Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@21:50:50 GMT

(تصاویر) پل هزار ساله خداآفرین در خطر نابودی

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۴۴۱۹

خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که پل هزار ساله خداآفرین که به دلیل اشغال از سوی ارمنستان مورد بی توجهی قرار گرفته پس از پایان اشغال در انتظار مرمت و بازسازی است.

به گزارش فرارو، این رسانه نوشت: از دو پل موجود در روستای خداآفرین که ۲۷ سال پیش توسط ارمنستان اشغال شده بود امروز فقط پل ۱۵ دهانه به جا مانده است، در حالی که از پل ۱۱ دهانه که در فاصله ۷۵۰ متری قرار دارد فقط سه دهانه باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پل ۱۵ دهانه خداآفرین ۲۰۰ متر طول و ۴.۵ متر عرض دارد. بلندترین نقطه پل ۱۲ متر بالاتر از رودخانه است. از آنجا که این پل روی صخره‌های موجود در رودخانه ساخته شده است از قوسی‌هایی با اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. عریض‌ترین دهانه ۶.۷۰ و باریک‌ترین آن ۵.۶۰ متر است.

پل خداآفرین با وجود اهمیت تاریخی و معماری خود پس از حمله ارمنستان در سال ۱۹۹۳ از کار افتاد. در طول سال‌های اشغال نیز تحت تعمیر و نگهداری قرار نگرفت چرا که مردم منطقه به سایر مناطق آذربایجان مهاجرت کردند و افراد جدیدی نیز در اینجا مستقر نشد.

منابع اطلاعاتی در مورد پل‌ها اندک است. تنها یکی از نویسندگان سده ۱۳ از احداث آن‌ها در سده هشتم میلادی خبر می ‏دهد (منظور پل اول است).

در خصوص تاریخ ساخت این پل ها، مدرک مستندی در دست نیست آنچه از منابع تاریخی و مدارک باستان شناسی بر می‌آید از روزگار باستان و در دوره‌های مختلف، پل‌های متعددی بر رودخانه ارس زده شده که قدیمی‌ترین آن‌ها متعلق به اوایل هزاره اول قبل از میلاد است، اما از پلی بنام خداآفرین اولین بار در حدود سال ۷۴۰ ه. ق در کتاب (نزهه القلوب) حمدالله مستوفی یاد میشود:  زنگیان چند پاره دیه است و اکنون داخل مردانقم، پل خدافرین بر آب ارس، در آن حدود است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پل خداآفرین آذربایجان جنگ قره باغ ارمنستان خداآفرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!

به گزارش خبرآنلاین «تاکر کارلسون» خبرنگار سرشناس آمریکایی که پیشتر هم مصاحبه‌ای طولانی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داشت، این بار گفت‌وگو ۲۰ دقیقه‌ای را با متحد پوتین انجام داده و آن را روی کانال یوتیوب خود منتشر کرده است.

طبق گزارش راشا تودی، «الکساندر دوگین» که از منتقدان سرسخت غرب است، در این مصاحبه علاوه بر حمایت تمام‌عیارش از عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تاکید کرد که کشور مستقل اوکراین «نباید وجود داشته باشد».

کارلسون، دوگین را نویسنده‌ای توصیف می‌کند که «درباره ایده‌های بزرگ می‌نویسد» و هم‌چنین ادعا می‌کند که کتاب‌های او در سرتاسر ایالات متحده توسط دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ممنوع شده است و امکان خرید در وبگاه آمازون وجود ندارد.

به گزارش ایسنا در قسمتی از این مصاحبه، «مغز متفکر پوتین» استدلال می‌کند: «ایدئولوژی لیبرال، که از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، عملا در غرب بی‌رقیب شد، منجر به نابودی مفهوم خانواده می‌شود؛ مفهومی که به نفع فردگرایی، در حال نابودی است. هم‌چنین پیشرفت طبیعی لیبرالیسم موجب طرد هویت انسانی می‌شود.»

این نظریه‌پرداز روس در ادامه می‌گوید: «فاز بعدی: نئو لیبرالیسم. اکنون در اینجا بحث اکثریت نیست بلکه بحث بر سر حکومت اقلیت‌هاست. نقش این تفکر در غرب به معنای دموکراسی نیست، بلکه توتالیتاریسم است.»

راشا تودی هم‌چنین به «داریا دوگینا» دختر این فیلسوف روسی و مفسر سیاسی اشاره می‌کند که در جریان بمب‌گذاری در خودروی شخصی‌اش کشته شد و مقامات روسیه گفتند که این حادثه توسط عاملان اوکراینی طراحی شد. هم‌چنین چندین رسانه آمریکایی به نقل از منابعی ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است مقامات اوکراینی در این «ترور» دست داشتند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901244

دیگر خبرها

  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • کشف جسد جوان ۲۸ ساله پلدختری در دره‌شهر
  • جسد جوان ٢٨ ساله پلدختری در دره‌شهر کشف شد
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید