Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: تخصص برخی از اساتید دانشگاه بودجه است و تالیفات مهمی دارند، ولی هیچ گاه طرف مشورت دولت در تنظیم لایحه بودجه و مجلس برای تصویب قانون بودجه قرار نمی‌گرفتند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره پارلمان مجازی اظهار داشت: در دانشگاه فردوسی مشهد تحقیقی درباره میزان ارتباط مردم با مجلس صورت گرفت که البته دنباله تحقیقی بود که بانک جهانی برای 69 کشور دنیا و ایران به عنوان هفتادمین کشور انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آنجا یکی از زمینه‌های کارآمدی مجالس را که باعث توسعه و رشد کشورها می‌شود اینگونه تشخیص دادند که مجالسی که در امر قانون گذاری با ذی نفعان یا کسانی که در نتیجه وضع یک قانون ممکن است متضرر و محدود شوند و با اصحاب کسب و کاری که برای آنها قانون وضع می‌شود، قبل از وضع قانون مشورت و گفتگو نمی‌کنند. به همین جهت قوانین ناکارآمد است و قانون ناکارآمد هم نه تنها باعث توسعه نمی‌شود، بلکه مانع توسعه است.

مجلس و دولت درباره بودجه ارتباطی با اساتید اقتصاد نمی‌گیرند

وی افزود: این تحقیق در ایران به شکل نظرسنجی از اصحاب کسب و کار در 8 استان کشور انجام شد که مردم در پاسخ به این سؤال که اگر یک قانونی که بر کسب و کار مؤثر است، در مجلس تصویب شود، آیا مطلع می‌شوید و در جریان فرایند آن هستید، اما متأسفانه پاسخ مردم به صورت عام به این سؤال منفی بود که این موضوع نشان می‌دهد در ایران و در فرایند تکوین قانون، کسانی که ذی نفع آن هستند و یا احتمالا از آن قانون متضرر می‌شوند، نقشی در تکوین قانون ایفا نمی‌کنند و به همین دلیل قوانین ما قوانینی است که معمولا با فضای واقعی کسب و کار نسبت روشنی ندارد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: قبل از حضورم در مجلس و در دانشگاه هنگام بررسی و تصویب بودجه، ما هم مثل افراد عادی جامعه از رادیو می‌شنیدیم که بخشنامه بودجه و لایحه تقدیم مجلس شده و کمیسیون تلفیق تشکیل و جلسات علنی برگزار می‌شود؛ مطلقا نه مجلس و نه دولت ارتباطی با اساتید اقتصاد برقرار نمی‌کردند، در حالی که تخصص برخی از اساتید دانشگاه بودجه است و تالیفات مهمی دارند، ولی هیچ گاه طرف مشورت دولت در تنظیم لایحه بودجه و مجلس برای تصویب قانون بودجه قرار نمی‌گرفتند که البته در باره سایر مباحث اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وضعیت چنین است.

دولت و مجلس در ایران ایزوله هستند

حسین زاده بحرینی با بیان اینکه دولت و مجلس در ایران ایزوله هستند و از فضای واقعی جامعه و به ویژه بخش نخبگانی جامعه فاصله قابل توجهی دارند، گفت: به محض حضورم در مجلس، مرکزی به نام مرکز رایزنی با نخبگان راه‌اندازی کردم و ایده‌ام آن بود که باید به  عنوان نماینده حتماً نظرات کسانی که در حوزه قانون، طرح و یا لایحه اطلاعاتی دارند، گفتگو کنم. لذا به این نتیجه رسیدم که شرایط قبلی نتیجه بخش نیست زیرا یک نماینده فقط می‌تواند با تعداد کمی از نخبگان گفتگو کند و نظارت آنها نظر جامعه و نمونه قابل تسری به عموم نیست. لذا روش خود را تغییر دادم و در فضای مجازی کارم را دنبال کرده و پارلمان مجازی ایران را راه‌اندازی کردم.

وی گفت: طرح‌ها و لوایح در پارلمان مجازی ایران به شکلی که در یک مجلس واقعی است ارائه می‌شود؛ مردم و اصحاب کسب و کار و صاحب نظران و اساتید دانشگاه و حوزه و متخصصین هم می‌توانند به این پارلمان ورود کرده و تک تک طرح‌ها و لوایح را مشاهده و مواد، تبصره‌ها و بندها را رؤیت کرده و می‌توانند در این باره رأی دهند و حتی می‌توانند پیشنهاد اصلاحی و جایگزین و اخطار قانون اساسی بدهند؛ عملا هر امکانی که برای یک نماینده در کمیسیون‌ها و صحن مجلس در حوزه قانون‌گذاری و تأثیرگذاری بر محتوای قانون وجود دارد، برای نخبگان هم فراهم است.

نظردهی مردم درباره جزئیات طرح‌ها و لوایح مجلس

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: با وجود پارلمان مجازی ایران قطعا هیچ صاحب نظری نمی‌تواند بگوید که  من به مجلس دسترسی ندارم؛ هم اکنون پارلمان مجازی برای عموم قابل دسترسی است و چند سالی است که کار می‌کند و مهم‌ترین طرح‌ها و لوایح هم در آن بارگذاری شده و حتی هم اکنون لایحه بودجه 1400، تبصره‌ها و بندهای تفکیکی آن قابل دسترس عموم است.

حسین زاده بحرینی بیان کرد: برای بودجه 1400 ده‌ها امکان رأی‌گیری برای حکم‌های مختلف گذاشته شده است.

وی افزود: طرح‌ شفافیت آراء که گزارش نهایی کمیسیون آیین نامه مجلس است، در پارلمان مجازی ایران بارگذاری شده و حتی طرحی هم که در مجلس در باره ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی است در این پارلمان وجود دارد.

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: وجود این طرح‌ها و لوایح در پارلمان ایران نیاز به گرفتن استعلام از صاحب نظران دارد و به همین دلیل در آنجا بارگذاری شده است.

حسین زاده بحرینی گفت: پارلمان مجازی ایران منحصر به تقنین نیست و در حوزه نظارت هم برای مردم و نخبگان فضا را آماده کرده است. به این معنی که آنها می‌توانند اگر قانونی اجرا نشده و یا به درستی اجرا نشده است، گزارش لازم را بدهند و حتی می‌توانند به نمایندگان گرا بدهند تا آنها ورود کنند و از ابزارهای قانونی خود مانند تذکر، سؤال و استیضاح استفاده کنند.

وی اضافه کرد: نمایندگان مجلس که عضو پارلمان مجازی ایران هستند، متعهدند که اگر تذکرات و سؤالات مردم وارد باشد، آنها را در مجلس و صحن علنی پیگیری کنند. البته ما سه دوره است که این کار را می‌کنیم و از دوره نهم مجلس، پارلمان مجازی ایران فعال بوده است. 

بهره‌وری نمایندگان با پارلمان مجازی

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: هر نماینده‌ای در پارلمان مجازی ایران یک دفتر مجازی مخصوص به خود دارد تا مردم از مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگان بی نیاز باشند؛ این کار برای نماینده مجلس هم به این جهت خوب است که موجب افزایش بهره‌وری‌اش خواهد شد.

حسین زاده بحرینی اضافه کرد: امکان ارسال پیام‌های مردمی، نامه‌ها، تقاضای ملاقات و حتی تقاضای مصاحبه از سوی خبرنگاران، در پارلمان مجازی ایران تعبیه شده است. خبرنگاران بعد از احراز هویت، امکان طرح سؤال و دریافت پاسخ را از نماینده دارند و چون نماینده با حوصله، سر فرصت و با مشورت به سؤال یا سوالات پاسخ می‌دهد، قطعا مصاحبه های که از طریق پارلمان مجازی ایران انجام می‌شود، از دقت و پختگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: امکانی هم اخیراً در پارلمان مجازی ایران به نام اتاق‌های گفتگوی تخصصی اضافه شده است که برای موضوعات مهم در نظر گرفته شده است؛ برای مثال بودجه سال 1400 موضوع مهمی است و باید گفتگوی تخصصی بین نمایندگان، مردم و نخبگان در باره آن صورت گیرد. به این منظور، اتاق گفتگوی تخصصی در باره لایحه بودجه 1400 را با مدیریت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پارلمان مجازی ایران ایجاد کرده‌ایم.

گفت‌وگوهای تخصصی در پارلمان مجازی ایران 

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: مردم، صاحب نظران و نخبگان به اتاق گفتگوهای تخصصی بودجه 1400 وارد می‌شوند و عملا نقطه نظرات خود را با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و سایر نمایندگان مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

حسین زاده بحرینی افزود: طراحی پارلمان مجازی ایران به گونه ای است که کاربر احساس می کند در صحن یا کمیسیون های مجلس حضور یافته و دارد با نمایندگان صحبت می کند. این طراحی ویژه پارلمان مجازی ایران موضوع منجر به آن باعث می‌شود که کاربران مطمئن شوند که حرف آنها شنیده می شود. 

وی گفت: آدرس پارلمان مجازی ایران www.ir-vp.ir است و برای ثبت نام کافی است نام و شماره تلفن خود را وارد کنید. البته برای حضور در اتاق های گفتگوی تخصصی، به سوابق علمی و شغلی کاربر هم نیاز است. در صورتی که کاربر شرایط علمی یا شغلی لازم را داشته باشد، عضو ویژه پارلمان مجازی ایران تلقی شده و امکان حضور فعال در اتاق‌های گفتگوی تخصصی را خواهدیافت. 

برای انشا قانون باید نماینده با نخبگان گفت‌وگو کنند

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: «فارس من» خبرگزاری فارس، بخشی از خلاءهای نظارت بر قانون و پارلمان مجازی ایران را پر می‌کند. فقط تفاوتش آن است که مخاطب فارس من مستقیما نمایندگان مجلس نیستند و نماینده‌ها فقط می‌توانند نتیجه کمپین‌ها و پویش‌هایی که ایجاد می‌شود را ببینند.

وی گفت: اگر راه‌های ارتباطی مانند بخش فارس من خبرگزاری فارس و یا مشابه آن در جاهای مختلف ایجاد شده و کارکردهای متنوع دنبال شود، فرهنگ گفتمان مشاوره با مردم و نخبگان ایجاد خواهد شد. وقتی این اتفاق مبارک بیفتد، آنوقت نماینده مجلس اگر بخواهد یک طرح را به عنوان قانون انشاء کند و یا در باره طرح‌ها و لوایح اظهارنظر کند، خود را محتاج گفتگو با مردم و صاحب نظرانی که در آن حوزه تجربه و دانش داشته و ذی نفع هستند خواهد دانست.

باید پارلمان مجازی ایران ترویج شود

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس توصیه کرد: باید پارلمان مجازی ایران ترویج شده و خبرگزاری فارس و سایر خبرگزاری‌ها که بُرد رسانه‌ای قوی دارند، کارهای مشابه را کلید بزنند.

حسین زاده بحرینی در پایان گفت: متأسفانه مجلس ما در زمینه ارتباط نماینده با مردم و نخبگان ضعیف و غیرسیستماتیک است. مجلس ما در زمینه ارتباط با مردم و نخبگان در زمره مجالس ضعیف دنیا محسوب می‌شود. انشاالله با استفاده از طرفیت پارلمان مجازی ایران و با همت مردم، نخبگان، نمایندگان و اصحاب رسانه این نقیصه را برطرف خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/ک

منبع: فارس

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس پارلمان مجازی ایران حسین زاده بحرینی طرح ها و لوایح خبرگزاری فارس مردم و نخبگان گفتگوی تخصصی لایحه بودجه کسب و کار بودجه 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پارس نیوز، با اشاره به ساماندهی و کنترل اجاره بها املاک مسکونی، اظهار داشت: در ماده 11 این طرح، امکان بسیار خوبی فراهم شده تا امور مربوط به معاملات خرید، فروش و اجاره در سامانه‌های الکترونیکی و بدون نیاز به حضور در دفاتر مشاوران املاک انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به مزایای دیگر طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی ادامه داد: این طرح دارای نکات و ویژگی‌های بسیار خوبی است که امیدواریم دولت بعد از تایید شورای نگهبان و ابلاغ، تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند. از جمله ویژگی های این طرح مداخله دولت برای تعیین سقف متعادل افزایش اجاره بهاست در مواردی که نرخ تورم مسکن افزایش پیدا می‌کند تا حقوق مستجر و موجر حفظ شود.

شاکری در رابطه با تقابل این سامانه‌ها با فعالیت دفاتر ثبت اسناد و مشاوران املاک تصریح کرد: این سامانه ها با دفاتر مذکور رقابتی نداشته و تنها به عنوان تسهیلات اختیاری و کاملا به روز در کنار دفاتر اسناد رسمی در اختیار مردم قرار داده شده و منجر به تعطیلی مراکز یاد شده نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم اکنون این تجربه برای سامانه املاک و اسکان با عنوان "سامانه خودنویس" انجام شده و مردم خود مختار هستند برای ثبت قراردادهای خود به دفتر مشاوران املاک مراجعه و یا از این سامانه استفاده کنند. تاکنون نیز بیش از 180 هزار قرار داد در این سامانه ثبت شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی ایجاد سامانه‌ها اکترونیکی را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دادیم تا تمامی ملاحظات قانونی و نظارتی در آن دیده شده و قوانین حاکم اعمال کند و از توسعه قراردادهای دستی و  قولنامه‌ای غیر استاندارد جلوگیری شود. این یک اتفاق رو به جلو و یک امکان مناسب برای مردم بوده در که در طرح مذکور دیده شده است.

دیگر خبرها

  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند