Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:54:56 GMT

سردارافخمی با طراحی تئاتر شهر همه حرفهایش را زد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۹۴۵۷

سردارافخمی با طراحی تئاتر شهر همه حرفهایش را زد

عبدالرضا ذکایی ـ معمار ـ که از دوستان و همکاران قدیمی هنرمند فقید، امیرعلی سردارافخمی بوده است، درباره او چنین بیان می‌کند: هنر از دستان و اندیشه سردارافخمی می‌بارید و تمام وجودش هنر معماری بود. سردار افخمی کارهای بسیار مهم و ماندگاری کرد. پیش از او خیلی از معماران از معماری ایرانی سخن می‌گفتند ولی این مرد با طراحی بنای «تئاتر شهر» همه حرف‌هایش را زد و هنوز هم بنایی مانند تئاتر شهر را در ایران نمی‌بینید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرعلی سردار افخمی ـ از معماران پیشرو و برجسته ایرانی ـ به علت کهولت سن در سن ۹۱ سالگی در فرانسه درگذشت.

عبدالرضا ذکایی از معماران معاصر ایران که در سال ۱۳۴۸ از دانشگاه ملی ایران در رشته معماری فارغ‌التحصیل شد، در گفت وگویی با ایسنا درباره سردارافخمی می‌گوید: سردار افخمی فردی بسیار شایسته، متین، بزرگوار و دوست داشتنی بود. این هنرمند به که با او کار می‌کردند چه بالادست و چه زیردست، احترام می‌گذاشت. ابدا دنبال پول نبود و نیازی هم نداشت از حرفه معماری درآمد داشته باشد. هر کاری هم که می‌کرد تنها برای به سامان رساندن پروژه‌ها بود. زمانی که از سازمان برنامه و بودجه، حسابرسی به دفتر ایشان فرستاده شد و هزینه‌های او را برآورد کردند، متوجه شدند که اگر آقای افخمی تنها ۲۰ ریال برای پروژه‌ها از دولت دریافت کرده، بیشتر از آن مبلغ برای پروژه‌ها هزینه کرده است.

او در ادامه بیان می‌کند: سردارافخمی در یک خانواده بسیار معروف و هنردوست بزرگ شده بود. همسر ایشان نیز مهندس معمار بوده و هست و در دفتر سردار افخمی اتاقی داشت و در پروژه‌ها مشارکت می‌کرد. تمام هنر و دغدغه‌های این زوج این بود که روزی برسد که وقتی در هر کجای ایران راه می‌رویم از معماری ایرانی یاد کنیم، معماری ایرانی ببینیم و از آنچه که گذشتگان ما از معماری ایرانی به یادگار گذاشته‌اند، الهام بگیریم.

ذکایی همچنین درباره آثار سردارافخمی بیان می‌کند: اولین کار ایشان پارک هتل بود، پایین ساختمان بورس واقع در ضلع شرقی که نمای آجری دارد. او این پروژه را برای بخش خصوصی انجام داد. به مرور زمان با انجام پروژه‌های مختلف، وقتی که متوجه کار ایشان شدند، پروژه‌های بهتر و بزرگتری را به او سپردند.

او همچنین درباره ساخت تئاتر شهر توسط این هنرمند فقید بیان می‌کند: در آن زمان علاقه داشتند که تهران یک ساختمان تئاتر داشته باشد و از آنجا که آقای سردارافخمی فرد خوش نام و خوش فکری بود، کار را به ایشان سپردند. تئاتر شهر مختص فکر خود ایشان بود. تئاتر شهر، کوچکترین اثر از نظر حجم و بزرگترین اثر از نظرم فرم، شکل و محتوا است. درواقع اثری است که گویای حرف‌های بزرگ است. کلیه کاشی کاری‌ها با الگوی ایرانی کار شده است. آن زمان ایشان آنقدر به معماری ایرانی علاقه داشت که آپارتمانی در یکی از ساختمان‌های قدیمی میدان فردوسی اجاره کرده بود؛ کاری که اکثر معماران خوب فرانسه نیز می‌کنند و در بافت‌های اصیل دفتر می‌گیرند.

این هنرمند اضافه می‌کند: فرمی که این بنا در پارک دانشجو به خود گرفته به این صورت است که از چهار طرف دیده می‌شود و از هر جهت یک شکل دارد. در صورتی که اگر فرمی جز دایره داشت، تا این حد دیده نمی‌شد. یکی از کارهای مهم معمار خوب این است که بر اساس اتمسفر محیط، حجم اثر معماری را طراحی کند که او به خوبی و استادانه این کار را کرده است.

این معمار درباره علت اینکه سردارافخمی کشور را ترک کرد، اظهار می‌کند: سردار افخمی در اواسط سال ۱۳۵۷ برای معالجه به فرانسه رفت و سه ـ چهار ماه درمان او طول کشید و متأسفانه شرایط برای بازگشت ایشان از دست رفت. من خیلی برای بازگشت ایشان به کشور تلاش کردم. 

او با بیان اینکه دانشجویان و معماران جوان ما باید از این هنرمند فقید یاد بگیرند و به دنبال هنر او بروند، می‌گوید: متأسفانه به علت دوری ایشان از کشور طی سال‌های متمادی، دانشجوها این مرد بزرگ را نمی‌شناسد. البته گاهی حتی استادان دانشگاه نیز نمی‌دانند که معمار بنای تئاتر شهر چه کسی بوده است! اگر به تهران نگاه کنید می‌بینید که چقدر معماری آن بی‌منطق است. نحوه ساخت و ساز در شهر را شهرداری‌های مناطق باید کنترل کنند، ولی شرایط به گونه‌ای است که هر کسی بیشتر پول دهد ارتفاع بیشتری می‌گیرد. در نتیجه تمام ایران بازیچه عده‌ای سرمایه دار بی‌هویت شده که همانطور که خودشان هویت ندارند بناهایشان نیز هویت ندارد. معماران امروزی ما از خودشان چیزی تراوش نکرده‌اند؛ چراکه وقتی در تهران می‌گردیم چیز دیگری پیدا نمی‌کنیم که تا حد بنای تئاتر شهر سر زبان‌ها باشد.

ذکایی در پایان اظهار کرد: یک ماه پیش بود که با ایشان صحبت کردم و حدودی از حال و احوال خود اظهار نارضایتی می‌کرد ولی حال عمومی او خوب بود. به هر حال فوت ایشان بسیار باعث تأسف من شده و حیف که جوان‌های ما دنبال کار ایشان را نگرفتند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امیرعلی سردار افخمی تئاتر شهر معماری ایرانی معماری ایرانی سردار افخمی تئاتر شهر پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا مامد کلشی‌نژاد امروز در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه اهل سنت ارومیه، نمازگزاران را به رعایت تقوای الهی دعوت کرد و با اشاره به اینکه در هفته‌ای که گذشت شاهد اتفاقات سرنوشت‌سازی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود‌ه‌ایم اظهار داشت: این اتفاقات، تغییر و تحول عجیب و عظیمی در ساختار نظامی و امنیتی و مسائل فرهنگی کشور به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در سال 59 تصریح کرد: این نیروی مردمی از متن و بطن جامعه و فرزندان جان برکف کشور بوده که برای رسیدن به اهداف والای کشور وارد میدان شدند و به منظور دفاع از میهن خود در برابر یکی از شقی‌ترین و بی‌رحم‌ترین حکام کشورهای عربی مثل «صدام»، جان خود را بر کف دست گذاشته و وارد جبهه‌ها شدند.

امام جمعه اهل‌سنت ارومیه بیان کرد: امام خمینی(ره) در آن زمان با تیزبینی خویش تشخیص درستی داده و دستور تأسیس سپاه پاسداران انقلب اسلامی را داد چون مردم در آن زمان باید از میهن و ارزش‌ها و همچنین منابع و ایمان و شرف و ناموس خود دفاع می‌کردند پس بنابراین سپاه پاسداران متولد شد.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باید نیروی مردمی و مخلص برای کمک به نیروهای مسلح تشکیل می‌شد بنابراین تأسیس سپاه لازم و ضروری بود و این در حالی بود که در آن زمان، کشورمان در یک محرومیت بسیاری به سر می‌برد و حتی هیچ سلاحی برای دفاع از خود در برابر دشمن نداشت و با دستان خالی در برابر چندین کشور ایستاد که برای از بین بردن انقلاب نوپای اسلامی نقشه کشیده بودند.

ماموستا کلشی‌نژاد ادامه داد: اما اخیرا حرکت اقتدارآمیز موشکی ایران در برابر رژیم صهیونیستی نشان از صلابت و هیمنه جمهوری اسلامی دارد که آن را به رخ جهانیان کشید تا جایی که با تمام توان و قدرت بالای نظامی نشان داد می‌تواند در برابر تمامی ایادی استکبار جهانی بایستد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز اعلام انقلاب فرهنگی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که برای رشد و توسعه و پیشرفت کشور لازم است، پاکسازی موضوعات فرهنگی بوده و با توجه به اینکه در آن زمان در دانشگاه‌های کشور یک جریان سکولاری و بی‌دینی توسط جریان‌های خاصی که در بلوک شرق و غرب فعالیت می‌کردند، وجود داشت، همه آنها بسان دو لبه شمشیر بودند که بر پیکر اسلام فرود آمده و یکی اسلام را افیون جامعه می‌دانست و دیگری انسان را به عنوان یک عقب‌مانده تلقی می‌کرد بنابراین انقلاب فرهنگی با هدف پاکسازی استادان و دانشجویانی که از دید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران غرب‌زده به شمار رفتند، نامگذاری شد.

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: هدف انقلاب فرهنگی، اسلامی‌سازی دانشگاه‌های پیشرفته و از بین بردن فاصله دو آموزش حوزوی و دانشگاهی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی برای اینکه بتواند آن پاکسازی را به وجود آورد و نزدیکی و قرابت بین وحدت حوزه و دانشگاه را تشکیل دهد، اعلام شد و خوشبختانه در دانشگاه شکل گرفت؛ بنابراین باید روحانیان و اساتید دانشگاهی باید بیشتر به این موضوع بنگرند.

وی افزود: بی‌تردید نباید دانشگاه را تنها به عنوان جولانگاه مسائل سیاسی نگریسته بلکه برای پیشرفت و دین‌سازی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها باید با یک دید بالاتری بر این مسئله نگاه کرده و برنامه‌ریزی های لازم برای این مسئله انجام شود.

ماموستا کلشی‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه در جریان اغتشاشات سال گذشته برخی در دانشگاه‌ها شعارهای ضددینی سر دادند پس اساتید دانشگاه باید با آن دید اسلامی وسیعی که نسبت به مسائل دارند، دانشجویان را تربیت کنند تا این مسائل دینی و فرهنگی جامعه حفظ شود.
وی در ادامه با اشاره به روز معماری اظهار داشت: یکی از مسائلی که کشور را با آن اصالت خود به جامعه بین‌الملل معرفی می‌کند، معماری‌های آن کشور است و زمانی که معماری با آن سبک و سیاقی که فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور، آن را می‌خواند، هماهنگ باشد دلیل بر تاریخی و سوابق دیرینه آن کشور است، پس لازم است آن معماری اسلامی که از صدر اسلام وارد کشور شده، حفظ شود چون بیانگر این است که مردم کشورمان همواره تمام آداب و رسوم و فرهنگ خود را بر مبنای یک فرهنگی پایه‌ریزی کرده‌اند که فرهنگ غنی بوده و نشات گرفته از دین مبین اسلام است پس این معماری باید نگهداری شود و کارشناسان معماری به جای توسعه و پیشرفت معماری غربی و وارداتی که معماری سنتی و دینی کشور را از بین می‌برد، با بصیرت به موضوع نگاه کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه در ادامه با اشاره به سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس گفت: با وجود تلاش دشمنان که از اول انقلاب تاکنون با هزاران دسیسه و مکر و حیله وارد شده و به غیر از حملات موشکی، سعی کردند تا دانشمندان و نیروگاه‌های هسته‌ای را از بین ببرند اما روز به روز کشور، مورد غفران خداوند متعال قرار گرفته و باید خدا را شاکر بود که خداوند دشمن را با بلایای طبیعی از بین می‌برد.
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان