Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@13:40:04 GMT

سهم ۲.۵ درصدی بخش تولید از اوراق بدهی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۱۵۳۴

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سهم ۲.۵ درصدی بخش تولید از اوراق بدهی، اوراق " گام " جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تامین سرمایه در گردش اعلام کرد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام شاتا، سعید زرندی در جلسه کارگروه تامین مالی با بیان اینکه در دنیا بخش مهمی از تامین مالی واحد‌های تولیدی از انتشار اوراق می‌باشد گفت: اما در سال گذشته تنها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق در بخش صنعت و معدن داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکت‌های تولیدی نشانگر این است که کمتر از ۱ درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تامین شده است که این سهم حتما باید افزایش یابد. در سال ۹۸ از مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه، تنها در حدود ۲.۵% سهم بخش صنعت ومعدن بوده است که سهم قابل قبولی نیست. 

وی گفت: اتکا بیش از حد تولید به سیستم بانکی و محدودیت‌های مالی بانک‌ها برای این بخش، دچار اشکال است که باید برای آن چاره اندیشی عملیاتی شود.

زرندی افزود: با برنامه ریزی و پیگیری‌های زیادی که انجام شد تاکنون و طی سال‌جاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد و تا پایان سال این عدد افزایش خواهد داشت، که با وجود رشد قابل توجه نسبت به سال گذشته، اما هنوز هم این سهم، پایین است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ضمن اینکه باید مسیر استفاده از این ابزار‌ها تسهیل شود، اما سیستم‌های سنتی مالی در بنگاه‌ها هم باید تغییر کند و به جای این که تمام وقت و تلاش بنگا‌ها صرف دریافت تسهیلات از نظام بانکی شود باید به طرف بهره مندی از ابزار‌های نوین مالی حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مساله اصلی بنگاه‌ها در استفاده از تامین مالی در بازار بدهی موضوع رکن ضامن است، گفت: رتبه بندی اعتباری بنگاه‌ها که اخیرا عملیاتی شده کمک بسزایی به تسریع و تسهیل تامین مالی در بازار سرمایه خواهد نمود که میبایست تقویت شود.

زرندی یکی از اوراقی که بنگاه‌های تولیدی می‌توانند از آن استفاده کنند را اوراق " گام " نامید و افزود: با استفاده از اوراق گام، ضمن عملیاتی شدن تامین مالی زنجیره تامین در زنجیره مثل قطعات خودرو، نساجی و پوشاک، تجهیزات صنعتی و... ظرفیت مناسبی برای جهش تولید در این صنایع ایجاد خواهد شد که با توجه به تعاملات خوب صورت گرفته با شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌تواند جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تامین سرمایه در گردش باشد.

وی گفت: امکان خرید اعتباری مواد اولیه مورد نیاز در سررسید‌های ۱ تا ۹ ماه؛ عدم شمولیت سقف‌های در نظر گرفته شده در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان؛ منوط نبودن صدور اوراق گام به اخذ گواهی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم؛ عدم ضرورت استعلام وضعیت بدهی غیر جاری بنگاه متعهد توسط بانک عامل؛ پرداخت کارمزد حدود دو درصدی به جای سود تسهیلات از مزایای اوراق گام است.

زرندی افزود: امکان نقل و انتقال بدون کارمزد اوراق در مدت یک ششم عمر اوراق در سیستم بانکی؛ نرخ تنزیل منطقی در بازار سرمایه به دلیل تضمین نقد شوندگی اوراق توسط بانک عامل، از دیگر مزایای است که بنگاه‌های تولیدی با استفاده از اوراق گام از آن بهره مند می‌شوند.

معاون طرح و برنامه تاکید کرد: با توجه به اهمیت این ابزار در برنامه‌های وزارتخانه و اهتمام جدی بانک مرکزی برای عملیاتی نمودن آن، این موضوع در دستور کار قرار گرفته و دفتر تامین مالی معاونت طرح و برنامه با جدیت آن را دنبال می‌کند. بیشتر بخوانید: صدور کشاورز کارت در انتظار ارسال اطلاعات از سوی جهاد کشاورزی

وی با بیان اینکه اوراق گام می‌تواند نسبت به تامین مواد اولیه کارخانجات در کشور بدون پرداخت وجه نقد و با ساز وکار اعتباری کمک بسزایی نماید این روش را موثر در جهش تولید دانست.

  انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی وزارت صنعت بانک مرکزی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی وزارت صنعت بانک مرکزی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت اوراق بدهی تامین مالی بخش تولید اوراق گام بنگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۱۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان نیکوکار زمینه آزادی همکارشان را فراهم کردند

همزمان با روز معلم و پاسداشت مقام آنان، معلمان نیکوکار با پرداخت پنجاه میلیون تومان، زمینه آزادی یکی از همکارانشان را که با بدهی مالی در زندان به سر  می برد، فراهم کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد مردمی دیه استان تهران، با پیگیری مددکاران اجتماعی این مرکز، همزمان با دوازدهم اردیبهشت ماه، گروهی از معلمان نیکوکار در اقدامی انساندوستانه با اهدای پنجاه میلیون تومان در پرداخت بدهی یک نفر معلم که با بدهی مالی در زندان به سر می برد، سهیم شدند.

همچنین این زندانی ۵۱ ساله که جزء زندانیان جرایم غیرعمد بود، پس از راه اندازی یک شرکت دچار مشکلات مالی شده، حتی منزل مسکونی اش را هم فروخته و پس از زندانی شدن و جدایی همسرش، فرزندانش در شرایط معیشتی نامساعد به سر می بردند. 

 زندانی یاد شده با پرداخت مبلغ اهدایی از سوی معلمان و کمک های نیکوکاران دیگر استان، عصر امروز آزاد شده، نزد فرزندانش باز خواهدگشت.

خیرین و نیکوکارانی که قصد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را دارند همواره می‌توانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۶۷۵۹۱۶ در این امر خیر سهیم باشند. همچنین در صورت تمایل ضمن مراجعه حضوری به ستاد دیه استان تهران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، اعرابی ۵، پلاک ۱۹، طبقه اول، شماره تلفن ۸۸۸۶۱۹۹۲ با نحوه ارسال کمک‌های مالی و آزادی زندانیان استان آشنا شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی
  • عضو انجمن اقتصاددان ایران: سنگینی بار عدم پرداخت بدهی گازی پتروشیمی‌ها بر دوش مردم است
  • معلمان نیکوکار زمینه آزادی همکار خود را فراهم کردند
  • کمک ۵۰ میلیون تومانی معلمان نیکوکار برای آزادی همکارشان
  • معلمان نیکوکار زمینه آزادی همکارشان را فراهم کردند
  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • تحقق ۶۶ درصدی سهمیه بانک دی در قانون جهش تولید مسکن
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها