Web Analytics Made Easy - Statcounter

حل مشکلات مردم، دغدغه اصلی جنبش دانشجویی است و بر همین اساس طراحی نظام بهره‌برداری از ظرفیت ایده‌های دانشجویی ضروری است و این در حالیست که با گفتمان مذاکره ظرفیت نخبگانی کشور برای حل مسائل نادیده گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ همزمان با سالروز 16 آذر روز دانشجو نشستی با موضوع «ظرفیت‌های جنبش دانشجویی» با حضور چند تن از نمایندگان اقشار مختلف دانشجویی برپا شد که  این نشست با حضور، محمدرضا محمدزاده، دانشجوی دکنری مدیریت آموزشی، رمضان روحانی دانشجوی کارآفرین برتر کشور، زهرا سلیمان‌زاده دانشجوی علوم سیاسی مشهد در پایگاه خبری صبح‌توس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتمان دانشجویی قلب تپنده کشور است

محمدرضا محمدزاده، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی در شهر مشهد استفاده از تفکری تحت عنوان مشهد بر مدار همدلی است، فرهنگی که در شهر بهشت وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود گفت: محور اصلی شکل گیری جامعه بر مبنای آرمانخواهی متناسب با واقع‌گرایی آن جامعه است.

وی افزود: به کنش های اجتماعی و پیامدهای آن پدیده اجتماعی گفته می شود لذا دانشجو نقش اصلی را در این کنش‌های اجتماعی کشور دارد و ایجاد ظرفیت متناسب با موضوعاتی مانند پیشرفت، ظرفیت های علمی دانشجو نقش اصلی دارد و بایستی گفتمان سازی در این راستا صورت گیرد.

عضو شورای اجتماعی محلات مشهد گفت: در فرآیندهای شهری که قرار است در حوزه‌های دانشگاهی پیاده‌سازی شود باید برای دانشحو فرصت بیان نظرات و دیده شدن و ارائه دغدغه ها فراهم شود و حوزه هر فعالیت و پیشرفت اجتماعی کشور با آرمانخواهی آن ارتباط دارد اما این آرمانخواهی بایستی با واقع‌گرایی باشد در غیر اینصورت به سمت رؤیاپردازی خواهد رفت لذا باید واقعیت ها در نظر گرفته شود

وی ضمن انتقاد از توسعه تفکر مدرک گرایی برای کسب مشاغل افزود: مهم ترین عامل که کشوری از حوزه دانشگاهی به پیشرفت برسد اصل جذب و ماندگاری شرایط مطلوب است، با توجه به آگاهی های بالا میان دانشجویان و نخبگان، حوزه های دانشگاهی به صورت استراتژیک در حوزه‌های مختلف رفتار می کند و افراد حاضر در تشکل های دانشجویی به صورت فعالیت فراکنشی رفتار دارند.

محمدزاده ادامه داد: اگر فعالیت ها را از درون به بیرون سازمان بررسی کنیم در صورت اهمیت دادن به خروجی های سازمانی به آن فعالیت واکنشی اطلاق شده اما فعالیت های فراواکنشی، اقشار جامعه، مردم و نیازهای جامعه در اولویت هستند که در این راستا دولت و سازمان‌ها باید تمامی ظرفیت‌های خودشان را بکار بگیرند و بتوانند در راستای برآورده کردن نیازهای جامعه گام بردارند.

وی ضمن اشاره به نقش گفتمان سازی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب افزود: در حوزه دانشجویی باید در کنار گفتمان سازی، برای اقناع فکری مخاطبان نیز آمادگی پیدا کنیم که باید اطلاعات کافی را با داشتن مطالعات کسب کنیم و قطعا نمی توان سطح معرفتی دانشحویان را در حد روزنامه و جراید عمومی دانست.

فعال فرهنگی شهر مشهد تصریح کرد: هم افزایی تشکل های انقلابی در حوزه دانشجویی بیش از پیش اهمیت دارد و اگر بتوانیم در راستای تشکیل جبهه دانشحویی ضدآمریکایی اسرائیلی در کنار افزایش سطح معرفت دینی دانشجویان امری مطلوب فایده است که می توان تداوم و توسعه اردوهای جهادی دانشجویی یکی از این اقدامات برای افزایش سطح معرفت دانشجویان نام برد.

وی با بیان اینکه جذب دانشجویان از اقشار مختلف برای اثرگذاری در بدنه دانشجویی و القای حس برابری و برادری نکته مهمی است افزود: جایگاه گفتمان دانشجویی در مدیریت شهری به عنوان قلب تپنده شهر است چراکه دانشجویان بر مسائل روز اشراف دارند و در مدار این مسائل حضور دارند و می توانند متناسب با علم روز مسائل را حل کنند.

ضرورت طراحی نظام بهره‌برداری از ایده‌های دانشجویان

مسئول استانی دبیرخانه جشنواره های علمی و پژوهشی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت ایده و خلاقیت دانشجویان در مدیریت شهری دارای اهمیت است و نقش گفتمان دانشجویی باید در تمام طول سال فعال باشند و از آن استفاده شود و همچنین باید به ظرفیت های داخلی اتکا شود و نباید از جایگاه ضعیف در میادین جهانی وارد شویم.

وی افزود: دانشمندان هسته ای کشور همچون شهید فخری زاده برای مردم پس از به شهادت رسیدن معرفی می شوند در حالیکه ایران اسلامی دارای چنین ظرفیت های بالای علمی و فرهنگی است وضرورت دارد اقشا دانشجویی با این افراد آشنایی بیشتری پیدا کنند چراکه اگر قرار باشد در حوزه های دانشجویی جامعه پذیری در کشور صورت بیگیرد هر فرد باید مشارکت خودشان را در راستای هم افزایی به میدان بیاورد.

محمدزاده با اشاره به اینکه تمامی اتفاقات جامعه و پیشرفت کشور را در حوزه دانشجویی می توان بررسی کرد گفت: امروزه فضای مجازی موجب شده دانشجویان به سوی جهان اجتماعی دیگری سوق داده شود؛ تعارض فرهنگی و شیوه زندگی ناسازگار به مرور زمان موجب تزلزل فرهنگی می شود و این تزلزل فرهنگی به بحران هویت فرهنگی دانشجو بازمی گردد، بحران هویت دانشجو موجب تحولات فرهنگی می شود و یکی از اقداماتی که دانشجویان باید در برابر آن ایستادگی  کنند این است که تحول فرهنگی منفی ایجاد نشود.

وی امیدآفرینی یرا کی از مهم ترین اولویت های اقدامات دانشجویان دانست و افزود: اگر جامعه ای نتواند نیازهای مادی و معنوی و فرهنگی دانشجو و جوانان کشور پاسخ دهد، به سمت پوچ‌انگاری خواهد رفت.

دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی اظهار کرد: بومی گزینی در راستای اشتغال‌زایی با هچمه زیاد رشته های دانشگاهی مطلوب است و باید بتوانیم در حوزه هر دانشگاه اهتمام به تخاطب واقعی داشته باشیم و این نیاز به عزم و مطالبه تشکل های دانشجویی و دغدغه‌مندان دارد.

فضای سیاسی و مجازی پاشنه آشیل جریان دانشجویی است

وی افزود: سخنان دانشجویان باید در عرصه های مختلف برجسته شود، فضای سیاسی و مجازی پاشنه آشیل جریان دانشجویی است و امروز باید در راستای فضای انقلابی تولید محتوا و بصیرت افزایی صورت گیرد که می توان از اساتید ارزش مدار در این راستا بهره مند شد.

عضو شورای اجتماعی محلات مشهد ادامه داد: جذب و نگهداشت در حوزه نخبگان و تشکل های دانشجویی کشور امری مهم و حیانی است و اگر قرار است به سوی تعارض و بحران هویت فرهنگی نرویم بایستی دانشجویان در عرصه های مختلف شهری و فرهنگی دیده بشوند و بر اساس ایده های دانشجو برون داد مشخصی تعریف شود و از آنها استفاده شود.

وی افزود: طیف سنی دانشجویان از 20 تا هفتاد ساله هستند و بسیاری از این افراد برای ارتقای سواد و فارغ از مدرک‌گرایی است که می توان از این حس مسئولیت پذیری در بهبود شرایط جامعه استفاده کرد و البته باید برای آن نظامی طراحی شود.

محمدزاده با اشاره به اینکه همه دانشجویان باید در حوزه مطالبه گری در برنامه های مختلف فعال شوند و از بحران هویت فرهنگی جلوگیری شود تصریح کرد: سرمایه های انسانی جزء مهم ترین مؤلفه های پیشرفت کشور است و ظرفیت های نخبگانی در دانشگاه مهم است و دغدغه های دانشجویان باید سطح بندی شود و باید در مجموع به سمت کارآفرینی حرکت داشته باشیم.

وی تأکید کرد: در راستای پدافند غیرعامل دانشجویان باید به عنوان افسران جنگ نرم فعال باشند و مطالبه همراه با مطالعه باید در اولویت جریان دانشجویی قرار بگیرد.

خط مقدم تحقق گام دوم انقلاب دانشجویان هستند

رمضان روحانی، کارآفرین برتر کشور نیز در ادامه با بیان اینکه دوران دانشجویی دوران گذار از نوجوانی به جوانی، زندگی فردی به اجتماعی، از وابستگی به استقلال، از تحت تأثیر بودن به اثرگذاری است گفت: اصولا تشکل های دانشجویی برای تأثیرگذاری در موضوعات و سطوح مختلف راه اندازی می شود.

وی افزود: جوان دانشجو این حس اثرگذاری را همواره دارد و رهبر معظم انقلاب بحث گام دوم انقلاب را مطرح می کنند که به عنوان سند چشم انداز آینده کشور باید مورد بررسی و دقت قرار گیرد چراکه بار اصلی تحقق گام دوم انقلاب بر دوش جوانان نهاده شده و به نظر می رسد خط مقدم اقشار جوان، دانشجویان هستند.

دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد دانشجویان را خط مقدم تحقق گام دوم انقلاب دانست و اظهار کرد: دانشگاه اصلاح شود مملکت اصلاح می شود فرمایش رهبر کبیر انقلاب است و نباید فقط روی کاغذ باقی بماند؛ در دانشگاه عناصر مختلف از جمله اساتید، دانشحویان نیاز به اصلاح دارد و ابعاد دانشحوی تراز انقلاب و دانشجوی انقلابی باید بررسی شود و باید به سمت تربیت دانشجوی انقلابی حرکت داشته باشیم و پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، تعداد دانشجوی انقلابی معیار است.

وی با بیان اینکه متأسفانه دانشجویان امروز در پی توسعه فردی و پیشرفت شخصی هستند و ارتباطی میان دانشجو و پیشرفت در سطح کشوری برقرار نیست افزود: دانشجو در کنار فراگیری علم باید دارای دورنمای پیشرفت علمی کشور باشد و مرزهای علمی را بشکافد لذا در راستای تفکر انقلابی دانشجویی، کارآفرینی یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که علاوه بر توسعه فردی پیشرفت اجتماعی را نتیجه می دهد.

روحانی ادامه داد: دانشحویان نباید صرفا در حوزه های علمی فعالیت داشته باشد بلکه باید بیداری دانشجو حفظ شود و هر دانشحو می تواند از خودش شروع کند و در حوزه های مختلف بصیرت افزایی، قرآن و نهج‌البلاغه مطالعات داشته باشد چراکه گذراندن واحدهای درسی اهل مطالعه محسوب نمی شوند.

وی با بیان اینکه داشجو باید سطح سواد انقلابی خود را ارتقا دهد و اهل رصد جریانات مختلف سیاسی داخلی و بیرونی کشور باشد افزود: دشمن شناسی در این جریان دارای اهمیت است و دانشجو نباید حس بی تفاوتی و بی فایده بودن و رخوت داشته باشد چراکه نتیجه معکوس خواهد داد و مسئولان باید در جمع دانشجویان قرار بگیرند و مطالبات دانشجویی را بررسی کنند.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: کلیدواژه اصلی در گام دوم انقلاب امید است و با امیدواری پیشرفت و نگاه به آینده امکان پذیر خواهد شد؛ مطالبه گری و جسارت از ویژگی های دانشجویان است و باید در کنار انتقادات، پیشنهادت و راهکارهای اصلی نیز ارائه شود اما پرخاش وتفرقه بین دانشجویان در راستای خواسته دشمن است.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید به سمت جذب از افراد دارای مبانی انقلاب اسلامی باشیم و نباید با اختلاف‌افکنی‌ها آلت دست دشمنان باشیم افزود: دانشجوی انقلابی، دارای بصیرت است جوانی با شور و نشاط همراه است و نباید مسئله محوری در این زمینه فراموش شود.

به فراموشی سپردن نخبگان کشور با گفتمان مذاکره

کارآفرین برتر کشور خاطرنشان کرد: برای گفتمان سازی دانشجویی باید مسأله محوری در دستور کار باشد لذا باید مسائل کشور را شناسایی کنیم و دانشجو  نقش خودش را بداند و مطالبات را پیگیری کنند؛ تشکل‌های دانشجویی، دانشحویان داوطلبی هستند که در این مسیر فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های داخلی کشور همین دانشجویان هستند افزود: در حالی ادعای مذاکره مطرح می‌شود که صنعت خودمان به واسطه دانشجویان نخبه فراموش شده است که موجب شده با دست خالی مذاکره صورت گیرد لذا وقتی نمی توان از ظرفیت های مختلف استفاده شود مذاکره برای مذاکره بی فایده است و این نوع مذاکره مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب است.

روحانی تأکید کرد: وقتی نگاه به توسعه ظرفیت های داخلی همچون شهید فخری زاده داشته باشیم دست برتر در مذاکرات خواهیم داشت لذا ظرفیت های همچون شهید فخری زاده بایستی مورد شناسایی و توسعه قرار گیرند.

وی افزود: اگر از دانشجویان بومی در هر استان بتوان از توسعه صنعتی نقاط مختلف استفاده شود در سطح کشوری پیشرفت ایجاد می شود و باید این قدرت کشور نیز به طرف مقابل فهمانده شود؛ در زمینه کمک‌های معیشتی در زمان شیوع کرونا دانشجویان زیادی در اردوهای جهادی فعال هستند و در بحران های مختلف طبیعی کشور حضور دارند، بر این اساس باید در راستای طراحی نظامی برای استفاده از ظرفیت های دانشجویی بررسی و مطالبه گری صورت بگیرد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: عواملی از جمله آمار بالای پذیرش دانشجو که متناسب با بازار کار نیست، دروس غیرکاربردی، تصور نادرست در مورد بسترهای اشتغالزایی از جمله عوامل بی انگیزگی دانشجویان است نیازمند تحولی در دروس دانشگاهی هستیم.

پایان‌نامه‌های دانشجویی بر اساس رفع مسائل چرخه تولید باشد

وی با بیان اینکه باید دانشجویان به سمت کارآفرینی و اشتغالزایی در صنایع دانش بنیان مورد دغدغه رهبری حرکت کنند و باید مشکلات صنعت کشور بر اساس آن مرتفع شود که البته در آن پیشرفت فردی، اجتماعی و علمی است افزود: فعالیت در صنایع برای دانشجویان ایده بسیار خوب در راستای رفع مشکل نیروی انسانی صنعت و آشنایی دانشجویان با این فضا است و ارتباط دانشجو با صنعت باید برقرار شود تا مشکلات صنایع حل شود.

دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: پایان‌نامه‌های دانشجویی باید بر اساس رفع مشکلات و مسائل چرخه تولید و صنعت کشور باشد تا مدارک تحصیلی ارزشمند شود و شرکت های دانش بنیان و موضوعات کارآفرینی هنوز در کشور و دروس دانشگاهی ناآشنا و غریب است.

وی افزود: تفکر «ما می توانیم» و اتکا به توان داخلی با استفاده از دانشجویان انقلابی و نخبه می تواند توسعه یابد و اگر شرکت های دانش بنیان رونق پیدا کند نتایجی از جمله توسعه فردی و رفع مشکلات معیشتی دانشجویان، تولید محصولات علمی و ثروت، توسعه اجتماعی در پی دارد و دانشجویان نباید در فضای مجازی تعلل کنند و باید در راستای کارآفرینی و انقلابی گری فعالیت کنیم.

ضرورت اصلاح تفکر غرب‌گرایانه برخی اساتید دانشگاهی

زهرا سلیمان‌زاده، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه پیام نور مشهد نیز در پایان گفت: یکی از نکات مهم استفاده از ظرفیت های دانشجویی برای توسعه هر استان است و دانشجویان با مدارک بالا در رشته های خودشان اشتغال ندارند و صرفا برای کسب مدرک ادامه تحصیل داده‌اند.

وی افزود: با توجه شرایط جامعه و اشتغال، دانشجویان امیدی به اشتغال در رشته‌های تخصصی خودشان ندارند که قطعا مشکل بزرگی محسوب می شود.

این دانشجوی علوم سیاسی اظهار کرد: جوان پروری و حضور نیروهای جوان در کادر قوه اجرایی کشور موجب پیشرفت خواهد شد و باید منافع کشور بر توسعه فردی ترجیح داشته باشد.

وی ضمن تأکید بر بیداری دانشجو افزود: مهم ترین اصل اصلاح تفکر غرب‌گرایانه اساتید و معلمان به عنوان محور است و نباید این تفکر بر دانشجویان اثرگذار باشد.

سلیمان‌زاده تصریح کرد: خیلی از افراد در دانشگاه‌ها صرفا در پی مدرک تحصیلی هستند و دغدغه‌های اجتماعی و فرهنگی ندارند و معضلاتی همچون بیکاری، دغدغه‌های دانشجویان را در عرصه های فرهنگی دچار اختلال کرده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تشکل های دانشجویی دانشجوی انقلابی گام دوم انقلاب دانشجوی دکتری استفاده شود داشته باشیم گفتمان سازی توسعه فردی بحران هویت دانش بنیان مهم ترین دغدغه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۷۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت

اکنون رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌گوید که اگرچه در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان شناسایی و منتشر شد و این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشته، چراکه هنوز این روانشناس‌نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

طبق ماده پنج قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای‌ پروانه از سازمان نظام روانشناسی باشند.

اما خرداد سال ۱۴۰۱ بود که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اسامی افراد غیر روانشناس و بدون مجوز را در قالب سه لیست منتشر کرد که در نوبت اول ۱۴۴ نفر، نوبت دوم ۶۱ نفر و در نوبت سوم ۲۱۹ فرد یا صفحه مجازی که به صورت غیرقانونی در حیطه روان‌شناسی فعالیت می‌کردند را شامل می‌شد؛‌ این اعداد رقمی بالغ بر ۴۵۶ فرد یا صفحه مجازی بود که نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نداشتند بلکه برخی تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز نداشتند.

در همان زمان رئیس وقت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴۵۰۰ روانشناس‌نما شناسایی شده منتشر شده و اسامی باقی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود، از ارسال این اسامی به قوه قضائیه خبر داد و گفت: هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این موضوع ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

اما، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به فعالیت روانشناسان نماها اظهار می‌کند: در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی و منتشر شد؛ این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشت چراکه هنوز این روانشناس نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: اگرچه این روانشناس نماها معرفی شدند اما اتفاق خاصی درخصوص توقف فعالیت آن ها نیفتاده است، این در حالی است که مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر توقف فعالیت روانشناس‌نماها اثرگذار باشد، ارتقای سواد سلامت روانی جامعه است، به عبارتی دیگر مردم باید به قدری آگاهی‌شان افزایش پیدا کند تا بتوانند روانشناسان واقعی را از روانشناس نماها تشخیص دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: افزون بر آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، روانشناسان دارای پروانه را شناسایی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • حسینی: ظرفیت درآمدزایی خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود
  • ضرورت حفظ کرامت جامعه‌ پزشکی/ رسیدگی به وضعیت دستیاران
  • خیزش دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی ظرفیت جهانی شدن دارد
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت