Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در گفت وگوی با خبرنگاران در گرامیداشت هفته خاک و روز جهانی خاک (5 دسامبر مصادف با 15 آذر) انجام شد،  اظهار داشت: افکار عمومی در خصوص آب متقاعد شده اند که باید از منابع آبی به صورت بهینه استفاده نمائیم ولی متاسفانه موضوع خاک کمتر مورد توجه قرار گرفته است به طوری که لایحه قانون صیانت و حفاظت از خاک که در سال 98 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود بعد از سالها راکد ماندن اخیراً تبدیل به قانون شده که خوشبختانه در این قانون وظایف دستگاههای مختلف در راستای حفاظت از خاک بصورت مشخص تبیین و تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این موضوع که خاک بستر تولید می باشد و بدون خاک منابع آبی معنا و مفهومی ندارند، ادامه داد: اهمیت خاک به مراتب بیشتر از آب می باشد خاکی که در معرض انواع مخاطرات قرار دارد، فرسایش های بادی و آبی و آلودگی های محیط زیست جزو این مخاطرات هستند.

فتحی گفت: تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی یکی دیگر از عوامل تخریب منابع خاکی است تغییرکاربری های زمین های زراعی توسط عده ای فرصت طلب و سودجو که صرفاً در راستای تامین منافع مادی خود اقدام به ساخت و ساز اماکن ویلایی و تخریب زمین های کشاورزی می نمایند جزو این موارد بشمار می آیند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص فرسایش های بادی خاک، اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک به غنی نمودن مراتع، بذرپاشی و جنگل کاری اقدام نموده و بستر تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن را فراهم نموده است.

وی، گفت: آلودگی های خاک عمدتاً شامل آلودگی فاضلاب های شهری و صنعتی می شود که متاسفانه بدون توجه به این نکته که این فاضلاب ها موجب از بین رفتن منابع خاکی در جهت استفاده بهینه در امر کشاورزی می شوند در محیط زیست رهاسازی می گردند.

فتحی، تاکید کرد: شبکه های فاضلاب شهری و صنعتی باید به شکل مجهز باشند و دفع فاضلاب های شهری بطور اصولی و علمی انجام گیرد تا موجب تخریب خاک نشود.

وی گفت: آلودگی خاک از طریق تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی بسیار مهم تر و بیشتر از آلودگی توسط کود و سم است استفاده غلط و نادرست از کودها و سموم شیمیایی باعث تجمع مواد شیمیایی در خاک شده و نهایتاً تخریب و آلودگی خاک را به بار می آورد.

فتحی تصریح کرد: قانون حفظ اراضی زراعی و باغی در راستای حفظ و صیانت از منابع خاکی و اراضی کشاورزی به تصویب رسیده است در این قانون هرگونه تغییرکاربری زمین های کشاورزی غیرقانونی و ممنوع است مگر با اجازه کمیسیون مربوطه که ریاست آن برعهده رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوده و نمایندگان استانداری، محیط زیست و مسکن و شهرسازی از اعضای آن می باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: تغییرکاربری اراضی زراعی صرفاً در زمین های درجه 4 و 3 می تواند اتفاق بیافتد و اراضی درجه 2 و 1 از این قانون مستثنی هستند طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی زراعی و باغی، دادستان کل استان طی حکمی سازمان جهادکشاورزی را مکلف می کند تا افرادی را که در حال ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی هستند از انجام عمل مجرمانه برحذر و هشدارهای قضایی را به آنان اعلام نماید.

وی افزود: طبق ماده 3 قانون حفظ اراضی زراعی و باغی، مدیریت امور اراضی با تقدیم شکوائیه به دستگاه قضایی استان و صدور حکم توسط قاضی مربوطه، قلع و قمع اماکن غیرمجاز در زمین های کشاورزی را با مشارکت و همکاری نیروی انتظامی انجام می گردد.

فتحی گفت: خوشبختانه عملکرد 7 ماهه نخست سال 99 سازمان جهادکشاورزی استان با تلاش های بی شائبه مدیریت امور اراضی در راستای صیانت از زمین های زراعی نسبت به کل سال 98 از رشد 50 درصدی برخوردار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: هم استانی های در صورت مشاهده هرگونه عمل مجرمانه و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی زراعی و باغی، مراتب را به سامانه تلفنی 131 مدیریت امور اراضی استان گزارش و اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محیط زیست کاربری اراضی رشد کشاورزی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی زمین خواری تغییر کاربری ویلاسازی فاضلاب شهری خبرگزاری فارس فارس تبریز رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اراضی زراعی و باغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۸۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از سه هزار مورد تغییر کاربری غیرمجاز در زمینهای کشاورزی استان سال گذشته شناسایی شد که بیشترین میزان در ارومیه با بیش از دو هزار و ۴۰۰ مورد بود.

سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی در دریافت گزارشها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگیهای بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است.

سرهنگ تقی زاده اظهارکرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع‌رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه‌روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است.

وی گفت: سالانه در فروردین‌ماه بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی در استان شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، دستور توقف عملیات صادر می‌شود.

سرهنگ تقی زاده، با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه‌روزی است، افزود: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی آنها متوقف شد.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیرمجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است.

دیگر خبرها

  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد