Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: پروژه راه‌آهن خواف - هرات شروعی برای تشکیل یک کریدور بین‌المللی بوده، به طوری که استنباط ما این است اگر ما پروژه خواف - هرات را به بهره‌برداری برسانیم و در ادامه، کشور افغانستان، این راه‌آهن را ادامه دهد و از هرات به مزار شریف متصل شود، باعث شکل‌گیری یک کریدور بین‌المللی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس خطیبی امروز، 18 آذر ماه، در نشست رسانه‌ای بهره‌برداری پروژه راه‌آهن خواف - هرات که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی در خصوص شبکه ریلی کشور برنامه‌های متعددی وجود دارد. همچنین با رویکردی که در خصوص شبکه ریلی در دولت وجود دارد و سیاست‌گذاری‌هایی که در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور رقم خورده، طبیعتا نقش و جایگاه توسعه شبکه ریلی کشور و افزایش ترانزیت باری و بیشتر شدن جذب سهم بار در شبکه ریلی کشور می‌تواند یکی از موارد مهم و کلان توسعه کشور قلمداد شود.

وی افزود: در این راستا وزارت راه و شهرسازی به نیابت شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور با سه رویکرد، پروژه‌های ریلی کشور را طرح و برنامه‌ریزی می‌کند و به مرحله احداث و بهره‌برداری می‌رساند. اولین موردی که در این زمینه وجود داشت، این بود که در چند سال گذشته در خصوص اتصال مراکز استان‌های کشور بیان شد که قریب به دو سال گذشته پنج مرکز استان را به شبکه ریلی متصل کردیم. 

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در سال 96 استان همدان و کرمانشاه و در سال 97 آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی کشور متصل شدند و در سال 98 مسیر میانه تا بستان‌آباد را که آذربایجان شرقی را از یک مسیر میانبر به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند، به افتتاح و بهره‌برداری رساندیم. 

خطیبی ادامه داد: این حرکت همچنان ادامه داشته و چند طرح دیگر در شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل کشور در بخش ریلی وجود دارد که در این راستا و تفکر حرکت می‌کند و در پایان سال جاری و 1400 به نتایج خوبی خواهیم رسید. مورد دومی که در سیاست‌های توسعه ریلی کشور می‌توانیم از آن نام ببریم، تکمیل کریدورهای ترانزیتی در داخل کشور است، همچنین می‌توانیم مسیرهایی را که باعث بهبود شبکه ریلی کشور می‌شوند، در دسته دوم قلمداد کنیم که چند پروژه در برنامه اجرایی ما هستند و امیدواریم تا پایان امسال و سال آینده بتوانیم آنها را به افتتاح و بهره‌برداری برسانیم. 

وی اضافه کرد: دسته سوم این نوع پروژه‌ها اتصال شبکه ریلی کشور ما به کشورهای همسایه است و پروژه راه‌آهن خواف - هرات دقیقا در راستای این رویکرد سوم شکل گرفته و تا چند روزه آینده به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد. پروژه راه‌آهن خواف - هرات شروعی برای تشکیل یک کریدور بین‌المللی بوده، به طوری که استنباط ما این است اگر ما پروژه خواف - هرات را به بهره‌برداری برسانیم و در ادامه، کشور افغانستان، این راه‌آهن را ادامه دهد و از هرات به مزار شریف متصل شود، باعث شکل‌گیری یک کریدور بین‌المللی خواهد شد.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عنوان کرد: اتصال راه‌آهن خواف - هرات صرفا اتصال کشور ایران و افغانستان نیست، اگرچه بسیار مهم و تاثیرگذار است اما قدم اول برای احداث یک کریدور شرقی- غربی که شامل چند کشور منطقه‌ای می‌شود، موضوعی است که حتما باید به آن توجه شود. برای بازسازی کشور افغانستان در قالب کمک‌، چند پروژه تعریف شد و یکی از این پروژه‌ها، پروژه راه‌آهن خواف - هرات بود که چندین سال با توجه به مشکلات و سختی‌ها و صحبت‌هایی که احداث این پروژه داشت، در نهایت به سرانجام رسید، زیرا پروژه‌ای که در خاک کشور دیگر کار می‌شود، شرایط متفاوتی نسبت به پروژه‌های داخل دارد، بنابراین این پروژه در این قالب تعریف شد و به مرحله ساخت رسیده است. 

خطیبی بیان کرد: طول پروژه حدود 225 کیلومتر  از خواف تا هرات افغانستان است. از این 225 کیلومتر در قالب چهار قطعه، سه قطعه در تعهد کشور ما بوده که از تمام طول این مسیر، 78 کیلومتر در خاک ایران و 147 کیلومتر در خاک افغانستان است. طول 140 کیلومتر از این 225 کیلومتر ساخته شده و آماده افتتاح و بهره‌برداری است. هدف این پروژه عمدتا ارتباط منطقه‌ای هرات به عنوان دومین قطب اقتصادی و جمعیتی افغانستان است و می‌تواند از طریق منطقه خراسان رضوی نیز به تمامی کشور ارتباط برقرار کند. اگر نگاه محلی داشته باشیم، هر دو مبدا و مقصد این راه‌آهن دو قطب اقتصادی و جمعیتی کشور افغانستان و ایران هستند.

اتصال کوچک راه‌آهن خواف-هرات، دستاورد بسیار بزرگی برای هر دو کشور است

وی تصریح کرد: با توجه به محصور بودن کشور افغانستان به خشکی، این کشور نیاز دارد که با دریای آزاد و آب‌های جنوبی کشور ما ارتباط داشته باشد. طبیعتا این راه‌آهن می‌تواند این فضا را برای کشور افغانستان فراهم کند و از طریق مسیر راه‌آهن خواف - هرات امکان ارتباط کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ما به بنادر جنوبی مانند بندرعباس امکان‌پذیر خواهد بود، بنابراین این اتصال کوچک با طول حدود 140 کیلومتر می‌تواند یک دستاورد بسیار بزرگی برای هر دو کشور رقم زند و ما باید به صورت ویژه به آن توجه داشته باشیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: ما در عرصه ترانزیت و جابه‌جایی بار و مسافر جمعیت بسیار زیادی داریم که بین منطقه خراسان و هرات رفت و آمد می‌کنند و این خط ریلی می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد. همچنین این فضا و شرایط می‌تواند به نوعی در عرصه جابه‌جایی بار نیز رخ دهد و از آن بار و فشاری که عمدتا بین مرز دوغارون وجود دارد، بکاهد.

خطیبی گفت: قریب به 40 درصد واردات کشور افغانستان از طریق کشور ما صورت می‌گیرد، حدود 70 درصد از طریق مرز دوغارون و حدود 30 درصد از مرز میلک به کشور افغانستان منتقل می‌شود، بنابراین اگر بتوانیم از این خط استفاده کنیم و بار را از روی جاده به سمت ریل منتقل کنیم، علاوه بر اینکه فشار را از روی مرز دوغارون برمی‌داریم، باعث سهولت و سادگی جابه‌جایی بار نیز می‌شویم. حمل و نقل ریلی با توجه به کاهش مصرف سوخت و هزینه کم می‌تواند جایگزین حمل جاده‌ای در این منطقه شود. 

وی بیان کرد: ما تصور می‌کنیم که به تدریج و با افتتاح و بهره‌برداری این طرح شرایط این پروژه بیشتر برای افرادی که از این پروژه بهره‌برداری می‌کنند، مشخص و تبیین خواهد شد و تصور ما این است که جزو خطوطی باشد که در آینده بسیار نزدیک چه در بُعد باری و چه در بُعد مسافری از جذابیت برخوردار باشد و مورد استفاده هر دو کشور قرار گیرد.

پروژه راه‌آهن خواف – هرات یک ابرپروژه‌ است

در ادامه مهندس سید کمال‌الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی به لحاظ موقعیت استراتژیکی که در مسیر کریدورهای بین‌المللی به خصوص کریدور شمال، جنوب، شرق و غرب ایفا می‌کند، می‌تواند استعداد زیادی برای اقتصاد و شکوفایی استان، هم در سطح کشور و هم در سطح بین‌المللی داشته باشد. هنگامی که زیرساخت‌ها در این مسیر به نتیجه برسد، قطعا آینده آن برای کل کشور مفید خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن خواف – هرات یک ابرپروژه‌ است، تصریح کرد: زمانی که ما جنوب کشور را به سمت شمال و شمال غرب کشور وصل کنیم و زیرساخت‌های آن مهیا باشد، قطعا مراودات ترانزیتی و خروجی اقتصادی زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت، بنابراین ما هم در زیرساخت‌های ریلی و هم در زیرساخت‌های جاده‌ای جایگاه بسیار ویژه‌ای در سطح کشور داریم. امیدواریم با بهره‌برداری از پروژه‌هایی که در زمینه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای شکل گرفته، شاهد شکوفایی اقتصاد در سطح استان و کشور باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی راه آهن خط آهن خواف هرات ايران افغانستان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یک کریدور بین المللی افتتاح و بهره برداری پروژه راه آهن خواف کشور افغانستان شبکه ریلی کشور خراسان رضوی راه آهن زیرساخت ها پروژه ها کشور ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۶۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

پیترس اوستویس، رئیس بخش خاور میانه، آسیا و اقیانوسیه اتحادیه اروپا در سفر به ولایت هرات با حضور معاون مقام ولایت و رئیس نمایندگی وزارت خارجه با والی هرات دیدار کرد.

شیخ نور احمد اسلام جار، والی هرات در این دیدار بر لزوم همکاری این اتحادیه در بخش‌های کاهش تاثیرات اقلیمی، صنعتی شدن زراعت و مالداری، وصل کردن بانک‌های افغانستان به بانک‌های بین‌المللی و ایجاد سهولت‌ اخذ ویزا برای تاجران افغانستانی در بیرون از کشور تاکید نمود.

از سویی دیگر، مولوی مهاجر فراهی، معاون والی هرات ضمن استقبال از سفر هیئت اتحادیه اروپا به هرات، از همکاری‌های اتحادیه اروپا با افغانستان به خصوص ولایت هرات ابراز قدردانی نمود. 

پیترس اوستویس، رئیس بخش خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه اتحادیه اروپا، از ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات
  • دلیل توقف قطار افغانستان _ترکیه / تکذیبیه مسئولین راه آهن از سر بی اطلاعی بود+فیلم
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی