Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@15:37:47 GMT

معادن لرستان، کوچک مقیاس و زودبازده هستند

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۷۸۷۵

معادن لرستان، کوچک مقیاس و زودبازده هستند

ایسنا/لرستان سرپرست صمت لرستان گفت: معادنی که در استان لرستان وجود دارند کوچک مقیاس و زودبازده هستند.

بختیار رازانی امروز ۱۸ آذرماه، اظهار کرد: لرستان از نظر زمین‌شناسی به دلیل واقع شدن روی زون سنندج- سیرجان دارای مواد معدنی متعددی است به‌طوری‌که بالغ‌بر ۲۰ نوع ماده معدنی در این استان کشف شده است و اغلب این مواد معدنی از نظر قانون معادن جزء معادن طبقه یک و عموماً مصالح ساختمانی نظیر؛ سنگ آهک، گچ، مرمریت، سنگ چینی، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، همچنین شن و ماسه، سنگ لاشه و مالون هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: در عین حال اندیس‌های فلزی در شرق و غرب استان نیز در حال اکتشاف هستند بنابراین لرستان از نظر معدنی دارای مزیت نسبی است.

سرپرست صمت لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۲۶۸ پروانه بهره‌برداری معدنی در استان صادر شده که بالغ‌بر ۶۰ درصد این معادن فعال هستند.

رازانی اضافه کرد: از این معادن به‌طور میانگین سالانه حدود ۹ میلیون تن استخراج واقعی انجام می‌گیرد که زمینه اشتغال ۱۸۰۰ نفر را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: از سایر مواد معدنی لرستان که به‌عنوان پتانسیل نسبی محسوب می‌شود می‌توان از فلدسپات، تالک، سیلیس و بیتومین (قیرطبیعی) نام برد. همچنین اندیس‌های مس، طلا، منگنز و برخی دیگر از اندیس‌های فلزی در این استان شناسایی شده است.

سرپرست صمت لرستان ادامه داد: استان یک استان معدنی محسوب می‌شود به همین دلیل می‌توان به صنایع معدنی پایین‌دست بخش معدن اشاره کرد از جمله مهم‌ترین آن‌ها واحدهای فرآوری سنگ‌های ساختمانی (سنگری‌ها) واحدهای تولید و دانه‌بندی شن و ماسه (ماسه شویی‌ها) واحدهای تولید کربنات کلسیم، واحدهای کاشی و سرامیک و همچنین کارخانه سیمان هستند.

رازانی تأکید کرد: وجود معادن در لرستان می‌تواند موجب اشتغال در اقصی نقاط استان خصوصاً بخش‌های روستایی شود.

وی اظهار کرد: فرآوری مواد معدنی در درون استان و جلوگیری از خام فروشی یکی از سیاست‌های سازمان صنعت معدن و تجارت استان است.

سرپرست صمت لرستان تصریح کرد: یکی از اهداف مورد نظر بازسازی و نوسازی خطوط تولید واحدهای صنایع معدنی از طریق پرداخت تسهیلات به فعالین این عرصه است که این خود باعث ایجاد ارزش افزوده در داخل استان می‌شود.

رازانی خاطرنشان کرد: تلاش ما براین است که دیگر شاهد خروج ماده معدنی خام از لرستان نباشیم. جای سؤال دارد که چرا باید سنگ‌های ساختمانی این استان در سایر استان‌ها فرآوری شود!؟

وی اضافه کرد: خوشبختانه ذخایر متعددی از قیر طبیعی (بیتومین) اکتشاف شده که می‌تواند تأمین‌کننده آسفالت طبیعی لرستان شود.

سرپرست صمت لرستان بیان کرد: می‌توان از کربنات‌های کلسیم برای پودرهای میکرونیزه و از کربنات منیزیم (دولومیت) برای استخراج منیزیم که یکی از فلزات حیاتی در صنایع مختلف خصوصاً صنایع پیشرفته و الکترونیکی هست استفاده کرد.

رازانی ادامه داد: توجه ویژه به بخش معدن در لرستان می‌تواند باعث شکوفایی اقتصاد استان شده و اشتغال قابل توجهی ایجاد کند، در همین راستا از طریق سازمان زمین‌شناسی و سازمان توسعه و نوسازی معادن کشور (ایمیدرو) پهنه‌های متعددی در حال اکتشاف است.

وی عنوان کرد: درعین حال سازمان زمین‌شناسی در برخی از نقاط استان اقدام به تهیه نقشه‌های ۱.۲۵۰۰۰ کرده است. این نوع فعالیت‌ها می‌تواند هم باعث رشد و ارتقاء معدنکاری و اکتشاف شود و هم موجب شود که ذخایر اکتشاف شده به بهره‌برداری برسند.

رازانی اظهار کرد: نظارت بر معادن و برداشت و استخراج از آن‌ها از طریق کارشناسان بخش معدن و مسئولین فنی معادن تشدید خواهد شد و همچنین از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی قانون معادن قیرطبیعی سازمان زمین شناسی سازمان صمت منیزیم استان لرستان بیتومین لرستان سیلیس مواد معدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۷۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در سطح استان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، سعید خلجی، امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت- در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان اظهار کرد: امروز تعریف جدیدی از خدمت در سایه وحدت در شورای اسلامی شهر زنجان به همه ثابت شد و بدون هیچ حاشیه‌ای با تمام قدرت اقدامات لازم در خصوص مسائل شهری را در پیش گرفتند.

وی با بیان اینکه ۱۱۳ عضو شورای شهر در استان در ۲۱ شهر فعالیت دارند، گفت: در بین شوراها، شورای اسلامی شهر زنجان به عنوان شورای برتر انتخاب شد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: شاهد هستیم در بسیاری از موارد خدمات به صورت شبانه‌روزی در حال ارائه است، اگر امروز در شهر ۵۰۰ هزار نفری جمعیت در حال مشاهده این موضوع هستیم که شهر تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده به همت شهردار و اعضای شورا بوده است.

خلجی گفت: امروز از ابتدای دولت مردمی سیزدهم نگاه دولت بر مسائل شهری نگاهی منطبق بر کمک بوده است.

وی ادامه داد: در طول دوونیم سال گذسته ناوگان عمومی شهر نوسازی و همچنین ۲۴ دستگاه سنگین تحویل شهرداری‌ها شد.

وی بیان کرد: طبق ماده ۶۸ قانون شهرداری و شورا باید ۴۰ درصد مجموعه درآمد در بخش عمرانی استفاده شود اما در شهر زنجان ۶۰ درصد بودجه در این محل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان گفت: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ برابر با ۳۶۰ درصد سرانه بودجه شهری افزایش پیدا کرده است، بیش از ۴۵۴ هزار تن آسفالت در سطح شهرهای استان آسفالت‌ریزی شده است که بالای ۸۰ درصد آمار متعلق به شهر زنجان بوده و این امر کام مردم شهر را شیرین کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس با اعتبار سه هزار میلیارد تومان در سطح استان اجرا شد، بیان کرد: ۹۴ میلیون‌متر مربع به فضای سبز شهری اضافه شد و یکی از موفقیت‌های شهرداری همین موضوع بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه بیش از ۹۱ درصد مصوبات شورای شهر زنجان مصوب و اجرا شده است، گفت: تاکنون مصوبات مشکل‌داری را در شهر شاهد نبودیم.

وی با اشاره به جشنواره شهریار یادآور شد: در چهار شاخص در ۲۱ شهرداری استان مورد شهرداری‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و شهردار نمونه زنجان انتخاب شد.

کد خبر 749666

دیگر خبرها

  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • رتبه نخست کاشان در نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد