Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، روزهای ابتدایی آذر ماه امسال بود که استان مازندران با مثبت اعلام شدن یک مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب فریدونکنار به‌عنوان کانون آنفلوآنزا معرفی شد که در این راستا رصد و پایش‌ها که همواره در دستور کار مسؤولان بوده این بار جدی‌تر در دستور کار قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته شیوع فصل سرد سال نگرانی‌ها را در ارتباط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش می‌دهد و در این راستا اقدامات و برنامه‌های مختلفی ازجمله پایش‌های مستمر، ممنوعیت و محدودیت در شکار و جلوگیری از فروش پرندگان و سایر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

حضور پرندگان مهاجر و مهمانان تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران به‌عنوان مخزن و ناقل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نگرانی‌ها را افزایش داده که باتوجه به این مسائل باید اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحدهای صنعتی و گسترش آن صورت گیرد.

در این راستا توصیه‌ها و هشدارهای لازم ازجمله اعلام گزارش هرگونه بروز تلفات غیرمتعارف در طیور بومی، محصور کردن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز و ممنوعیت خرید و فروش طیور بومی به‌صورت دوره‌گردی ازجمله مواردی بوده که بارها و بارها بر آن تاکید شده است.

*پرهیز از شکار پرندگان وحشی

در ادامه پیگیری‌ها روز گذشته کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طی برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود 15 آذرماه امسال یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد که روز 17 آذرماه تست آنفلوآنزای این پرنده تلف شده، مثبت اعلام شد.

وی افزود: با  ادامه پایش‌ها و بررسی دقیق‌تر در این تالاب، عصر روز دوشنبه مجدداً دو قطعه  قوی فریادکش تلف شده مشاهده شد که  این موضوع نگرانی‌ها را در ارتباط با درگیری پرندگان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش داده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در تالاب‌های استان، اضافه کرد: نگرانی در ارتباط با احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد که باید در این زمینه پایش‌های لازم صورت گیرد.

 ربیعی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی محیط‌های تالابی در برخورد با پرندگان وحشی، خاطرنشان کرد: باتوجه به این شرایط مردم از هرگونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی، همچنین نگهداری طیور بومی(غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی به شدت پرهیز کنند.

وی  در پایان گفت: موضوع مهم دیگر اینکه مردم در صورت مشاهده هرگونه پرنده بیمار و لاشه تلف شده پرندگان، علاوه بر پرهیز از دست زدن و لمس کردن لاشه، مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات  محیط زیست و دامپزشکی در سطح شهرهای استان اطلاع دهند.

*افزایش محیط‌بانان در تالاب‌ها

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به این نگرانی و حضور پرندگان مهاجر در استان پایش‌ها را در سطح استان تشدید کردیم.

وی افزود: بررسی‌ها و پایش‌ها به‌صورت جدی در دستور کار قرار دارد و تعداد محیط‌بانان را در مناطق تالابی استان افزایش دادیم.

*مردم از تماس مستقیم با پرندگان مهاجر خودداری کنند

سیدحسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه دلیل مرگ یک بال قوی تلف شده در تالاب شهرستان محمودآباد بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تشخیص داده شد، اظهار کرد:کارشناسان دامپزشکی با همکاری ماموران محیط زیست هم اکنون در منطقه حضور دارند و اقدامات پیشگیرانه‌ را در دستور کار قرار دادند.

 وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک بین انسان و پرندگان بوده که ضرورت دارد مردم از نزدیک شدن به تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها، تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با پرندگان مهاجر و به‌ویژه شکار و یا خرید و فروش این پرندگان پرهیز کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: مردم در صورت نگهداری پرندگان بومی در منازل مسکونی آنان را در فضایی محصور شده و مسقف نگهداری کرده و از رها کردن انواع ماکیان اهلی در باغ‌ها و یا زمین‌های شالیزار و آیش پرهیز کنند.

به گزارش فارس، از ابتدای پاییز باتوجه به حضور پرندگان مهاجر هشدارها و توصیه‌های لازم در ارتباط با پیشگیری از بیماری‌های فصل سرما به‌ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داده شده که لازم است مردم توصیه‌ها را جدی گرفته و از شکار پرندگان‌مهاجر جدا پرهیز کنند.

انتهای پیام/86034/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حضور پرندگان مهاجر پرندگان وحشی دستور کار پرهیز کنند محیط زیست طیور بومی تالاب ها تلف شده پایش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۰۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت

عباس جمالی٬ مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ بر اساس ویروس‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گردش ایران و منطقه خاورمیانه ۲.۳.۴.۴ Clade که مهمترین سویه آن در حال حاضر H۵N۸ بوده ساخته شده است و حداکثر شباهت آنتی ژنی با ویروس‌های بیماری زای حال حاضر کشور را دارا است.

او افزود: از این رو جهت پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ویژه سویه H۵N۸ در گله‌های مرغ اجداد مادر تخم گذار و بوقلمون مورد مصرف قرار می‌گیرد. واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ حاوی ویروس غیر فعال (کشته) شده آنفولانزای (H۵N۳) به میزان حداقل HAU ۱۰۲۴ است که در ترکیب با ادجوانت روغنی به عنوان یک القا کننده قوی آنتی بادی ساخته شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این واکسن به دلیل دارا بودن مقدار بهینه آنتی ژن قادر به القا آنتی بادی ضد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان (H۵N۳) حداقل معادل ۶۴ سه هفته پس از واکسیناسیون بوده که بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) منطبق با حفاظت کامل از گله طیور در برابر این ویروس بیماری زا است.

جمالی با اشاره به طریقه مصرف این واکسن بیان کرد: تزریق ۵۰ میلی لیتر یک دوز زیر پوست گردن یا تزریق عضلانی در سینه پرنده سالم در سه هفتگی و بالاتر، تزریق یادآور ۳ الی ۴ هفته پس از تزریق اول توصیه می‌شود. در صورت نیاز تزریق دوز یادآور ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم انجام شود. برنامه واکسیناسیون باید چهار هفته قبل از شروع تخم گذاری کامل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • حمله حیوانات وحشی به گوسفندان در کاشان
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از دست شکارچیان متخلف در سقز
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله