Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهمن  بهروزی، سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات اجرایی زراعت چوب در تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز هم‌زمان با بزرگداشت روز جهانی خاک و به یاد شهید فخری زاده و شهدای سلامت آغاز شده است و در قالب تفاهم‌نامه ای باهدف توسعه پوشش گیاهی، تنوع زیستی و حفاظت خاک بین شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس اجرایی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه  عملیات پروژه زراعت چوب به مساحت ۱۰۰ هکتار در محل تصفیه خانه فاضلاب شهرستان شیراز  صورت  می گیرد افزود: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت بازچرخانی پساب فاضلاب برای کشت درختان بی‌ثمر است.

بهروزی اضافه کرد: بر اساس مصوبات مطالعات زیست‌محیطی‌، زمین‌های مجاور تصفیه‌خانه فاضلاب، برای ایجاد فضای سبز و کاشت درختان بی ثمر مناسب است که این درختان از پساب تصفیه خانه فاضلاب آبیاری خواهند شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه حدود ۳۵ درصد مساحت تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز به کشت درختان اختصاص داده شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با برشمردن اهداف کلی برای زراعت چوب افزود: استفاده بهینه از آب و خاک  و جلوگیری از تخریب و فرسایش این منابع ، صرفه جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات محصولات چوبی ، کاستن از فشار بی رویه وارده به عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب ، توسعه امر درختکاری و ایجاد فضای سبز  و تأمین نیازهای چوبی  با توجه به روند رو به افزایش مصارف آن از جمله این اهداف است.

بهروزی ادامه داد : همچنین ایجاد فرصت های شغلی جدید دربخش کاشت و برداشت  ، گسترش فعالیت صنایع تبدیلی چوب و تقویت ظرفیت کارخانجات مرتبط ، ارتقاء سطح معیشت و درآمد و کمک به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگلهای طبیعی  از طریق جبران نیازهای چوبی از دیگر اهداف این طرح است.

این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای احداث تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز اشاره کرد و گفت: قبل از ورود تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز به مدار بهره‌برداری،فاضلاب تهدیدی برای بهداشت شهر محسوب می شد. تصفیه‌خانه فاضلاب ظرفیتی معادل ۱۰۰  هزار مترمکعب فاضلاب خانگی را در شبانه‌روز  تصفیه و به آب پاک برای بخش کشاورزی، فضای سبز و صنعت تبدیل می کند که منبعی پایدار برای سرمایه گذاری در این بخش ها خواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بیان کرد: کلنگ زنی و احداث دو سامانه  ۳ و ۴ در آینده نزدیک صورت می‌گیرد و در تلاشیم تا با احداث این دو سامانه  همه مردم شیراز را از خدمات آن بهره مند سازیم.

همچنین  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: توسعه طرح کاشت درخت برای تامین چوب موسوم به «زراعت چوب»، علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانه‌ها، استان را از واردات این کالا  و فرآورده های وابسته به این صنعت از دیگر کشورها بی‌نیاز می کند.

ظفر افشون افزود: تمام دستگاه ها و نهادهای اجرایی، مکلف و ملزم به همکاری با منابع طبیعی در این طرح هستند.
براساس مطلب دریافتی ایرنا از اداره کل منابع طبیعی فارس، وی ادامه داد: اجرای این طرح در فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی، احیا می شود
عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این مراسم گفت:منابع طبیعی، میراث گرانبها و بستر تولید و استقلال کشور است و باید برای داشته های ارزشمندی چون خاک بیش از پیش تلاش کنیم.
وی با اشاره به کاهش سطح اراضی جنگلی کشور نسبت به دیگر کشورهای جهان افزود: در حال حاضر سرانه جهانی جنگل، هشت دهم هکتار است در حالی که این میزان سرانه در کشور ما دو دهم هکتار است و از لحاظ مساحت جنگل و درخت نیز در بین ۵۶ کشور  دارای جنگل دنیا در ردیف چهل و پنجم قرار گرفته ایم.
وی هدف از اجرای طرح کاشت درخت برای تامین چوب را کمک به اجرای طرح تنفس جنگل ها ، جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی و تامین چوب و مواد سلولزی کارخانه های چوب عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: بر اساس تفاهم نامه انجام شده با شرکت آب و فاضلاب شیراز در حال حاضر در فاز نخست این طرح در استان، ۱۰۰ هکتار از عرصه های تحت اختیار این شرکت با کاشت نهال به طرح زراعت چوب اختصاص می یابد. 
صمدنژاد افزود: همچنین در سال جاری یک هزار هکتار از اراضی استان با گونه های سریع رشد و چوبده از جمله صنوبر، اکالیپتوس، گز شاهی و سالسینا کشت می شود تا چوب موردنیاز تامین شود.
وی از همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی استان که زمین در اختیار دارند خواست در این طرح، همکاری و مشارکت کنند.

آتش زدن بقایای گیاهی از تهدیدهای منابع خاکی است
حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه حفاظت از منابع ژنتیکی به ویژه آب و خاک از وظایف ذاتی متولیان این بخش است، گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد تولیدات غذایی از محصولات کشاورزی وابسته به خاک حاصل می شود اما متاسفانه به دلیل شرایط خشکسالی در دهه های اخیر، موضوع آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به مسئله خاک، کمتر پرداخته شده است.
وی مسایلی همچون بهره برداری های بی رویه از خاک، مصرف بیش از حد سموم و مواد شیمیایی و آتش زدن بقایای گیاهی را از جمله چالش ها و تهدیدهای منابع خاکی عنوان کرد و افزود: در این راستا با هم افزایی بیشتر دستگاهها می توان با نگهداشت خاک در جهت رفع این عنصر حیاتی و مهم تلاش کرد.

۴۰‌ درصد محدوده شبکه تصفیه خانه ها در شیراز نهال کاری می شود
مدیر عامل آب و فاضلاب شیراز نیز در این مراسم با اشاره به ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری شیراز و نیاز ضروری ایجاد فضای سبز در محدوده تصفیه خانه فاضلاب گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته، مقرر شده ۳۵ تا ۴۰ درصد محدوده شبکه تصفیه خانه ها در شیراز نهال کاری ، سبز و احیا شود.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز استانداری فارس فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز استانداری فارس فارس منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز استانداری فارس فارس اخبار کنکور تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ منابع طبیعی و آبخیزداری آب و فاضلاب شیراز شرکت آب و فاضلاب تفاهم نامه زراعت چوب فضای سبز خانه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها

جلال علمدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با اشاره به بارندگی شدید چند روز گذشته و بروز سیلاب در سطح استان یزد گفت: ساعت ۲۰ سه شنبه هفته جاری دبی تصفیه خانه فاضلاب استان یزد به یک هزار لیتر در ثانیه و تا ساعت ۲۳ به هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه رسید در حالی که ظرفیت عادی تصفیه خانه ۳۵۰ لیتر در ثانیه است. 
 
او با تاکید براینکه در مواقع بارندگی و آبگرفتگی از هدایت آب به داخل منهول‌های شبکه فاضلاب شهری باید جدا خوداری شود، افزود: هدایت روان آب‌ها به شبکه فاضلاب، افزایش دبی این شبکه را به دنبال خواهد داشت و این کار قطعا به پس زدگی روان آب‌ها در منازل شهروندان منجر می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب یزد با بیان اینکه این روند همچنان تا پایان بارندگی‌ها برقرار است، ادامه داد: تاکنون گزارشی از قطعی آب اعلام نشده است، اما به طور قطع زیرساخت‌ها با خسارت مواجه شده که بعد از بارش‌ها قابل شناسایی و ارزیابی است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران