Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشستی به مناسبت هفته پژوهش گفت: نقص و عقب ماندگی زیادی در حوزه علم و فناوری داریم که باید آن‌ها را رفع کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری مجازی که به مناسبت هفته ملی پژوهش و فناوری برگزارشد، گفت: هفته پژوهش مهمترین مناسبتی است که می‌توان به وسیله آن از پژوهشگران تقدیر کرد و نتایج برنامه‌هایی که در طول سال انجام شده را عرضه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رحیمی افزود: در این دو دهه در بخش علم و فناوری در کشور وقایع متعددی داشته‌ایم و جریان پیوست در سطح ملی شکل گرفته است. از سال ۷۲ سال جوانه زنی علم و فناوری در کشور بود و حرکت شتاب دهنده‌ای در این سال‌ها داشتیم. از همین سال‌ها رشد چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی شروع شد، ولی به کیفیت توجهی نمی‌شد.

وی ادامه داد: به تدریج با بالاترین نرخ رشد کمی مقاله در بستر‌های بین‌المللی مواجه شدیم. در چند سال اخیر رتبه ما از نظر چاپ مقالات ۱۵ و ۱۶ است. در ۴ و ۵ سال اخیر اهتمام به رشد کیفی مقالات زیاد شد، به طوریکه مقالات ما جزو پر استناد‌ترین مقالات تولیدی شده است. امیدواریم در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۱۴ تولید مقالات از نظر کمی و کیفی دست پیدا می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری بیان کرد: در گذشته عقب ماندگی‌های بسیار شدیدی داشتیم و مدت زمانی در حوزه علم فقط در جا زدیم در حالی که جهان در حال پیشرفت بود. نقص و عقب ماندگی زیادی در حوزه علم و فناوری داریم که باید آن‌ها را رفع کنیم. کرونا نباید باعث کاهش فعالیت‌های پژوهشی شود   رحیمی تصریح کرد: کرونا نباید باعث کاهش فعالیت‌های پژوهشی شود. مهمترین راه مقابله با تحریم، کار حداکثری مخصوصا در حوزه علم و فناوری است.

وی بیان کرد: امسال در کنار تقدیر از فناوران برتر کشور از پژوهشگرانی که بیشترین نقش در ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و جامعه داشته‌اند، تقدیر می‌شود. از دانشگاه‌هایی که با جامعه و صنعت ارتباط داشته‌اند و به عبارتی دانشگاه نسل سوم محسوب می‌شوند نیز تقدیر خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه علوم انسانی نقش مهمی در توسعه علمی کشور دارد؛ گفت: امیدواریم نقش پذیری و اثر بخشی بالا در حوزه تولید علم که فعلا مترادف تولید مقاله در نظر گرفته می‌شود در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی مورد نظر و توجه جدی قرار بگیرد.

رحیمی گفت: هفته پژوهش ۱۳۹۹ با شعار «پژوهش و فناوری در خدمت جهش تولید» از تاریخ ۲۲ تا ۲۸ آذر برگزار می‌شود. روز‌های این هفته به این ترتیب، نامگذاری شده است: شنبه، ۲۲ آذر پژوهش و فناوری، مدرسه و دانشگاه؛ یکشنبه، ۲۳ آذر پژوهش و فناوری، مشارکت ملی؛ دوشنبه، ۲۴ آذر پژوهش، فناوری و جهش تولید؛ سه‌شنبه، ۲۵ آذر بزرگداشت پژوهشگران و فناوران؛ چهارشنبه، ۲۶ آذر پژوهش، فناوری و علوم انسانی و پنج‌شنبه، ۲۷ آذر پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی. اگر تحریم‌ها نبود، در زمینه تبادلات علمی در جایگاه بالایی بودیم   وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها نبود در زمینه تبادلات علمی در جایگاه بالایی بودیم. پژوهشگران ما در سطح بین‌المللی از توانایی کافی برخوردارند، ولی ارتباط ما با عرصه‌های جهانی کم شده که ناشی از تحریم است. جامعه علمی همیشه باید با کشور‌های مختلف تعامل داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: فضای کرونا زده، هفته پژوهش را تاحت تاثیر قرار داده است. دانشجویانی که تحقیقات جدی در دوره تحصیل دارند، دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستند. حدود ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که در نیمی از دوره‌های تحصیل خودشان به پژوهش اشتغال دارند. برنامه جذب گسترده دانشجویان دکتری و ارشد در دستور کار ماست تا آن‌ها را در مراکز پژوهشی جذب کنیم. پژوهشگران غیر دانشجو نیز در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: بودجه پژوهش از نظر درآمد ناخالص داخلی ۴۵ صدم درصد بوده است که در برنامه توسعه کشور یک و نیم درصد بوده که متاسفانه این محقق نشده است. روند رو به گسترش اعتبارات به پژوهش در کشور مشهود است. در بودجه پژوهش رشد داشته‌ایم، ولی مبالغ قابل توجهی نیست. به عنوان مثال ۴۰ درصد بودجه تحقیقات دستگاه‌های اجرایی باید از طریق دانشگاه‌ها تامین شود. بودجه کل آموزش عالی کشور در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۴ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ را اگر با بودجه فقط یک دانشگاه خارجی مقایسه کنید، متوجه ضعف آن می‌شوید.

رحیمی با بیان اینکه بودجه پژوهشگاه‌های ما ۳۶ درصد رشد کرده است، گفت: رشد بودجه عمومی کشور ۴۳ درصد و رشد بودجه دانشگاه‌ها نیز در همین حدود است.

معاون وزیر علوم گفت: یک مرکز آموزش عالی قرآنی در وزارت علوم داریم که خیلی فعال نیست، امیدواریم بتوانیم پژوهش‌های قرآنی را تقویت کنیم. بودجه پارک‌های علم و فناوری پایین‌تر از دانشگاه‌ها   وی ادامه داد: پارک‌ها یکی از مهمترین زیست بوم‌های علم و فناوری کشور هستند، باید به این بخش‌ها هم توجه کرد تا رشد پیدا کنند. بودجه پارک‌های علم و فناوری حتی ۱۰ درصد از بودجه دانشگاه‌ها هم پایین‌تر است.

رحیمی تصریح کرد: البته پارک‌های علم و فناوری نباید همیشه به فکر حمایت مالی باشند، اما باید زیر ساخت‌ها هم در آن‌ها پیشرفت کند. از رشد بودجه پژوهش و فناوری به هیچ وجه راضی نیستیم، ولی سعی می‌کنیم با بودجه تخصیص یافته به اقدامات خود عمل کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: قانون تخلفات علمی تصویب شده و کارگروه ویژه‌ای برای تخلفات علمی تشکیل شده است، براین اساس با هر نوع تخلف علمی، برخورد می‌کنیم. اگر تخلفی در حوزه پایان نامه و مقاله صورت بگیرد اولین کسی که باید با آن برخورد شود، استاد راهنمای دانشجو است. پس از آن استادان حاضر در جلسه دفاع و در نهایت گروه و دانشگاه ذی‌ربط که تخلف در آنجا صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: اگر حتی ۱۰ تا ۲۰ سال بعد هم مشخص شود پایان نامه تقلبی بوده، مدرک باطل می‌شود. اما سامانه "ایرانداک" هنوز کامل نیست و برخی از دانشگاه‌ها از ورود اطلاعاتی که باید وارد این سامانه کنند، امتناع کرده‌اند. اگر این دانشگاه‌ها به این کار اقدام نکنند، آن‌ها را به سازمان بازرسی معرفی می‌کنیم. سامانه "همانندجو" (ایرانداک) باید تقویت شود تا تمام پایان نامه‌ها قبل از دفاع همانند جویی شوند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غلامحسین رحیمی وزارت علوم هفته پژوهش معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم حوزه علم و فناوری علم و فناوری بودجه پژوهش دانشگاه ها هفته پژوهش عقب ماندگی آذر پژوهش پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۳۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه،نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان کرمانشاه گفت: در نوبت اول آزمون سراسری ۳۹ هزار و ۳۸ نفر داوطلب از فردا پنجشنبه ۶ اردیبهشت در۲۲حوزه امتحانی و روز جمعه ۳۵ حوزه امتحانی در استان کرمانشاه با هم به رقابت می‌پردازند.
دادفر افزود: از مجموع داوطلبان نوبت اول کنکور در استان ۶۲ درصد یعنی ۲۴ هزار و ۲۴۲ نفر زن و ۳۸ درصد یعنی ۱۴ هزار و ۷۹۶ نفر مرد هستند.
وی اضافه کرد: داوطلبان کنکور نوبت اول امسال استان کرمانشاه ۵۲ درصد در رشته تجربی ، ۳۴ درصد در رشته علوم انسانی، 7 درصد در رشته ریاضی، 5 درصد زبان خارجی و ۲ درصد در رشته هنر شرکت کرده‌اند.
وی زمان آزمون رشته‌های علوم انسانی و ریاضی را صبح روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ساعت 8 صبح و رشته‌های زبان‌های خارجی و هنر را بعد از ظهر همین روز از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اعلام کرد.
دادفر همچنین زمان امتحان کنکور رشته تجربی را روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه ساعت 8 صبح همزمان با سراسر کشور عنوان کرد.
وی حوزه‌های امتحانی رشته‌های ریاضی و علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه را شامل ۱۲ حوزه دانشگاه رازی؛ ۲ حوزه دانشگاه صنعتی، چهار حوزه دانشگاه آزاد اسلامی و ۲ حوزه در دانشگاه پیام نور بیان کرد.
وی آزمون امتحان رشته‌های هنر و زبان خارجی را صرفاً در 7 حوزه دانشگاه رازی اعلام کرد.
وی همچنین آزمون رشته تجربی در صبح جمعه را ۱۲ حوزه در دانشگاه رازی، ۲ حوزه در دانشگاه صنعتی، پنج حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی، 5 حوزه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 4 حوزه در دانشگاه پیام نور، و 8 حوزه آموزش و پرورش اعلام کرد.
دکتر دادفر یادآور شد: 8 حوزه دانشگاه رازی در پردیس مرکزی شامل دانشکده علوم پایه، مجتمع کلاسی، دانشکده اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، دانشکده برق و کامپیوتر، دانشکده نفت و پتروشیمی و دانشکده فنی و مهندسی و 4 حوزه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و دانشکده دامپزشکی، دبیرستان وابسته به دانشگاه دختران و پسران است.
در مجموع در کل کشور یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ نفر در تمام رشته‌ها به رقابت می‌پردازند که از این تعداد ۶۳ درصد زن و ۳۷ مرد هستند.

دیگر خبرها

  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید