Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@07:06:22 GMT

قول افغانستان برای تأمین امنیت خط آهن خواف-هرات

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۸۹۰۰

قول افغانستان برای تأمین امنیت خط آهن خواف-هرات

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان از دیدارهای این گروه با همتایان افغانستانی خود و قول آنها برای تأمین امنیت راه آهن خواف-هرات خبر داد.

به گزارش مشرق، علی جدی، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان، درباره افتتاح خط آهن خواف-هرات در ۵ شنبه هفته جاری اظهار داشت: ما به دستور رئیس مجلس و در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و افغانستان، غیر حوزه حمل و نقل، بحث‌های دیگری را هم در دست پیگیری داریم که مهمترین آن، تسهیل تردد تجار افغانستانی به کشور برای خرید محصولات ایرانی و صادرات آن به افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: نقش قرارگاه خاتم در اتصال ریلی ایران به افغانستان

وی با اشاره به تکمیل راه آهن خواف-هرات و همچنین بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان طی ماه‌های آتی که در راستای افزایش ارتباطات حمل و نقلی دو کشور است، افزود: ما در سال‌های اخیر حجم مناسبی از صادرات به افغانستان داشته ایم و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های اخیر خصوصاً راه آهن خواف-هرات آن را تقویت کنیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان ادامه داد: در قالب این گروه دوستی پارلمانی، به دنبال توسعه صادرات کالا از کشورمان به افغانستان و همچنین ترانزیت کالا از خاک ایران میان افغانستان با دیگر کشورها هستیم.

وی به توسعه مرزهای شرقی اشاره و اظهار کرد: در حاشیه ایستگاه راه آهن خواف-هرات و دیگر پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان، به دنبال توسعه بازارچه‌های مرزی و پایانه‌های صادراتی میان دو کشور هستیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به دیداری که رئیس گروه دوستی مجلس افغانستان و سفیر افغانستان در ایران با قالیباف رئیس مجلس داشتند، گفت: در این دیدار علاوه بر ابلاغ پیام تسلیت دولت، ملت و مجلس ایران به کشور دوست و برادر افغانستان در پی حادثه تروریستی دانشگاه کابل، موضوعات اقتصادی نیز بررسی شد.

وی ادامه داد: همچنین در این نشست، موضوع راه آهن خواف-هرات و بازارچه‌های مرزی دو کشور بررسی شد؛ بحث تولید هم در خاک این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و افغانستان درباره امنیت خط آهن خواف-هرات با توجه به اینکه در سال‌های اخیر چند مورد حمله انتحاری از سوی طالبان در این خط آهن انجام شد و تعدادی از کارگران و مهندسان کشته شدند، یادآور شد: دولت افغانستان برای دستیابی به شکوفایی اقتصادی، چاره‌ای جز ارتقای امنیت خصوصاً امنیت این خط ریلی ندارد چون برای تأمین کالاهای مورد نیاز باید از این خط آهن اقدام به جابجایی کالا کند.

وی تأکید کرد: مسئولان افغانستانی قول داده اند که امنیت این خط اهن را تأمین کنند و باید به مسیر مناسبی برای ارتباطات اقتصادی ایران و افغانستان تبدیل شود.

 خط آهن خواف-هرات قرار است پنج شنبه این هفته ۲۰ آذر با حضور ویدیوکنفرانسی رؤسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان به بهره برداری برسد.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید محسن فخری زاده دولت طالبان ویدئوکنفرانسی مجلس ایران دولت افغانستان افغانستان قالیباف کمیسیون صنایع مجلس ایران راه آهن راه آهن خواف هرات راه آهن خواف هرات خط آهن خواف هرات دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی