Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-07@03:31:41 GMT

گره کور ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۷۴۸۹

گره کور ونزوئلا

ساعت 24-بعد از نزدیک به دو سال بحران مشروعیت بین‌المللی در ونزوئلا، بار دیگر یک انتخاباتی مورد مناقشه در این کشور برگزار شد که مخالفین دولت مستقر آن را «تقلبی» و حامیان دولت آن را یک پیروزی می‌دانند. بر اساس نتایج اعلام شده توسط انتخابات ونزوئلا حزب سوسیالیست متحد حاکم با ۶۷ درصد آرا توانسته ‌است اکثریت کرسی‌های مجمع ملی ونزوئلا را از آن خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته ایندیرا آلفونزو، رییس کمیسیون ونزوئلا بخشی از نیروهای اپوزیسیون که در این انتخابات شرکت کرده‌اند، توانستند ۱۸ درصد آرا را از آن خود کنند. نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری مستقر ونزوئلا رای اکثریت شرکت‌کنندگان را «پیروزی دموکراسی» و «موفقیت بزرگ» توصیف می‌کند در حالی که خوان گوایدو، رییس‌جمهور خودخوانده تحت حمایت آمریکا با اشاره به رای اکثریتی که در انتخابات شرکت نکردند، نتایج را «پشت کردن مردم به انتخابات قلابی» و شکست برای دولت حاکم توصیف می‌کند. مجمع ملی ونزوئلا آخرین نهاد قانونی در این کشور بود که بر اساس نتایج انتخابات ۲۰۱۵ همچنان در اختیار نمایندگان اپوزیسیون دولت باقی مانده ‌بود. با نتایج اعلام شده، بعد از دستگاه قضایی و نیروهای مسلح حالا پارلمان ونزوئلا هم یکدست پشتیبان دولت مادورو است، دولتی بحران زده که همزمان با آنکه از سوی همسایگان و قدرت‌های غربی به رسمیت شناخته نمی‌شود و زیر یوغ تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار دارد باید پاسخگوی وضعیت فاجعه‌بار معیشتی شهروندان این کشور باشد. نیکولاس مادورو، که پیش از انتخابات وعده داده ‌بود در صورت شکست حزبش از مقام ریاست‌جمهوری کناره‌گیری خواهد کرد، روز دوشنبه در سخنرانی تلویزیونی گفت:«ما با رای اکثریت مردم ونزوئلا، مجمع ملی را احیا کردیم. این یک پیروزی بزرگ برای دموکراسی است.» در این انتخابات، پسر و همسر نیکولاس مادورو از جمله نامزدهای اصلی حزب حاکم بودند. مادورو در تبلیغات انتخاباتی برای حزبش این انتخابات را نقطه پایانی بر بحران مشروعیت سیاسی در کشور توصیف می‌کرد و از مردم می‌خواست به این دلیل به حزب او رای دهند که هوادار دموکراسی و آرای عمومی است و نه مانند مخالفان هوادار تحریم و دخالت نظامی خارجی. خوان گوایدو یکی از رهبران مخالف دولت که از زمستان سال ۱۳۹۷ خود را رییس‌جمهور قانونی ونزوئلا معرفی می‌کند در واکنش به نتایج اعلام شده در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، این انتخابات را تقلبی خواند و با اشاره به مشارکت پایین رای‌دهندگان گفت:«حقیقت را نمی‌توان پنهان کرد، اکثریت مردم ونزوئلا به تقلبی که از ماه‌ها قبل شروع شده ‌بود، پشت کردند.» 

تحریم  انتخابات  توسط  اپوزیسیون
بر اساس آمار اعلام شده تنها ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۳۱ درصد از واجدان رای در این انتخابات مشارکت کردند. احزاب مخالف مادورو که در قالب ائتلاف «میزگرد ائتلاف برای دموکراسی» فعالیت می‌کنند، این انتخابات را تحریم کرده ‌بودند. ۲۷ حزب مخالف دولت مادورو، بیانیه تحریم انتخابات را امضا کرده ‌بودند. با این حال شاخه‌های منشعب از برخی احزاب اپوزیسیون به نمایندگی از احزاب تحریم‌کننده در این انتخابات نامزدهایی را معرفی کرده ‌بودند. مخالفان مادورو، بهانه‌شان برای تحریم انتخابات را انتصاب غیرقانونی اعضای کمیسیون انتخابات و بدون مشورت با پارلمان اعلام کرده‌اند. با این حال حامیان مادورو به برگزاری جلسه رای‌گیری در مجمع ملی و انتخاب لوییز پارا به عنوان رییس پارلمان و نماینده حزب «نخست عدالت» که حزب متبوع گوایدو است، اشاره می‌کنند. لوییز پارا، هم‌حزبی خوان گوایدو، بعد از آغاز بحران سیاسی در ونزوئلا توسط وفاداران به گوایدو در حزب «نخست عدالت» از این حزب اخراج شد اما در حال حاضر به حکم دیوان عالی ونزوئلا به عنوان رهبر حزب نخست عدالت در تعیین اعضای کمیسیون انتخابات نقش داشت. آمریکا و کانادا، لوییز پارا را به دلیل مشارکت در روند سیاسی انتخابات اخیر تحریم کرده‌اند.
شکست  برای  هر دو  طرف
 گوایدو که به عنوان رییس مجمع ملی پیشین ونزوئلا، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ را غیرقانونی اعلام کرده‌ و مدعی بود بر اساس قانون اساسی ونزوئلا، رییس‌جمهور مشروع این کشور است در حال حاضر از سوی نزدیک به ۶۰ کشور که عمدتا از متحدان آمریکا در اروپا و آمریکای لاتین هستند به عنوان رییس‌جمهور قانونی ونزوئلا شناخته می‌شود. او این انتخابات را هم غیرقانونی اعلام کرده ‌است. حامیان گوایدو قرار است شنبه هفته آینده یک نظرسنجی آنلاین به موازات انتخابات یکشنبه برگزار کنند که شرکت کنندگان در آن قرار است به مشروعیت یا عدم مشروعیت انتخابات برگزار شده توسط دولت مستقر پاسخ دهند. همان‌گونه که نتایج انتخابات برگزار شده توسط دولت مادورو قابل پیش‌بینی بود، نتایج همه‌پرسی اینترنتی خوان گوایدو هم از یک هفته قبل قابل پیش‌بینی خواهد بود. با این حال به نوشته رسانه‌ها همان‌گونه که انتخابات برگزار شده توسط دولت با استقبال ناچیزی مواجه شد، همه‌پرسی آنلاین مخالفان هم احتمالا با مشارکت چندانی برگزار نمی‌شود چراکه مدت‌ها مشکلات اقتصادی، فشار تحریم‌های آمریکا و مشکلات معیشتی ناشی از آن باعث شده شهروندان ونزوئلایی نه علاقه‌ای به مادورو داشته ‌باشند و نه اعتمادی به گوایدو. به نوشته آسوشیتدپرس، نتایج انتخابات مجمع ملی ونزوئلا نه برای گوایدو و نه برای مادورو، پیروزی محسوب نمی‌شود چراکه آرای هواداران مادورو نسبت به انتخاب قبلی که باعث شکست حزبش در انتخابات پارلمانی بود نه تنها بیشتر نشده بلکه ریزش هم داشته ‌است، در برابر خوان گوایدو هم که تاکنون تنها دستاویز حقوقی‌اش برای مشروعیت سیاسی ریاست بر مجمع ملی بود حالا با اعلام نتایج این انتخابات و عدم مشارکت در آن، این کرسی را هم از دست داده‌ است.
بر اساس آمار منتشر شده توسط رسانه‌های آمریکایی تاکنون نزدیک به ۵ میلیون شهروند ونزوئلایی به دلیل مشکلات معیشتی از کشور فرار کرده‌اند و به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند. بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد ونزوئلا در سال جاری ۲۵ درصد کوچک‌تر می‌شود، این در حالی است که ابرتورم سال‌های گذشته در ونزوئلا باعث شده‌ تا ارزش پول ملی این کشور، بولیوار به حدی ناچیز شود که اساسا به عنوان یک ابزار معامله قابل استفاده نباشد.
واکنش‌های  بین‌المللی
هر چند دولت مادورو از حضور ناظران بین‌المللی در انتخابات استقبال کرده‌ بود اما نهادهای بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای قاره آمریکا حاضر به اعزام نمایندگان خود برای نظارت بر این انتخابات نشدند و با صدور بیانیه‌هایی قبل از برگزاری انتخابات، آن را مردود و تقلبی توصیف کردند. به نوشته آسوشیتدپرس، روسای جمهوری پیشین اکوادور و بولیوی، رافائل کوره‌آ و اوو مورالس به عنوان ناظران خارجی این انتخابات به ونزوئلا سفر کردند. این خبرگزاری همچنین از حضور عده‌ای از ناظران خارجی که خود را «قانون‌گذاران ترکیه» معرفی می‌کردند در این انتخابات خبر داده‌ است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که دولت متبوعش در واشنگتن هنوز از پذیرش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور خودش هم ناتوان است با انتشار بیانیه‌ای انتخابات در ونزوئلا را جعلی توصیف کرد. پمپئو در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت:«تقلب‌های مرتبط با انتخابات در ونزوئلا پیش از این اتفاق افتاده ‌است. نتایجی که از سوی رژیم نامشروع مادورو اعلام شده ‌است، اراده مردم ونزوئلا را نشان نمی‌دهد. آنچه امروز روی داد، انتخابات نبود بلکه کلاهبرداری و شیادی بود.» متحدان دیگر آمریکا از جمله کانادا، اروگوئه و لتونی هم اعلام کرده‌اند که نتیجه این انتخابات را قبول ندارند و آن را غیرقانونی می‌دانند. دولت کنونی آمریکا در طول دو سال گذشته، تمامی وزن دیپلماتیک خود را برای حمایت از سرنگونی دولت مادورو و به قدرت رسیدن خوان گوایدو هزینه کرده ‌است. با شکست دونالد ترامپ، رییس‌جمهور کنونی آمریکا مشخص نیست که سیاست دولت جدید در مقابل مساله ونزوئلا به چه شکل باشد. هر چند جو بایدن، مادورو را یک «دیکتاتور خودکامه» توصیف کرده‌ اما مشخص نیست که دولت جدید آمریکا هم خواهان پیگیری مسیر براندازی حکومت و استمرار بحران مشروعیت در ونزوئلاست یا راهکار دیگری در نظر دارد.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: نتایج انتخابات دولت مادورو خوان گوایدو بین المللی رییس جمهور اعلام کرده مجمع ملی اعلام شده شده توسط بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم

 ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست مشترک دولت و استانداران گفت: حرکت بزرگ ملت ایران و نمایش قدرت مردم اراده ملتی بود که می‌خواهد آزاد زندگی کند و اکنون در باشگاه قدرت‌های منطقه و جهانی جز برترین‌ها هستیم.

وی افزود :کار همه صاحبان قلم و بیان این است که هر چهره‌ای به نوبه خود امید آفرینی کند، چرا که دشمن به فکر ایجاد نا امیدی در دل مردم است و ما در دولت سعی می‌کنیم با عمل به وعده‌ها در این راستا تلاش کند.

رئیسی متذکر شد: دولت با مردم صادق است و شفافیت دارد و مطمئن باشید آنچه مردم را با ما همدل می‌کند صداقت ما است و باید هر اتفاقی که می‌افتد گزارش آن را در اختیار جامعه قرار دهیم پس باید ارتباط مثبت و مستمر خود را با مردم حفظ کنیم.

رئیس قوه مجریه با تشکر از دست اندرکاران انتخابات دور نخست مجلس گفت: به چهار اصل مدنظر رهبر انقلاب در انتخابات عمل شد و همه پرسی دارای امنیت و سلامت بود و استانداران تلاش کنند در دوم هم اصول مدنظر رهبری محقق شود.مردم همواره در انتخابات شرکت می‌کنند و در دوم نیز حضور می یابند و مجلس جدید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال موج سواری است و همواره باید امنیت را به عنوان یک ضرورت روز به روز ارتقا پیدا کند، گفت: همه بخش‌های کشور باید برای تحقق شعار سال تلاش کنند و برای آن برنامه ریزی استانی و کلان شود و حتی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها هم باید خود را برای محقق شدن جهش تولید دخیل بدانند و همچنین بانک‌ها باید تامین مالی را به درستی انجام دهند.

رئیسی ادامه داد: رهبر انقلاب فرمودند که دولت باید در اقتصاد به مردم میدان بدهد و لذا قوه مجریه باید تلاش کند تا شرکت‌ها و کارگاه‌ها توانمند شوند و موانع تولید باید رفع شود.بخش‌های مختلف باید تلاش کنند و دانشگاه‌ها در دانش بنیان می‌توانند ثروت بزرگی برای کشور خلق کنند. کشور ما در برخی بخش‌ها به بهشت معادن معروف است.

او تاکید کرد: اقتصاد کشاورزی باید در روستا‌ها تقویت شوند تا اهالی آنها به شهر‌های دیگر مهاجرت نکنند و به ماندن در محل زندگی خود امیدوار باشند. بسیاری ظرفیت‌ها بالفعل هستند و دولت تلاش می‌کند با شناسایی آنها این ظرفیت‌ها را فعلیت ببخشد.

رئیس جمهور گفت: باید بهره وری در بخش‌های مختلف کشور بررسی شود و برای بالابردن آن تلاش صورت گیرد. هرچه در جامعه قانون نداری بالاتر برود پیشرفت جامعه میسرتر خواهد شد.حضرت آقا یک بار فرمودند که مصرف ما با بسیاری از کشور‌های بزرگ دنیا برابری می‌کند و برای مرتفع کردن این امر باید تلاش شود و فرهنگ سازی صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»
  • رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است
  • جز قدرت‌های برتر منطقه و جهان هستیم/ باید امیدآفرینی کنیم
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخاباتی باشکوه رقم بزنند
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه