Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان یک متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در فرد مبتلا به کرونا به دلیل تب ممکن است رگ های چشم متورم شود و قرمزی چشم را ببینیم، گفت: تاکنون گزارشی از اینکه کرونا باعث نابینایی و آسیب جدی چشم بشود، نداشته ایم و مردم از این بابت خیالشان راحت باشد که نیاز به مراجعه مکرر ندارند.

دکتر"هاشم شادمان" در گفت و گو با ایسنا درباره بهداشت چشم در شیوع کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا علائم مختلفی دارد و یکی از آنها ممکن است علامت چشمی باشد که شیوع زیادی ندارد و شاید یک تا سه درصد از بیماران به عوارض چشمی مبتلا شوند و در اکثر موارد علائم چشمی را به صورت عوارض نمی بینیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در فرد مبتلا به کرونا به دلیل تب ممکن است رگ های چشم متورم شود و قرمزی چشم را ببینیم، افزود: تاکنون گزارشی  از اینکه کرونا باعث نابینایی و آسیب جدی چشم بشود، نداشته ایم و مردم از این بابت خیالشان راحت باشد که نیاز به مراجعه مکرر ندارند.

شادمان تصریح کرد: راه های نفوذ کرونا به چشم مانند راه های تنفسی است و ویروس از طریق ذرات معلق در هوا منتقل می شود که اگر به مخاط چشم ورود داشته باشد به کرونا مبتلا می شویم.

وی بیان کرد: کسانی که بیماری زمینه ای چشمی مانند ناخنک، خشکی و ... دارند  و به چشمشان دست می زنند، ممکن است ویروس کرونا را به بافت مخاط چشم انتقال بدهند و کرونا به چشم نفوذ کند.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه کرونا روی پوست تا ۲۰ دقیقه زنده می ماند اما روی دستکش زمان بیشتری ماندگاری دارد، گفت: آب دهان ویروس را به معده انتقال داده و با اسید معده از بین می رود و در واقع سد دفاعی است اما سد دفاعی در چشم نداریم و در زمینه انتقال ویروس از طریق دست آلوده به چشم باید دقت کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر استفاده از دستکش موجب شود فرد کمتر دستش را به چشم بزند، بهتر است اظهار کرد: قرمزی چشم علت های بسیار زیادی دارد و شایع ترین مورد خشکی چشم است که در خانم ها بیشتر است و توصیه می کنیم در فصل سرد کتری آب روی شعله و یا بخور سرد استفاده کنند.

شادمان با اشاره به اینکه تغذیه چشم از اشک است، تصریح کرد: در خشکی چشم، قرمزی و اشک ریزی را می بینیم و علائمی مانند خستگی چشم و حتی کاهش دید را دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شایع ترین موارد سندروم خشکی چشم به ویژه در استان ما که رطوبت کمتر است داریم و ناخنک را زیاد می بینیم ضمن اینکه شب بیداری ها موجب می شود علائم خشکی چشم بیشتر باشد.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در موارد خشکی چشم استفاده از عینک آفتابی کمک می کند و کمتر تبخیر اشک را داریم، گفت: شایع ترین عامل خطر عفونت چشمی دستکاری های چشم است. خیلی ها عادت دارند و یا به دلیل حساسیت چشم ها را می خارانند که اگر برای این موارد خفیف چشم را درمان نکنند، شانس ابتلا به کرونا بیشتر می شود.

وی افزود: کسانی که خارش چشم دارند، در صورتی که از شیلد استفاده کنند، در محیط های آلوده آلودگی کمتر منتقل شده و موجب می شود دست به چشمشان نزنند.

شادمان در ادامه بیان کرد: قرنیه و عدسی چشم از آب اطرافشان تغذیه می کنند و اگر اشک چشم خوبی نداشته باشیم قطعا سلول های ایمنی خوبی اطراف چشم نداریم و مرتب به بافت چشم حمله می شود.

وی افزود: اشک موجب شست و شوی چشم می شود در حالی که خشکی چشم بیمار را مستعد زخم های قرنیه و عفونت های چشم و حتی مواردی نابینایی می کند.

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه در معرض باد قرار گرفتن، استفاده از ابزار دیجیتال و اینکه در طول روز خستگی بیشتر می شود مربوط به خشکی چشم است، گفت: انواع اشک مصنوعی داریم و استفاده از آن و قطره های دیگر برای هر فرد متفاوت است و هر اشکی برای هر شخصی شاید مفید نباشد.

وی درباره التهابات چشمی اظهار کرد: قرمزی چشم در بچه ها اگر یک طرفه و مزمن باشد و بیش از یک هفته طول بکشد خطرناک است و در واقع روماتیسم چشمی است که ممکن است موجب نابینایی شود.

شادمان بیان کرد: قرمزی هایی که تمام چشم را نمی گیرید و در یک چشم اتفاق می افتد، مربوط به مشکلات داخل چشمی و التهابات است و در موارد نادرتر که در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می افتد ممکن است تومورهای چشمی باشد.

وی با اشاره به اینکه در مواردی که تمام سفیدی چشم قرمز شود به دلیل حساسیت است، تصریح کرد: قرمزی های مکرر در صورت نبود ناخنک، می تواند علامتی از نوعی روماتیسم چشمی و موارد شدید باشد که معمولا در بچه ها اتفاق می افتد و طولانی است و برخی که در سنین بالا رخ می دهد که اگر همراه کاهش دید باشد بیمار حتما باید مراحعه کند.

این متخصص چشم پزشکی اظهار کرد: بیمارانی که عفونت چشمی پیدا می کنند در صورتی که لکه سفیدی در چشم اتفاق بیفتد، نشان می دهد باکتری به قرنیه و بافت های عمیق تر رسیده و باید حتما مراجعه کند.

وی افزود: استفاده از پمادهای ویتامین آ و پماد ساده چشمی در شب مشکلی ایجاد نمی کند اما پماد لیپوزیک خیلی از مواقع حساسیت می آورد و استفاده از قطره های چشمی به صورت مداوم به دلیل ماده نگهدارنده ای ه دارد، حساسیت می آورد.

شادمان تصریح کرد: باید زمان استفاده از دارو را از پزشک سوال کنیم چراکه در دوره استفاده ممکن است علائم را بهبود بدهد و در زمان طولانی مشکل ایجاد کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: چشم کروناویروس همه باهم علیه کرونا چشم پزشکی اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی متخصص چشم پزشکی قرمزی چشم خشکی چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور

به گزارش «تابناک»، دکتر حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه برآوردها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور  زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به ایسنا گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • آمار باورنکردنی بیماران مبتلا به دیابت در کشور
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون