Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-07@17:08:05 GMT

آبزی پروری بجای صید ترال

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۵۷۹۲

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط گفت: سازمان محیط زیست باید فعالیت صید دریایی را در بازه‌های زمانی مختلف را مدیریت و در نهایت صید ترال را متوقف کند و با روش شناور‌ها با تغییر کاربری به آبزی‌پروری در دریا روی بیاورند. داود میرشکار، مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط در گفت‌وگو با میزان در خصوص روش ابزی پروری بجای صید ترال، گفت: همکاری سازمان محیط زیست با سازمان شیلات امکان ایجاد پهنه‌های دریایی تا سال ۱۴۰۴ که این شناور‌ها می‌توانند قفس‌های خود را مستقر کرده و اقدام به آبزی‌پروری در دریا کنند با این اقدام و گسترش این اقدام و امیدوار هستیم که این تغییر کاربری انجام شده و سرمایه‌گذار هم وارد حوزه آبزی‌پروری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: صید ترال به‌طور کلی صید مخربی است و هم خود صید و هم مجوز سوختی که با یارانه برای انجام این فعالیت داده می‌شود همه به نفع مصالح کشور نیست.

میرشکار در ارتباط با امیدواری نسبت به توقف فعالیت صید ترال و تغییر کاربری شناور‌ها گفت: سازمان شیلات در بدنه خود کارشناسان خبره‌ای را دارند، ولی متأسفانه با برخی مطالبه‌ها‌یی که این سازمان از دولت و دستگاه‌های استان دارند با جمع کردن و تغییر کاربری آن‌ها و سوق دادن این سرمایه‌گذاری‌های غیرمسئولانه دشوار است.

وی بیان کرد: سازمان شیلات باید با ورود به حوزه صید، صیادی را مدیریت کرده و در حوزه‌های دیگر همچون عمل‌آوری آبزیان و سردخانه‌ها اقداماتی مورد توجه همچون سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار انجام دهد.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با در پیش گرفتن این اقدامات افرادی که در این حوزه نیاز به اشتغال دارند وارد این حوزه کنند و با ورود به حوزه بازرگانی در چرخه شیلات از خام‌فروشی پرهیز شده و امکان صدور محصول نهایی فراهم می‌شود.

میرشکار اذعان کرد: در حال حاضر نیز صادرات داریم، ولی نمی‌توانیم محصول را مدیریت کنیم. در حال حاضر صید را گرفته و نمی‌دانیم با آن چه کنیم. صیاد اگر تا ظهر صید‌ها را نفروشد آفتاب آن را خراب می‌کند، لذا، چون مدیریتی در این حوزه نیست سرمایه‌گذار در آن حاضر نشده و شغل هم ایجاد نمی‌شود و تنها در بخش صید سرمایه‌گذار وارد می‌شود و در نتیجه بهره‌کشی از منابع طبیعی افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: در این راستا هم سازمان شیلات ایران باید ورود پیدا کند و جنبه‌های سرمایه‌گذاری را مدیریت کند و سرمایه‌هایی را که می‌تواند جذب کند به حلقه شیلاتی وارد کند تا در یک‌جا متمرکز نشوند و هم مطالبه مردم هم ادامه پیدا کند.

میرشکار تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد عدم مدیریت سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات و بی‌توجهی سازمان شیلات ایران به چرخه شیلات و پرهیز از خام‌فروشی در کنار کمبود‌های ناشی از نیروی انسانی و تجهیزات باعث شده تا بهره‌کشی از پهنه‌های دریایی رونق پیدا کرده و صدور مجوز‌های صیادی غیرمسئولانه با هدف کسب منفعت مالی و در نتیجه تبدیل دریا‌ها به برهوت و نابودی زیستگاه‌های دریایی و غیرقابل بازگشت بودن احیای آن امری غیرقابل بازگشت شود.

بیشتر بخوانید:
علت مرگ نهنگ‌ها در دست بررسی است
انتهای پیام/ برچسب ها: محیط زیست صید ترال آبزی پروری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست صید ترال آبزی پروری مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط سازمان شیلات تغییر کاربری سرمایه گذاری سرمایه گذار آبزی پروری محیط زیست صید ترال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۵۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا

لطفی مدیرکل شیلات آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این استان رتبه نخست کشوری را در تولید آرتمیا دارد، گفت: آرتمیا موجود آبزی بوده، که یکی از محصولات پرفروش در بازار‌های جهانی است و در ۲۰۰ هکتار از زمین‌های شور استان پرورش می‌یابد.

وی اضافه کرد: این محصول به مبلغ ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار فروش می‌رسد.

به گفته لطفی، برای آبزی‌پروری در مقیاس‌های بزرگ، ماهیان ارزشمند صادراتی مانند میگو و ماهیان خاویاری حتی بخشی از ماهیان زینتی از آرتمیا به عنوان تغذیه استفاده می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • کدام کشورها خواهان محصولات شیلاتی قشم هستند
  • استقبال دانشگاه آزاد از ایده‌های نو در حوزه کشاورزی، دامی و شیلات
  • آماده همکاری مشترک مطالعاتی با دانشگاه محقق اردبیلی هستیم
  • راه‌اندازی مرکز پرورش ماهیان خاوری در رودخانه قزل اوزن
  • تامین اعتبار مطالعات چهار پروژه شیلات استان اردبیل
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • ساخت شهرک شیلات در شهر غیرساحلی ایران
  • دیگر چیزی از بخش کشاورزی و شیلات غزه باقی نمانده است
  • سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای حضور دانش‌بنیان‌ها دارد؟
  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا