Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی مجلس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در ایران تاکید کرد: سابقه روابط ایران با ایتالیا قدمت ١٦٠ ساله دارد، این سطح از مناسبات منجر به همکاری خوب بین ایران و ایتالیا شده است و باید رابطه عاطفی بین دو کشور باعث تقویت دیپلماسی پارلمانی و روابط مجالس و دولت‌ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور ایتالیا عنصر فعال در اتحادیه اروپاست، ادامه داد: نباید روابط ایران و ایتالیا تحت تاثیر اقدامات و رفتارهای یکجانبه، غیرانسانی و غیرحقوقی آمریکا قرار گیرد.

وی اظهار کرد: حجم مناسبات دو کشور متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست. باید روابط دو کشور بیش از گذشته افزایش یابد. شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانند روابط را حفظ کنند و مانع زورگویی آمریکا و تاثیر بر عمق روابط کشورها شوند.

قالیباف با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در جریان قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران گفت: بیانیه سه کشور اروپایی که خواسته بودند دولت ما این قانون را اجرا نکند، باعث تعجب شد، این سه کشور اروپایی که بر دموکراسی و تعهدات قانونی تاکید دارند، کار ناپسند و عجیبی کردند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور خطاب به سفیر ایتالیا تاکید کرد: ایتالیا نباید اجازه دهد سه کشور دیگر به نمایندگی از اروپا صحبت کند. سه کشور اروپایی در شرایطی که به اقدام تروریستی اخیر در تهران و شهادت دانشمند ایرانی شهید فخری زاده هیچ واکنشی نشان ندادند، اکنون می‌گویند دولت ایران قانون مصوب و رسمی کشور را اجرا نکند.

وی بیان کرد: این قانون تصویب و ابلاغ شده، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجموعه حاکمیت برابر قانون بر اجرای آن تاکید دارند. این قانون در واقع خروج از برجام نیست، بلکه در چارچوب برجام و طبق مواد ۳۶ و ۳۷ آن است که به طرف مقابل اجازه می‌دهد در صورتی که سایر کشورها به تعهدات خود عمل نکردند، تعهداتش را کاهش دهد.

قالیباف با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بد عهدی اروپا، در چنین شرایطی چطور می‌توان یکطرفه پایبند تعهدات برجامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا و سه کشور اروپایی بر خلاف برجام عمل کردند و ایران نیز عکس‌العملی نشان داد، البته در همان قانون تاکید شده است که اگر طرف‌های مقابل تعهدات خود را اجرایی کنند، دولت ایران به تعهدات خود پایبند است.

جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط ایران و ایتالیا از نامه رئیس پارلمان این کشور به رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ایتالیا برای افزایش حجم تجارت بین ایران و ایتالیا مصمم است و علاقمند به رشد روابط هستیم.

این دیپلمات ایتالیایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا فرصت خوبی برای همکاری کشورها در مقایسه با گذشته ایجاد می‌شود.

 دولت پاکستان نسبت به آزادی ۳ گروگان ایرانی اقدام فوری کند

از سویی دیگر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه ۱۸ آذر) در دیدار با رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران گفت: همکاری های دوجانبه ایران و پاکستان از سابقه عمیق فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی برخوردار بوده و این مهم نیز در میان مردم و دولت دو کشور در همه سطوح برقرار است. 

وی در همین راستا افزود: باید تلاش کنیم که همکاری‌های فیمابین در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، فرهنگی و مرزی بیش از پیش تقویت گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی دو کشور افزود: با توجه به مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه، عملیاتی کردن  بازارچه های مرزی می‌تواند موجب تقویت امنیت رفاه مرزنشینان دو کشور گردد. 

قالیباف در ادامه با تاکید بر برقراری صلح در منطقه افزود: جمهوری اسلامی برای گفت وگو با کشورهای مسلمان هیچ گونه پیش شرطی ندارد و البته تهدیدی هم برای هیچ کشوری به شمار نمی‌رود.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم تا صلح در افغانستان شکل بگیرد و البته دولت قانونی افغانستان نیز بتواند محوریت این کار را در چارچوب قانون اساسی پیگیر شود تا مردم به یک امنیت و صلح پایدار دست یابند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: از دولت پاکستان انتظار داریم که نسبت به آزادی سه گروگان ایرانی اقدام فوری نماید.

رحیم حیات قریشی سفیر پاکستان در ایران در ابتدای این دیدار ضمن تسلیت به ملت و دولت ایران بابت اقدام تروریستی که منجر به شهادت دکتر فخری‌زاده گردید، اظهار کرد:  اقدام تروریستی که منجر به شهادت شهید فخری‌زاده شده است، برخلاف تمامی هنجارهای بین‌المللی و روابط بین دولتی بوده است. دولت و ملت پاکستان با ملت و دولت ایران اعلام همبستگی می‌کند. 

رحیم حیات قریشی تاکید کرد: دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران در پذیرایی از زائران پاکستانی مهمان نوازانه برخورد می‌کنند که از این بابت نیز از ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران نهایت تشکر را داریم. ضمن اینکه به دنبال این هستیم تا سفر زائران پاکستانی به ایران تسهیل‌ شود.

وی در پایان گفت: اولویت‌ ما بازگشایی بازارچه های مرزی است.

۲۷۲۷

کد خبر 1464151

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف ایتالیا رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و ایتالیا سه کشور اروپایی جمهوری اسلامی دولت ایران دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۸۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، "کنستانتینو چیونگا" معاون رئیس جمهور زیمبابوه با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار، نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را نگاهی راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمباوه بر عزم مسؤلان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقا سطح همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار خوب جهت آشنایی هرچه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه روابط زیمباوه با جمهوری اسلامی ایران بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی تاکید کرد. 

کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین اللملی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی، اطمینان بخش و برآمده از ارزش‌های اعتقادی عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌های ایران تاکید کرد.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به عزم مسؤلان این کشور برای اجرای توافقات صورت گرفته با ایران در سفر سال گذشته آقای رئیسی به این کشور، از اجرایی شدن بخشی از این توافقات خبر داد.

دیگر خبرها

  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیس جمهور: نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای آفریقایی هستیم
  • رئیس جمهور: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • نگاه ایران به آفریقا، راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی