Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@12:37:56 GMT

لزوم احیا روحیه مطالبه‌گری در تشکل‌های دانشجویی

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۵۸۸۴

لزوم احیا روحیه مطالبه‌گری در تشکل‌های دانشجویی

یادداشت_محمدامین ظفریان واحد سیاسی بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد|لزوم مطالبه‌گری برای هر شخص و فردی بارز و مشخص است بدون شک یکی از عوامل بسیار مهم و دخیل در پیشرفت و ترقی یک جامعه مطالبه‌گری است.

اگر در شریان‌های جامعه‌ای روح مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی جریان نداشته باشد، عدم تحرک مسؤول و سرخورده شدن مردم را سبب می‌شود که این دو مهم خود، افول یک جامعه را رقم می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور کلی انسان ذاتا دارای روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری است و با افزایش سن خود تاثیر شرایط محیطی سبب ارتقا یا تنزل این روحیه می‌شود.

دانشجویان نیز به دلیل برخورداری از روحیه شاداب جوانی، عدالت‌خواهی و آرمانگرایی همواره در صف اول مطالبه‌گری بوده‌اند به فرموده امام (ره) نیز دانشگاه مبدا جامعه است و اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح خواهد شد. در جامعه‌ای که روحیه مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی موجود نباشد اقشار آن جامعه گوش به فرمان و مقلد بار آمده و این امر سبب می‌شود تا جامعه جهان سوم باقی بماند و روز به روز دچاز افول و زوال گردد.

مقام‌ معظم رهبری نیز در جمع دانشجویان بارها بر حفظ و ارتقا روحیه مطالبه‌گری توسط دانشجویان تاکید کرده و بقای فضای دانشجویی را وابسته به برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه‌گری جوانان دانسته‌اند.

متاسفانه در طی چند سال اخیر ما شاهد این هستیم که مجموعه‌های دانشجویی دچار رخوت و انفعال خاطر شده و روحیه آرمانخواهی و کمالگرایی خود را از دست داده‌اند که از نظر بنده از جمله مهم‌ترین مسائلی که سبب این موضوع شده است از یک طرف خود دانشجویان هستند و از طرف دیگر اینکه شاید دانشجویان برای گفتن حرفای خود گوش شنوایی پیدا نمی‌کنند.

در همین استان خودمان، بارها و بارها مصائب و مشکلات مختلف به طرق گوناگون به گوش مسؤولان رسیده است اما متاسفانه یا گوش شنوایی برای پوشاندن جامه عمل به آنها نبوده است یا اراده و پشت کار لازم وجود نداشته است.

از دیگر مواردی که سبب انفعال دانشجویان شده است برخوردهای قهری و نادرست برخی از مسؤولان در برابر نقدهایی است که به آنها می‌شود به گونه‌ای که حتی یک نقد کوچک سبب می‌شود فرد نقدکننده با چالش و مشکلات فراوان پس از آن روبه رو شود.

به تبع نقد ممکن است گاهی با تندی دلسوزانه نیز همراه باشد اما مهم‌ترین ویژگی مطالبه‌گری درک شرایط حاکم بر آن جامعه و واقع بینانه بودن آن است.

مقام معظم رهبری نیز مطالبه و نقد را صرفا همراه با اعتراض نمی‌دانند و آن را همراه با پیشنهاد و ارائه راه کارهای عملی برای برون رفت از مشکلات می‌دانند که با توجه تخصص و دانش علمی که دانشجویان دارند این کار نیز می‌تواند به آسانی محقق شود که لازمه این امر در این است که مسؤولان به جوانان و بالاخص دانشجویان بها و ارزش بیشتری بدهند.

تشکل‌ها و دانشجویان استان نیز باید از خواب غفلت بیدار شوند و برای معضلات گوناگون استان راهکارهای عملیاتی پیشنهاد دهند متاسفانه استان ما در طی سال‌های اخیر دچار وضع اسفناکی در زمینه‌های مختلف شده است طبق آمارهای موجود کشوری نیز استان ما در نرخ بیکاری، تورم و در مجموع نرخ فلاکت و حتی نرخ رشد اجاره بها نیز نسبت به سایر استان‌ها متاسفانه باید گفت مدال افتخار پیشتازی بر سینه دارد.

متاسفانه حتی با وجود اینکه استان ما از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است اما نزدیک به حدود ۷۰ درصد از صنایع استان از کار افتاده‌اند و ۳۰ درصد باقی مانده نیز با حداقل توان و پتانسیل خود مشغول به فعالیت هستند و به سختی خود را سرپا نگه داشته‌اند.

درحالیکه استان ما منبع غنی از آب است اما مدیریت غلط آن باعث شده است تا بسیاری از شهرها و روستاهای ما از آب لوله کشی و آشامیدنی سالم محروم بمانند.

شغل بسیاری از مردم استان کشاورزی و دامپروری است اما مشکلات و روش های ناصحیح آب سبب شده است که بسیاری از کشاورزی و دامپروری دست کشیده و برای پیدا کردن شغل و امرار معاش، اقدام به مهاجرت به استان‌هایی کنند که با استفاده از آب استان ما چرخ صنایع خود را می‌چرخانند، پرواضح است این مهاجرت‌ها در آینده هزینه‌های سنگین و هنگفتی را برای استان ما در پی خواهد داشت.

از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این استان مکان‌های بکر و زیبای گردشگری موجود است که اگر مسؤولان ما کمی همت به خرج دهند و امکانات رفاهی_گردشگردی را در این مکان‌ها مستقر کنند درآمدزایی بسیار بالایی برای مردم محروم استان ما خواهد داشت.

سالیان سال است که استان ما با وجود پتانسیل بالا از جذب سرمایه‌گذار ناتوان است و این امر مستلزم همت و پشت کار بالاتری از مسؤولان برای جذب سرمایه‌گذار است چرا که بدون جذب سرمایه گذار و تامین منابع مالی شروع و به ثمر رساندن پروژه‌های استانی ممکن نخواهد بود.

در آخر نیز امیدواریم تا همه تشکل‌های دانشجویی همه‌جانبه و با تمام ظرفیت خود وارد میدان عمل شوند و معضلات و مشکلات استان را به جد پیگیری و مطالبه کنند، مسؤولان نیز باید علاوه بر بالا بردن توان خود برای شنیدن نقدها سعه صدر به خرج داده و از ظرفیت و توانایی دانشجویان در زمینه های مختلف استفاده کنند.

انتهای پیام/3339/م

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشجویان بسیج جامعه جوانان مطالبه گری استان ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۵۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، صنعا پایتخت یمن امروز شاهد برپایی بزرگترین تظاهرات دانشجویی جوانان یمن در حمایت از ملت فلسطین با عنوان «نسل وعده آخرت» بود.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی با صدور بیانیه‌ای سکوت و ناتوانی مستمر در قبال جنایات صهیونیست‌ها ضد ملت غزه را به شدت محکوم کرده و دولت آمریکا را مسئول استمرار این جنایت‌ها توصیف کردند.

جوانان یمنی در این راهپیمایی همچنین مواضع شرافتمندانه دانشجویان و عناصر آکادمیک در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در مخالفت با نسل کشی غزه را ستوده و سرکوب و بازداشت دانشجویان در دانشگاه‌های غربی را به شدت محکوم کرده و خواستار آزادی بازداشتی‌ها شدند.

در بیانیه دانشجویان یمنی همچنین از تحریم اقتصادی کالاهای آمریکایی و اسرائیلی و شرکت‌های حامی آنها به عنوان کمترین اقدام در حمایت از ملت و برادران فلسطین حمایت و بر ادامه این روند تاکید شده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیشب با صدور بیانیه‌ای از مواضع شجاعانه جنبش انصار الله و نیروهای مسلح یمن در حمایت از ملت فلسطین که در معرض نسل‌کشی و پاکسازی نژادی ارتش جنایتکار و نازیستی صهیونیستی قرار دارد، تقدیر کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سالن جشن آموزش و پرورش در شأن معلم نیست/ لزوم تکریم توسط جامعه
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • نصراللهی با اعتقاد به «ما می‌توانیم» روحیه جهادی را معنا می‌کرد
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی با مبانی فکری اسلام ناب و انقلاب اسلامی