Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- لیلا حسین‌زاده: روستای دیزگوین در منطقه کوهستانی شهرستان میانه واقع شده و در حال حاضر 25 خانواده ساکن این روستا هستند؛ بیش از 70 نفر جمعیت فعلی روستا بوده و در 6 ماهه اول سال بالای 70 خانوار و 150 نفر جمعیت در این روستا زندگی می‌کنند. شغل اکثر اهالی روستا کشاورزی و دامداری است.

سوژه‌ای با عنوان «مجوز انفجار معدن با نابودی حقوق روستائیان» در بخش "سوت‌زنی" ثبت شد که با طرح ادعاهایی فعالیت‌های شرکت آذرپینار در این روستا را مخل آسایش و امنیت روانی و زیستی اهالی این روستا قلمداد کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فارس نیز طبق رسالت و وظیفه ذاتی خود به بررسی این شکایت پرداخت.

شکایت کرده‌ایم رسیدگی نمی‌کنند!

در این ارتباط دهیار دیزگوین که دل پری از مزاحمت‌ها و تبعات منفی فعالیت‌های شرکت آذرپینار برای اهالی روستا دارد، به خبرنگار فارس می‌گوید: آذرپینار یک شرکت خصوصی است که کارخانه آسفالت دارد. این شرکت یک معدن ثبت کرده که ما اطلاعی از نحوه کشف و ثبت این معدن نداریم و حالا هم می‌خواهد آن را به بهره‌برداری برساند.

حامد یزدانی با بیان اینکه برای بهره‌برداری از معدن اخذ مجوز از چندین نهاد لازم است، ادامه می‌دهد: نمی‌دانیم سازمان حفاظت از محیط زیست چطور به این معدن مجوز بهره‌برداری صادر کرده؛ گویا معیشت و امنیت زیستی و روانی اهالی روستا را اصلا در نظر نگرفته است.

وی ابراز می‌دارد: طبق قانون در زمان بهره‌برداری از معدن باید راه اختصاصی برای آن احداث شود و شرکت آذرپینار هم برای احداث این راه از تعدادی از زمین‌های اهالی بدون تملک و به‌صورت ارائه تعهد شفاهی استفاده کرده و وعده‌هایی داده مبنی بر اینکه ما از درآمد معدن صرف هزینه‌های عمومی عمرانی روستا خواهیم کرد و راهی که احداث می‌شود هم خودمان استفاده می‌کنیم و هم اهالی روستا استفاده خواهند کرد.

دهیار دیزگوین اضافه می‌کند: مردم زمین‌های حاصلخیز خود را که ممر معیشت آنها به شمار می‌رفت در اختیار این‌ها قرار داده‌اند و شرکت هم راه نیمه تمامی احداث کرده که قابل استفاده نبوده و نیمه‌کاره رها شده است.

یزدانی توضیح ‌می‌دهد: راه احداثی شرکت از وسط یک زمین زراعی به وسعت پنج هکتار عبور کرده و این زمین را کاملا از بین برده است و در ادامه کار به باغی رسیده‌اند و می‌خواهند بدون اینکه هزینه‌ای پرداخت کنند از وسط این باغ راه را ادامه دهند. در حالی که نه زمینی خریده‌اند و نه توافقی صورت گرفته؛ در نتیجه به معارض برخورد کرده‌اند و کار متوقف شده است.

وی می‌گوید: حالا آمده‌اند راه قدیمی روستا را تعریض کرده‌اند و در زمان‌های باربری و حمل و نقل پنج کمپرسی 10 چرخ 10 تنی با 15 تن بار هر کدام روزانه 5 تا 8 سرویس در این راه قدیمی رفت و آمد می‌کنند. تا بحال سه خودروی این‌ها چپ شده و راه دسترسی مردم را سد کرده و دو روز طول کشیده راه را باز کنند؛ را‌ه‌های مال‌رو، موتوررو و ماشین‌رو روستا را خراب کرده‌اند و درست نمی‌کنند.

دهیار دیزگوین یادآور می‌شود: ما یک راه دسترسی از شهر آچاچی به سد شهریار نیز داشتیم که امور آب مجری این طرح بود و راه را به طول 15 کیلومتر احداث و آماده آسفالت کردند و پروژه تعطیل شد و حالا شرکت آذرپینار از این مسیر هم عبور و مرور و همین جاده را هم تخریب کرده‌اند.

وی اذعان می‌دارد: با همه خساراتی که به روستا و اهالی آن وارد آورده‌اند، کوچکترین منفعتی به اهالی نرسانده‌اند اگر هم اعتراض بکنیم، می‌گویند مجوز داریم!!

بخشدار: اگر اهالی اعتراضی دارند به شکل رسمی ارائه دهند/ روستائیان سند ارائه کنند

چند و چون ماجرای فعالیت شرکت آذرپینار در دیزگوین را از بخشدار میانه پرسیدیم. بهنام آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: این شرکت دارای مجوز رسمی از دستگاه‌های مربوطه بوده و زمینه فعالیت شرکت نیز آسفالت است و بنده اطلاعی از انفجارها ندارم!! این‌ها مصالح شنی و کوهی را از منطقه استخراج کرده و به کارخانه آسفالت حمل می‌کنند.

 وی مدعی می‌شود: با توجه به شرایط اقتصادی و نبود قیر و مصالح مدت مدیدی است که شرکت هیچ‌گونه فعالیتی در منطقه ندارد. از طرف دیگر سازمان صمت به این شرکت مجوز اکتشاف و بهره‌برداری داده و ما هم نفر مقیمی در منطقه نداریم که اگر فعالیت‌های نامتعارفی صورت بگیرد به ما اطلاع دهند!

آقامحمدی در عین حال خاطرنشان می‌کند: اگر اهالی اعتراضی داشته باشند، باید به شکل رسمی ارائه دهند تا دستگاه متولی را مامور کنیم که در محل حضور یافته و اگر فعالیتی خارج از چارچوب را مشاهده کند، گزارش دهد تا فورا جلوی این فعالیت را بگیریم؛ اما تا این لحظه هیچ کدام از اهالی مراجعه‌ای در این ارتباط نداشته‌اند.

این مسوول با بیان اینکه چنانچه اهالی سند زراعی زمین‌ها و یا حتی نسق زراعی خود را که نشان‌دهنده سابقه کشت باشد ارائه دهند، طبق قانون به شدت با تخریب‌کنندگان زمین‌ها و کسانی که به اموال مردم لطمه می‌زنند برخورد می‌کنیم، می‌افزاید: به هرحال نمی‌توانیم بدون سند و مدرک قانع‌کننده جلوی فعالیت یک واحد تولیدی را آن‌ هم در این شرایط اقتصادی و بیکاری بگیریم.

بخشدار میانه ابراز می‌دارد: تا آنجا که اطلاع دارم این‌ها مشکل خاصی ندارند؛ فقط یکبار مسئله تردد خودروهای سنگین شرکت در روستای ممان مطرح شد و ما هم شرکت را مجبور کردیم از طریق جاده خاکی تردد کنند؛ تناژ خودروها را کاهش دهند و برای تردد خود جاده دسترسی احداث کنند.

آقامحمدی ادامه می‌دهد: این‌ها فقط در زمینه برداشت ماسه و مصالح کوهی فعالیت می‌کنند و دارای مجوز رسمی از سازمان صمت هستند؛ بازرسان استانی سازمان هم از آنجایی که پیگیر حقوق دولتی هستند دائم بر میزان برداشت این‌ها نظارت دارند و کد برداری می‌کنند؛ هر چند این‌ها نمی‌تواند نافی فعالیت‌های خلاف قانون و غیرمتعارف باشد.

وی تاکید می‌کند: در هر صورت اگر هرگونه شکایت موردی مستند مبنی بر تعرض به زمین‌های اهالی به ما برسد بشدت برخورد می‌کنیم.

نماینده میانه: مسائل دیزگوین و آذرپینار به بنده منعکس نشده است

نماینده مردم میانه در مجلس که اطلاع چندانی از فعالیت‌های آذرپینار در دیزگوین و مزاحمت‌های آن برای اهالی روستا ندارد، معتقد است: تعیین مسیرهای جاده‌کشی دست پیمانکار نیست و مسوولان ذی‌ربط باید نقشه آن را ارائه دهند و پیمانکار روی آن کار کند و نمی‌تواند روی زمین‌های زارعی مردم راهسازی کند.

مهدی اسماعیلی در مورد انفجارهای شرکت آذرپینار که سبب رعب و وحشت مردم شده، اعلام می‌دارد: تاکنون این مسائل به بنده منعکس نشده و مردم نیز گزارشی نداده‌اند در نتیجه نمی‎توانم اظهارنظری داشته باشم.

 


آذرپینار نمی‌تواند خسارتی به زمین‌های مزروعی وارد آورد/ انفجارها و اجرای مواد ناریه زیر نظر نمایندگان استانداری، اطلاعات و صمت انجام می‌شود

در خصوص فعالیت شرکت آذرپینار در زمین‌های زراعی اهالی دو قانون وجود دارد یا این زمین‌ها جزو اراضی ملی محسوب شده و باید موافقت منابع طبیعی را داشته باشند که در این صورت اهالی نمی‌توانند ادعایی داشته باشند. ولی اگر زمین‌ها و محل استقرار معدن متعلق به اهالی باشند ماده 22 قانون معادن می‌گوید، باید این زمین‌ها را از اهالی خریداری کند و اگر در زمینه قیمت به توافق نرسند، نظر کارشناس رسمی اعمال می‌شود.

این توضیحات را رئیس اداره امور معادن سازمان صمت آذربایجان‌شرقی می‌دهد و اظهار می‌دارد: شرکت آذرپینار در زمینه استخراج سنگ لاشه فعالیت می‌کند و از سازمان پروانه بهره‌برداری دارد. در طرح بهره‌برداری نیز انجام عملیات را با مواد ناریه پیش‌بینی کرده‌اند و لازم است، انفجارها و اجرای مواد ناریه معدن زیر نظر هیات ناریه استان که متشکل از نمایندگان استانداری، اطلاعات و صمت است، انجام گیرد.

عابدی اضافه می‌کند: قبل از انفجار هم هیات ناریه از محل انفجار بازدید می‌کند و اگر شکایتی واصل شود، صحت و سقم ادعا از طریق هیات ناریه مستقر در استانداری بررسی می‌شود.

وی در مورد گرد و خاک و صدمات وارده به زمین‌های زراعی اهالی، توضیح می‌دهد: طبق قانون شرکت نباید هیچ‌گونه خسارتی به زمین‌های مزروعی اهالی وارد آورد و اگر شکایتی برسد به هیات ناریه استان ارجاع و بررسی و نتیجه اعلام می‌شود.

پاسخ مدیران شرکت آذرپینار به ادعاهای دهیار دیزگوین/ هیچ گونه تعرضی به حریم‌ها صورت نگرفته است

اما برای اینکه یک طرفه به قاضی نرفته باشیم سراغ مدیران شرکت آذرپینار نیز رفتیم. جلیل پورمحمد، مدیر امور فنی شرکت آذرپینار به خبرنگار فارس در تبریز می‌گوید: معدنی که شرکت آذرپینار در منطقه ثبت کرده دارای پروانه بهره‌برداری از سازمان صمت استان است. شرکت یک راه اختصاصی نیز با هزینه شخصی در آن منطقه احداث کرده که اهالی نیز از این راه استفاده می‌کنند. 

وی می‌افزاید: زمین‌هایی که شرکت برای احداث راه و فعالیت‌های خود به کار برده با هماهنگی فرمانداری و سازمان صمت و البته خارج از محدوده زمین‌های اهالی بوده و هیچ گونه تعرضی به حریم‌ها صورت نگرفته است. 

پورمحمد خاطرنشان می‌کند: تردد خودروهای ما برای انتقال مصالح و آسفالت راه‌های روستایی و اصلی شهرستان میانه است؛ کیفیت مصالحی که برای آسفالت به‌کار می‌رود بسیار مطلوب بوده و دارای ماندگاری طولانی است.

انفجارها در سال یک بار آن هم با نظارت کامل نیروهای انتظامی و انتظامی انجام می‌شود

مدیر امور فنی شرکت آذرپینار در مورد انفجارهایی که طبق ادعای دهیار دیزگوین سبب سلب آسایش اهالی این روستا شده، توضیح می‌دهد: انفجارهای معدن فقط یک یا دو بار در سال آنهم با نظارت کامل نیروهای انتظامی و امنیتی صورت می‌گیرد؛ از طرف دیگر این انفجارها اصلا نمی‌تواند هیچ اثر مخربی حتی در حد یک لرزش برای روستاهای اطراف داشته باشد.

پورمحمد ادامه می‌دهد: متاسفانه تعداد معدودی افراد تنگ نظر که فقط به دنبال منافع شخصی هستند دوست ندارند شاهد آبادانی و پیشرفت منطقه باشند و در این راه هرچه بتوانند سنگ اندازی می‌کنند.

مدیر امور فنی شرکت آذرپینار با بیان اینکه بیشترین نفع فعالیت‌های راهسازی شرکت برای اهالی روستا خواهد بود، اضافه کرد: اعتبار شرکت آذرپینار نیز فراتر از اینها است که بخواهد با فعالیت‌های غیراصولی نارضایتی مردم را سبب شود.

اهالی دیزگوین بیشترین نفع را از فعالیت‌های آذرپینار می‌برند

سرپرست کارگاه شرکت آذرپینار نیز تصریح می‌کند: روستای دیزگوین قبلا هیچ راه روستایی ثبت شده‌ای نداشت و وقتی معدن را ثبت کردیم مسوولان منطقه از ما خواهش کردند راهی احداث کنیم که اهالی روستای دیزگوین نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند؛ بعد از ثبت معدن این راه را با هزینه شرکت احداث کردیم و در اطراف معدن نیز هیچ‌گونه زمین زراعی یا باغ وجود ندارد.

داوود احمدپور در عین حال یادآور می‌شود‌: طراحی این راه را هم اداره‌کل راه و شهرسازی استان انجام داده و ما فقط اجرای آن را به عهده گرفتیم.

وی مدعی می‌شود: یکی از افراد ذی‌نفوذ روستا قبلا درخواست‌هایی از شرکت داشت که ما هم تا آنجا که مقدور بود با او همکاری داشتیم. بعد از مدتی وقتی با درخواست‌های غیرمتعارف این فرد رو به رو شدیم دیگر پاسخ ندادیم و حالا دو سال است اهالی را علیه شرکت تحریک می‌کند. دادستان میانه هم در جریان شیطنت‌های این فرد قرار دارد.

احمدپور ادامه می‌دهد: چند سال است که ما در روستای دیزگوین فعالیت می‌کنیم اهالی هم از ما رضایت کامل دارند؛ انفجارهای شرکت تحت نظارت دستگاه‌های امنیتی و استانداری صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه آسیب، ضرر و خسارتی به کسی وارد نمی‌شود. کسی هم شکایتی ندارد. 

وی با بیان اینکه  اهالی دیزگوین بیشترین نفع را از فعالیت‌های شرکت آذرپینار می‌برند، می‌افزاید: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین آزاری به اهالی روستا برسد.

انتهای پیام/60026/س

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت معدن میانه زمین های زراعی راهسازی آذرپینار تبریز خبرگزاری فارس فارس تبریز بخشدار میانه راه و شهرسازی روستا زراعی باغی آذرپینار ناریه ادامه می دهد بهره برداری اهالی روستا ارائه دهند سازمان صمت هیچ گونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به نتانیاهو وقتی ادعا کرد که حماس را از بین می برد، خندیدیم!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، شهرک‌نشینان صهیونیست ساکن سدیروت اشغالی در مجاورت نوار غزه پس از هدف قرار گرفتن این شهرک از سوی رزمندگان مقاومت عصبانی هستند و می‌گویند که مقامات اسرائیلی قول دادند که حماس را از بین ببرند گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

صهیونیست‌های ساکنان سدیروت اذعان کردند که کمتر خانه ای در این شهرک اشغالی وجود دارد که مورد ضربه و حمله مستقیم قرار نگرفته باشد.

به گفته ساکنان سدیروت، مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که جنگ تمام شده، اما وضعیت امنیتی در همه جبهه ها همچنان بد و غیرقابل تحمل است.

آنها تأکید کردند: در ابتدای جنگ، وقتی نتانیاهو گفت حماس را از بین می‌برد، ما خندیدیم. چگونه می توان یک ایده را نابود کرد؟ معلوم بود حرف هایش بیهوده و به اصطلاح وعده‌های دروغین است.

این اظهارات شهرک‌نشینان صهیونیست در حالی است که منابع خبری روز چهارشنبه اعلام کردند که شهرک‌های صهیونیست‌نشین «سدیروت» و «نیرعام» در اطراف نوار غزه هدف حمله موشکی قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که این موشک‌ها از شمال نوار غزه شلیک شدند. این منابع اذعان کردند که یکی از موشک‌های شلیک‌شده به صورت مستقیم به ساختمانی در شهرک صهیونیست‌نشین «سدیروت» برخورد کرد و موجی از ترس و وحشت را در میان صهیونیست‌ها در پی داشت.

کد خبر 6088896

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • آنچه در پی صدور مجوز اکتشاف معدن سرچهان رخ می‌دهد
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • به نتانیاهو وقتی ادعا کرد که حماس را از بین می برد، خندیدیم!
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان