Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته‌های هفتگانه کمیسیون امنیت ملی مجلس در ۶ ماهه نخست اجلاسیه اول دوره یازدهم به بررسی موضوعات مرتبط با حوزه روابط خارجی، موضوعات و حوادث هسته‌ای، حقوق بشر، وضعیت مرزها و امنیت داخلی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خانه ملت، حدود 6 ماه از آغاز فعالیت مجلس یازدهم می‌گذرد، مجلس انقلابی شورای اسلامی در دوره کنونی با اراده جهادی امورات مرتبط با تقنین و نظارت را گام به گام پیش برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز فعالانه طرح ها و لوایح اولویت‌دار را متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در دستور کار خود قرار داده و به کمک کمیته‌های تخصصی با نگاه کارشناسانه مسائل را رصد و بررسی کرده‌اند.

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همانند سایر کمیسیون‌های تخصصی مجلس، در اولین جلسات خود کمیته‌های خود را در حوزه‌های مختلف امنیتی، سیاست داخلی و خارجی تشکیل داد و بر این اساس سید علی آقازاده نماینده مردم رشت رئیس کمیته دفاع، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز رئیس کمیته امنیت، عباس گلرو نماینده مردم سمنان رئیس کمیته روابط خارجی، سارا فلاحی نماینده مردم ایلام رئیس کمیته هسته‌ای، زهره الهیان نماینده مردم تهران رئیس کمیته حقوق بشر و روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه بعنوان رئیس کمیته مرز تعیین شدند.

 

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه فعالیت‌های خود کمیته دیگری را با نام باشگاه‌های تحریمی به ریاست وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه تشکیل داد، نام این کمیته بنا بر نظر اعضای کمیته به «مقابله با یکجانبه گرایی» تغییر یافت اما هنوز در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی مطرح و رأی گیری نشده است. در ادامه این گزارش عملکرد کمیته‌های این کمیسیون در 6 ماهه نخست اولین اجلاسه دوره یازدهم را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

کمیته روابط خارجی: پیگیری تشکیل گروه اقدام علیه آمریکا

 

عباس گلرو نماینده مردم سمنان و رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح عملکرد شِش ماهه نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم، می‌گوید: کمیته روابط خارجی در جلسات نخست به تعیین اولویت‌های کاری و نقشه راه حوزه روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پرداخت.

 

وی با بیان اینکه روابط اقتصادی مورد توجه و نظر کمیته روابط خارجی است، افزود: بر همین اساس نشست سیاسی برای بررسی روابط بین جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و نشست اقتصادی برای ارزیابی وضعیت اقتصادی با شرکای جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر روابط با سه کشور عراق، سوریه و لبنان در این مدت در کمیته روابط خارجی برگزار شد و دستگاه‌های مرتبط در این نشست‌ها حضور پیدا کردند وضمن اخذ نظر و ارزیابی آنها، نقاط ضعف و آسیب‌ها را شناسایی و در قالب چند محور به دستگاه‌های ذی ربط برای رفع موانع ابلاغ کردیم که از جمله این موضوعات مباحث مرتبط با مرز ایران و افغانستان و پاکستان بود.

 

گلرو ادامه می‌دهد: کمیته همچنین با تمرکز بر پیامدهای نتیجه انتخابات آمریکا و تاثیری که بر منافع ملی ایران دارد از نظر بُعد منطقه‌ای در خاورمیانه و شرق آسیا، دو جلسه برگزار کرد. نشستی با اساتید دانشگاه و کارشناسان و جلسه‌ای هم با حضور مسئولان دستگاه های ذی ربط در این زمینه تشکیل شد.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در این جلسات درباره تشکیل گروه اقدام علیه آمریکا به عنوان نقطه محوری با افراد حاضر به تفاهم رسیدیم. ما در کمیته روابط خارجی درصدد هستیم تا این گروه اقدام علیه آمریکا را ایجاد کنیم و ضمن استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و اتخاذ مواضع مناسب، آسیب‌ها را شناسایی و در فراز منطقی و در چارچوب رویکرد سیاست خارجی حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی روابط را تجزیه و تحلیل کنیم.

 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس یازدهم با اشاره به مسائل اقتصادی و سرمایه‌های ملی که در خارج از کشور است، اضافه می‌کند: بر همین اساس کمیته نشستی را با حضور بیش از 30 نفر از نفر از مسئولان عالی رتبه برگزار کرد و به بررسی وضعیت دارایی و اموال اعم از دارایی و املاک غیرمنقول، پول‌های بلوکه شده و پول‌هایی که در بانک های دیگر کشورها است و اموال بلوکه یا مصادره شده مردم پرداخت. این جلسه ادامه دارد و ما در نشستی دیگر درباره راهکار‌ها برای تامین امنیت یا بازگرداندن اموال و دارایی ملت ایران بحث و بررسی را ادامه می‌دهیم تا در غفلتی، آمریکایی‌ها آنها را تصاحب نکنند.

 

گلرو در ادامه یادآور می‌شود: کمیته روابط خارجی همچنین در ارتباط با مناقشات بین آذربایجان و ارمنستان در قره باغ جلسه ویژه‌ای را تشکیل داد و نظرات و طرح هایی که وزارت امور خارجه و دستگاه‌های دیگر و ملاحظات امنیتی و سیاسی و نظامی مرتبط را استماع و بررسی کرد.

 

کمیته هسته‌ای: چهار گام بلند در 6 ماه نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم

 

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام و رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون نیز در توضیح گزارش ۶ ماهه فعالیت های این کمیته تخصصی، می‌گوید: کمیته هسته‌ای تاکنون چهار برنامه داشته است که در ذیل به آن‌ها اشاره می شود؛ نخست «نشست مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی برای واکاوی حادثه نطنز» بود که در این نشست که ۱۵ تیر در محل کمیسیون برگزار شد، علاوه بر علی اکبر صالحی، کارشناسان وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و مرکز پژوهش های مجلس نیز حضور داشتند. اعضای کمیسیون در رابطه با چرایی و چگونگی حادثه نطنز سوالات خود را مطرح کردند و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به نمایندگان گفت که سناریوهای مختلفی درباره حادثه نطنز در حال بررسی است و نتیجه قطعی به زودی اعلام می‌شود.

 

وی افزود: در این جلسه که سه ساعت به طول کشید دکتر صالحی در ابتدای نشست به ارایه گزارشی درباره روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان پرداخت و سپس در جریان دیدگاه اعضای کمیسیون قرار گرفت.

 

فلاحی در ادامه یادآور می‌شود: رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین به همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت «در قطعنامه شورای حکام آژانس، اطلاعات مورد ادعای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی مبنای درخواست و تصمیم‌گیری شورای حکام آژانس قرار گرفت که این روند مورد انتقاد جمهوری اسلامی است».

 

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس می‌گوید: آقای صالحی در رابطه با حادثه نطنز گفت که گروه‌های کارشناسی از بخش‌های مختلف اطلاعاتی و امنیتی نیز به صورت همه جانبه موضوع را بررسی کرده‌اند و شورای عالی امنیت ملی هم اعلام کرده است که دلیل حادثه را تشخیص داده اما به دلایل امنیتی نمی‌توان نتیجه بررسی‌ها را اعلام کرد.

 

فلاحی دومین گام کمیته را «بازدید اعضای کمیسیون از سایت‌های هسته ای فرد و نطنز در ۳۰ تیر ۱۳۹۹» می‌داند و می‌گوید: در راستای بررسی گام‌های کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران و بازدید میدانی از سایت نطنز و سوله منفجر شده آن رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به همراه تعدادی از اعضای کمیسیون از فردو و نطنز دو سایت مهم هسته ای کشور بازدید نمودند و از نزدیک در جریان گام‌های عملیاتی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی قرار گرفتند.

 

وی اضافه می‌کند: دانشمندان و کارکنان پرتلاش ایران در عرصه فناوری هسته‌ای اعلام آمادگی خود را برای پیشرفت و ارتقای فعالیت‌های خود در حوزه های تحقیقاتی و توسعه فناوری هسته‌ای اعلام کردند و گفتند منتظر دستورات مقامات مسئول برای این مهم هستند. بومی شدن بخش عظیمی از این فناوری یکی از مهم‌ترین تحولات در این عرصه است که اعضای کمیسیون از نزدیک شاهد این تحول عظیم و پیشرفت خارق العاده بودند.

 

فلاحی یادآور می‌شود: در این بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن بازدید از سوله تولید سانتریفیوژهای نطنز که به طرز مشکوکی منفجر شده بود زوایای این حادثه مهم را بررسی کردند.

 

رئیس کمیته هسته‌ای مجس یازدهم در ادامه به «بررسی موضوعات مختلف هسته‌ای با حضور دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی،دکتر عراقچی معاون وزیر امور خارجه، نمایندگان وزارت اطلاعات و سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی» به عنوان سومین گام این کمیته اشاره می‌کند و می‌گوید: در این جلسه که در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ در محل کمیسیون امنیت ملی برگزار شد فعالیت‌های هسته‌ای ایران و چگونگی روابط آن با آژانس، فعالیت هسته‌ای کشورهای همسایه‌ای مانند امارات، عربستان و ترکیه و دیپلماسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

فلاحی معتقد است: نقش فناوری صلح آمیز هسته‌ای در توسعه اقتصادی کشور و تاکید بر توجه مسئولین به این فناوری از محورهای مورد توافق نمایندگان و میهمانان جلسه بود.در رابطه با تلاش برخی از همسایگان ایران برای هسته‌ای شدن بر این مهم تاکید شد که هر گونه فعالیت هسته‌ای واحدهای سیاسی باید تحت نظر آژانس باشد و آژانس موظف است بر این فعالیت‌ها نظارت کند و اجازه انحراف و رفتن آن ها به سمت فعالیت های غیر صلح آمیز را ندهد.

 

وی می‌گوید: کارشناسان در این جلسه نسبت به تلاش عربستان برای استقلال فعالیت‌های هسته‌ای خود و فرار از قانون ۱۲۳ انرژی اتمی آمریکا و رفتن این کشور به سمت چین و روسیه وخطر انحراف عربستان به سمت فعالیت های غیر صلح آمیز هسته ای هشدار دادند. انزوای آمریکا در سازمان ملل و ناکامی آن در همراه کردن اعضا برای صدور قطعنامه علیه ایران و تلاش این کشور برای فعال کردن مکانیسم ماشه از دیگر مباحث مطروحه در جلسه کمیته هسته ای بود.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه می‌کند: در این راستا نمایندگان و مسئولین حاضر در جلسه متفق القول اعلام کردند اولا آمریکا به واسطه خروج از برجام به لحاظ حقوقی نمی‌تواند از مکانیسم حل اختلاف در برجام استفاده کند ثانیا اگر بخواهد به شکل غیر قانونی و غیرمشروع از مکانیسم ماشه استفاده کند و سایر کشورها خصوصا اروپایی‌ها با آن همراهی کنند ایران از برجام خارج خواهد شد و ضمن پایان دادن به تمام تعهدات برجامی خود به قبل از برجام بازخواهد گشت و سایر تبعات این خروج بر عهده آمریکا و هم پیمانان آن خواهد بود.

 

فلاحی چهارمین گام کمیته هسته‌ای در شِش ماه نخستین اجلاسیه مجلس یازدهم «جلسه با دانشمندان هسته‌ای پیرامون گداخت هسته‌ای» می‌داند و می‌گوید: در این جلسه که ۶ آبان ۱۳۹۹ در محل کمیسیون برگزار شد دانشمندان حوزه هسته‌ای حضور داشتند و به بررسی گداخت هسته‌ای، نقش آن در توسعه انرژی در ایران و جایگاه ایران در این حوزه پرداختند. در این جلسه به گداخت هسته‌ای به عنوان بی‌خطرترین نوع انرژی بر روی زمین اشاره شد که هر چند مهار انرژیش با چالش علمی و فنی دشواری مواجه است اما ایران در این زمینه می‌تواند پیشرفت های اساسی داشته باشد.

 

وی می‌گوید: مع الاسف ایران در آغاز در این زمینه، سرمایه گذاری‌های زیادی انجام داد اما به دلیل تغییر رویکرد نسبت به اهمیت آن و مشکلات مربوط به حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی ایران تا کنون نتوانسته به جایگاه شایسته خود در این زمینه دست یابد و امروز از چین، کره جنوبی و هند که در اوایل دهه‌ی ۷۰ از آنها پیش بودیم، عقب افتاده ایم.

 

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس یادآور می‌شود: با توجه به این که ایران از گذشته، مسیری قابل تامل و رو به جلو در پژوهش و آزمایش در زمینه گداخت را پیموده است؛ ایران باید امروز یکی از کشورهای عضو پروژه "ایتر"(راکتور آزمایشی گراماهسته‌ای بین‌المللی) می‌بود که متاسفانه نیست و باید مجلس شورای اسلامی با وضع قوانینی مترقی هم بودجه این بخش را پیش بینی کند و هم دولت را نسبت به توسعه آن مکلف سازد. در این جلسه مقرر شد کمیسیون امنیت ملی از بخش گداخت هسته ای سازمان انرژی اتمی بازدید کند.

 

کمیته حقوق بشر: پیگیر برگزاری اجلاس بین‌المللی در ایام سالروز شهادت سردار سلیمانی

 

زهره الهیان نماینده مردم تهران و رئیس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در توضیح عملکرد 6 ماهه این کمیته می‌گوید: در اولین جلسه موضوع مبارزه با تروریسم را در دستور کار قرار دادیم و این موضوع بهانه‌ای شد برای پرداختن به پیگیری‌های حقوقی که توسط دستگاه‌ها برای ترور سردار شهید سلیمانی صورت گرفت. ما در اولین جلسه کمیته از ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، وزارت امور خارجه و دفاع نیز گزارشی درباره پیگیری‌ها در مجامع بین‌المللی خواستیم.

 

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم موضوع در دستور کار کمیته است، اضافه می‌کند: بر همین مبنا از خانواده شهدای ترور اعم از شهدای هسته‌ای، شهدای هفتاد و دو تن و شهدای شاخص هسته‌ای در مقطعی دعوت کردیم و مطالبات آنها را شنیدیم تا بتوانیم در بُعد مبارزه با تروریسم مجامع بین المللی فعال شویم. ما باید از حقوق ملت ایران به عنوان بزرگترین قربانی تروریسم حمایت کنیم، ما حداقل 17 هزار شهید ترور داریم که این ترورها با چراغ سبز آمریکا و غربی ها صورت گرفته است.

 

الهیان در ادامه می‌گوید: ما همچنین جلساتی با ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و معاونت بین الملل مجلس داشتیم تا نقشه راه کمیته حقوق بشر را ترسیم کنیم و همکاری و تعامل بین دستگاهی ایجاد شود. جلسه‌ای نیز با رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و فضای مجازی داشتیم و در این جلسه از اصحاب رسانه خواستیم تا موضوع حقوق بشر و نقض حقوق ملت ایران و ملت‌های مسلمان جهان را در دستور کار قرار دهند در همین راستا بنا شد کارگروهی با این موضوع تشکیل شود.

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با بیان اینکه موضوع امنیت و صلح عادلانه یکی از کارگروه‌های کمیته حقوق بشر است، یادآور می‌شود: ما در این کارگروه تعریف صلح عادلانه و تعمیم این فرهنگ به سایر کشورها را در دستور کار قرار دادیم. همچنین کارگروهی برای دفاع از حقوق عامه شکل خواهیم داد و تا امروز مکاتباتی با دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضاییه برای دفاع از حقوق عامه در دستور کار قرار دادیم. مکاتباتی صورت گرفته که این بخش مربوط به عرصه داخلی است. کمیته حقوق بشر بر همین اساس حقوقی که از ملت ایران در هر جایگاه و توسط هر مسئولی پایمال می‌شود را رصد و از طرف کمیته متذکر می‌شویم. به طور مثال نامه ای در مورد مجازات عاملان اخلال در بازار مسکن به قوه قضاییه ارسال کردیم.

 

الهیان در ادامه اضافه می‌کند: ما در جلسه آتی کمیته حقوق بشر با توجه مصادف شدن با ایام شهادت سردار شهید سلیمانی به ادامه پیگیری‌های حقوقی توسط دستگاه‌های مختلف در ارتباط با ترور سردار شهید سلیمانی خواهیم پرداخت. اجلاس بین المللی در همین راستا با حضور نمایندگی ازعراق و لبنان و جبهه مقاومت برگزار خواهیم کرد.

 

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس همچنین خاطرنشان می‌کند: ما در تمامی جلسات از اساتید و سازمان‌های مردم نهاد دعوت کردیم. در نخستین اجلاسیه مجمع جهانی مستضعفین با موضوع فلسطین نیز به نقض حقوق بشر پرداخته شد.

 

کمیته دفاعی: رصد وضعیت اراضی مین‌گذاری شده در دوران جنگ تحمیلی و ارایه گزارش به دستگاه‌ها

 

سیدعلی آقازاده دافساری رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به عملکرد این کمیته در 6 ماهه اخیر، می‌گوید: کمیته دفاعی در حوزه‌ ماموریت‌های دفاعی جلساتی را برگزار کرده است و از اولین اقدامات تعامل با سازمان های نظامی و دعوت از مسئولان سازمان های نظامی کشور بود.

 

وی اضافه می‌کند: ورود به مسئله میدان‌های مین و مین زدایی که در طول هشت سال دفاع مقدس تا امروز داشتیم، یکی از موضوعات مطرح در کمیته بوده است زیرا آثار میدان‌های مین هنوز وجود دارد. ما به لحاظ توسعه و کاربری اراضی که در جوار مرز و مناطق عملیاتی داشتیم، مین گذاری یکی از موانع اصلی حوزه دفاعی بود است. علاوه بر پیگیری‌های فنی میدان‌های مین، بحث پشتیبانی از آنها پیگیری شده گزارش‌هایی به همه مسئولین ارسال شد و نکات مورد توجه را دریافت کردیم.

 

آقازاده با با اشاره به بررسی مسائل مرتبط با دفاع از مرز‌ها، می‌گوید: کمیته دفاعی بازدید از برخی مرزها را در دستور کار قرار داده است البته کمیته وضعیت واحدهایی که در مناطق مرزی مستقر هستند مثل نیروی انتظامی، ارتش، سپاه و همه واحدهایی که ماموریت دفاع و حراست از مرز دارند را پیگیری کرده و بازدیدهایی هم داشته است.

 

وی همچنین اضافه می‌کند: کمیته دفاعی بررسی اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی را در دستور بررسی قرار داد. برخی دستور العمل‌ها مشکلاتی را برای مشمولین در حال خدمت و مشمولین غایب ایجاد کرده لذا ما به دنبال رفع نواقص در قانون هستیم. رویکرد کمیته انجام خدمت وظیفه همه مشمولان غایب است مگر آنهایی که مورد قانونی دارند.

 

رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ما دنبال این هستیم تا هیچ فرد غایب غیرموجهی در کشور نداشته باشیم و همه مشمولین به تعهد و وظیفه خودعمل کنند. در ارتباط طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل نیز کمیته نظرات تخصصی خود را به کمیسیون ارایه کرده است.

 

کمیته مرز: از رصد مشکلات مرزهای کشور تا پیگیری برای افزایش منابع مناطق مرزی

 

روح الله حضرت پورطلاتپه رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اشاره به بررسی‌های کمیته پیرامون وضعیت تمام مرزهای آبی و خاکی، می‌گوید: ما در مدت خیر وضعیت مرزهای شمال غرب، شرق و جنوب را با توجه به مشکلات هر منطقه رصد کردیم. هر استان مرزی با توجه به موقعیت جغرافیایی مسائل خود را دارد بر همین اساس با نهادهای امنیتی جلساتی را برگزار کردیم. کمیته با مسئولات مرزبانی، ناجا، ارتش، سپاه و وزارت اطلاعات حتی وزارت کشور و اقتصاد جلسه تشکیل داده تا مشکلات مربوط به مرزها را احیا و راهکارها را مشخص کنیم.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور می‌شود: به طور مثال کمیته در مرز آذربایجان غربی وضعیت کالاها قاچاق، مواد مخدر، اسلحه، مهمات و مشکلاتی که با نام کوله بری شکل گرفته را رصد کرده است. در واقع کمیته مشکلات را در وهله نخست احصا کرده و در ادامه به بررسی دلایل بروز قاچاق و عدم نظارت پرداخت.

 

حضرت‌پور با بیان اینکه در این کمیته تخصصی برای تمام مرزها برنامه ریزی کردیم، می‌گوید: ما در قدم نخست به مرزبانی، سپاه و ارتش اعلام کردیم برای نظارت در مرز به کمیته کمک کنند. مرزهای آبی ما مشکلاتی جدی دارد که آنها را مجزا بررسی کرده‌ایم. در آذربایجان غربی قاچاق آرد تا دارو انجام می‌شود. مرزبانی و سپاه امکانات چندانی در اختیار ندارند لذا ما طبق برنامه ریزی پیش رفتیم تا راهکار رفع مشکلات و بهبود وضعیت مرزها را مشخص کنیم.

 

وی معتقد است: جلسات هفته‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های کرونا کنسل شد اما در هفته های پیش رو جلساتی را خواهیم داشت. تمام دستگاه مربوطه قرار شده گزارش مجزا و کاملی درباره مشکلات خود در ارتباط با مرزها به کمیته ارسال کنند. کمیته طبق اصول خاص خود گزارش ها را بررسی خواهد کرد. در حقیقت ما می‌خواهیم ابزارهای لازم نظارتی را در اختیار نهادهای امنیتی و نظارتی قرار دهیم. همچنین برنامه ریزی شده تا در ردیف های بودجه منابع مورد نیازی را برای این واحد ها و بخش‌های مرزی اختصاص دهیم.

 

حضرت پور می‌گوید: کمیته مرز در مرحله دوم برای نظارت بر چگونگی انجام قاچاق و غیره برنامه‌هایی را تدوین کرده است. متاسفانه بیشترین حجم قاچاق کالا از مرزهای رسمی انجام می‌شود و این برای ما فاجعه است.

 

رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به بازدید‌های کمیته اشاره می‌کند و می‌گوید: نمایندگانی از کمیسیون امنیت ملی به همراه کمیته از مرز قره باغ بازدیدی خواهند داشت. در این مرز به خاطر کم کاری دستگاه دیپلماسی مرز ما با ارمنستان دچار مشکلاتی شده است.

 

کمیته امنیت: بررسی طرح و لوایح مرتبط با همکاری‌های دو و چند جانبه در چارچوب امنیت ملی

 

ابراهیم عزیزی رئیس کمیته امنیت مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این کمیته ذیل کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی 6 ماه اخیر به بررسی موضوعاتی که در اولویت کمیسیون بود، پرداخته و به صورت قابل ملاحظه‌ای به بررسی طرح و لوایح پرداخته به ویژه موضوعاتی که در کمیسیون معطل مانده بود.

 

وی یادآور می‌شود: طرح و لوایحی که در کمیته امنیت مورد بررسی قرار گرفت درباره توافق نامه همکاری در حوزه دریای مازندران پیرامون حمل و نقل، مبارزه با قاچاق، همکاری های مرزبانی و توافق با کشورهای دیگر در حوزه های مختلف بود که تعیین تکلیف و گزارش آن به کمیسیون ارسال شد.

 

عزیزی می‌گوید: کمیته امنیت همچنین در ادامه جلساتی را به بررسی تهدیدات بازار بورس از لحاظ امنیتی برگزار کرد. در این مدت تلاش کردیم با نگاه جامع به سمت امنیت پایدار حرکت کنیم و با دعوت دستگاه‌های مربوطه، نیروهای مسلح و سازمان بسیج و غیره موضوعاتی که به حوزه قانونگذای مرتبط است را پیگیری کنیم.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم معتقد است: کمیته هماهنگی و همگرایی خوبی بین دستگاه‌های مربوطه ایجاد کرده است. طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل نیز در دستور کار کمیته قرار گرفت و مواد این طرح را از بُعد امنیتی بررسی کردیم. همچنین طرح اصلاح قانون خدمت ظیفه عمومی را در دستور کار قرار دادیم. در موضوعات مراقبت و صیانت از مراکز هسته‌ای نیز مباحثی در نشست‌های کمیته مطرح کردیم.

 

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن، بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس و بررسی لایحه جامع انتخابات و بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراها نیز قرار بود در کمیته امنیت مطرح شود اما قرار شد ابتدا کمیسیون امور داخلی کشور به عنوان کمیسیون اصلی نظر نهایی خود را اعلام کند سپس ما نگاه کمیسیون را از بُعد امنیتی اعلام کنیم.

 

کمیته‌های تخصصی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با توجه به تحولات داخلی و خارجی موضعات مرتبط با منافع ملی و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران را رصد می‌کنند و متناسب با موضوعات مطرح در کمیسیون، نظرات کارشناسی خود را اعلام می‌کنند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کمیسیون امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس شورای اسلامی می گوید دستور کار قرار دادیم گروه اقدام علیه آمریکا رئیس سازمان انرژی اتمی دستور کار قرار جمهوری اسلامی ایران رئیس کمیته هسته ای کمیته روابط خارجی نخستین اجلاسیه کمیته حقوق بشر اعضای کمیسیون گداخت هسته ای یادآور می شود نماینده مردم بر همین اساس وضعیت مرزها برنامه ریزی مجلس یازدهم کمیته امنیت کمیته دفاعی هسته ای قوه قضاییه کمیته دفاع بین المللی بررسی قرار حادثه نطنز دستگاه ها ملت ایران برگزار شد قرار گرفت کمیته مرز پیگیری ها بررسی طرح فعالیت ها طرح اصلاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۹۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس

رسیدگی به گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی ر دستروکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه نهم اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان)
گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند (اس. تی. سی) به داوری
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آن‌ها
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار
گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح استفساریه ماده 48 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی به مقررات مالی دولت (1)
گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جز یک بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400
گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره نقض و استنکاف در اجرای قانون خرید تضمینی خرید محصولات کشاورزی با اصلاحات و الحاقات بعدی.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک برای پیگیری موافقتنامه‌های دوجانبه بین ایران و اوگاندا
  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • وحیدی: اجرای طرح انسداد مرزها در حال پیگیری است
  • بررسی مشکل مجوز‌های مالکان زمین «تپه سیف جاجرود» در کمیسیون اصل نود
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟