Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه رسالت در یادداشتی با مضمون فوق تاکید کرد: لایحه بودجه سال 1400 بیش از آنکه به سمت درآمدهای پایدار و کاهش کسری تراز عملیاتی حرکت نماید، به سوی بدهی و فروش دارایی‌ها پرتاب شده است. رشد افسارگسیخته هزینه‌ها، بدون تدبیری در بخش درآمدها می‌تواند آثار سوء اقتصادی بلندمدت برای اقتصاد کشور داشته باشد و تورم را تشدید نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بودجه شاهد سه برابر شدن کسری عملیاتی است. دولت بیش از 300 هزار میلیارد تومان و معادل یک‌سوم بودجه، کسری عملیاتی دارد که می‌خواهد از محل فروش دارایی‌ها و استقراض تامین نماید.

در مقابل سهم مالیات به کمتر از 30 درصد کاهش یافته و عملا شاهد نزول شدید سهم مالیات نسبت به سال 1399 هستیم.

دور باطل دولت در استقراض، در حال تشدید است. بیش از 125 هزار میلیارد تومان استقراض مستقیم در سال 1400 پیش‌بینی شده که بیش از 50 درصد بیش از سال جاری است. سهم مستقیم تامین مالی از استقراض، فروش اوراق، فروش سهام و برداشت از صندوق توسعه ملی بیش از 30 درصد بودجه است.

با این حال دولت برنامه‌ای برای بازپرداخت این اوراق ندارد و در عین حال استقراض از صندوق توسعه ملی همانا خلق پول پرقدرت است که می‌تواند پایه پولی کشور را بیش از 25 درصد افزایش دهد و سبب تشدید تورم شود.

از سوی دیگر، سهم فروش و صادرات نفت در بودجه دولت به 25 درصد رسیده است که رشد شدیدی نسبت به سال 1399 را نشان می‌دهد. این درآمد بیش از 150 هزار میلیارد تومانی از نفت در بودجه 1400 سه برابر بودجه سال 1399 است.

در مجموع، می‌توان گفت که بودجه 1400 مبتنی بر استقراض شدید دولت از نظام بانکی و بازار بدهی است که عملا تمام توان وام‌دهی بانک‌ها را در اختیار دولت قرار خواهد داد. نکته منفی دیگر که از آثار بلاشک بودجه سال 1400 است، خلق پول پرقدرت به‌دلیل استقراض از صندوق توسعه ملی است که نتیجه آن رشد نقدینگی و تورم شدید خواهد بود. به نظر می‌رسد دولت به جای بودجه‌ای واقع‌بینانه و انقباضی برای گذار از شرایط سخت اقتصادی، کوشیده تا دولت بعدی را درگیر رشد بی‌پشتوانه هزینه‌های بودجه نماید. این هم آخرین بودجه و یادگار دولتی است که ادعا کرده بود برای مشکلات کشور، راه‌حل صد روزه دارد.

منبع: کیهان

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«مصطفی سعیدی سیرایی» از حوزه کرج، فردیس و اشتهارد به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

*در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

با توجه به شکل گیری جریان‌های سیاسی جدید و تغییر موازنه قدرت بین اکثریت اصولگرای سنتی و رویش‌های جدید انقلابی، مجلس دوازدهم باید از پویایی و نشاط سیاسی ویژه ای برخوردار باشد و لابی گری های مرسوم بهم بخورد و در مجموع با درصد قابل توجه نمایندگان انقلابی امیدواریم شاهد تغییرات محسوس به نفع مردم باشیم.

*مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

نقشه راه اجرای برنامه هفتم توسعه، واقعی دیدن بودجه‌ها و جلوگیری از ناترازی بودجه. به فرمایش مقام معظم رهبری ام الخبائث ناترازی بودجه است.

*اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

به دلیل حوزه تخصصی اینجانب و کمبود سرانه‌ها و زیر ساخت‌ها در حوزه انتخابیه حتی الامکان در کمیسیون برنامه و بودجه حضور پیدا خواهم کرد.

*مهمترین چالش استان خود را چه می‌دانید و برای حل آنچه راهکاری دارید؟

کمبود زیرساخت‌ها و عدم نظارت دقیق بر عملکرد مدیران و غیربومی بودن آنها از اساسی‌ترین مسائل ما در استان البرز است که علیرغم نزدیکی به مرکز جزو محروم‌ترین استان‌ها با بیش از ۶۰ محله محروم هستیم که نیازمند رسیدگی فوری هستند.

کد خبر 6098773

دیگر خبرها

  • ۵۰ نکته از خلاصه گزارش مردمی رئیس‌جمهور به مردم
  • ۵۰ نکته از حلاصه گزارش مردمی رئیس‌جمهور به مردم
  • هشدار جدی مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت/ چالش حقوق معلمان در کمین آموزش و پرورش
  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • غیربومی بودن مدیران یکی از اساسی ترین مشکلات البرز است
  • دومفریز، آرناتوویچ و کاربونی گزینه‌های فروش اینتر برای تامین بودجه؛ اینزاگی مهاجم می‌خواهد
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد