Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با ساز و کارهای تعریف سده سازمان بازرسی کل کشور مسئول پیگیری اجرای قوانین این شورا است.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص ضمانت اجرایی مصوبات این شورا گفت:مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند سایر قوانین و مقررات است و هماهنگی با قوه قضاییه شده و سازمان بازرسی خود را مکلف می‌داند که مصوبات شورای عالی را پیگیری کند و هم ما به عنوان نهاد سیاست گذار کار نظارت و ارزیابی را انجام می‌دهیم و هر جا هم که نیاز باشد قوه قضاییه ورود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  وی ادامه داد: تمام مصوبات شورا یک نسخه آن برای رییس قوه قضاییه می‌رود و یک نسخه برای شورای نگهبان تا قوانینی که مغایر با شورای عالی انقلاب فرهنگی است از اجرای آن جلوگیری کند.
عاملی اضافه کرد: ستاد‌های راهبری که تشکیل شده برای پیگیری کردن مصوبات است، این جلسات برای پیگیری مصوبات است که شورای اسلامی شدن، نقشه جامع علمی کشور اجرایی شود.
وی خاطر نشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات مهمی داشته هم در خصوص جهش تولید که ۱۳ دستگاه مسئولیت پیدا کردند و مصوبه نظام جذب در آموزش و پرورش کشور که بسیار مهم است که در ۴۲ سال اخیر نظام جذب نداشتیم. اگر کسی می‌خواهد هیات علمی شود بابد مراحل لازم را طی کند. یکی دیگر از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آسیب‌هایی رود که نظام آموزش عالی کشور در ۵ بند مصوب شد و گزارش‌هایی در صحن شورا ارائه شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: ستاد مهندسی فرهنگی ۲۶ مصوبه داشته که ۷ سند ملی طراحی شده که سازمان‌های مربوطه گزارش دادند و ۶ ماه فرصت انجام دارند.
عاملی در خصوص مصوبات شورا گفت: در ابن دوره در دبیرخانه شورا دوتا ستاد علم و فناوری و ستاد فرهنگی را ایجاد کردیم که هر دو معاونت نظارت و ارزیابی دارند که این‌ها در حوزه خودشان موظف هستند گزارش نظارتی تهیه کنند و گزارش‌های نظارتی هم ابتدا با دستگاه آغاز می‌شود که گزارش خود را ارائه می‌دهد و در اینجا بررسی و راستی آزمایی می‌شود و اگر لازم باشد در صحن شورا هم مطرح می‌شود لذا فرایند نظارتی فراهم شده است و تذکراتی داده شد و این زیر ساخت در دبیرخانه ایجاد شده است.   وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نیاز به گام دوم است و شاید در این گام دوم یک مقداری مصوبات اقتضایی باید جای خود را به مصوبات هدفمند تری بگذارد.   عاملی خاطر نشان کرد:اگر رهبر انقلاب در گام دوم هدف را تمدن نوین اسلامی که این تمدن یک امر شاخص بردار است که مهمترین امر آن استقرار عدالت و جلوگیری از تبعیض است و نیازمند این است که ما بتوانیم یک عملیات نظامند سیستماتیک تعریف کنیم لذا کمیته گام دوم که در شورا تشکیل شده است ما شاهد یک مجموعه اقداماتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا بر اساس یک هدف روشن حرکت می‌کند.
وی اضافه کرد:این نگاهی است که برای شورا داریم که دستورات به هم پیوسته باشد.
عاملی در خصوص همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش گفت: حتما باید همکاری بین این دو نهاد باشد، به لحاظ ساختاری رییس کمیسیون آموزش تحقیقات و کمیسیون بهداشت مجلس عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو ستاد نقشه هستند و می‌توان گفت که شورا در همه ساز و کار‌های خود مجلس شورای اسلامی را تعریف کرده و مجلس حضور دارد، اما برعکس آن ساز و کار نظام مندی وجود ندارد و این ساز و کار مبتنی بر نمایندگی مجلس است، اما صحبتی که با رییس مجلس داشتیم، این بود کمیسیون‌هایی که به شورا مربوط می‌شوند جلسات ادواری داشته باشیم که مجموعه قانون‌های مجلس و شورا با یکدیگر هماهنگی داشته باشد، به هر حال این ماموریت به صورت مشخص در حوزه علم و فناوری و فرهنگی به شورا عالی انقلاب فرهنگی واگذار شده است توسط رهبر انقلاب و در احکام نیز همواره تصریح شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیسیون آموزش مجلس شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات شورای عالی مصوبات شورا ساز و کار گام دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۰۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اعلام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، تعدادی از فعالان و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی بین‌المللی ایران در کشورهای گرجستان، ایتالیا، عراق، قطر و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برای ایجاد اتاق مشترک بازرگانی فناوری بین‌المللی در کشور در سازمان حضور یافتند.

معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به اهمیت جایگاه اتاق‌های مشترک بازرگانی اقتصادی بیان کرد: اتاق‌ها در عرصه تولید، خدمات، خصوصا صادرات همچنین جهت کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور نقشی اثرگذار دارند.

حسن زمانیان گفت: علاوه بر شرکت‌های مستقر در این پارک، قطب فناوری پارک نیز در شهر آفتاب تاسیس شده است. در راستای علمی و تخصصی کردن محصولات شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی و با تفاهم و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت و با امضای دو معاونت در وزارتخانه علوم و صنعت گواهی‌نامه‌های رتبه بندی تحقیق و توسعه صادر می شود. معتقد هستیم نهادها و شرکت‌های اقتصادی در صورت نبود بخش تحقیق و توسعه از عرضه و تقاضای بازارهای جهانی عقب می مانند و وجود این بخش در شرکت‌ها کاملا ضروری است.

معاون وزیر علوم گفت: یکی دیگر از گواهینامه‌ها که تعیین کننده درصد داخلی یا خارجی بودن محصولات شرکت‌ها را تعیین می‌کند، گواهی عمق ساخت داخل است که توسط سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران صادر می شود و در صورتی که درصد امتیاز گواهی بالا باشد آن محصول از معافیت گمرکی برخوردار شده و چنانچه بتواند نیاز آن محصول را در کشور فراهم کند از واردات آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: رتبه کشور ما در جهان از نظر علمی پانزده است ولی در نوآوری و دانش فنی رتبه ۶۳ را داریم. فاصله به این دلیل است که نمی توانیم به خوبی از پژوهش و تحقیقات خود دانش فنی تولید کنیم و در نهایت این دانش فنی را نیز به تجاری سازی نرسانده ایم که به تولید محصولات تجاری و بازار محور منجر شود. بنابراین باید به دنبال تولید محصولاتی باشیم که پیچیدگی اقتصادی مثبت داشته باشند.

زمانیان افزود: تحقیقاتی مهم است که تبدیل به دانش فنی و پس از آن منجر به تولید محصولی شود که در سطح بین‌المللی رقابت‌پذیر باشد. همچنین محصولات تولید شده باید به خوبی در بازار ارائه و در معرض دید قرار گیرد که این بازاریابی و تجارت را اتاق‌های بازرگانی می توانند در سطحی وسیع انجام دهند و در تجاری سازی و فروش محصولات نقش کلیدی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده