Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه لایحه بودجه مبتنی بر واقعیت‌های امروز کشور و با نگاهی به آینده‌ای نزدیک و در تلاش برای بهبود آینده‌ای بهتر شکل گرفت است، ادامه داد: اولین اصلی که در بودجه در دولت بحث شد واقعیت‌های امروز کشور است. اما نماندن در واقعیت‌هایی که در اثر تحریم به وجود آمده بود، عقب راندن تحریم و بهبود وضعیت در آینده در بودجه کاملا مشخص، و در جا به جای بودجه به نحوی گنجانده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: تلاش دولت این بود منابع و درآمد پیش بینی شده کاملا واقعی باشد و مصارف اجتناب ناپذیر کاملا پوشش داده شود. بنابراین واقعی کردن درآمدها و پوشش دادن مصارف اجتناب ناپذیر و کم کردن یا حذف هزینه‌های غیرضرور هم مدنظر قرار گرفت. ضمن اینکه هزینه‌های اجتناب پذیر کم شد و یا افزایش نیافت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بود که لایحه بودجه از اتاق‌های در بسته خارج شود و در منظر همگان قرار بگیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفته است.

سخنگوی دولت یادآورشد: همواره بودجه به‌عنوان یک سند پر از ابهام به مجلس می‌رفت و در کمیسیون‌های مجلس بررسی می‌شد و سپس به صحن می‌آمد و جایی برای نقد و شفافیت وجود نداشت. اما دولت در چند سال اخیر تلاش کرد بودجه را به منصه افکار عمومی بگذارد و همگان بتوانند آن را ببینند و نقد کنند.

ربیعی گفت: لایحه بودجه از لحاظ سیاست‌های مالی با هدف تحریک بخشیدن به خروج از رکود و تولید حرکت به سمت رشد اقتصادی و به منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق بگیران و اقشار مورد نیاز، انبساطی تنظیم شده است.

وی افزود: در این بخش‌ها که بیشتر تحریک بخشیدن به تقاضاها، خروج از رکود و حرکت به سمت رونق مدنظر است،  سیاست‌های انبساطی در بودجه دیده شد، اما از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضرور دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر قرار گرفته است.

ربیعی مقابله با فقر مطلق و تاکید بر معیشت مردم، دنبال کردن سیاست‌های حمایتی، حمایت جدی از حوزه بهداشت و سلامت، پیش بینی وجود کرونا در سال آینده و لحاظ کردن بودجه برای این منظور، و حمایت از اشتغال (خرد، کوچک و متوسط) را از  ویژگی‌های لایحه بودجه۱۴۰۰ برشمرد و گفت: تکمیل و تجهیز طرح‌های زیربنایی به‌ویژه حوزه حمل و نقل ریلی و اتصال به شبکه‌های ریلی حومه شهرها، آزادراه‌ها و قطارهای شهری، بهداشت و درمان، آب و کشاورزی و توسعه صنعتی و معدنی هم در بودجه لحاظ شده است.  

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اصلاح ساختاری با نگاه افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارایی هزینه‌ها و اصلاحات نهادی هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده و حمایت از صادرات غیر نفتی با تاکید بر مبادلات با کشورهای همسایه، منطقه و سپس در سطح جهان در بودجه مورد حمایت قرار گرفته است.  

به گفته وی تقویت و توسعه سامانه‌ها و خدمات دولت الکترونیک، تقویت زیرساخت‌ها و تجهیزات آموزش مجازی در راستای آموزش فراگیر از راه دور با هدف ارتقای شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم و تقویت آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای از دیگر موارد لحاظ شده در بودجه ۱۴۰۰ است.

ربیعی تمرکززدایی را از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اعطای اختیارات به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها، انعطافی برای استان‌ها در اجرای بودجه قائل شده است. در این راستا تقویت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه استان‌ها و توجه به ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته با هدف ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای در توزیع اعتبارات استانی هم از جمله موارد مهم در بودجه بوده است.

 به گفته دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جموری لایحه بودجه شامل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی و ۱۵۶۱ میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها است.

درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه جاری هزینه نمی‌شود

ربیعی یکی از مهمترین دستاوردهای لایحه بودجه سال آینده را کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری عنوان و تصریح کرد: طبق تصمیم دولت در بودجه جاری سال آینده، نفت در بودجه جاری بیش از فروش نفت در دوران تحریم نقش نخواهد داشت.

وی همچنین حفظ ارزش پول ملی را از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: به رغم برخی توصیه‌ها مبنی بر افزایش نرخ تسعیر ارز که در زمان تنظیم بودجه مطرح بود، دولت برای تقویت ارزش پول ملی،‌ جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم و اجتناب از آثار تورمی، حاضر به انجام این کار نشد.

سخنگوی دولت درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، با ارز ۴۲۰۰ تومان حفظ شده است اما پیش بینی شده است  در صورت محرز شدن آثار منفی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به آثار تورمی اصلاح نرخ ترجیحی تسعیر ارز، اصلاح نرخ ارز ترجیحی به نرخ ETS  (نرخ سامانه معاملات الکترونیکی) انجام و صددرصد درآمد ناشی از این اصلاح برای معیشت و سلامت مردم مصرف شود.

ربیعی در ادامه در خصوص تولید و فروش نفت گفت: باید توجه داشته باشیم تولید و فروش نفت مساله‌ای اساسا منفی نیست. باید نفت را صادر کنیم و فروش نفت به منظور توسعه کشور، وابسته کردن جهان به ایران و حضور در بازارهای بین‌المللی برای ما حائز اهمیت است. آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است درآمد حاصل از فروش نفت در بودجه جاری هزینه نشود و برای رفاه مردم، و تقویت، نگهداشت و توسعه زیربناهای کشور که مورد استفاده نسل‌های آینده هم خواهد بود، به کار گرفته شود.

سخنگوی دولت با مهم خواندن نوع برخورد با نفت در بودجه، اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ به عنوان یک اقدام زیرساختی به نفت توجه شده است. تصمیم بنیادی دولت این است که درآمدهای حاصل از فروش نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی برای زندگی مردم فقط مورد مصرف قرار بگیرد.

پیش بینی هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو

وی درباره لحاظ شدن عدالت و زندگی محرومان در بودجه گفت: معادل ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی در این بودجه در نظر گرفته شده است.

ادامه دارد...

منبع: الف

کلیدواژه: نفت در بودجه جاری حاصل از فروش نفت لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ تومان فروش نفت سخنگوی دولت بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و کاهش مالیات تولیدکننده که در این لایحه هدف قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های دولت بحث عدالت‌محوری در بحث اخذ مالیات است هر کس که درآمد بیشتری دارد باید به همان نسبت مالیات بیشتری هم پرداخت کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر عدالت مالیاتی در کشور ما محقق نشده است و خیلی از افراد با درآمد‌های بالا وجود دارند که از کارمند و کارگر مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

صالحی افزود: این امر باعث نوعی نارضایتی در بین عموم مردم به‌خصوص بخش شفاف اقتصاد شده است. کارمند و کارگر قبل از اینکه حقوق خود را دریافت کنند مالیات آن را می‌پردازند، اما برخی از افرادی که درآمد بالایی دارند مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و یا به میزان خیلی کمی این مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت به همین دلیل لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را به مجلس ارسال کرده تا به وضعیت مالیات‌ستانی در کشور سروسامانی بدهد و هم اینکه شفافیت و عدالت مالیاتی که دو حلقه مفقوده سیستم مالیات‌ستانی هستند، محقق شود.

نماینده مردم اقلید در مجلس بیان کرد: اگر با توجه به وضعیت تورمی موجود میزان مالیات با توجه به سطح توانایی افراد اخذ شود قطعا می‌تواند سطح رضایتمندی بیشتری ایجاد کند.

وی ادامه داد: در شیوه مالیات‌های مستقیم که در کشور‌های پیشرفته دنیا در حال اجرا است شرایط مالیاتدهندگان مثل خانوار، تعداد اعضای خانواده، هزینه‌های تحصیلی و ... لحاظ می‌شود.

صالحی ضمن انتقاد از اینکه در سیستم مالیات‌ستانی فعلی این مسائل لحاظ نمی‌شود، گفت: از سوی دیگر باید سطح معافیت مالیاتی را افزایش دهیم که در لایحه معافیت مالیاتی تولید از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد کاهش یافته است از سوی دیگر می‌توانیم مودیان جدید مالیاتی و پایه‌های جدید مالیاتی را شناسایی کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ما به دنبال کاهش درآمد‌های مالیاتی دولت نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که به صورت عادلانه مالیات اخذ کنیم، اظهار کرد: هدف از این لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم است. وقتی بر اساس مجموع درآمد افراد از آنها مالیات اخذ شود خود به خود می‌تواند شرایط مردم را در وضعیت تورمی فعلی بهبود ببخشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • سهم ۱۷.۸ درصدی هزینه‌های جاری در بودجه شهرداری قم
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • پایانی بر حواشی بودجه شهرداری کرمانشاه در شورای شهر
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت با لایحه عفاف و حجاب
  • تحقق ۱۲۴ درصدی درآمد حاصل از عوارض ساختمانی در قم
  • اختصاص 800 میلیارد تومان به پروژه های محلات کم برخوردار در بودجه سال جاری
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ ها در سال ۱۴۰۳