Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، گفت: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود و تقویت روحیه خودباوری در دانشجویان بستر مناسبی برای پیشرفت علمی است.

سید محمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، 18 آذرماه، در وبینار تخصصی «دانشجو، دانشگاه و مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی» که از طریق فضای مجازی و آنلاین در اردبیل به مناسبت روز دانشجو، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان اردبیل و همکاری مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، برگزار شد، گفت: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی تروجنی، تصریح کرد: دانشجویان پیشقراولان علم و دانش هستند و مسیر تعلیم و تربیت که میراث انبیای الهی است. دانشگاه و رسالت دانشجو از منظر امام(ره) هویت مستقل است و اهمیت زیادی دارد، فلذا علت آن را باید در کارکرد و تاثیر دانشگاه در ساختار جامعه و قدرت آن جستجو کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه مرکز ساختن انسان و مبدأ همه تحولات و سرچشمه سعادت و شقاوت یک ملت است، اگر دانشگاه در یک جامعه به وظیفه خودش عمل کند آن جامعه رشد می‌کند و در مقابل همه آسیب‌ها مصون می‌ماند.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، با اشاره به اهمیت و کارکرد دانشگاه، افزود: دانشگاه مرکز فرماندهی جامعه است، در دانشگاه مدیران و فرهنگ سازان جامعه تربیت می‌شوند و با سیر در تاریخ تحولات دانشگاه می‌بینیم چقدر در طول تاسیس دانشگاه از دوره امیرکبیر به بعد در دوره تشکیل دانشگاه تهران مورد هجوم مستقیم و غیر مستقیم استعمارگران و دست نشاندگان آن‌ها بود و حتی بعد از انقلاب آنجا به اطاق جنگ برای گروهک‌ها و احزاب شده بود، فلذا رویکرد امام به دانشگاه توجه دادن به این نهاد آموزشی و فرهنگی بود تا مورد غفلت قرار نگیرد.

هاشمی تروجنی، اظهار کرد: دانشگاه دارای سه رکن اساسی استاد، دانشجو، متون درسی است. اساتید معلمینی هستند که در تراز مسیر حرکت انبیا و اولیای الهی قرار دارند و واسط اندیشه و قلب‌های سرشار از شوق رسیدن به نور جویندگان علم را آرام می‌کنند.

وی گفت: برای حرکت در مرزهای دانش و حل مسائل کشور نیازمند افرادی با دانش به‌روز و آشنا به مشکلات و روش حل آن‌ها هستیم که تحقق این موضوع توسط دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه شده‌اند و در حال علم‌آموزی هستند، دشوار است، فلذا با حمایت از دانشجویان، نقش‌آفرینی آن‌ها در ورود به مسائل کلان متصور خواهد بود.

رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: دانشجویان، پیشگامان مدیریت فردا، بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه هستند فلذا امام هدایت‌گر راهی بود که نسل جوان را از سخت‌ترین شرایط تاریخی عبور داد و با تبیین رسالت آن‌ها در حساس‌ترین زمان فجر پیروزی را رقم زد و بعد از آن هم مسیر امام و رهبری به دفاع از آن پرداختند و لحظه‌ای اجازه تعدی و تجاوز به دشمن به حریم فرهنگ و سیاست جامعه ندادند.

هاشمی تروجنی، تاکید کرد: بهترین و موثرترین مبارزه با اجنبی مجهز شدن به سلاح علم، دین و دنیاست و خالی کردن این سنگر و دعوت به خلع این سلاح خیانت به اسلام و مملکت است.

دانشجویان رسالت گفتمان سازی انقلابی را بر عهده دارند

در ادامه، پرویز پرزور، عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل، گفت: خزان و بهار یک کشور را باید در تحولات و تکوین دانشجویان آن جامعه مورد بررسی قرار داد و دانشجویان رسالت گفتمان سازی انقلابی را بر عهده دارند.

وی به رسالت سنگینی که بر عهده دانشجویان است، اشاره کرد و افزود: گفتمان‌سازی انقلابی جزو مهم‌ترین خواسته‌هایی است که از دانشجویان و اساتید داریم و امیدواریم دانشگاهیان در این زمینه با سعه صدر و اهتمام و حساسیت جدی گام برداشته و مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: در راستای ادامه راه شهدای والامقام همچون شهید فخری‌زاده‌ها دانشجویان مؤمن و انقلابی با پا نهادن در عرصه‌های علمی مقابله با استکبار را آغاز کرده‌اند و میتوان گفت دانشجویان به عنوان نماد مبارزه و مقاومت جنبش دانشجویی در برابر استبداد و استعمار خاص آمریکایی جنایتکار است.

پرزور با اشاره به این که قهرمانان علمی تاکنون تاوان سنگینی برای عزت و اقتدار کشورمان داده‌اند، خاطر نشان کرد: در این زمینه با تداوم راه شهید فخری‌زاده باید درس ایثار و فداکاری را در جامعه بر همگان عیان کنیم و لرزه بر جان دشمنان بیندازیم.

مسئول بسیج دانشجویی استان، تصریح کرد: حماسه‌آفرینی دانشمند هسته‌ای کشور در سنگر علم و دانش صبر دشمنان را لبریز کرد به‌طوری که عده‌ای عناصر خودفروخته و مزدور اقدام به ترور این دانشمند ایرانی کردند. اگر بخواهیم بیانیه را به طور خلاصه نگاه کنیم، یکی از کلیدواژه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث جوانان است، یعنی در راه حل‌های مختلف و حوزه‌های متنوعی که راهکارهایی ارائه شده، به بحث جوانان اشاره شده است.

وی گفت: در موضوع نخست، بحث امتداد راه افتخارآمیز انقلاب است و بعد از این‌که انقلاب ۴۰ سال استمرار پیدا کرده، امتداد این راه خودش یک دستاورد مهم است، فلذا انقلابی که بر خلاف جریان اصلی حرکت کرد، جریانی که وابسته به نظام سلطه در عرصه بین‌الملل بوده و به هیچ رو علاقه‌مند نبوده که این حرکت انقلابی ضد سلطه ادامه پیدا کند. دانشجو انقلابی کلید حل مشکلات و چراغ امید کشور هستند و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان نقطه امید یک جامعه اسلامی گفته شده است.

پرزور تبیین فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی را در پنج مرحله اساسی مطرح کرده و افزود: مرحله اول، «انقلاب اسلامی» و مرحله دوم نیز «تشکیل نظام اسلامی» است، فلذا انقلاب اسلامی، هم اکنون از این دو مرحله عبور کرده است. برای شکل گیری تمدن اسلامی که افق روشن جامعه اسلامی ملت است باید به سمت تفکر و تمدن اسلامی حرکت کنیم و این‌ها اعتقادات یک جامعه اسلامی است.

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل، تصریح کرد: لازمه تحقق این تمدن اسلامی که منتهی به ظهور و زمینه سازی حکومت واحد جهانی میشود جوانان و دانشجویان پایه کار و انقلابی هستند که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان نقطه امید یک جامعه اسلامی گفته شده است. اگر خواستار گفتمان عمومی این مسیر در جامعه هستیم باید به جوانان اعتماد کنیم و مسئولیت پذیری را در راستای تحقق اهداف جامعه آموخت.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، مرحله سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامی» دانست و بیان کرد: انقلاب اسلامی هم اکنون در گام «تشکیل دولت اسلامی» قرار دارد، فلذا علاوه بر تشریح و تبین مرحله سوم، تکالیف مردم و مسئولین در این مرحله نیز باید طبق دولت اسلامی باشد.

وی اظهار کرد: مخاطب بیانیه گام دوم عموم مردم از آحاد تا نخبگان هستند، اما جوانان و دانشجویان به عنوان کلید واژه اصلی و بخشی از راه حل این بیانیه مطرح شدند، بنابراین جایگاه ویژه‌ای دارند، همان‌طور که می‌دانید دو نگاه به جوانان وجود دارد، اگر به طور صریح بگوییم نگاهی که قائل است جوانان مشکل هستند، یعنی متاسفانه برخی از افراد که در جایگاه حساسی هم هستند، نباید ارزش دانشجوی یک کشور را نادیده بگیرند فلذا نگاه به مساله جوانی، نباید نگاه تهدیدنگرانه و فرصت‌گرایانه باشد بلکه جوان را به عنوان راه حل کلیدی برون رفت از مشکلات دانست.

دانش آشکارترین وسیله قدرت و عزت جامعه اسلامی است

در ادامه این وبینار، روح الله شاهی، دبیر طرح اعتلای بسیج دانشجویی استان اردبیل، گفت: کشور ما نیازمند جهاد علمی بوده و دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است.

شاهی بیان کرد: بیانیه گام دوم دایرة المعارف انقلاب و نظام اسلامی است، رهبری در این بیانیه اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مسائل و برکات انقلاب را مطرح کرده و افزون بر این دورنما و برنامه چهل ساله دوم انقلاب را هم تبیین فرموده اند. کسب علم و ارتقای دانش و دانایی به‌ویژه نسبت به نسل جوان و امیدهای آینده نشانه جایگاه علم و پژوهش در کسب اقتدار و پیشرفت و توسعه همه‌سویه است، باید از این فرصت تاریخی به دست آمده بیش‌ترین و بهترین بهره‌ها را گرفت و نسل جوان مؤمن پابه‌رکاب را وارد میدان کرد و کشور عزیز ایران را به قله اقتدار و اقتصاد سالم و اعتماد ملی رساند.

وی افزود: همان‌طور که اشاره شد در بیانیه گام دوم، جوانان جایگاه ویژه‌ای دارند و براساس تحلیل محتوای کمی، ۴۱ بار واژه جوان در بیانیه به کار رفته است، این نشان می‌دهد تاکید رهبر معظم انقلاب در این موضوع تا چه میزان بوده است. بعد از آن بررسی‌ها به ما نشان می‌دهد به طور مشخص در ۸ محور خاص نیز بحث جوان مطرح شده و به عنوان بخشی از راه‌حل‌های عبور از مشکلات و دستیابی به آن قله‌های چشم‌اندازی که بیانیه گام دوم در مسیر تمدن نوین اسلامی ترسیم کرده، از جوانان یاد شده است.

نفر اول جشنواره مالک اشتر کشور، اظهار کرد: امروزه باید در راستایی حرکت کنیم که با تولید محتوای اسلامی و تزریق آن به آموزش و پرورش و محیط‌های دانشگاهی بتوانیم بساط علوم غربی را در مراکز آموزشی کم رنگ کنیم.

شاهی تاکید کرد: امتداد این راه پرافتخار با همه این مشکلات خودش یک مساله مهمی است که بار اصلی آن بر دوش جوانان در نبود نسل‌های مختلف است، یعنی از ابتدای انقلاب اسلامی که نسل جدیدی مدیریت کشور را بر عهده گرفتند، جوانانی که انقلابی بودند و کشور را در دست گرفتند و جهش‌هایی که در دهه نخست داشتیم و بعد دفاع مقدس و همچنین عرصه‌های بعدی که حوزه پیشرفت‌های علم و فناوری ما بوده و حتی نمونه‌های افتخارآمیز آن هم درباره دفاع از حرم و اقتدار منطقه‌ای ماست. در اینجا نیز باز هم نقش جوانان پررنگ است.

دبیر طرح اعتلای بسیج دانشجویی استان اردبیل، با اشاره به دیدار رهبری با جوانان، تصریح کرد: اگر می‌خواهید مشکلات کنونی جامعه حل شود، تلاش کنید، دولتی مومن و انقلابی جوان بر سر کار بیاید. با توجه به این سخن رهبری در واقع زمانی روحیه انقلابی و جوان انقلابی حاکم خواهد شد که در شکل کلانش یک دولت انقلابی شکل بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: مفهوم دولت جوان انقلابی در یک نظام اجرایی متحول و مبتنی بر همین نگاه انقلابی و تکیه بر جوان انقلابی باید رقم بخورد. به عبارتی اصول و برنامه‌ها را باید در نظر بگیرید، تا این تحول در آن اتفاق بیفتد و حتی در مصادیق مدیران نیز خودش را نشان بدهد، اگر شاخصی به عنوان سن مدیران به ویژه در حوزه اجرایی داشته باشیم، باید در دولت انقلابی این شاخص سنی خودش را نشان بدهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تولید علم دانشجو بسیج دانشجویی استان اردبیل بیانیه گام دوم جامعه اسلامی یک جامعه بر عهده راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۹۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا

دانشگاه‌های آمریکا یکی از مهم‌ترین عناصر قدرت نرم راهبردی آن به شمار می‌روند. نقش دانشجویان و اساتید تنها به کسب علم محدود نمی‌شود، بلکه بیشتر به شخصیت‌سازی و جوانه زدن تمایلاتی می‌رسد که پشتوانه درک حقیقت هستند. این همان چیزی است که جرقه‌های تحصن و تظاهرات در محکومیت جنایت نسل کشی رژیم صهیونیستی را در فلسطین اشغالی برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، متن پیش رو یادداشت احمد القطامین، تحلیلگر سیاسی اردن است که در پایگاه خبری«راهبرد معاصر»منتشر شده است:

وقتی صحبت از نقش دانشگاه ها در زندگی اجتماعی هر کشوری می شود، از بستری تعاملی صحبت می شود که در آن دو عنصر علم و اندیشه با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و در نتیجه لوکوموتیوی را تشکیل می دهند که جامعه را هدایت می کند و آن را در جنبه های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد.


وقتی از نقش دانشجویان و اساتیدشان در زندگی جوامع صحبت می‌کنیم، در واقع وارد دنیایی پیچیده و به هم پیوسته می‌شویم که تأثیر آن در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فکری گسترده است. دانشگاه‌ها فقط مراکز آموزش نیستند، بلکه قطب‌های حیاتی ای هستند که بر توسعه جوامع تأثیر می‌گذارند و اجتماع حول محور آن شکل می‌گیرد.

تحولات اخیر نشان دهنده پیدایش محوری راهبردی و تعیین کننده است که مواضع دولت آمریکا را درقبال موضوع فلسطین به دو مرحله جدا تقسیم می کند


دانشجویان تنها افرادی نیستند که از اساتید خود دانش دریافت می کنند، بلکه آنها نیروی محرکه راهبردی برای تحول هستند که با دریافت آموزش و پروراندن مهارت ها، قادر به تجزیه و تحلیل موضوعات، ابداع راه حل ها و بکارگیری آنها در محیط می شوند.

می توان گفت، نقش دانشجویان و اساتید دانشگاه تنها به کسب علم محدود نمی شود، بلکه بیشتر به شخصیت سازی، تقویت ارزش ها و جوانه زدن تمایلاتی می رسد که پشتوانه درک حقیقت هستند و به شکل گیری مواضع اخلاقی در زمینه موضوعات اساسی مطرح شده کمک می کند.


این در واقع همان چیزی است که جرقه های تحصن و تظاهرات در محکومیت جنایت نسل کشی رژیم صهیونیستی را در فلسطین اشغالی برانگیخته است. تحولات اخیر نشان دهنده پیدایش محوری راهبردی و تعیین کننده است که مواضع دولت آمریکا را درقبال موضوع فلسطین به دو مرحله جدا تقسیم می کند.


نخبگان سیاسی آمریکا که دوره های طولانی هژمونی صهیونیست ها بر مؤسسات آمریکایی به دنبال سرکوب اعتراضات بودند، اکنون شاهدند دانشگاه های آمریکا با نهایت قدرت به محلی برای مبارزه با صهیونیست ها تبدیل شده اند و نمی توانند جلوی این حالت غیرقابل کنترل را بگیرند. دانشگاه های آمریکا یکی پس از دیگری به جنبش اعتراضی می پیوندند و ماهیت و وحدت شعارهای مطرح شده به وسیله دانشجویان از تمام خطوط قرمز تعیین شده به وسیله طبقه سیاسی حاکم در آغاز جنبش مردمی فراتر رفته است.


این شعارها از درخواست آتش بس در غزه و تسهیل دسترسی به کمک های بشردوستانه به شعارهای صریح در محکومیت صهیونیسم و نژادپرستی و توقف جنایت ها و نسل کشی های رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. تظاهرات دانشگاهیان باعث افزایش ترس میان نخبگان سیاسی حاکم بر آمریکا شده است و با توسل به زور شروع به تهدید و ارعاب کرده اند.


 وقایع آمریکا ساعت به ساعت متشنج می شود. تیم‌های پلیس و سرویس‌های امنیتی به کمپ‌های معترضان در بسیاری از دانشگاه‌ها حمله کرده، به محوطه‌های دانشگاهی یورش برده و صدها دانشجو و استاد دانشگاه را به شیوه‌ای بسیار خشن و تحقیرآمیز دستگیر کرده اند.


در این مرحله نخستین حلقه‌های قدرت نرم دانشگاه‌ها شکسته شد و به نظر می‌آید آمریکا از نظر اخلاقی در برابر جهانیان در حال سقوط است. شاهد صحنه‌هایی هستیم که از صحنه های هجوم حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی عجیب و توهین‌آمیز نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دشمن به دنبال از بین بردن هویت گفتمان انقلاب اسلامی است
  • تظاهرات دانشگاهی، مهم‌ترین عنصر تحلیل قدرت آمریکا
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم
  • جنبش دانشجویان در آمریکا نشانگر بیدار شدن مردم دنیاست
  • قالیباف: ایجاد تحول در آموزش و پرورش، موجب تحول در کشور است
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • دولت مسائل کشور را با کمک و حمایت از دانشگاهیان حل می‌کند