Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی روز سه شنبه در سومین نشست شورای سیاست‌گذاری ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در شهر خامنه زادگاه این شهید اظهار کرد: مبارزات و افکار و اندیشه شهید شیخ محمد خیابانی به قدری برجسته است که اگر ما وی را مدرس ثانی بنامیم مبالغه نکرده ایم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: شهید شیخ محمد خیابانی یکی از روحانیون مبارز در مقابله با استبداد داخلی و استعمار خارجی و سلطه بیگانگان بود که در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام قامت ایستاد از این رو شایسته است ما شهید شیخ محمد خیابانی را مدرس ثانی بنامیم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید شیخ محمد خیابانی در مقابل سلطه خارجی و استبداد داخلی همواره از حقوق مردم ایران دفاع می کرد.

وی ضمن ابراز تاسف از عدم توجه به شخصیت والای شهید شیخ محمد خیابانی گفت: امام راحل (ره) همواره از شهید شیخ محمد خیابانی در کنار دیگر مبارزان دوران مشروطیت نام برده اند و ایشان جزو صد شخصیت برتر دوران مشروطیت محسوب می شوند .

حجت الاسلام میرتاج الدینی افزود: ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شهید شیخ محمد خیابانی تلاش می کند در سطح ملی و بین المللی این چهره انقلابی و مبارز را بیشتر معرفی کند.

جعفر راستی نماینده مردم شریف  شبستر در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران و زحمتکشان این همایش، از شیخ محمد خیابانی به عنوان افتخار عالم تشییع یاد کرد و افزود: این شهید بزرگوار تا سن ۶ سالگی در شهر خامنه زندگی می کرد ولی هیج گاه  ارتباط عاطفی و قلبی خود را با زادگاه خود قطع نکرده بود و مردم این شهر همواره از ایشان با افتخار یاد می کنند چرا که وی به عنوان یک عالم دینی و مبارز  قهرمان برای سرافرازی ایران تا آخرین لحظه عمر با عزت و شریفش با رشادت و ایثاری مثال زدنی جانفشانی کرد و در راه مبارزه با استبداد دشمنان خارجی به شهادت رسیدند.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: یکی از نکات مثبت برگزاری این همایش نمایان شدن زوایای شخصیت این مجاهد انقلابی خواهد بود .

 روح الله متفکر آزاد ضمن ابراز نگرانی از مظلوم واقع شدن چهره واقعی شیخ محمد خیابانی در بین نسل جدید افزود: در مورد معرفی این شیخ‌ شهید کم کاری شده است و در مقاطعی متاسفانه دچار تحریف شده است که با برگزاری این همایش زوایای پنهانی این شخصبت آشکار خواهد شد .

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نقش اساسی علما در شکل گیری حکمرانی غیر قابل کتمان است و باید جلوی انحرافات در این مورد را گرفت .

متفکر آزاد گفت: ما نمایندگان مجلس باید این چنین شخصیت بزرگواری را الگوی خود قرار دهیم و اقدامات ایشان را الگوی تمامی حرکت های خود قرار داده و در این راستا قدم برداریم .

حجت الاسلام کیانی امام جمعه شبستر هم با گرامی داشت یاد و خاطر شهید خیابانی از این شهید به عنوان افتخار بزرگ مردم آذربایجان به ویژه مردم شبستر و خامنه یاد کرد و گفت: شهرستان شبستر و خامنه همواره مهد ادب و فرهنگ و خاستگاه بزرگمردانی همچون شیخ محمد خیابانی است و بدون شک مردم این دیار در هر چه بهتر برگزار شدن این همایش همکاری  خواهند داشت و امیدواریم  توفیق معرفی این فرد والا مقام را به نحو احسنت داشته باشیم . 

وی خاطرنشان کرد: شیخ به عنوان عالم و مرجع دینی و شخصیتی جامع در بسیاری از زمینه های علمی در نقش مرزبان در حفظ و صیانت ارزش های دینی و ملی خود در مقابله با دشمنان خارجی و استبداد به خوبی ایستاد و جانفشانی کرد و حرکت و اقداماتش مقدمه ای برای ظهور انقلاب اسلامی ایران بود و نشان داد یک عالم دینی در عالم سیاست و برای حفظ منافع مردم و سرزمین خود و ایستادگی در مقابل دشمنان دین و کشور می تواند رهبری جامعه را برعهده گیرد .

وی اظهار داشت: شیخ خیابانی در طول مبارزات خود همواره بر این باور بود که‌ باید دست بیگانگان را از اداره کشور قطع کرد و اجازه نداد اجنبی ها با اداره کشور و گرفتن مسئولیت ها در ادارات مختلف در آن زمان به سیاست؛ اخلاق و مذهب کشور ضربه بزنند.

پایگاه اسناد و آثار شهید شیخ محمد خیابانی راه اندازی شد 

 همزمان با برگزاری سومین جلسه ستاد سیاست‌گذاری بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی در شهر خامنه  زادگاه این شهید پایگاه اسناد و آثار این شهید  راه اندازی شد.

 حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی دبیر اجرایی این ستاد در این جلسه با اشاره به نبود مرجع مناسب برای معرفی شهید شیخ محمد خیابانی هدف از راه اندازی پایگاه اسناد و آثار شهید شیخ محمد خیابانی را ایجاد مرجع جامع و کامل برای معرفی بیشتر شهید شیخ محمد خیابانی اعلام کرد و افزود: با همکاری ادارات و مراکز علمی و پژوهشی این پایگاه به عنوان مرجعی برای علاقمندان شهید شیخ محمد خیابانی خواهد بود.

امروز اعضای شورای سیاستگذاری ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شهید شیخ محمد خیابانی از خانه پدری شهید شیخ محمد خیابانی و موزه شهر خامنه ای و مدرسه معرفت این شهر محل تحصیل شهید شیخ محمد خیابانی بازدید کردند.

شیخ محمد خیابانی در سال ۱۲۹۷ هجری قمری مطابق با ۱۲۵۸ هجری شمسی در خامنه از توابع شبستر به دنیا آمد.
وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند، سپس به پتروفسک از شهرهای قفقاز که پدرش در آن به تجارت اشتغال داشت، رفت و در تجارتخانه پدرش به کار پرداخت.
شیخ محمد خیابانی مدتی بعد به ایران بازگشت و در تبریز به تحصیل علوم دینی روی آورد و فقه و اصول را از حاجی میرزاابولحسن آقاانگجی فرا گرفت.
پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، زمینه برای فعالیت های سیاسی آزادی خواهی در ایران فراهم شد و در سال ۱۳۳۵ هجری قمری روزنامه تجدد از سوی شیخ محمد خیابانی در تبریز منتشر شد.
در پی قیام مردم تبریز در ۲۲ شهریور ۱۲۹۹، قزاق ها شیخ محمد خیابانی را که در زیرزمین خانه حاج شیخ حسنعلی میانجی مخفی شده بود، به شهادت رساندند.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی تاریخ همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی تاریخ همایش آذربایجان شرقی تاریخ همایش اخبار کنکور شهید شیخ محمد خیابانی شیخ محمد خیابانی شیخ محمد خیابانی مجلس شورای اسلامی شهر خامنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۷۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن پدر شهید در نقنه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،  مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: حاج عبدالعلی ملک پور پدر شهید محمد ملک پور در گذشت. مراسم تشیع و خاکسپاری وی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه تا ۱۶ در آرامستان شهر نقنه برگزار می‌شود.
محمد ملک پور یکــم بهمن،۱۳۳۷ در شهرستان بروجن به دنیا آمد. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و سال ۱۳۵۹ ازدواج و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاســدار در جبهه حضور یافت و نهم شهریور،۱۳۶۰ با سمت مســئول آموزش در بستان بر اثر اصابت گلوله به ســر، شهید شد. مزار او در گلستان شهدای شهر نقنه زادگاهش قرار دارد.

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • برگزاری ۶۰ برنامه فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • برگزاری نشست بصیرتی و جهاد تبیین در تپه شهدای گمنام خوی + تصاویر
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • رکوردار بالاترین پرواز با بالگرد در جهان به روایت آسمان غرب
  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه