Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@18:45:51 GMT

نوای بابا الهوا به گوش می‌رسد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۸۳۹۶

نوای بابا الهوا به گوش می‌رسد

«بابا الهوا» منتشر شد. اثری به کوشش محسن شـــــــــریفیان نوازنـــــــــده و پژوهشگر موسیقی که به موضوع موسیقی و مردم‌شناسی بومیان کیش پرداخته است.

کشور پهناور ایران دارای گنجینه‌ای از آداب و رسوم مختلف است که هرکدام بیانگر بخشی از فرهنگ و هنر ایران‌زمین بوده، یکی از این مناطق جزیره کیش است که آداب و سنن جالب و متفاوتی را در خود جای داده است، به عنوان نمونه «الهوا» که شریفیان در این کتاب به آن اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به معنای عشق است و در جنوب ایران به «باد» و «زار» هم تعبیر می‌شود؛ اما بومیان کیش همواره توجه ویژه‌ای به موسیقی داشته‌اند و به سرپرست گروه نوازندگان در جشن عروسی، «بابا الهوا» و اعضای اصلی گروه را «ولد الهوا» می‌گویند. درواقع هرکدام از محله‌های قدیمی کیش یک «بابا الهوا» داشته که بسیار مورد احترام مردم و شیخ محل بوده است. اهل الهوا، آداب و مراسم خاص خود را داشته‌اند. برای مثال، هنگام نواختن، پای خود را برهنه می‌کردند تا به کار خود جنبه تقدس ببخشند یا رسوم دیگری که در این کتاب پژوهشی به آن اشاره شده است.

کتاب «بابا الهوا» که نهمین اثر مکتوب محسن شریفیان است ضمن توجه و تأکید بر توسعه گردشگری فرهنگی با تکیه بر داشته‌های موسیقایی منطقه به معرفی و احیای آیین‌های جذاب و اسرارآمیز بومیان جزیره کیش هم می‌پردازد که از سوی انتشارات نگاه منتشر شده و ۱۹ آذرماه طی یک برنامه رسمی به همت و‌ حمایت «سازمان منطقه آزاد کیش» رونمایی می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران

درمورد موسیقی نواحی ایران هرقدر صحبت شود باز کم است. چون کم‌کاری‌ها در این زمینه به حدی است که خیلی می‌توان در این باره صحبت کرد. اما یکی از اتفاقات خوبی که در هفته‌های گذشته رخ داد این بود که در شهر سنندج استان کردستان جشنواره دف نوازان با عنوان «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان برگزار شد که از تمام ایران در این جشنواره حضور داشتند و نکته قابل توجه این است که کردستان به ویژه شهر سنندج؛ خطه‌ی دف‌نوازی ایران است تا جایی که اقلیمی به شمار می‌آید که این ساز در هر خانه‌ای دیده می‌شود و این موضوع نیز، در سراسر ایران گسترش پیدا کرده است و حضور دف در دیگر اقوام کشور هم، وجود دارد.

در پایتخت هم، افراد زیادی به آموزش و یادگیری دف می‌پردازند و اهمیت این ساز به حدی است که از آن در مراسم‌های مختلف رسانه ای، محفلی، خانوادگی و رسمی استفاده می‌شود. از اینرو، گفته می‌شود که اجرا‌های خوب دف‌نوازی در جشنواره دف‌نوازان «هزار دف» انجام شده و در موسیقی نواحی ایران، اقدام ارزنده‌ای بوده است.

محمّد طریقت، نوازنده دف و سنتور در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درمورد جشنواره دف‌نوازی «هزار دف» در پالنگان کردستان اظهار کرد: بنده به عنوان نوازنده دف در این جشنواره دعوت شدم و در جریان آن، به صورت فراخوان از نوازنده‌های دف سراسر ایران دعوت شده بود تا در این جشنواره حضور داشته باشند و  اگرچه کم و کاستی‌هایی وجود داشت و بخشی از آن‌ها طبیعی است و در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده بود ولی باید توجه کرد که دومین بار بود که به همت دوستداران فرهنگ و هنر کشور، این جشنواره دف‌نوازی برگزار شد و این جشنواره، اجتماعی از حضور پُرشور مردم هنر‌ دوست سراسر ایران بود که از هر گروه سنی با همدلی و اتحاد خود سعی کردند پاسداشت فرهنگ، هنر و تاریخ ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را داشته باشند.

این نوازنده گفت: در مجموع، این‌طور می‌توانم از این جشنواره دف‌نوازی «هزار دف» پالنگان صحبت کنم و خیلی نمی‌توان حواشی آن را نقد کرد چراکه برای دومین بار این جشنواره برگزار شد و اوایل هر کاری، یک سری نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد و این مشکلات و کاستی‌ها قابل اغماض هستند.

محمّد طریقت درمورد این که آیا جشنواره «هزار دف» رقابتی، تکنوازی و یا گروه‌نوازی بوده است؟ افزود: جشنواره دف‌نوازی به صورت گروه‌نوازی بود؛ به طوری‌که دف‌نوازان تحت کنترل و رهبری یک سری از سرپرستان دف‌نوازی بودند. 

خبرنگار: فاطیما میرزایی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • تمسخر ملكه اليزابت و آداب سلطنتی توسط مگان مارکل
  • نماهنگ «بابارضا» منتشر شد
  • نماهنگ/ مثل ستاره‌ با نوای عبدالرضا هلالی
  • نماهنگ «مثل ستاره» با نوای حاج عبدالرضا هلالی منتشر شد+فیلم
  • نماهنگ| بابا رضا
  • خط انتقال آب جدید شهر زاینده‌رود بهره‌برداری شد
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • «هلال» و دنیایی که از خرده فرهنگ می‌سازد
  • نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)
  • فیلم/ نوای زیبای تلبیه در حسینیه امام خمینی(ره)