Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازشکاران عرب در آستانه تغییر دولت آمریکا، با توجیه و وهم اینکه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها قواعد بازی در منطقه را به نفع اعراب تغییر می‌دهد در تلاش برای ادامه این روند هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الخلیج آنلاین، در حالی که «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده در 20 ژانویه راهی کاخ سفید می‌شود، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان به تقویت روابط خود با رژیم اشغالگر صهیونیستی با هدف تشکیل یک ائتلاف برای مقابله با ایران می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید))

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی ایالات متحده در طول چهار سال گذشته ، با هدف کاهش توانایی ایران و جلوگیری از تهدید هم‌پیمانانش در منطقه ، به ویژه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ، سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت.

بسیاری از هم‌پیمانان رژیم اسرائیل مخفیانه و یا علنا از ترامپ خواستار فشار و تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند. اما با شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و موفقیت دموکرات‌ها بسیاری از متحدان رژیم صهیونیستی دچار نگرانی شده‌اند.

«مایک پامپئو» وزیر امورخارجه آمریکا در جمعه 4 دسامبر مدعی شد:« کارزار فشار حداکثری باعث انزوای سیاسی و اقتصادی ایران شده است. توافق‌ «ابراهام»(عادی سازی و سازش) بدون کارزار فشار حداکثری علیه ایران امکان پذیر نبود و این توافق تنها یک توافق صلح نبوده؛ بلکه توافق بین ادیان سه‌گانه بوده است».

بنابراین وی از دولت دموکرات‌ها خواست تا سیاست‌های مشابه دولت ترامپ در قبال اقدامات تهران اتخاذ کند.

امارات و بحرین در اواسط سپتامبر سال جاری با رژیم اشغالگر صهیونیستی با نظارت و میانجیگری آمریکا روابط دیپلماتیک ایجاد کردند. به اعتقاد بسیاری از ناظران این اقدام ابوظبی و منامه علاوه بر ضربه زدن به آرمان فلسطین با هدف محاصره ایران نیز انجام شده است.

ایجاد ائتلاف جدید علیه ایران

ابوظبی و منامه از زمان امضای توافق‌نامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، توافق‌نامه‌های متنوعی در زمینه‌های مختلف با تل آویو ایجاد کرده‌اند.همچنین اخباری مربوط به اقدامات احتمالی عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز منتشر می‌شود.

بایدن در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا اعلام کرد که ممکن است به مذاکرات توافق هسته‌ای ایران بازگردد. این موضوع باعث شد برخی از کشورهای خلیج فارس نزدیک به رژیم اسرائیل در کنفرانس منامه به گفت‌و گو بپردازند که در این کنفرانس خواستار تغییر قواعد بازی در منطقه شدند. « عبداللطیف الزیانی» وزیر خارجه بحرین به توجیه اقدام ننگین بحرین در امضای توافق عادی سازی روابط و سازش با رژیم صهیونیستی پرداخت. در حالی که رژیم اسرائیل عامل بی ثباتی در منطقه است وزیر خارجه بحرین عادی سازی روابط با این رژیم را به زعم خود اقدامی پیشگیرانه در راستای تقویت امنیت و ثبات و شکوفایی کل منطقه قلمداد کرد و این موضوع را مسبب تغییرات پیش‌بینی شده در منطقه دانست . وی در پایان اعلام کرد که همکاری‌های امنیتی اقدامی ضروری برای امنیت منطقه و دفاع از منافع ملی است. وی در ادامه ادعا کرد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌تواند قواعد بازی در منطقه را تغییر دهد.

این اولین بار نیست که الزیانی در مورد تغییرات پیش‌بینی شده در منطقه با توجه به سازش با رژیم صهیونیستی صحبت می‌کند؛ بلکه وی در اولین سفر رسمی خود به تل‌آویو در اواسط ماه نوامبر از وجود رایزنی‌های مشترک در خصوص ایران خبر داد.

وزیر خارجه بحرین در ادامه ادعاهای واهی خود گفت: جامعه بین‌المللی باید به فشار علیه ایران ادامه دهد.

مرکز پژوهشی صهیونیستی: بیشترین نگرانی بن سلمان از علنی‌کردن رابطه با اسرائیل قیام مردم عربستان است

الزیانی همچنین ادعا کرد که ایران باید قبل از اتخاذ هرگونه اقدامی با کشورهای منطقه مشورت کند. همچنین شاهزاده « فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان نیز در بخش عمده سخنان خود، به ایران پرداخت و با بیان اتهامات همیشگی و تکراری، از «جو بایدن» خواست تا مقابل ایران بایستد و مدعی شد که تهران در راستای حمایت از تروریسم و بر هم زدن ثبات منطقه عمل می‌کند.

فیصل بن فرحان، در ادامه گفت که دولت سعودی از هرگونه گفت‌وگویی میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند و ادعا کرد: «این ایران بود که باب گفت‌وگو با آمریکا را بست».

«عدنان ابو عامر» ، تحلیلگر سیاسی فلسطینی ، معتقد است که بحث و گفت‌وگو در مورد تغییر قوانین بازی در منطقه در درجه اول به روند تغییر موقعیت فعلی در همه سطوح از نظر سیاسی ، نظامی و امنیتی اشاره دارد.

ابوعامر در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و منطقه آفریقای شمالی و مغرب در حال حاضر شاهد پیدایش ائتلاف‌های جدید هستند ، ائتلاف‌هایی که رژیم اشغالگر صهیونیستی برای رسیدن به منافعش از آن‌ها سوء استفاده می‌کند.

ابوعامر معتقد است که رژیم اسرائیل در حال حاضر به دنبال ایجاد ائتلاف با کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با همه جنبش‌ها و کشورهای اسلامی از جمله ایران که «تل آویو» آن‌ها را دشمن خود می داند، است.

تحلیلگران معتقدند که ایجاد ائتلاف با کشورهای عربی از سوی رژیم اسرائیل که مهم‌ترین آن‌ عربستان است با چشم‌انداز دولت جدید آمریکا منافات دارد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از توانایی و قدرت ایران هراس دارند و می‌ترسند که ایران تهدیدی جدی برای آن‌ها باشد.

بر این اساس ، تشکیل ائتلاف رژیم اسرائیل علیه ایران و کشورهای اسلامی در درجه اول ضربه‌ای به مسئله فلسطین است. همانطورکه عربستان، امارات و بحرین آرمان‌ها و مسئله فلسطین را نادیده گرفتند؛ چراکه دولت بایدن به دنبال برقراری مجدد ارتباط با فلسطینی‌ها خواهد بود.

بحران‌های دیگری نیز وجود دارد که قواعد بازی در خاورمیانه را تغییر می‌دهد. از جمله این بحران‌ها تغییر توازن قدرت منطقه ای و احتمال کودتای برخی کشورهای عربی برای مهار هرگونه ائتلاف عربی با اسرائیل در آینده است.

این تحلیلگر فلسطینی در پایان تاکید کرد که برجسته‌ترین تغییر قواعد بازی در خاورمیانه در حال حاضر به معنای دور زدن مسئله فلسطین و ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی از سوی ریاض، ابوظبی و منامه است و این بدان معناست که در این امر تمام حقوق فلسطین پایمال خواهد شد.

خوش خدمتی شیخ نشینان خلیج فارس به اشغالگران

«شرحبیل الغریب» ، تحلیلگر سیاسی ، معتقد است که روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در درجه اول ایجاد ائتلاف‌های امنیتی و نظامی به منظور ایجاد یک محور جدید برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در منطقه است .

الغریب در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین افزود: ایجاد ائتلاف رژیم اسرائیل علیه ایران با هدف منزوی  کردن این کشور صورت می‌گیرد تا این کشور اسلامی را به عنوان اولین دشمن عرب به جای رژیم اسرائیل که تجاوزات آشکاری را علیه اعراب و مسلمانان اعمال می‌کند، تبدیل کند.

این تحلیلگر فلسطینی سخنان خود را با بیان گفته‌های «یوسی کوهن» رئیس موساد رژیم اسرائیل ، نقل کرد که کسانی که خواهان نابودی اسرائیل بودند اکنون با آن هم‌پیمان شده‌اند . الغریب در ادامه افزود: این صحبت به این معنی است که رژیم اشغالگر اسرائیل گمان می‌کند که برنامه‌های آن در منطقه به روشی ثابت و موفق‌آمیز پیش خواهد رفت.

الغریب تاکید کرد که دو محور در منطقه وجود دارد . یک محور که به مسئله فلسطین و آرمان‌های فلسطین اعتقاد دارد و هرگونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را رد می‌کند و محور دیگر که از ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کند و می‌خواهد تمام کشورهای دیگر را مانند بحرین و امارات به عادی‌سازی با تل‌آویو تشویق کند.

شرحبیل الغریب خاطرنشان کرد که کشورهای عربی وجود دارند که هنوز به مسئله فلسطین پایبند هستند و این ملت هنوز فلسطین را به عنوان اهرم فشار در منطقه می‌دانند و پایبندی به مسئله فلسطین چیزی است که باعث می‌شود برنامه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در منطقه با شکست مواجه شود و نتواند برنامه‌های کشورهای اسلامی را تغییر دهد.

بعد از شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر گذشته گفتگو در خصوص عادی سازی با رژیم صهیونیستی کاهش یافت و عربستان که نزدیک به پیوستن به قطار عادی سازی مانند بحرین و امارات و سودان بود، عقب‌نشینی کرد. البته این عقب نشینی تنها در ظاهر بود که « ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان اعلام کرد که بدون ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطین، اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

به نظر می‌رسد پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دلیل عقب‌نشینی ریاض از عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل بوده است.

«عیسی بن حمد آل خلیفه » پادشاه بحرین ، در اواخر ماه نوامبر ، هنگام برگزاری اجلاس سه جانبه با « عبدالله دوم» پادشاه اردن و « محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی در امارات متحده عربی ، مسئله فلسطین را مورد بررسی قرار دادند و مصر اقدامات عملی را برای میزبانی این مذاکرات اتخاذ کرد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی روز جمعه 4 دسامبر از آغاز مذاکرات و رایزنی‌های « عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر برای از سرگیری روند متوقف شده مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

شبکه مذکور تاکید کرد که رئیس جمهور مصر گفتگوهای جداگانه ای با« گابی اشکنازی» و «ریاض المالکی»، وزیران خارجه رژیم صهیونیستی و فلسطین انجام داد.

این شبکه افزود: تماس‌های السیسی با هدف از سرگیری مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیل برقرار شده است.

این نشست سه جانبه در سایه افزایش تنش میان ایران و آمریکا و تلاش برای حل اختلافات با قطر برگزارشد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار امارات اخبار بحرین اخبار عربستان سعودی اسرائیل اخبار امارات اخبار بحرین اخبار عربستان سعودی اسرائیل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رژیم اشغالگر صهیونیستی قواعد بازی در منطقه مسئله فلسطین رژیم اسرائیل ایجاد ائتلاف کشورهای عربی عادی سازی وزیر خارجه علیه ایران خلیج فارس تل آویو گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت

به گزارش خبرگزاری مهر، منابع فلسطینی گزارش دادند که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در شمال شرق شهر رفح دست کم ۱۰ فلسطینی شهید و تعدادی دیگر زخمی شدند.

پایگاه خبری فلسطین الیوم شامگاه شنبه از شهادت ۱۰ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منزلی در شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه خبر داد.

بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح، منطقه‌ای امن در جنوب غزه، پناه گرفته‌اند. با وجود این، ارتش رژیم صهیونیستی بارها این منطقه را از هوا هدف قرار داده است و نگرانی‌ها از حمله زمینی به رفح افزایش می‌یابد.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به رفح در حالی صورت می‌گیرد که ۲ ژنرال ارشد اسرائیلی درباره هرگونه حمله زمینی به این شهر هشدار داده‌اند.

در همین ارتباط، «یسرائیل زیو»، فرمانده سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی، افسر ذخیره با درجه سرلشکری درخصوص حمله به رفح به رادیو عمومی این رژیم «کان» گفت اگر طرفی وجود نداشته باشد که بتوان این منطقه را پس از عملیات نظامی به آن تحویل داد، چنین عملیاتی بیهوده است.

از سوی دیگر، ژنرال بازنشسته «اسحاق بریک» در مقاله‌ای در روزنامه هاآرتص اشاره کرد که گالانت و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله بزرگ به رفح فشار وارد می‌کنند در حالی که ورود ارتش رژیم به رفح نه تنها منجر به فروپاشی حماس نمی‌شود، بلکه تل‌آویو را با کل جهان و کشورهای عربی که با این رژیم صلح‌نامه امضا کرده‌اند، درگیر می‌کند و این توانایی رژیم صهیونیستی را به طور کامل در خلاص شدن از شر شن‌های روان از بین می‌برد.

کد خبر 6090449

دیگر خبرها

  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • ویدیو/ عملیات تنبیهی ایران علیه اسرائیل نقطه عطف استراتژیکی در منطقه خاورمیانه بود
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • تازه‌ترین حملات اسرائیل به رفح ۱۰ شهید برجای گذاشت
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد