Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:49:18 GMT

«جان پدر کجاستی» در هفته هنر افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۸۵۳۰

«جان پدر کجاستی» در هفته هنر افغانستان

کمیسیون ملی یونسکو - ایران، برای هفته‌ی گرامی‌داشت هنر افغانستان؛ عنوان «جان پدر کجاستی» را انتخاب و جزییات برگزاری این مراسم را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، هفته گرامی‌داشت هنر افغانستان، ساعت ۲۱ شنبه ۲۲ آذر به صورت مجازی آغاز و تا ۲۸ آذر ادامه خواهد داشت که در آیین افتتاحیه این نشست عبدالغفور لیول - سفیر افغانستان در ایران -، حجت‌الله ایوبی - دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران -  و محمد عثمان بابری - رییس دانشگاه کابل -، به عنوان مهمان حضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آیین افتتاح این هفته‌ی هنر که شنبه ۲۲ آذر و به میزبانی عبدالمهدی مستکین - مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو - ایران -؛ ابوطالب مظفری - شاعر و مسوول دفتر فارسی‌زبانان – درباره‌ی «ادبیات و فرهنگ مشترک بین دو کشور» صحبت خواهد کرد؛ همچنین شعرخوانی شاعران همکار در خانه ادبیات افغانستان: توسط محمد سرور رجایی، زهرا حسین‌زاده، ضیاء قاسمی، قنبرعلی تابش، محمدحسین انصاری‌نژاد -شاعر - انجام می‌شود.

یک‌شنبه ۲۳ آذر به میزبانیِ عارف جعفری‌- شاعر، خواننده و آهنگساز، عضو هیأت موسس خانه ادبیات افغانستان – و  با عنوان شب موسیقی، برگزار می‌شود که وحید قاسمی - پژوهشگر موسیقی مردمی و بومی افغانستان؛ از کشور افغانستان، درباره‌ی پیشینیه موسیقی افغانستان صحبت خواهد کرد.

همچنین همایون سخی - آهنگساز و رباب‌نواز - از کالیفرنیا، به موضوع «ساز رباب و رباب‌نوازی» می‌پردازد و مهبد مکی – موسیقی‌شناس اقوام و تطبیقی - از کشورمان درباره‌ی «ناگفته‌های موسیقی افغانستانی» صحبت می‌کند.

سومین شب هنر افغانستان دوشنبه ۲۴ آذر به میزبانی - محمدحسین احمدی - دانش‌آموخته تربیت معلم و حوزه خوشنویسی در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق و تحریری – با عنوان «شب خوشنویسی» برگزار می‌شود که در آن شب موسی زکی‌زاده - دانش آموخته خوشنویسی در رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق - از استرالیا درباره‌ی «خوشنویسی و زبان»، علی‌بابا اورنگ - دانش‌آموخته خوشنویسی، سینما، گرافیک‌ - از کابل درباره‌ی «گرایش‌های نو در عرصه خوشنویسی و بار گرافیکی موجود در خط» و عارف غلامی - دانش‌آموخته خوشنویسی در چهار رشته - از افغانستان درباره‌ی«استقبال جوانان افغانستانی امروز از هنر خوشنویسی» صحبت خواهند کرد.

همچنین محمدمهدی میرزایی - دانش‌آموخته رشته حقوق و خوشنویسی رشته نستعلیق موضوع «خوشنویسی و معنویت» و محمدعلی فقیری - مدرس خوشنویسی در رشته نستعلیق‌-  از کشور سوریه «جایگاه هنر خوشنویسی در فرهنگ‌های کشورهای منطقه» را مورد بررسی قرار می‌دهند.

 سه‌شنبه ۲۵ آذر نیز با عنوان شبِ «نقاشی و مینیاتور» به میزبانی محمداکبر شریفی‌- استاد رشته گرافیک و نقاشی در انستیتو هنرهای زیبا و صنایع کابل – برگزار می‌شود که در آن شب عبدالناصر صوابی‌- رییس مرکز تحقیقات هنری کهن دیار - از هرات به موضوع «تذهیب معاصر افغانستان و گرایش‌های نو و وضعیت هنر در سه دهه اخیر افغانستان» می‌پردازد. شکیلا عالمی - مدرس در زمینه تذهیب - از افغانستان مقیم ایران؛ «تاثیر هنر در بین مهاجرین افغانستانی و تاثیر تذهیب بر روی خوشنویسی معاصر» را بررسی می‌کند، واسع هم‌درد درباره‌ی «ضرورت وجود هنر برای تحکیم وحدت در جامعه» سخنرانی می‌کند و محب‌الله عطایی - خودآموخته رشته هنر - از کابل به بحث «رویکرد جوانان به موضوع هنر» می‌پردازد.

چهارشنبه ۲۶ آذر به میزبانی محمدموسی اکبری - دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا کابل و رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران – و با عنوان «شب گرافیک» برگزار می‌شود که در این شب، صابر دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه کابل درباره‌ی «طراحی گرافیک در افغانستان» و صدیقه ابراهیمی - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گرافیک – درباره‌ی «تحصیل گرافیک، تجربه مهاجر افغانستانی» صحبت می‌کنند.

پنجشنبه ۲۷ آذر نیز با عنوان «شب صنایع دستی» و با میزبانی مجتبی شفیق - هنرمند و فعال فرهنگی و رسانه‌ای – برگزار می‌شود که در ششمین شب فرهنگی؛ امیر غفوری - طراح لباس و کارشناس بخش صنایع دستی و سوزن‌دوزی موسسات و نهادهای اجتماعی و فرهنگی –  درباره‌ی «کاربرد سوزن‌دوزی‌های افغانستانی در طراحی لباس‌های امروزی» صحبت می‌کند.

فاطمه خاوری - مدرس در زمینه صنایع‌دستی و سوزن‌دوزی در حوزه مد و لباس -، «لباس‌های سنتی افغانستانی و اشتغال زنان مهاجر» را بررسی می‌کند. محمد امیری - پژوهشگر در زمینه بافت و مرمت فرش دستبافت – با محوریت «هنر اصیل فرش‌بافی در ایران و افغانستان» به تبادل‌نظر می‌پردازد. محمدامین نادم - مدرس نقاشی فرش و بافت تصویر و منظره به سبک رئالیسم - «فرهنگ و هنر مشترک ایران و افغانستان» را بررسی کرده و همایون احمدی - مسوول اداره حفظ ابداعات تاریخی هرات – به بحث «کاشی‌کاری سنتی افغانستان» می‌پردازد و امید حمیدی - آموزش‌دیده بومی و استادکار رشته شیشه‌گری -، «شیشه‌گری سنتی افغانستان» را معرفی می‌کند.

جمعه ۲۸ آذر هشتمین و آخرین شب هفته هنر افغانستان نیز با عنوان «شب عکاسی» به میزبانی رضا حیدری شاه بیدک -  مدرس در حوزه عکاسی – برگزار می‌شود که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در آن شب رامین رحمان -، «روایت اول‌شخص از هنر عکاسی در افغانستان به بیان عکاس افغانستانی» می‌پردازد.

جمال‌الدین سجادی - کارشناسی عکاسی خبری و خبرنگاری، کارشناس ارشد روابط بین‌الملل - «روایت دوم شخص از هنر عکاسی به بیان عکاس افغانستانی مهاجر. و نقش هنر در روابط بین‌الملل» را بر عهده گرفته است. نوا جمشیدی - دانش‌آموخته عکاسی و مهندسی عمران از دانشگاه تهران-، «روایت سوم شخص از هنر عکاسی به بیان عکاس ایرانی، در سفر به ۲۰ ولایت افغانستان و باید و نبایدها، حاصل تجربیات عینی» را بیان می‌کند.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه هفته هنر افغانستان با عنوان «جان پدر کجاستی» می‌توانند به نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو - ایران، به نشانی  https://gallery.irunesco.org/ مراجعه و جلسات گفت‌وگوهای تخصصی در طول هفته را به طور زنده از طریق آدرس اینستاگرام کمیسیون ملی یونسکو - ایران (@unesco.iran)، در زمان مقرر و به‌شکل ضبط شده در روزهای بعد دنبال کنند.

همچنین بازدید از نمایشگاه و شرکت در جلسات گفت‌وگو برای عموم آزاد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هفته هنر افغانستان یونسکو برگزار می شود کمیسیون ملی یونسکو هنر افغانستان دانش آموخته درباره ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۸۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌رئیس دانشگاه آزاد کشور با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد تا ۳۵ درصد گفت: دولت امسال ۲۰ درصد افزایش حقوق برای اعضای دولت در نظر گرفت که  ما در جلسه شورای معاونان در حال تهیه لایحه‌ای برای هیأت امنای دانشگاه آزاد کشور هستیم  که در پی آن ۳۰ تا ۳۵ درصد حقوق کارکنان افزایش خواهد یافت.

محمد مهدی طهرانچی در اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی با بیان اینکه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در قالب دانشکده‌های هنر و رسانه در چالوس گرد هم جمع شدند و مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختن به مسائل آموزشی را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند، گفت: آینده آموزش عالی در حقیقت در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و این آینده کشور را رقم می‌زند.

رئیس دانشگاه آزاد کشور با بیان اینکه همواره در خبر‌ها داشتیم که مجموعه‌ای از دانش آموزان در کنکور شرکت می‌کردند، افزود: در هفته‌ای که گذشت ۱۲۰ هزار نفر در رشته ریاضی، شش برابر در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که این حکایت از یک ناهنجاری در انتخاب رشته بین دانش آموزان داردو اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده با چالش همراه شود.

وطهرانچی بیان کرد: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد که امیدواریم با همت و تلاش موانع برطرف شود.

وی همچنین با بیان اینکه ما در یک جنگ ترکیبی قرار گرفتیم و در این جنگ، نگاه هنر و رسانه نقش جدی را بازی می‌کند، تصریح کرد: در هنر و رسانه بحث جامعه شناسی و مخاطب شناسی جایگاه بسیار مهمی دارد که به این مبحث نیز از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد که جایگاهشان در نقش آفرینی جدیدشان در دانشکده‌های هنر و رسانه را بتوانند در جایگاه دقیقی قرار بدهند .

 

دیگر خبرها

  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن
  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی در یزد
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۰ اردیبهشت
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد