Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا ادعای ایفای نقش یک قطب نظام نوین جهانی را کنار گذاشته و کاملاً پیرو آمریکا شده، از تلاش غرب برای ضربه‌زدن به همکاری‌های نظامی - فنی هند با روسیه خبر داد. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، امروز(سه‌شنبه) در سخنرانی خود در نشست شورای امور بین‌الملل روسیه که از طریق کنفرانس ویدیوئی برگزار شد، اعلام کرد که اتحادیه اروپا ادعای خود درباره ایفای نقش، به‌عنوان یکی از مراکز جهان چند قطبی را کنار گذاشته و کاملاً به سمت پیروی از ایالات متحده روی آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



لاوروف گفت: «یکی از نتیجه‌گیری‌هایی که من می‌خواهم اکنون انجام دهم و ما در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم، ارزیابی این پدیده است که ظاهراً اتحادیه اروپا دیگر نمی‌‌تواند ادعای نقش یکی از قطب‌ها در جهان چندقطبی را که به‌صورت عینی شکل گرفته، داشته باشد و کاملاً به‌سمت پیروی از ایالات متحده آمریکا سوق پیدا کرده است».

وزیر خارجه روسیه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که آلمان اخیراً در بسیاری از مسائل دقیقاً این خط‌مشی را دنبال کرده، در حالی ‌ که ادعای خود را برای داشتن نقش رهبری کامل در اتحادیه اروپا همچنان حفظ کرده است. به گفته وی، فرانسوی‌ها تا حدودی سیاست متفاوتی را در پیش گرفته‌‌اند، ولی گرایش غالب در اتحادیه اروپا به سمت کنار گذاشتن ادعاهای خود درخصوص یکی از قطب‌های نظام چند قطبی جهان است.

لاوروف یادآور شد که اتحادیه اروپا با تصویب مکانیزم عمومی برای اعمال تحریم‌‌ها برای نقض حقوق بشر، پس از مواضع آنها در قبال حملات شیمیایی و سایبری، بار دیگر توانست تحسین مایکل پامپئو، وزیر خارجه آمریکا را به‌دست آورد، بدون اینکه زحمت درخواست تجدیدنظر در نهادهای جهانی را که تحت نظارت سازمان ملل ایجاد شده‌اند، به خود بدهد.

تلاش غرب برای کاهش همکاری ‌های نظامی هند با روسیه و مقابله آن با چین

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد که کشورهای غربی هند را تحت فشار زیادی قرار می‌دهند تا همکاری‌های نظامی - فنی دهلی‌نو با مسکو را تضعیف کنند و این کشور را به مقابله با چین سوق دهند.

لاوروف گفت: «من تردیدی ندارم که غرب در تلاش است تا الگوی نظام تک‌قطبی جهانی را احیا کند. کشورهایی مانند چین و روسیه به سختی تابع آن خواهند بود؛ ولی قطب‌هایی مانند هند، در معرض سیاست‌های بسیار پیچیده و تهاجمی غرب قرار دارند که سعی دارد این کشور را به سمت بازی‌های ضدچینی سوق و راهکار هندو - اقیانوس آرام را ارتقا دهد و تلاش می‌کند تا مشارکت بسیار و روابط راهبردی و ممتاز ما با هندی‌ها را تضعیف کند. فشار بسیار سختی از سوی آمریکایی‌ها بر دهلی درخصوص کاهش همکاری نظامی - فنی با روسیه اعمال می‌شود».

به گفته وی، در حال حاضر کشورهای غربی، با نادیده گرفتن گرایش‌های واقع‌بینانه توسعه جهانی، دوباره مایلند تا به الگوی جهان تک‌قطبی بازگردند و همه کشورها را درگیر آن کنند و روسیه و چین را به "بعد" بسپارند؛ البته مقامات مسکو هم در نظر دارند دستور کار واحدی را در عرصه بین‌المللی پیش ببرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: لاوروف اتحادیه اروپا قطب نظامی جهان تک قطبی اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند