Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@00:43:54 GMT

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان قم

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۵۰۵۸

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان قم

صدیق تقی زاده با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی در استان قم به صورت جدی پیگیری می‌شود، گفت: متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند در سامانه این طرح ثبت نام کرده و مورد حمایت قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «صدیقه صدیق تقی زاده» امروز (دوشنبه، 17 آذر) در نشست خبری با جمعی از بانوان خبرنگار استان قم که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، عنوان کرد: اصحاب رسانه می‌توانند اتاق فکری برای مسئولان باشند و در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های کلان نقش مهمی را ایفا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با اشاره به لزوم راه اندازی اتاق فکر برای پیگیری آسیب‌های مسائل حوزه زنان و خانواده، یادآور شد: اتاق‌های فکر متعدد در بخش اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری قم راه اندازی شده است، از جمله مجمع فکری دختران و مجمع جوانان نخبه استان را در این اداره داریم که در کمیته‌های مختلف فعالیت دارند.

 

صدیق تقی زاده تصریح کرد: در استان قم، هم اندیشی مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته که 90 سازمان و نهاد مختلف در آن مجمع عضویت دارند و کمیته‌های تخصصی در این بخش راه اندازی شده است.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم بیان داشت: در راستای اجرایی سازی سند ارتقای وضعیت زنان استان و برای عملیات سازی این سند، چند کارگروه تخصصی تشکیل شد که در محورهای مختلف مشارکت دارند و فعالیت می‌کنند، اما راه اندازی اتاق فکر جهت شناسایی آسیب‌های اجتماعی موجود در این حوزه و دستیابی به راهکارهای اجرایی و عملیاتی با تکیه بر تجربه و ایده صاحبنظران ضروری است.

 

صدیق تقی زاده تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در برخی از مباحث اجتماعی، بی‌اطلاعی مردم است؛ افراد جامعه از تسهیلاتی که می‌توانند استفاده کنند، مراکزی که برای حمایت از آنان شکل گرفته، خدماتی که ارائه می‌شود و قوانینی که در حمایت از خانواده، کودکان، زنان و افراد آسیب پذیر جامعه وضع شده اطلاع ندارند.

 

وی یادآور شد: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری‌ها در حمایت از بانوان و تشکل‌های مربوط به بانوان و اجرای برنامه‌های مختلف برای ارتقای وضعیت زنان جامعه رسالت‌هایی دارند.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم که از دی ماه سال 98 در این سمت مشغول به کار شده است، گفت: حضور بنده در این بخش همزمان با تصویب سند ارتقای وضعیت زنان رقم خورد که نقشه راهی امیدبخش برای فعالیت زنان است و امیدواریم با برنامه ریزی‌های مختلف، فعالیت در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد.

 

صدیق تقی زاده ادامه داد: متأسفانه تصویب این سند با شیوع ویروس کرونا در کشور همزمان شد، به همین خاطر اولویت‌ها تغییر کرد و بحث حمایت از خانواده‌ها در بحث کرونا در اولویت قرار گرفت تا آسیب‌ها از خانواده دور و پایداری و نشاط خانواده حفظ شود.

 

وی اضافه کرد: در این زمینه کمیته خانواده ستاد مردمی مقابله با کرونا شکل گرفت و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا حمایت شدند؛ به عنوان مثال دلجویی از خانواده‌های مصیبت دیده در آن ایام با تماس تلفنی، ارسال پیام تسلیت و بسته‌های حمایتی در دستور کار قرار گرفت.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم عنوان کرد: در طول این مدت، بیش از یک میلیارد کمک مالی برای خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا با مشارکت دفتر امور بانوان استانداری و نهادهای مردمی انجام شد و این بسته‌های معیشتی و حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.

 

صدیق تقی زاده تصریح کرد: اولویت اصلی دفتر امور بانوان، بحث آسیب‌های اقتصادی خانوار‌ها بود که در ایام کرونا جدی شد و از آنجا که معیشت خانوارها کاملا با مباحث فرهنگی و نشاط خانواده مرتبط است، سعی کردیم در این زمینه ورود پیدا کنیم.

 

وی بیان کرد: در این ایام، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی از جمله تولید ماسک از جمله قدم‌هایی بود که با کمک‌های خیریه‌ها در این راستا برداشته شد و امید است با تداوم این مجموعه‌ها بتوانیم کمک موثری در معیشت زنان آسیب پذیر داشته باشیم.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم اضافه کرد: ما به جای حمایت مالی از مددجویان کارگاه‌های تولیدی راه اندازی کردیم و شبکه‌سازی و اشتغال بانوان با کمک خیرین ایجاد شد.

 

صدیق تقی زاده گفت: در حال حاضر، کارگاه‌هایی که با ما در ارتباط هستند از 60 تا 600 نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند و بسیاری از فعالیت‌های بانوان در منزل و در کنار اعضای خانواده انجام می‌شود.

 

وی توضیح داد: مشاغل خانگی در قم شامل سری‌دوزی، صندل، گیاهان دارویی، بسته‌بندی، سفره دوزی، سرویس خواب و مباحث نخ‌ریسی، کلاه نمدی و غیره می‌شود.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم تصریح کرد: ارتباطی که با تولیدکنندگان مختلف گرفته شد، تلاش شد که کارگاه‌ها تداوم پیدا کند و این رویکرد را در بسیاری از سازمان‌ها می‌بینیم؛ به طوریکه هم اکنون مساجد، کانون‌ها، قرارگاه‌های بسیج، اوقاف و غیره همکاری می‌کنند و تا حد زیادی در بحث شکل‌گیری کارگاه‌های تولیدی مشارکت دارند.

 

صدیق تقی زاده تأکید کرد: ما در این طرح، به جای اینکه خانم‌ها را به کارگاه‌ها و کارخانجات ببریم که همین مسئله، آسیب‌های جدی به فرد و خانواده وارد می‌کند، کار را به درون منازل بردیم و جایگاه خانه و خانواده در این طرح حفظ شده است.

 

وی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی نه تنها در استان بلکه به عنوان طرح ملی پیگیری می‌شود،  اظهار داشت: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بر اساس بند «ت» قانون 80 برنامه ششم توسعه با همکاری وزارت کار و جهاد دانشگاهی از اردیبهشت سال 98 کلید خورد.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم با تصریح بر اینکه این طرح در 24 استان برای 6 هزار و دویست زن سرپرست خانوار اجرایی شده است، افزود: سه مرحله اصلی این طرح بحث شناسایی و ظرفیت‌های استان بود که هر استان چه مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی دارد و فرصت‌ها را بر اساس بازار شناسایی کند که در استان قم نیز این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها شناسایی، تدوین و تنظیم شد.

 

صدیق تقی زاده ادامه داد: بحث توان سنجی و توانمندسازی صورت گرفت، افراد دسته بندی شدند، پیشران‌های موفق در استان شناسایی شدند و در نهایت، شبکه سازی برای پایدارسازی مشاغل در این طرح صورت گرفت.

 

وی گفت: سال گذشته 120 نفر در استان قم وارد این طرح شدند، اما در بحث اتصال به بازار کار 60 نفر بودند و این طرح همچنان ادامه دارد.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم یادآور شد: امسال دیگر بحث زنان سرپرست خانوار و جنسیت مطرح نیست، بلکه این طرح کلیت دارد و حمایت از همه مشاغل خانگی است، اما 70 درصد کسانی که در مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند بانوان هستند.

 

صدیق تقی زاده ابراز کرد: امسال با تجربه‌ای که کسب شد، جهاد دانشگاهی مکلف شد که در استان قم برای هزار و 500 نفر، فرایند توانمندسازی را تا اتصال به بازار کار داشته باشد و از ظرفیت پیشران‌ها موفق استفاده کند.

 

وی عنوان کرد: افراد متقاضی واجد شرایط که تحت بیمه هیچ کارفرما و تحت حمایت هیچ سازمانی نباشند و در محدوده سنی 18 تا 55 سال باشند، می‌توانند در سامانه http://www.inhb.ir ثبت نام کنند و در مراحل توان سنجی، توانمندسازی، معرفی به پیشران و معرفی به بازار کار قرار گیرند.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم اظهار داشت: تا یک ماه گذشته، 700 نفر در این سامانه ثبت نام کردند، اما با تبلیغاتی که انجام شد، در حال حاضر، هزار و صد نقر در سامانه ثبت نام کردند؛ بنابراین ضروری است که این سامانه به مردم معرفی شود و کسانی که مهارتی ندارند و به دنبال کار هستند، مورد حمایت قرار گیرند و در سامانه ثبت نام کند.

 

صدیق تقی زاده تصریح کرد: از آنجا که مشاغل خانگی کاملا با قداست و حفظ جایگاه خانواده منطبق است یکی از مناسب ترین فعالیت‌های اقتصادی برای بانوان است. ما باید این سامانه را به بانوان جامعه بشناسانیم و ارائه خدمات حداکثری داشته باشیم.

 

وی با اشاره به لزوم تعامل و همفکری، عنوان کرد: ما با همفکری می‌توانیم نسبت به معضلات و مشکلات جامعه اقدامات اثرگذاری انجام دهیم، برخی برنامه‌ها را می‌توان نقد و آسیب شناسی کرد، جوانب مختلف امر را سنجید و بر اساس آن اقدامات لازم را انجام داد.

 

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم در پایان تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر امیدبخشی تأکید دارند و یکی از راه‌های امیدبخشی، ارائه راهکارها در کنار کاستی‌ها است.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: سامانه مشاغل خانگی ثبت نام توسعه مشاغل خانگی استان قم خانواده ها راه اندازی کارگاه ها آسیب ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند

، به مناسبت روز ملی شورا‌ها همایش دوروزه روسای شورا‌های اسلامی وشهرداران سراسر استان با حضورنماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، معاون عمرانی استاندار، نماینده مردم شهرستان‌های سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری، فرمانده انتظامی استان و روسای شورا‌های اسلامی و شهرداران در محل سالن آمفی‌تئاتر مجموعه تفریحی و گردشگری گهرپارک سیرجان برگزار شد. 

علی شهسواری مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری کرمان در این همایش گفت: شورا نهاد مقدسی است که بدون شک نشان دهنده عمق تفکر مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده که ریشه در قرآن و مبانی گسترده دین مبین اسلام دارد. 

وی ادامه داد: ۴۴۵ نفر عضو شورا‌های شهر‌های استان هستند که از این میزان ۴۰۷ نفر مرد و ۳۷ نفر زن هستند. 

مدیرکل دفتر امور شهری استانداری کرمان از برگزاری ۶ هزار و ۷۳۹ جلسه شورا‌های شهر‌های استان کرمان در دوره ششم خبر داد و افزود: تعداد ۱۶ هزار و ۶۱ مصوبه در شورا‌های اسلامی مذکور به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به ارزیابی‌های صورت گرفته از شورا‌های شهرستان‌ها و همچنین ۸۵ شورای شهر‌های استان از کسب رتبه برتر شورای شهرستان‌های راور و بافت و شورای شهر زرند خبر داد.

در این همایش که ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار شد، بازدید از مجموعه تفریحی و گردشگری گهرپارک سیرجان و همچنین پروژه‌های عمرانی در دست اقدام شهرداری سیرجان بازدید و از روسای شورا‌های اسلامی شهر‌های استان و اعضای شورای استان نیز تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • خانه های هلال کشور توسعه می یابند
  • تقدیر از خانواده های شهدای فاطمیون در البرز
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در یزد
  • شورا‌های اسلامی نمونه استان کرمان مشخص شدند
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • علت عمده سقط جنین مسایل فرهنگی و اقتصادی است
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟