Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارقام دو منظوره در بودجه شرکتهای دولتی حذف شده که اقدام مثبتی است، تلاش برای رساندن تورم به ۲۲ درصد،ششمین نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش برگزار می‌شود، پیش بینی ۶۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه جاری در بودجه ۱۴۰۰ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه ۱۸ آذر شبستان به شرح زیر است:

ششمین نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش برگزار می‌شود

ششمین نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش با تأکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر و با حضور نمایندگانی از وزارت نیرو، مرکز همکاری‌های پیشرفت و تحول ریاست جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ساتبا، انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، سندیکای برق و شرکت مگفا و نمایندگان سازمان‌ها و شرکت‌های ذی‌ربط اتریشی تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این نشست با حضور سفیران دو کشور و مهمانان ویژه از اوپک و اتحادیه انرژی‌های خورشیدی (ISA) برگزار می‌شود.

 

پنجمین نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش به ریاست مدیران کل اروپا، آمریکا و کشورهای همسایه خزر معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مدیرکل انرژی وزارت اقتصاد و توسعه پایدار اتریش از 24 تا 27 دی‌ماه در وین برگزار شده بود. این نشست با حضور اعضا و نمایندگان نهادها و وزارتخانه‌های ذیربط ایران و اتریش و برخی اتحادیه‎ها و شرکت‎های فعال دو کشور در زمینه‌های انرژی در وین پایتخت اتریش برگزار شد. در این نشست درباره همکاری‌های دو کشور در بخش انرژی از جمله فناوری‌های مرتبط با انرژی‌‌های تجدیدپذیر، راهکارهای مصرف بهینه انرژی و ارتقای بهره‌وری انرژی بحث و تبادل نظر شد. در این نشست مدیران امور انرژی مرکز همکاری فناوری و نوآوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و شرکت‌های خصوصی مرتبط ایرانی حضور داشتند.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان/دلار ۲۵ هزار و ۵۹۵ تومان

امروز (سه شنبه ۱۸ آذر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۰۶ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۶۹ دلار است. همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۴۲ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۱ هزار تومان است.

 

امروز (سه شنبه ۱۸ آذر) در بازار ارز دلار ۲۵ هزار و ۵۹۵ تومان، یورو ۳۱ هزار تومان، پوند ۳۴ هزار و ۷۴۴ تومانف درهم امارات ۷۱۰۰ تومان، یوان چین ۳۹۸۰ تومان و لیر ترکیه ۳۳۱۰ تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (دوشنبه ۱۷ آذر) هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی ۱۸۳۸ دلار، هر گرم طلای ۲۴ عیار یک میلیون و ۵۰۳ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۲۷۹ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

 

ارقام دو منظوره در بودجه شرکت‌های دولتی حذف شده که اقدام مثبتی است

محمد حسین معماریان کارشناس بودجه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما گفت: در بودجه شرکت‌های دولتی ارقام دو منظوره حذف شده که اقدام مثبتی است هر چند این یک اصلاح شکلی است.

این کارشناس افزود: افزایش هزینه‌های جاری در بودجه حدود ۶۰ درصد است که یک رکورد محسوب می‌شود.

معماریان افزود: نکته دیگر سهم مالیات‌ها از منابع عمومی است که در لایحه ۱۴۰۰ زیر ۳۰ درصد است که نشان می‌دهد در اصلاح ساختار بودجه یک عقب گرد داشته ایم.

کارشناس بودجه گفت: اوراق نفتی کارکرد بیشتری نسبت به اوراق مالی و اسلامی ندارد و از طرف دیگر اوراق به قیمت ارز و نفت وابسته است و با افزایش نرخ نفت و ارز، مبلغ تعهدات دولت افزایش می‌یابد.

معماریان با بیان این که اتکای بودجه به نفت بیشتر شده افزود: چشم اندازی برای فروش بالای ۲ میلیون بشکه نفت وجود ندارد و کارشناسان حوزه نفت باید نظر بدهند که آیا این رقم تحقق می‌یابد یا نه، اما به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از آن محقق نخواهد شد.

 

پیش بینی ۶۳۷ هزار میلیارد تومان هزینه جاری در بودجه ۱۴۰۰

مهرداد لاهوتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب و اشاره به افزایش ۱۷ درصدی هزینه‌های جاری در بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت چاره‌ای ندارد و باید متناسب با نرخ تورم و طبق قانون، امسال ۲۵ درصد حقوق بازنشستگان و کارکنانش را افزایش دهد و اگر هزینه‌های جاری دولت افزایش پیدا کرده به این معنی نیست که دولت می‌خواهد مثلا ساختمانی بخرد یا خودرو بخرد و ...

لاهوتی گفت: بودجه امسال ۲ هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که نسبت به پارسال ۴۷ درصد رشد داشته است.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جهت گیری دولت در بودجه عمومی اصلاح ساختار‌ی بودجه بوده است.

لاهوتی گفت: ۳ منبع درآمد دولت نفت، مالیات و اوراق است.

او افزود: پارسال حدود ۱ میلیون بشکه نفت فروخته شد و امسال پیش بینی فروش ۲.۳ میلیون بشکه شده که اگر شرایط سیاسی حاکم تعدیل شود بیشتر از این هم  می‌توانیم بفروشیم.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این که به هیچ وجه دولت خلق پایه پولی نمی‌کند گفت: سهم صندوق توسعه ملی ۳۸ درصد است که با اذنی که دولت از مقام معظم رهبری گرفته سهم صندوق ۲۰ درصد واریز خواهد شد.

 

تلاش برای رساندن تورم به ۲۲ درصد/اجرای تدریجی شرایط جدید صدور چک

عبدالناصر همتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲ شنبه شب شبکه دوم سیما افزود: ما بر مبنای دلار نیمایی ۱۷ هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد ۱۴۰۰ را به ۲۲ تا ۲۴ درصد برسانیم و تا آن زمان ۶ ماه فرصت داریم.

 

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به آمار‌های تجارت کشور گفت: در حال حاضر صادرات کشور به ۲۶ و نیم میلیارد دلار و واردات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده که تراز تجاری یک و نیم میلیارد دلار مثبت است.  یک عده کالاهای خود را نگه داشتند به این امید که ارز 40 تا 50 هزار تومان شود سپس ترخیص کنند.  اطلاعات ناقص می دهند و می گویند بانک مرکزی ارز نمی دهد.
 

وی افزود : اعلام کرده ایم کسانی که کالا ، اعتباری وارد کرده اند بیایند تعهد بدهند که کالا را سریع ترخیص کنند تا تضمین چندماهه بدهیم ارزشان را تامین کنیم.
 

رییس کل بانک مرکزی گفت: واردات کالا بدون انتقال ارز اصلا یعنی چه؟ من نمی خواهم زیاد توضیح بدهم اما یک میلیارد دلار مجوز ترخیص دادیم اما این اتفاق رخ نداد.
 

وی افزود: اجازه نخواهیم داد ارز بابت کالاهایی که در اولویت نیازهای مردم نیستند تحت عنوان واردات بدون انتقال ارز وارد کشور شود.
 

همتی گفت: بعد سررسید دستور رییس جمهور، اجازه انتقال ارز بر خلاف ضوابط بانک مرکزی را نمی دهیم .
 

رییس کل بانک مرکزی افزود : تعهد ما برای ارز ۴۲۰۰ تومانی هشت میلیارد دلار بوده است
 

همتی گفت: تعهد بانک مرکزی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، هشت میلیارد دلار است و بانک مرکزی به تعهد خود پایبند بوده و تا کنون ۷ میلیارد دلار تامین شده است.

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار نشست کارگروه انرژی ایران و اتریش انرژی های تجدیدپذیر هزار میلیارد تومان جاری در بودجه ۱۴۰۰ سکه بهار آزادی طرح عیار یک میلیون میلیارد دلار گرم طلای هزار تومان بانک مرکزی ۲ میلیون پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۱۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است که با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، می‌توان امید داشت که افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ به ویژه در حوزه‌های دینی عملیاتی شود.

بیژن نوباوه وطن -نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعتبارات فرهنگی گفت: کشور از سال‌های اول انقلاب در بودجه‌نویسی نگاه بایسته‌ای به حوزه فرهنگ نداشته است. مسئله روز از جمله اقتصاد بر حوزه فرهنگی سایه انداخته و باعث شده بودجه فرهنگی تقریباً نصف شاخص بین‌المللی باشد.

وی ادامه داد: متوسط بودجه فرهنگی در دنیا هفت درصد است که این بودجه در کشور آمریکا هفت درصد به صورت آشکار و ۱۱ درصد به‌صورت پنهان است، اما در کشور ما در گذشته سه درصد و اکنون ۵/۲ درصد است؛ این نشان از نقص بسیاری جدی بودجه‌نویسی حوزه فرهنگ در کشور دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بی‌توجهی به بودجه فرهنگی را خطری برای فرهنگ کشور تلقی کرد و گفت: تقریباً همه دولت‌ها نسبت به بودجه فرهنگی کشور کم‌توجهی دارند و اساساً بودجه فرهنگی کفاف نیازهای توسعه فرهنگی کشور را نمی‌دهد؛ با ادامه این روند ما در حوزه فرهنگ و هنر و دین دچار مشکل خواهیم شد.

تخصیص یک درصد از بودجه شرکت‌های دولتی برای ارتقای فرهنگی کشور / دستگاه‌های فرهنگی سازماندهی مجدد می‌خواهند 

نوباوه بیان کرد: براساس تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید در حوزه فرهنگ و هنر و دین هزینه شود؛ پیش‌تر مشخص نبود که یک درصد از هزینه نهادها و سازمان‌های دولتی که حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۵ همت است، کجا هزینه می‌شود؛ لذا این را در اختیار سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرار دادیم و دیوان محاسبات را موظف به نظارت بر این دستگاه‌ها کردیم.

وی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌های موجود، باید طی پنج سال حداقل ۲۵ درصد به پایه‌ بودجه فرهنگی کشور اضافه شود. این افزایش اعتبار ممکن است بودجه فرهنگی را به شاخص سه درصد و حتی بیشتر، از بودجه عمومی کشور برساند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: همه‌ مشکلات، ناشی از کمبود بودجه نیست، بلکه در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، موازی‌کاری‌ها، سازمان‌ها و نهادها دچار مشکل هستیم. هزینه‌کرد برخی دستگاه‌های فرهنگی، خصوصاً در شاخص‌های فرهنگی خارج از کشور که هزینه‌های بسیار زیادی در پی دارد، تأثیرات مثبتی ندارد و حتماً باید یک سازماندهی مجدد در برخی از دستگاه‌های فرهنگی صورت گیرد.

امیدواری برای افزایش عملیاتی ۲۵ درصد سهم فرهنگ در بودجه و انتقاد از موازی‌کاری

نوباوه وطن بودجه فرهنگی ۱۴۰۳ را امیدوارکننده دانست و گفت: با تدوین بودجه ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفتم، امید داریم که بتوانیم افزایش ۲۵ درصدی سهم فرهنگ در بودجه را عملیاتی کنیم و شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم.

وی در پایان مسئله موازی‌کاری در هزینه‌کرد بودجه فرهنگی را یک مشکل بزرگ در کشور دانست و اظهار کرد: اگر جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هرکس در زمینه خاص خودش کار کند، قطعاً می‌توانیم یک بخش مهمی از اسراف‌های هزینه‌کرد بودجه را مدیریت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص 800 میلیارد تومان به پروژه های محلات کم برخوردار در بودجه سال جاری
  • ۹۵ درصد بودجه پیشنهادی دولت تایید شد
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • تلاش استقلال برای رساندن مدافع مصدوم به تراکتور