Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، محققان این دانشگاه با بهره‌گیری از مهندسی ژنتیک و انتقال ژن از ویروس به باکتری، موفق به تولید گونه نوترکیب از پروتئین نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) ویروس کووید ۱۹ (SARS-COV-۲) به منظور بهره‌برداری در کیت‌ها و آزمایش‌های تشخیصی این بیماری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دستاورد با حمایت مرکز نوآوری و تجاری‌سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده و هم‌اکنون آماده ارائه نتایج جهت بهره‌برداری در حوزه سلامت کشور است.

آذر شاه‌پیری دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در این خصوص گفت: پروتئین نوکلئوکپسید بر روی ژنوم ویروس قرار دارد و با توجه به ایمنی‌زایی و فراوانی بالا یکی از بهترین آنتی‌ژن‌های ویروس برای تشخیص بیماری است.

وی افزود: پروتئین اسپایک (S) نیز بر روی سطح ویروس قرار دارد و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد. از این روتولید و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین تولید واکسن بسیار حائز اهمیت است.

شاه‌پیری با بیان این که تولید این پروتئین‌ها تسهیل کننده ساخت کیت‌های با کیفیت تشخیص بیماری کووید ۱۹ است، تصریح کرد: استفاده از پروتئین نوترکیب نوکلئوکپسید(N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) برای کیت‌های الایزا و کیت‌های تشخیص سریع در تشخیص آنتی‌بادی علیه ویروس در خون مورد

دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: عملکرد این پروتئین‌ها در گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ساخت کیت آزمایشگاهی از طریق پوشش دهی میکروپلیت با پروتئین نوکلئوکپسید(N) و استفاده از سرمه‌ای استاندارد حاوی آنتی‌بادی‌های (IgG) و(IgM)، بررسی و به تأیید رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق این فرآیند وﺟﻮد IgM ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﺣﺎد و ﺳﺎﺑﻘﻪ کوتاه‌مدت اﺑﺘﻼ ﺑﻪ وﯾﺮوس ﻣﻰباشد. در ﺣﺎﻟﻰ ﮐﻪ ﻣﻨﻔﻰ ﺷﺪن IgM ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه بالا رفتن IgG ﺳﺎﺑﻘﻪ ابتلای ﻗﺒﻠﻰ ﺑﻪ ﻋﻔﻮﻧﺖ را ﻧﺸﺎن می‌دهد.

شاه‌پیری تصریح کرد: در حالی که وارد کردن تنها یک میلی‌گرم از این پروتئین حدود ۴۰۰ دلار هزینه در بر دارد، تولید این محصول در مقیاس بزرگ در آزمایشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، این هزینه را بسیار مقرون به صرفه کرده و می‌تواند نیاز محققان کشور را تأمین کند.

دانشیار گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: در گام بعدی می‌توان با بهره‌گیری از مهندسی پروتئین و جهش‌زایی هدفمند بر روی ژن‌های تولیدکننده این پروتئین‌ها و تولید پروتئین‌های جهش یافته، به اطلاعاتی در رابطه با مکانیسم دقیق عمل این ویروس که مرتب در آن جهش‌های ژنتیکی روی می‌دهد دست‌یافت و این اطلاعات حتی در صورت ایمنی شدن افراد با واکسن برای کنترل بیماری در آینده مفید خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ر/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا اصفهان پروتئین دانشگاه ویروس کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان پروتئین ها کیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۹۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو در حالی امروز آغاز به کار کرد که صنعتگران و تولیدکنندگان قمی در خوشه و بخش‌های صنعتی کفش ماشینی، سنگ‌های تزیینی، محصولات کشاورزی، فرش دستبافت و محصولات بهداشتی و آرایشی ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، تولیدی و کشاورزی قم را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو امروز برای ششمین دوره گشایش یافت. این نمایشگاه تا دوازدهم اردیبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • کشف ۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • کشف۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ