Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:59:54 GMT

آسیاب آبی ریگان مرمت و ثبت می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۴۹۲۹۰

آسیاب آبی ریگان مرمت و ثبت می‌شود

امین باقری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آسیاب آبی روستای سلطان آباد ریگان با قدمت ۲ هزار سال میراثی ماندگار از گذشتگان این منطقه است.

وی با اشاره به اینکه بنای آسیاب بادی ریگان به دلیل فراموشی تخریب شده است، خواستار توجه مسئولان به این اثر تاریخی در شرق استان کرمان شد.

فرماندار ریگان ادامه داد: این اثر تاریخی در پی بازدیدهای انجام شده از روستاهای این شهرستان، شناسایی و به منظور احیا آن برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۲۰۰ اثر تاریخی در ریگان وجود دارد و قدمت این شهرستان فراتر از قدمت بم است افزود: از ۲۰۰ اثر تاریخی ریگان تاکنون چهار اثر ثبت ملی شده که شاخص ترین آن ها مقبره شاه خورشید است. 

فرماندار ریگان عنوان کرد: برای ۱۰ اثر تاریخی دیگر این شهرستان نیز به منظور گذراندن مراحل ثبت ملی، تشکیل پرونده داده شده است که آسیاب آبی سلطان آباد این شهرستان یکی از این آثار است.

باقری افزود: ریگان منطقه ای غنی است و تمدنی باستانی دارد که نیاز توجه جدی مسئولان است.

استان کرمان با پیشینه باستانی و غنی فرهنگی، ابنیه و محوطه های تاریخی ارزشمندی دارد که هر کدام از ارزش معنوی زیادی برخوردار هستند که با حفظ و احیای آن ضمن پاسداشت میراث فرهنگی این دیار کهن، فرصت جذب گردشگر را نیز فراهم می کند.

ریگان در شرقی ترین نقطه استان کرمان قرار دارد، این شهرستان به دلیل واقع شدن در جغرافیای خاص کویری از جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلفی برخوردار است که عمارت مقبره شاه خورشید و تپه های شنی از مهمترین این جاذبه ها محسوب می شود.

آسیاب آبی سلطان آباد شهرستان ریگان از بناهای قدیمی این شهر است و در کنار روخانه سلطان آباد قرار گرفته که در سال های دور با آرد کردن گندم های مردم منطقه، رونق فراوانی داشته است.

اما این بنای تاریخی با خشکسالی و خشک شدن رودخانه و همچنین پدید آمدن آسیاب های مدرن، رو به زوال رفت، به طوری که از این بنای تاریخی در حال حاضر، جز مخروبه ای برجای نمانده و ۲ سنگ ارزشمند این آسیاب به یغما رفته است.

ثبت آسیاب آبی سلطان آباد ریگان در فهرست آثار ملی قدم بزرگی برای احیای این جاذبه تاریخی محسوب می شود تا شرایط برای مرمت این بنا هموار و میراثی ارزشمند از گزند نابودی نجات یابد.

ریگان تا مرکز استان کرمان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

برچسب‌ها ریگان اختصاصی ایرنا تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریگان اختصاصی ایرنا تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی ریگان اختصاصی ایرنا تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی اخبار کنکور استان کرمان اثر تاریخی سلطان آباد آسیاب آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۹۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند

سرهنگ مجتبی جمالی فرمانده انتظامی ساوه گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر حضور ۲ فرد ناشناس، در یکی از روستا‌های اطراف شهرستان ساوه، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از کسب اطمینان از صحت موضوع اعلامی و حضور این افراد به منظور حفاری و کشف اشیاء عتیقه، ماموران ۲ نفر را حین حفاری مشاهده و دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به یگان انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه از این متهمان یک دستگاه گنج یاب و مقادیری اشیاء تاریخی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف شد خاطرنشان کرد: این افراد با مشاهده مستندات و مدارک پلیسی در بازجویی‌های تخصصی ماموران انتظامی ساوه، به ناچار لب به اعتراف گشوده و بیان داشتند که قصد حفاری و کشف اشیاء گران قیمت باستانی و عتیقه را در روستای مورد نظر داشته اند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در پایان با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با افراد سودجو و قانون گریز به منظور پیشگیری از سرقت آثار تاریخی و فرهنگی کشور افزود: ۲ متهم دستگیر شده در این عملیات پلیسی، پس از تشکیل پرونده مقدماتی، برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بلاتکلیفی ۱۲۰۰ نفر مالباخته زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه