Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: افزایش اعتبار دانشگاه‌ها تنها به میزان ۴۵ درصد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، سبب می‌شود تا فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به میزان دو سوم کاهش یابد.

امیر حسین دوایی، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: وظیفه اصلی دانشگاه‌ها در حقیقت حل موضوعات کشور با استفاده از توانمندی‌های است که فقط در دانشگاه پیدا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
زیرا دانشگاه به عنوان نهادی است که باید به کار‌های عمیق بپردازد و از کار‌های سطحی عبور کند. متاسفانه در کشور این موضوع با عنوان تولید علم جلو می‌رود که تنها به چاپ مقالات ختم می‌شود! در همین موضوع نیز لازم است به کار‌های بنیانی علمی بپردازیم و از دانش‌های سطحی گذر کنیم.

وی با بیان اینکه باید در نقطه میانی حرکت کنیم، اظهار کرد: لازم است پژوهشگران هدف‌مند عمل کنند و پژوهش‌های اصیل داشته باشند و در کنار آن به ارائه مقاله بپردازند و بتواند با هم افزایی با شرکت‌های دیگر همچون دانش‎‌بنیان‌ها که جوانه زنی آن‌ها از دانشگاه آغاز می‌شود و نهاد‌های مکمل مانند دستگاه‌های اجرایی، صنایع و بخش دولتی و خصوصی بتواند در مجموع به فعالیت‌هایی بپردازد که اثربخشی آن برای مردم محسوس باشد، زیرا در حقیقت ذی نفعان اصلی دانشگاه‌ها مردم هستند.   عدم هدف گذاری برای فعالیت‌های پژوهشی اساتید نقطه ضعف کشور است دوایی با اشاره به اینکه دانشگاه نباید یک نهادی باشد که در داخل کشور به صورت محیطی بسته به تشویق فعالیت‌های خود بپردازد و در اجتماع برای مردم ملموس نباشد، تصریح کرد: این موضوع بزرگ‌ترین خطری است که دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند. خوشبختانه در دانشگاه علم و صنعت اکثر اعضای هیئت علمی به توانمندی دست یافته‌اند که با ده‌ها سال تجربه می‌توانند پژوهش‌ها را به محصولاتی عینی تبدیل کنند که در سطح دنیا مورد استفاده واقع می‌شود. البته یک نقطه ضعف هم وجود دارد که تنها مربوط به دانشگاه نمی‌شود و در واقع نقطه ضعف کل کشور است و آن مربوط به هدف گذاری پژوهش‌ها می‌شود، از آنجایی که این هدف گذاری از بیرون حمایت نمی‌شوند به ناچار اعضای هیئت علمی خودشان برای خود به هدف گذاری می‌پردازند، زیرا لازم است دانشجویان پایان‌نامه‌های خود را بگذرانند و از دانشگاه فارغ التحصیل شوند؛ بنابراین آن‌ها به هدف گذاری و فعالیت پژوهشی می‌پردازند تا دانشجویان معطل نمانند. این موضوع که اعضای هیئت علمی خودشان برای خود تولید تعریف کنند آسیب بزرگی برای جامعه به بار می‌آورد.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: الگو‌های دانشگاه‌های نیاز به یک زنجیره دارند تا تبدیل به یک محصول شوند و به جامعه خدمت کنند، اما متاسفانه، چون دانشگاه‌ها در آن زنجیره با مشکلاتی روبه رو هستند به تولید محصول نمی‌رسند؛ بنابراین یک آسیب به چهره دانشگاه‌ها وارد می‌شود. ما در مجامع دنیا و دایره کشور‌های هم ردیف خود شناخته شده به عنوان کشوری که در حوزه علم پیشرفت کرده است؛ هستیم. اما در حوزه جامعه و فناوری نیز هنوز جای کاری زیادی داریم.   بی‌مهری به دانشگاه‌ها با  لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دوایی با اشاره به اینکه امسال متاسفانه لایحه بودجه دولت بی‌مهری به دانشگاه‌ها داشته است؛ اظهار کرد: به طور متوسط ۴۰ در صد به اعتبار دانشگاه‌ها افزوده شده است؛ این در حالی است که دانشگاه‌ها با افزایش هزینه‌ها و نرخ دلار را روبه رو بوده‌اند، بنابراین تخصیص بودجه به این میزان سبب می‌شود تا فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها به میزان دو سوم کاهش یابد و این موضوع مسلما به نفع کشور نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه وزارت بهداشت تقریبا اعتبار دو نیم برابری لحاظ شده است، اما برای دانشگاه‎های وزارت علوم که فعالیت گسترده‌ای نیز دارند این رشد کمتر از ۴۵ درصد بوده است. امیدوار هستیم توجه بیشتری به این موضوع شود. به طوری که از آسیبی که به چرخه فناوری و پژوهش در دانشگاه‌ها وارد می‌شود، جلوگیری کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لایحه بودجه فعالیت های پژوهشی دانشگاه علم و صنعت فعالیت های پژوهشی پژوهشی دانشگاه دانشگاه ها هدف گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۶۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

گروه اقتصاد و درآمد: مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرد: درمجموع 220 میلیارد تومان برای امر برگزاری انتخابات تخصیص یافته است.

 

به گزارش جماران، تقریبا هر دو سال یک بار انتخابات عمومی در کشور ما برگزار می شود. در اردیبهشت ماه سال 1403، دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار خواهد شد. بنابراین در لایحه بودجه 1403، برای برگزاری انتخابات، 176 میلیارد تومان بودجه هزینه ای در نظر گرفته شده است.

 

همچنین یکی از برنامه های شورای نگهبان در لایحه بودجه سال 1403 ، «نظارت بر انتخابات» است که در این زمینه 44 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین درمجموع 220 میلیارد تومان برای امر برگزاری انتخابات تخصیص یافته است.

 

مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود تاکید کرده است: در این زمینه نکته مهم این است که می توان با تجدیدنظر در مکانیسم برگزاری انتخابات، در هزینه های عمومی کشور صرفه جویی کرد.

             

دیگر خبرها

  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • «طرح نور» مورد استقبال مردم قرار گرفته است | استان تهران تقسیم می شود؟ | قرارداد شهرداری تهران با چین هیچ نقطه منفی ندارد
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز
  • کلیات جدول ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد