Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر رضا منتظری متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیشترین ضرورت استفاده از ماسک، در مکان های عمومی به ویژه مکان های سربسته و گروهی است. استفاده از ماسک در کاهش انتقال کرونا و قطع زنجیره انتقال موثر است و در این میان نکته مهم این است که ماسک‌ها باید یکبار مصرف باشند.

وی در خصوص عمر مفید ماسک های جراحی و زمان موثر برای استفاده از آنها گفت: ماسک های جراحی یکبارمصرف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عمر مفید استفاده از ماسک‌های جراحی حدود ۵ ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.

منتظری تاکید کرد: ماسک های جراحی نباید شست و شو داده شده و برای بار دوم استفاده شوند. با شست و شوی ماسک های جراحی به دلیل بازشدن منافذ الیاف موجود در ماسک و همچنین تغییر در ساختار آن، قابلیت تاثیرگذاری ماسک از بین می‌رود.

وی در باره ماسک‌های N۹۵ هم گفت: این ماسک‌ها از لحاظ کاربردی بهتر از ماسک های جراحی است و مدت زمان استفاده از آن یک روز است و قابل استفاده مجدد در روزهای دیگر نیست، این نوع ماسک به دلیل داشتن فیلتر احساس خفتگی به فرد نمی‌دهد.

این پزشک در خصوص نحوه استفاده از ماسک های پارچه ای هم گفت: برخی از ماسک‌های پارچه‌ای قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارند. ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است و افراد می‌توانند به دفعات از آنها استفاده کنند. به این صورت که بعد از هر بار مصرف برای جلوگیری از گسترش و پخش این ویروس یا سایر میکروب ها آن را به خوبی با مواد شوینده و آب گرم با دمای بالا شست و شو دهند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: ماسک های پارچه‌ای از جنس نخی یا غیره را می توان با آب داغ و مواد شوینده در ماشین لباسشویی شست و شو داد، همچنین می توان ماسک پارچه ای را با استفاده از آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با دست شست و تا زمان استفاده در یک جای مناسب و تمیز نگهداری کرد.

وی گفت: استفاده از ماسک به تنهایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر نیست، اقشار مختلف جامعه باید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده، به مکان‌های شلوغ نروند و فقط در موارد ضروری، از منزل خارج شده و به میزان ۲ متر از دیگران فاصله بگیرند. مشارکت مردم در مهار کرونا بسیار تاثیرگذار است و کشور را زودتر از حالت بحران این بیماری خارج می کند.

به گفته منتظری، باید استفاده از ماسک به همراه شستشوی مکرر و مناسب دست انجام شود و در مورد استفاده نامناسب از ماسک مانند دست زدن به آن و عدم شستن دست ها قبل و بعد از استفاده از ماسک، خطر انتقال ویروس افزایش می یابد.

گفتنی است؛ بر اساس تحقیقات انجام‌شده، میزان انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی یا ذرات هوا در هنگام استفاده از ماسک های پزشکی ۷۵ درصد کاهش می یابد و نتایج مطالعه دیگر نشان می دهد که در صورت استفاده صحیح از ماسک های پزشکی تا ۱۰۰ درصد امکان انتشار ویروس از ناحیه تنفسی افراد کم می شود و اگر در مکان های عمومی ۸۰ درصد افراد از ماسک استفاده کنند، امکان انتقال ویروس وجود نخواهد داشت.

بر اساس این تحقیقات، اگر فرد سالم ماسک بزند و با فرد ناقل که ماسک نپوشیده در تماس باشد، احتمال انتقال ۷۰ درصد است. همچنین اگر فرد سالم ماسک نزده و با یک فرد ناقل که ماسک پوشیده در تماس باشد، امکان انتقال ۵ درصد خواهد بود و در صورتی که هر دو ماسک بپوشند، امکان انتقال ویروس ۵/۱ درصد است.

کد خبر 571094 برچسب‌ها كرونا در ايران بیماری - ویروس ماسک - سلامت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران بیماری ویروس ماسک سلامت استفاده از ماسک ماسک های جراحی انتقال ویروس پارچه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد

بازدید ایلان ماسک از چین ظاهرا نتایج فوری به همراه داشته است. طبق توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، تسلا از داده‌های نقشه این شرکت برای فناوری کمک‌راننده در بزرگترین بازار خودرو جهان استفاده خواهد کرد.
 
به گزارش یورونیوز؛ ایلان ماسک در آخر هفته سفری از پیش اعلام نشده به چین داشت. این میلیاردر آمریکایی تصویری از دیدار خود با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین را در شبکه ایکس یا همان توییتر منتشر کرد. 
 
به گفته منابع خبری بلومبرگ، بایدو که بر جستجوی اینترنتی در چین تسلط دارد، با ارائه نقشه و مسیریابی به تسلا کمک می‌کند تا فناوری کمک‌راننده خود را که «رانندگی کاملاً خودکار» یا همان FSD می‌نامد، راه‌اندازی کند. خدمات نقشه که برای فناوری‌های کمک‌راننده حیاتی است به شدت توسط دولت چین کنترل می‌شود.
 
البته FSD قابلیت رانندگی خودکار را ارائه نمی‌دهد و همچنان به راننده‌ای نیاز دارد که دستش روی فرمان و در هر لحظه آماده کنترل خودرو باشد. با این حال، راه‌اندازی این فناوری در چین می‌تواند به تسلا در رقابت شدید برای سهم بازار در این کشور کمک کند و درآمد بیشتری را برایش به ارمغان بیاورد. این فناوری ماهانه ۹۹ دلار هزینه دارد و در بسیاری از کشورها هم در دسترس نیست. 
 
ماسک معمولا روابط خوبی با رهبران خودکامه و دست راستی در دنیا دارد و برعکس چندان با سیاستمداران کشورهایی با نظام‌های دموکراتیک مناسبات خوبی ندارد. 
 
او با بولسونارو رئيس جمهوری پیشین برزیل، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان بسیار دوست است و حالا او تلاش دارد برای پیشبرد منافع اقتصادی‌اش روابط گرم و دوستانه‌ای هم با چین و رهبران این کشور داشته باشد. 
 
در حالی‌که ایالات متحده همواره از چین به دلیل سیاست‌هایش انتقاد می‌کند، ماسک در توییتر با انتشار تصویری از خود با نخست وزیر چین نوشته است که از دیدار با لی افتخار می‌کند. 
 
روابط ماسک با چین به دلیل منافع تجاری متعددش پیچیده است. شبکه «ایکس» توسط دولت چین که سانسوری سفت و سخت دارد، مسدود شده است. دولت چین همچنین در مورد برخوردهای نزدیک بین ایستگاه فضایی خود و ماهواره‌های پرتاب‌شده توسط شرکت «اسپیس‌ایکس» به سازمان ملل متحد شکایت کرده است.
 
با این حال، تسلا کارخانه‌ای در شانگهای دارد و مدل Y این شرکت، پرفروش‌ترین خودروی برقی یا هیبریدی شارژی در چین در مارس ۲۰۲۴ بوده است. دو مدل پرفروش‌تر متعلق به BYD، یک شرکت سازنده چینی است که با تسلا برای تبدیل شدن به بزرگترین فروشنده خودروهای الکتریکی جهان رقابت می‌کند.
 
بازدید و گزارش توافق با بایدو با هیجان سرمایه‌گذاران تسلا مواجه شد که بسیاری از آن‌ها برای توجیه موقعیت تسلا به عنوان باارزش‌ترین خودروساز جهان، روی قابلیت‌های بالقوه رانندگی خودکار حساب باز کرده‌اند. 
 
از اثرات مثبت این توافق برای تسلا می‌توان به افزایش ۶ درصدی سهام این شرکت در بازارهای نیویورک اشاره کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نتایح سفر ایلان ماسک به چین؛ ارزش سهام تسلا ۶ درصد رشد کرد
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!