Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@16:48:24 GMT

نحوه ختم دعای امن یجیب

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۹۴۶۵

نحوه ختم دعای امن یجیب

در یک مجلس دوازده هزار مرتبه آیه " أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَكَّرُونَ " را بخواند و اگر وقت دست ندهد و یک نفس نتواند با مشارکت دیگران هم بخواند خوب است و اگر نتوانست، در یک مجلس صد و بیست مرتبه بخواند که انشاءالله در آن هفته به مراد می رسد و اثر استجابت ظاهر می گردد و در بعضی نسخ دو هزار مرتبه نیز وارد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: آیه امن یجیب شصت و دومین آیه سوره نمل است. این آیه معمولاً برای نجات از گرفتاری، ناراحتى و بیمارى ها توسط مسلمانان خوانده می شود. در این آیه، روی عنوان مضطر تکیه شده است؛ چراکه یکی از شرایط استجابت دعا آن است که دعا صادقانه باشد و انسان مضطری که ديگر به جز خدا امیدی ندارد و کاملاً درمانده شده است، دعایش واقعی است و در این حالت شخص فقط خدا را می خواند و خدا هم استجابت می کند.




خواص "آیه امن یجیب":

خیلی وقت‌هاشده است كه به هنگام دعا و مناجات به آیه أمّن یجیب توسل كرده‌ای تا حاجات خود را از خدا بخواهی. بارها و بارها با سوز و شور این آیه را خوانده و زمزمه كرده‌ای تا بر استجابت دعایت تأكید كرده باشی، اما چرا این آیه؟! آیا دلیل خاصی دارد كه این آیه را در دعا تكرار می كنیم؟
 
برای پاسخ به این سۆال باید گفت؛ دعا کردن با آیه امن یجیب کاری ذوقی و استفاده‌ای لطیف و زیبا از این آیه نورانی است و دستور خاصی در این مورد به شکل معمول در بین ما در منابع اسلامی وارد نشده است.

 

ختم امن یجیب:
ختم امن یجیب به این منظور انجام می‌گیرد که ما خود را مصداق موجودی مضطر و درمانده و خداوند را مجیب و فریاد‌رس و دستگیر می‌یابیم و این آیه را با توجه به مضمون و محتوای آن به قصد جلب عنایت و امداد خداوند و نجات یافتن از گرفتاری و بلا می‌خوانیم.

 

نحوه ختم دعای امن یجیب:

در یک مجلس دوازده هزار مرتبه آیه " أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَكَّرُونَ " را بخواند و اگر وقت دست ندهد و یک نفس نتواند با مشارکت دیگران هم بخواند خوب است و اگر نتوانست، در یک مجلس صد و بیست مرتبه بخواند که انشاءالله در آن هفته به مراد می رسد و اثر استجابت ظاهر می گردد و در بعضی نسخ دو هزار مرتبه نیز وارد شده است.

 

تفسیر آیه امن یجیب:
برای آشنایی بیشتر با مضمون و تفسیر آیه مورد بحث به توضیح ذیل توجه کنید:

أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَكَّرُونَ (62/نمل)
یا كیست آنكس كه دعاى مضطر را اجابت مى ‏كند و گرفتارى را برطرف مى سازد، و شما را خلفاى زمین قرار مى‏ دهد، آیا معبودى با خداست؟ كمتر متذكر مى‏ شوید!

آرى در آن هنگام كه تمام درهاى عالم اسباب به روى انسان بسته مى ‏شود كارد به استخوانش مى‏ رسد، و از هر نظر درمانده و مضطر مى ‏گردد، تنها كسى كه مى‏ تواند قفل مشكلات را بگشاید، و بن‏بستها را بر طرف سازد، و نور امید در دلها بپاشد، و درهاى رحمت به روى انسان درمانده بگشاید، تنها ذات پاك او است و نه غیر او. از آنجا كه این واقعیت به عنوان یك احساس فطرى در درون جان همه انسانها است، بت‌پرستان نیز به هنگامى كه در میان امواج خروشان دریا گرفتار مى ‏شوند تمام معبودهاى خود را فراموش كرده، دست به دامن لطف اللَّه مى ‏زنند همانگونه كه قرآن مى‏ گوید: فَإِذا رَكِبُوا فِی الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ: هنگامى كه سوار كشتى مى‏ شوند خدا را مى ‏خوانند در حالى كه پرستش را مخصوص او مى‏ دانند (65/عنكبوت)

سپس مى‏ افزاید: نه تنها مشكلات و ناراحتیها را بر طرف مى‏ سازد بلكه شما را خلفاى زمین قرار مى‏ دهد (وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ). آیا با اینهمه معبودى با خدا است؟ (أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ). ولى شما كمتر متذكر مى‏ شوید و از این دلائل روشن پند و اندرز نمى‏ گیرید (قَلِیلًا ما تَذَكَّرُونَ).



پیرامون مفهوم مضطر و مساله استجابت دعا و شرائط آن بحثهایى است كه در نكته‏ ها در پایان همین آیات خواهد آمد. منظور از خُلَفاءَ الْأَرْضِ ممكن است به معنى ساكنان زمین و صاحبان آن باشد، چرا كه خدا با آن همه نعمت و اسباب رفاه و آسایش و آرامش كه در زمین قرار داده انسان را حكمران این كره خاكى ساخته، و او را براى سلطه بر آن آماده كرده است. مخصوصا هنگامى كه انسان در اضطرار فرو مى ‏رود و به درگاه خدا رو مى‏ آورد و او به لطفش بلاها و موانع را بر طرف مى‏ سازد، پایه‏ هاى این خلافت مستحكمتر مى‏ شود (و از اینجا رابطه میان این دو بخش از آیه روشن مى‏ گردد). و نیز ممكن است اشاره به این باشد كه خدا ناموس حیات را چنین قرار داده كه دائما اقوامى مى ‏آیند و جانشین اقوام دیگر مى‏ شوند كه اگر این تناوب نبود، تكاملى صورت نمى‏ گرفت.

گرچه خداوند دعاى همه را - هر گاه شرائطش جمع باشد- اجابت مى‏ كند ولى در آیات فوق مخصوصا روى عنوان مضطر تكیه  شده است، به این دلیل كه یكى از شرائط اجابت دعا آن است كه انسان چشم از عالم اسباب بكلى برگیرد و تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد، همه چیز را از آن او بداند و حل هر مشكلى را به دست او ببیند، و این درك و دید در حال اضطرار دست مى‏ دهد.

 


 یكى از شرایط اجابت دعا آن است كه انسان تمام قلب و روحش را در اختیار خدا قرار دهد


درست است كه عالم، عالم اسباب است، و مۆمن نهایت تلاش و كوشش خود را در این زمینه به كار مى‏ گیرد ولى هرگز در جهان اسباب گم نمى‏ شود، همه را از بركت ذات پاك او مى‏بیند دیده‏اى نافذ و سبب سوراخ كن دارد كه اسباب را از بیخ و بن بر مى‏ كند و در پشت حجاب اسباب ذات مسبب الاسباب را مى ‏بیند و همه چیز را از او مى ‏خواهد. آرى اگر انسان به این مرحله برسد مهمترین شرط اجابت دعا را فراهم ساخته است.

جالب اینكه در بعضى از روایات این آیه تفسیر به قیام حضرت مهدى- صلوات اللَّه و سلامه علیه- شده؛
در روایتى از امام باقر علیه السلام مى‏ خوانیم كه فرمود: و اللَّه لكأنی انظر الى القائم و قد اسند ظهره الى الحجر ثم ینشد اللَّه حقه ... قال هو و اللَّه المضطر فى كتاب اللَّه فى قوله: أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ: به خدا سوگند گویا من مهدى سلام الله علیه را مى ‏بینم كه پشت به حجر الاسود زده و خدا را به حق خود مى ‏خواند ... سپس فرمود: به خدا سوگند مضطر در كتاب اللَّه در آیه أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ ... او است .

در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام چنین آمده: نزلت فى القائم من آل محمد علیهم السلام هو و اللَّه المضطر اذا صلى فى المقام ركعتین و دعا الى اللَّه عز و جل فاجابه و یكشف السوء و یجعله خلیفة فى الارض: این آیه در مورد مهدى از آل محمد عجل الله فی فرجه نازل شده، به خدا سوگند مضطر او است، هنگامى كه در مقام ابراهیم دو ركعت نماز به جا مى‏ آورد و دست به درگاه خداوند متعال بر مى‏دارد دعاى او را اجابت مى‏ كند، ناراحتى‏ها را بر طرف مى ‏سازد، و او را خلیفه روى زمین قرار مى ‏دهد.

بدون شك منظور از این تفسیر - همانگونه كه نظائر آن را فراوان دیده ‏ایم- منحصر ساختن مفهوم آیه به وجود مبارك امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیست، بلكه آیه مفهوم گسترده‏اى دارد كه یكى از مصداقهاى روشن آن وجود امام مهدی علیه السلام است كه در آن زمان كه همه جا را فساد گرفته باشد، درها بسته شده، كارد به استخوان رسیده، بشریت در بن‌بست سختى قرار گرفته، و حالت اضطرار در كل عالم نمایان است در آن هنگام در مقدس‏ترین نقطه روى زمین دست به دعا برمى ‏دارد و تقاضاى كشف سوء مى ‏كند و خداوند این دعا را سرآغاز انقلاب مقدس جهانى او قرار مى ‏دهد و به مصداق وَ یَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ او و یارانش را خلفاى روى زمین مى‏ كند .
 

جایگاه آیه در فرهنگ عمومی
در زبان عموم مردم از این آیۀ شریفه بعنوان دعا تعبیر می شود و چه بسا مراسمی بعنوان ختم امن یجیب رایج هست. میرزا جواد ملکی تبریزی هم می گوید:خوب است انسان زمانی که با مشقات و سختی ها روبرو گردید این آیۀ شریفه را بخوانیدولی توجه به این نکته هم ضروری است که آیه اصلاً سبک و سیاق دعایی ندارد و امامان درصورتی که از این آیه ارادۀ دعا می کردند اینگونه قرائت می کردند: یا مَنْ یجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ.



برچسب ها: دعا ، ناطقان ، امن یجیب ، آیه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دعا ناطقان امن یجیب آیه آیه امن یجیب هزار مرتبه یک مجلس زمین قرار بر طرف ال م ض ط ر ال أ ر ض ما ت ذ ک قرار مى خ ل فاء ن یجیب طرف مى

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۹۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی

آفتاب‌‌نیوز :

دبی از مهم‌ترین مراکز اقتصادی در خاورمیانه است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری متنوع و مدرنی که دارد توانسته نظر توریست‌های بسیاری را از سراسر دنیا به خود جلب نماید. سالانه افراد بسیاری با هدف گردش و یا کار به دبی سفر می‌کنند. به همین دلیل تقاضا بالایی برای بلیط تهران دبی و پرواز‌های منتهی به این مسیر وجود دارد. از این رو شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی مختلفی بلیط هواپیما دبی را به‌صورت سیستمی و چارتر ارائه می‌دهند. یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن سفری کم هزینه به دبی خرید بلیط چارتر به این مقصد است. اگر می‌خواهید در مورد نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بلیط چارتر تهران دبی

پرواز‌های چارتر دبی از مبدا شهر‌های مختلفی انجام می‌شود، اما یکی از محبوب‌ترین بلیط‌های این مسیر بلیط تهران دبی است. مسافران می‌توانند بلیط چارتر تهران دبی را در مسیر رفت، در مسیر برگشت و یا به‌صورت رفت و برگشتی رزرو کنند و به این ترتیب هزینه‌های سفر خود را کاهش دهند. برای خرید بلیط چارتر تهران دبی کافیست در سایت اسنپ تریپ در صفحه خرید بلیط هواپیما خارجی از فیلتر چارتر استفاده کنید تا با اعمال این گزینه پرواز‌های چارتر دبی به شما نمایش داده شود. به این ترتیب می‌توانید با مقایسه نرخ بلیط‌ها و جزئیات آن‌ها ارزان‌ترین بلیط چارتر دبی را خریداری نمایید و سفری راحت و کم‌هزینه داشته باشید.

بلیط لحظه آخری دبی

بلیط لحظه آخری دبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای داشتن سفری مقرون‌به‌صرفه به دبی است. شرکت‌های چارتر کننده بلیط صندلی‌هایی را که تا زمان کوتاه باقی‌مانده به پرواز به فروش نرسیده‌اند را با قیمت کمتری برای جلوگیری از ضرر و زیان به فروش می‌رسانند. این بلیط‌ها معمولا نسبت به بلیط‌های سیستمی دارای قیمت پایین تری هستند. البته در برخی از ایام خاص سال مانند تعطیلات نوروز که تقاضا بالایی برای سفر به دبی وجود دارد این بلیط‌ها حتی با قیمت خیلی بیشتری ارائه می‌شوند. از این رو بهتر است که پیش از خرید بلیط لحظه آخری دبی حتما قیمت آن را با بلیط سیستمی مقایسه کنید. برای خرید بلیط تهران دبی لحظه آخری نیز می‌توانید در سایت اسنپ تریپ از فیلتر بلیط لحظه آخری استفاده کنید تا به راحتی به این بلیط‌ها دسترسی داشته باشید.

بهترین زمان برای خرید بلیط چارتر دبی

بلیط تهران دبی چارتر ازپرفروش‌ترین بلیط‌های پرواز‌های خارجی است که با توجه به شرایط قیمت آن متفاوت است. از این رو مسافرانی که تصمیم به خرید بلیط چارتر دبی گرفته‌اند می‌توانند به راحتی آن را تهیه کنند. اما بهترین زمان برای خرید بلیط چارتر بسیار حائز اهمیت است و در قیمت آن نقش دارد؛ بنابراین می‌توان گفت بهترین زمان برای خرید بلیط چارتر ارزان قیمت دبی ماه‌های گرم سال است که تقاضا برای سفر به دبی خیلی کاهش می‌یابد. اما در فصل زمستان قیمت بلیط چارتر به دلیل تقاضا بالایی که برای سفر به این شهر مدرن وجود دارد خیلی افزایش می‌یابد.

استرداد آنلاین بلیط چارتر دبی با اسنپ تریپ

بلیط‌های چارتر معمولا مانند بلیط‌های سیستمی نیستند و استرداد آن‌ها شرایط دشواری دارد، اما وب سایت اسنپ تریپ امکان استرداد آنلاین بلیط هواپیما خارجی را برای مشتریان خود فراهم نموده است؛ از این رو مسافرانی که بلیط تهران دبی چارتر را خریداری کرده‌اند و مجبور به کنسلی آن هستند می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با چند کلیک ساده استرداد بلیط هواپیما خود را انجام دهند. بعد از کنسلی بلیط، مطابق با قوانین ایرلاین درصدی از مبلغ بلیط کسر می‌شود و مابقی هزینه به حساب فرد برگشت زده خواهد شد.

قیمت بلیط تهران دبی چارتر

قیمت بلیط تهران دبی چارتر به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای خرید ارزان‌ترین بلیط چارتر باید به مواردی توجه نمود. قیمت پرواز‌های تهران دبی در هر یک از ماه‌های سال متفاوت است. پرواز‌های اکونومی کلاس تهران دبی به دلیل قیمت مناسبی که دارند باید حداقل ۲ ماه پیش از سفر رزرو شوند و در صورتی‌که افراد بخواهند ارزان‌ترین فصل را برای سفر به دبی انتخاب نمایند باید در فصل تابستان برای خرید بلیط چارتر اقدام کنند.

همچنین قیمت بلیط تهران دبی در روز‌های شنبه، سه شنیه و چهارشنبه ارزان‌تر از سایر ایام هفته است. از طرفی برای خرید ارزان‌ترین بلیط چارتر دبی پیشنهاد می‌کنیم که بلیط سفر خود را به‌صورت دوطرفه رفت و برگشت تهیه کنید. البته می‌توانید برای داشتن سفری لذت بخش به دبی با بهترین امکانات و خدمات و مقرون‌به صرفه‌ترین قیمت تور‌های دبی را انتخاب کنید که از تنوع بالایی برخوردار هستند و در وب سایت ما به راحتی می‌توانید آن‌ها را رزرو کنید.

خرید بلیط چارتر دبی از اسنپ تریپ

گردشگران برای خرید بلیط تهران دبی چارتر می‌توانند به صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنند، اما یکی از بهترین روش‌های رزرو بلیط هواپیما مراجعه به سامانه‌های آنلاین فروش بلیط چارتر و سیستمی است. یکی از معتبرترین وب سایت‌ها در این زمینه اسنپ تریپ است که از طریق آن و با اعمال گزینه پرواز‌های چارتری می‌توانید در صفحه نتایج جست‌وجو به لیست جامعی از پرواز‌های چارتر دبی دسترسی داشته باشید و بلیط تهران دبی را به‌صورت یک‌طرفه یا دوطرفه رزرو کنید و سفری ارزان قیمت داشته باشید. این مجموعه در راستای جلب رضایت مشتریان خود تمامی بلیط‌های سیستمی و چارتر پرواز‌های داخلی و خارجی را با ارزان‌ترین قیمت ممکن ارائه می‌دهد و مسافران می‌توانند از پشتیبانی ۲۴ ساعته تا پایان سفر بهره‌مند شوند. برای آشنایی بیشتر با خدمات این مجموعه پیشنهاد می‌کنیم که به وب سایت اسنپ تریپ مراجعه نمایید.

دیگر خبرها

  • نحوه درست کردن کروسان نوتلای تازه در ایتالیا (فیلم)
  • آخرین جزئیات استخدام پلیس فتا + شرایط، مدارک و نحوه ثبت نام
  • یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شد
  • نحوه ساخت آسان یک قفل با میلگرد (فیلم)
  • نحوه کشت و پرورش هل در خانه (فیلم)
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • نحوه طبخ آبگوشت متفاوت با پاچه گوسفند و بره (فیلم)
  • نحوه پخت نان‌های محلی ترکیه‌ای در یک نانوایی استانبولی (فیلم)
  • نحوه ساخت لیفتراک در کارخانه + فیلم
  • نحوه عجیب بازداشت دانشجوی معترض توسط پلیس آمریکا + فیلم