Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پاندمی موجود را مشابه حادثه ۱۱ سپتامبر معرفی کرد و گفت: پاندمی فعلی یک حادثه ۱۱ سپتامبر برای سلامت عمومی است.

دکتر حسین شهبازی امروز (سه شنبه- ۱۸ آذماه) در وبینار آموزشی به مناسبت هفته پژوهش با عنوان «آموزش بهداشت و ارتقای سلامت محله محور در پیشگیری از کووید ۱۹»، با موضوع اینفودرمی که به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اینفودمی به وفور بیش از حد اطلاعات درست و نادرستی گفته می شود که طی یک همه گیری اتفاق می افتد و به شیوه ای مشابه اپیدمی، از طریق سیستم های اطلاعات دیجیتال و فیزیکی بین انسان ها گسترش می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مردم در هنگام اپیدمی ها به اطلاعات دقیق نیاز دارند تا رفتار خود را تغییر دهند، در چنین شرایطی یافتن منابع قابل اعتماد برای افراد سخت و دشوار می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اینفودمی مشابه اپیدمی؛ اطلاعات با سرعت از طریق روش های به هم پیوسته از جمله وب، رسانه های دیجیتال و اجتماعی، برنامه های چت، تلویزیون، رادیو و سایر کانال های ارتباطی گسترش و انتشار می یابد.

به گفته شهبازی ورود اینترنت و رسانه های اجتماعی انتشار اطلاعات و امکان به اشتراک گذاری سریع، گسترده و فاقد مکانیسم های کنترل کیفیت را تسهیل کرده و در واقع گسترش اخبار دروغین آنلاین به صورت مداوم در حال افزایش است.

وی ادامه داد:  اپیدمی کووید ۱۹ در قرنی اتفاق افتاده که دسترسی مردم به اطلاعات بسیار است و مردم در هر زمان و هر مکانی می توانند اطلاعات را دریافت کنند که این نکته قابل توجه است.

این استاد دانشگاه این ویژگی را شمشیر دو لبه خواند که دارای سود و زیان توامان است.

شهبازی اظهار کرد: وفور اطلاعات بیش از اندازه و خارج از دسترس ممکن است حساسیت های مردم را کاهش دهد. در هر اپیدمی مردم باید سبک رفتار را به زودی تغییر دهند و نکته مهم در کنترل اپیدمی توجه به تغییر سبک زندگی با سرعت بالا است. در کووید کلید حل مشکل تغییر رفتار مردم است و در این بین سردرگمی در میان مردم در انجام رفتارهای درست و نادرست وجود دارد.

وی با تاکید براینکه نکته مهم این است که اطلاعات از چه طریق منتشر شود، تصریح کرد: برخی اطلاعات اختلال هایی ایجاد می کنند که این اختلال ها شامل سه دسته است و واژه دیگری که مترادف با آن است جعل خبر نامیده می شود.

شهبازی توضیح داد: یک دسته اختلال MAL-INFORMATION- که مبتنی بر واقعیت اند و هدفشان آسیب زدن به سازمان، کشور و یا شخص حامی است. دسته دوم MIS –INFORMATION است که غیر عمد نادرستند و هدفشان آسیب زدن نیست. همچنین دسته سوم DIS-INFORMATION نام دارد که عامدانه غلط، دروغ و نادرست هستند و هدفشان آسیب زدن است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: روش های درمانی مانند شستشوی دهان با آب نمک، خوردن پونه کوهی و یا حتی ذکر علت اصلی انتشار ویروس و طعنه هایی که در این زمینه ارائه می شود، مانند مهندسی بودن پاندمی، علاوه براینکه از رفتارهای نژادپرستانه حمایت می کند، سلامت مردم و توانایی دولت ها را در اجرای اقدامات پیشگیرانه موثر در معرض خطر تشدید می کند.

وی تاکید کرد: نیازمند این هستیم که جوامع در کنار اپیدمی یک گروه تخصصی و سازماندهی داشته باشند و کنترل اخبار صحیح انجام شود.

شهبازی با اشاره به ۶ استراتژی سازمان بهداشت جهانی ۶ برای کنترل اینفودمی در پاندمی کووید ۱۹ اظهار کرد: مداخلات و پیام ها باید مبتنی بر علم و شواهد باشد. دانش باید به پیام های علمی تغییر رفتار برای همه جوامع تبدیل شود و شناسایی و تعامل با افراد کلیدی توسط دولت ها برای پی بردن به نیازهای اطلاعاتی و نگرانی ها همه افراد جامعه و تهیه پیام ها متناسب با نیاز مخاطبین انجام شود.

وی ادامه داد: شکل گیری مشارکت های استراتژیک بین همه بخش های درگیر در زمینه بهبود فرآیند اطلاعات و ارتباطات انجام شود و مقامات بهداشتی باید اطمینان حاصل کنند که هر گونه اقدامی با اطلاع موثق از حقایق انجام شود. همچنین تربیت و استفاده از متخصصان اینفدومیولوژی جهت پاسخگویی و کاهش خطر انجام شود.

به گفته شهبازی هرچه از علم به سمت رسانه های اجتماعی حرکت می کنیم، حجم اخبار بیشتر و کنترل کاهش می یابد. در این میان اطلاعات بیشتر است و ممکن است اطلاعات غلط بیشتری به دست مردم برسد چراکه دسترسی مردم به رسانه های اجتماعی بیشتر است.

وی با بیان اینکه بر اساس مدل کیک، اطلاعات شامل چهار رکن مدیریت اینفودمی است، خاطرنشان کرد: اولین رکن مدیریت اینفودمی، پشتیبانی، تسهیل و تقویت ترجمان دقیق دانش است. دانش باید پس از تولید به پیام های عملی قابل فهم تغییر رفتار برای همه افراد ارائه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رکن دوم مدیریت اینفودمیک تسهیل و تسریع چرخه بررسی و تحلیل واقعیت است، گفت: رکن سوم بالابردن سواد سلامت الکترونیکی است و رکن چهارم مدیریت اطلاعات اینفودمی و یا نظارت و تجزیه و تحلیل مداوم الگوها و تبادل اطلاعات در اینترنت است.

شهبازی توضیح داد: سواد سلامت الکترونیکی توانایی جستجو، یافتن، درک و ارزیابی اطلاعات بهداشتی از منابع الکترونیکی و استفاده از دانش به دست آمده برای حل یک مشکل بهداشتی است.

وی با بیان اینکه در حال ورود به عصر اینفودمی ها هستیم، در نهایت پاندمی موجود را مشابه حادثه ۱۱ سپتامبر معرفی کرد و گفت: پاندمی فعلی یک حادثه ۱۱ سپتامبر برای سلامت عمومی است. همانطور که بهبود جریان اطلاعاتی بین سازمان های دولتی پس از ۱۱ سپتامبر به جلوگیری از اقدام تروریستی دیگر در ایالات متحده کمک کرد، مدیریت پیشگیرانه در این اینفودمی نیز می تواند اینفودمی بعدی را به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن با آن روبه رو خواهیم شد، کاهش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کروناویروس همه باهم علیه کرونا پاندمی حادثه ۱۱ سپتامبر انجام شود پیام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.
در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • فوت یک پزشک بر اثر مصرف مشروبات الکلی!
  • آغاز طرح غربالگري بينايي کودکان 3 تا 6 سال دراستان کرمانشاه
  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • بازداشت ۳ نفر در پرونده فوت یک پزشک در شیراز
  • تحقیقات در خصوص حادثه فوت یک پزشک در شیراز ادامه دارد
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • اعلام اسامی تعدادی از فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو