Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@05:31:39 GMT

کتاب محبوبم نامه‌ای به خداست

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۹۱۸۵

کتاب محبوبم نامه‌ای به خداست

همشهری محله_مژگان مهرابی: «محمدحسین رحیمی» به غیر از ۸۰ عنوان کتابی که تاکنون منتشر کرده، از مدیران عالی‌رتبه و برجسته اداره ثبت احوال کشور بوده و خدمات زیادی به هموطنانش ارائه کرده است. این نویسنده، ۸۲ سال دارد اما با نیروی جوانی و شادابی که در ضمیر او وجود دارد، اگر خودش درباره سن و سالش حرفی نزند کسی متوجه این موضوع نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی بعد از دوران بازنشستگی زیرزمین خانه‌اش را تبدیل به پاتوق فرهنگی کرده و در کنار نوشتن کتاب، گاهی با دوستان شب شعر یا دورهمی فرهنگی برگزار می‌کند. مهمانِ خانه باصفایش شده و درباره احوالات دیروز و امروزش با او گفت‌وگو کردیم.

 دور میدان امام حسین(ع) درست دیوار به دیوار دبیرستان فیاض‌بخش، خانه «محمدحسین رحیمی» نویسنده گمنام محله صاحل الزمان(عج) است. خانه مردی که فکرهای فرهنگی زیادی در سر دارد و در خلوت خود می‌نویسد و در میان کتاب‌هایش زندگی می‌کند.

یک ساختمان ۲ طبقه با نمایی عاری از تزیینات امروزی. طبقه زیرین خانه تبدیل به مرکز نشر کتاب‌های آقای نویسنده شده است. قبراق است و سرحال، نشاط خاصی در وجودش احساس می‌شود که آن را در کمتر کسی می‌توان احساس کرد. بیشتر وقتش را در همین زیرزمین می‌گذارند.

یا مشغول مطالعه است یا نوشتن. به قول اهل خانه، لحظه‌ای او را نمی‌توان بیکار دید. رحیمی راز سرزنده بودنش را در تلاش و کوشش می‌داند. از اینکه زندگی‌اش را بدون هدف سپری نکرده حس خوبی دارد. از خودش تعریف می‌کند که اهل روستای رازان خمین است و بازی روزگار او را ساکن تهران کرده است. می‌گوید: «سال ۱۳۱۷ به دنیا آمدم. تا کلاس سوم راهنمایی در خمین درس خواندم. بعد برای ادامه تحصیل به دبیرستان هنرهای زیبا رفتم و در رشته تذهیب و مینیاتور دیپلم گرفتم. بعد از آن در رادیو مشغول به کار شدم. همکاری‌ام با رادیو طولی نکشید و کارمند سازمان ثبت احوال کشور شدم و من را به شهر اصفهان منتقل کردند. در آن جا تحصیل را از سر گرفته و دیپلم ادبی گرفتم.»

فعالیت طولانی در ثبت احوال

 اما باقی داستان زندگی آقای نویسنده؛ رحیمی بعد از اخذ دیپلم، تصمیم گرفت شانس خود را در آزمون سراسری امتحان کند. او با تلاش زیاد وارد دانشگاه شد و تحصیلاتش را در رشته کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی ادامه داد.

از آن جا که عطش زیادی برای آموختن داشت به مقطع کارشناسی بسنده نکرد و بعد از مدتی برای کارشناسی ارشد اقدام کرد و در رشته تاریخ و تمدن ایران قبول شد. می‌گوید: «در کنار تحصیل شغل‌های معاون ثبت احوال استان اصفهان، کارمند بخشداری، مدیرکل ثبت احوال استان فارس را هم تجربه کردم. شهر به شهر گشتم و خاطرات زیادی از آن زمان به یاد دارم. نمی‌گذاشتم کار مردم زمین بماند. خیلی‌ها از روستاهای دور برای گرفتن شناسنامه می‌آمدند. سرانجام من را از شیراز به‌عنوان رئیس اداره ثبت احوال منطقه ۱۴ به تهران فرستادند.»

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، محمدحسین رحیمی مدتی را به همکاری در وزارت کشور پرداخت اما طولی نکشید که خود را بازنشسته کرد و ترجیح داد تحصیلات دانشگاهی‌اش را در مقطع دکترا ادامه دهد.  

تألیف کتاب‌های مذهبی و فرهنگی

رحیمی مردی نبود که اجازه دهد وقتش به بطالت بگذرد. برای او اوقات فراغت معنا نداشت. در کنار تحصیل در رشته دکترا، انتشارات ساجدین را در زیرزمین خانه‌اش راه‌اندازی کرد. هم درس می‌خواند هم کتاب می‌نوشت. همزمان با رونق گرفتن انتشارات، خیریه‌ای را با همراهی دوستان و خانواده ایجاد کرد تا بتواند با کمک افراد متمول نیاز فقرا را تأمین کند. در این راه هم موفق بود.

خودش تعریف می‌کند: «الان با همکاری برخی مراکز و نهادها علاوه بر خدمت‌رسانی به نیازمندان، برای ضدعفونی معابر و محله‌ها اقدام می‌کنیم.» البته فعالیت‌های این نویسنده فعال به اینجا ختم نمی‌شود او سال‌هاست فعالیت فرهنگی را شروع کرده و ۸۰ کتاب هم در زمینه‌های مذهبی و فرهنگی نوشته است.

می‌گوید: «در بین کتاب‌هایی که نوشتم بیشتر از همه «نامه‌ای به خدا» را دوست دارم. داستان مرد جوانی است که از شدت تنگدستی روزگار بدی را سپری می‌کند و نامه‌ای به خدا می‌نویسد و خواسته‌هایش راطلب می‌کند. از قضا نامه به دست یک صاحب‌منصب می‌افتد و همه مشکلاتش حل می‌شود. این داستان اوج توکل به خداست.» 

فعالیت خانوادگی در حوزه فرهنگ

رحیمی عادت به تذکر دادن ندارد. حتی بچه‌هایش را وادار به درس خواندن نکرده، اما نحوه رفتاری او و علاقه‌اش به مطالعه باعث شده همه اهل خانه به تحصیل و تحقیق علاقه‌مند شوند. «زهرا رحیمی» همسرش در ۵۲ سال زندگی مشترک همپای او بوده و خودش از نویسندگان و اهل قلم است.

او همسرش را مردی آرام و فکور معرفی می‌کند و اینکه پرتلاش بودنش همیشه زبانزد عام و خاص بوده است. همسر رحیمی اقداماتی درحیطه سوادآموزی انجام داده و چند جلد کتاب هم در همین زمینه نوشته است. این زوج نمونه ۴ فرزند دارند. هدی تنها دختر آنها داروساز است. علی و مهدی هم مسیر پدر را طی کرده و در عرصه فرهنگی فعالیت می‌کنند. رحیمی می‌گوید: «علی هم نویسنده است و ۲۵ جلد کتاب نوشته است.» 

شوخی با بزرگ‌ترها

رحیمی مرد خوش مشربی است. اگر تا صبح هم پای صحبتش بنشینی احساس خستگی نمی‌کنی. او زیاد می‌داند و این خصلت بارز اوست. درباره آخرین کتابی که نوشته حرف می‌زند. می‌گوید کتاب جدیدش؛ «شوخی با بزرگ‌ترها» نقد و طنز است و به زبان شوخی و مزاح درباره رفتار اشتباه افراد مطالبی دارد.

بعد از روی صندلی بلند شده و کتاب «شوخی با بزرگ‌ترها» را از کتابخانه می‌آورد و نشان می‌دهد. در این کتاب به نکات جالبی اشاره شده که مخاطب را سر شوق می‌آورد. می‌گوید: «الان کتاب «سیاوش چهره حماسه و ایمان» را می‌نویسم. برای اینکه علاقه زیادی به اشعار فردوسی دارم. در جای جای شاهنامه پند و اندرز نهفته است. البته خودم هم‌گاه گاهی شعر می‌سرایم. آن هم شعرهای انتقادی.» 

باقیات الصالحات پدر 
هدی تنها دختر استاد رحیمی است و در رشته داروسازی فارغ‌التحصیل شده است. می‌گوید: «علاقه به آموختن را از پدر به ارث گرفتم. او هیچ‌وقت ما را مجبور به درس خواندن نکرد اما نحوه رفتاری‌اش به یادگیری تشویق‌مان می‌کرد.»

او خاطره‌ای از پدر تعریف می‌کند: «سال 67 در محله صاحب‌الزمان(عج) ساکن شدیم. روبه‌روی خانه‌مان زمین بایری بود که اهالی در آن زباله می‌ریختند. پدرم از این موضوع خیلی ناراحت می‌شد و گفت من اینجا را تبدیل به فضای سبز می‌کنم. فردای آن روز بیل و کلنگ برداشت و اوقات بیکاری‌اش را به پاکسازی زمین می‌پرداخت.

بعد شروع به کاشت گل و گیاه کرد. دورتادور زمین نهال کاشت. شهرداری با دیدن این ماجرا خودش به یاری پدر آمد و همکاری کرد. بعد اهالی دست به کار شدند. از آن زمان بیش از 30 سال می‌گذرد و حالا تبدیل به بوستان زیبایی شده که همه از آن استفاده می‌کنند. پدرم معتقد است انسان باید باقیات الصالحات برای خودش به جا بگذارد و خیرش به مردم برسد.» 

کد خبر 570887 برچسب‌ها همشهری محله کتاب - نویسندگان و پدید آورندگان کتابخانه، کتابخوانی، کتابداری کتاب - معرفی و نقد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله کتابخانه کتابخوانی کتابداری کتاب معرفی و نقد ثبت احوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۹۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر

هنرنمایی جدید معماران ایرانی در حرم امام حسین(ع)، شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران، توضیحاتی درباره آسیب‌دیدگی عوامل «نون خ»، فراخوان جایزه جهانی کتاب سال، یادی از رضا سیدحسینی در سالروز نبودنش،سرگذشت نخستین بازیگر زنِ سینمای ایران و... از جمله اخبار امروز فرهنگی هنری ایسنا بودند.

به گزارش ایسنا، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

کدام مداحان و سخنرانان به حج تمتع ۱۴۰۳ اعزام می‌شوند؟

۵ نفر از مداحان و ۳ نفر از سخنرانان کشور امسال توفیق دارند تا برای اجرای مراسم‌های دینی راهی حج تمتع شوند.

هنرنمایی جدید معماران ایرانی در حرم امام حسین(ع)

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از ساخت چهار شبستان جدید در طرح توسعه حرم مطهر امام حسین (ع) خبر داد.

رکورد ۲۴ ساله حج می‌شکند؟

شمار زائران حج در ۲۴ سال اخیر فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و در سال ۲۰۱۲ بالاترین رکورد و در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد کمترین حضور زائران از سراسر جهان بوده است.

عربستان ۳۲۰ هزار اتاق هتل می‌سازد

عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای تقویت صنعت مهمان‌نوازی خود با ساخت ۳۲۰ هزار اتاق هتل جدید تا سال ۲۰۳۰ است.

این استقبال کم برای چیست؟

سال گذشته از ۱۲۶ بنای تاریخی که برای مرمت و احیا به مزایده گذاشته شد، حدود ۴۶ بنا به سرمایه‌گذاران خصوصی واگذار شد. امسال قرار است ۱۰۰ بنای تاریخی بار دیگر به مزایده برود. سطح پایین مشارکت مردم در نگهداری و زنده‌سازی بناهای تاریخی همواره محل بحث بوده است، ‌اما دلیل آن چیست؟

شرایط جدید ورود وسایل نقلیه اتباع خارجی به ایران

ورود موقت وسایل نقلیه موتوری مسافران و گردشگران خارجی با پلاک بین‌المللی به ایران و تردد در داخل مرزهای کشورمان، با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و پلیس راهور فراجا، بلامانع اعلام شد.

به‌جای پادزهر فرهنگی، سم تولید می‌کنند!

یک منتقد درباره‌ وضعیت آثار شبکه نمایش خانگی معتقد است: با وضعیت نابسامانی در عرصه شبکه نمایش خانگی مواجهیم. از آنجا که دچار تشتت در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های نظارتی مختلف از جمله مرحله پسینی و پیشینی هستیم، همه چیز در تولید محتوا شلم‌شوربا شده است؛ به طوری‌که اغلب پلتفرم‌ها به جای تولید پادزهر فرهنگی و هنری، به ارائه سم اجتماعی به مصرف‌کننده‌ها مبادرت می‌کنند.

توضیحاتی درباره آسیب‌دیدگی عوامل «نون خ»

مهدی فرجی تهیه‌کننده سریال «نون خ» راضی است که اجازه داده‌اند در این مجموعه به قصه کولبرها بپردازند. او در عین حال می‌گوید: در این سریال به ۲ خط قرمز ـ یکی مسائل دینی و دیگری قومیتی ـ در عین حال که مراقبت کردیم، پرداختیم.

جایزه جهانی کتاب سال فراخوان داد

فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.

یادمانی برای خواننده اثر ماندگار «بهار دلنشین»

یادمان زنده‌یاد غلامحسین بنان به مناسبت زادروز او پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) با عنوان «طنین بال قو» و در قالب بیستمین شب موسیقی ارسباران برگزار می‌شود.

اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار

دهم اردیبهشت‌ماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته می‌شود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران می‌دانند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی 

در زمان گرفتاری‌ها چه آیه‌ای از قرآن را بخوانیم؟

یادی از رضا سیدحسینی در سالروز نبودنش

معلمی که هرگز به دانشجویانش دروغ نمی‌گوید

ماجرای نام‌گذاری عملیات بیت‌المقدس چه بود؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • پوچتینو: از تاتنهام محبوبم سه امتیاز را می‌گیریم
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • حمایت از تحقیقات ریسک‌پذیر و خطرپذیر نخبگان
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • کتاب تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه نقد می شود