف خود را برای پرتاب، اواسط سال ۲۰۲۳ تعیین و در سال ۲۰۱۸ نیز فراخوان خود را برای استفاده از ابزار منتشر کرد، اما خانم آنتونیتا هفته گذشته به اعضای کمیته برنامه‌ریزی بررسی‌های آکادمی ملی گفت که تأخیرهای مربوط به همه‌گیری کرونا، تاریخ هدف را برای شوکرایان تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخته است».

آنتونیتا افزود: «در اواسط سال ۲۰۲۶ که شاهد هم‌ترازی بعدی زهره و زمین هستیم، یک فرصت پرتاب پشتیبان نیز در اختیار خواهیم داشت و به این ترتیب می‌توانیم میزان مصرف سوخت فضاپیماها در حین ترابری سیاره‌ای را به حداقل برسانیم».

 

بنابر گفته‌های آنتونیتا، قرار است شوکرایان سوار بر موشکی هندی با نام GSLV Mk II پرتاب شود، اما این امکان هم وجود دارد که برای حمل ابزار یا سوخت بیشتر، بر روی موشک قدرتمندتر GSLV Mk III قرار بگیرد. در طی سه ماه تا شش ماه آینده، ISRO تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

گفتنی است این فضاپیما برای کاوش در محیط ناهید، چندین ابزار حمل خواهد کرد. ابزار اصلی، یک رادار دیافراگم مصنوعی است که برای بررسی سطح ناهید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سطح زهره توسط ابرهای غلیظی پوشیده شده است که نگاه اجمالی به آن را در نور مرئی غیرممکن می‌کنند.

ابزار دیگر، در همکاری مشترک سوئد و هند پدید آمده و به Venusian Neutrals Analyzer معروف است که به بررسی نحوه تعامل ذرات باردار خورشیدی با جوّ زهره می‌پردازد. شایان ذکر است که نسل قبلی این ابزار در مأموریت ماه Chandrayaan-1 ماه هند در خلال سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ با هدف مطالعه چگونگی تأثیر ذرات خورشیدی بر سیاراتی با جوّ بسیار رقیق به فضا پرتاب شد.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: فضا سیاره ناهید هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۴۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز

ایسنا/خراسان شمالی مدیر فرودگاه شهدای بجنورد از آغاز برقراری پروازهای فوق العاده این فرودگاه در هفته جاری از امروز خبر داد.

محمدابراهیم قدمگاهی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: قرار است پنج پرواز طی هفته جاری از تهران به بجنورد و همچنین بجنورد به تهران برقرار شود که این اقدام با پرواز هواپیمای ATR۷۲ ایران ایر از تهران به مقصد بجنورد و نشستن آن در فرودگاه بجنورد آغاز شد.

وی تاکید کرد: این پروازها قرار است در چهار روز شنبه، یکشنبه، دوشنبه و پنجشنبه با هواپیمای ATR۷۲ ساعت ۶:۳۰ دقیقه از تهران به مقصد بجنورد و ساعت ۹ از بجنورد به مقصد تهران پرواز داشته باشد.

وی ادامه داد: پرواز روز چهارشنبه نیز قرار است ساعت ۱۴ از تهران به مقصد بجنورد و ساعت ۱۶ از بجنورد به مقصد تهران با هواپیمای فوکر ۱۰۰ برقرار شود.

مدیر فرودگاه شهدای بجنورد با بیان اینکه این پروازها با پیگیری های بسیار و مشارکت بخش خصوصی برقرار شده است، افزود: یکی از مشکلات این استان، عدم مشارکت سرمایه گذاران در برقراری پروازها است و اکنون که کشور به لحاظ تعداد ناوگان در محدودیت قرار دارد، حضور سرمایه گذاران می تواند شرکت های هواپیمایی را مجاب به برقراری پروازهای بیشتر کند.

به گفته قدمگاهی، پروازهای روزهای سه‌شنبه و جمعه که جزو برنامه مستمر پروازی این فرودگاه است نیز برقرار بوده و آن ها نیز توسط ایران ایر انجام می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • سرپرست اسبق استقلال مسافر نیویورک شد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • آغاز ۵ پرواز فوق العاده فرودگاه بجنورد از امروز
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • «آه سرد» ۲ جایزه از جشنواره مسکو گرفت