Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامعباس ارباب خالص روز چهارشنبه در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: همچنین از ابتدای مهرماه تاکنون، بارِ بیش از هزار و ۶۵۵ کامیون از مرز سرخس به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه در قالب صادرات کالاهای تولیدی و همچنین کالاهای ترانزیتی از مسیر کشورمان ترانزیت شده است.
وی ادامه داد: این آمار نشان دهنده حجم خوب صادرات و ترانزیت در راستای فعال سازی چرخه تولید و اشتغال کشورمان بعد از کاهش محدودیتهای مرزی با کشور ترکمنستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سفیر ایران در ترکمنستان گفت: این کشور از ابتدای شیوع کرونا تمام مرزهای ریلی، جاده‌ای و هوایی خود را در بخش کالا و مسافر نه تنها با ایران، بلکه با همه کشورهای همسایه‌اش مسدود کرد که بدنبال رایزنی های شبانه روزی انجام شده دیپلماتیک، اکنون برخی از محدودیت های مرزی بین ایران و ترکمنستان از جانب این کشور همسایه، رفع شده است.
ارباب خالص افزود: پیگیری های سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و هماهنگی با وزارت امور خارجه کشورمان، منجر به انجام دو مرحله تماس های تلفنی دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان با "قربان قلی بردی محمدوف" رییس جمهوری ترکمنستان طی هفت ماهه اخیر شد که در این مذاکرات تلفنی، موضوع بازگشایی معابر مرزی ۲ کشور در حوزه ریلی و جاده ای، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی ادامه داد: به دنبال این مذاکرات  و رایرنیها طی چند ماه گذشته و  از اول تیرماه امسال مرز ریلی اینچه برون در استان گلستان، مرز ریلی سرخس و  مرز ریلی لطف آباد درگز در استان خراسان رضوی بازگشایی شد.
سفیر ایران در ترکمنستان گفت: هم اکنون مرز جاده‌ای سرخس با تبادل یدک کش کامیون به ترکمنستان و آسیای مرکزی فعال شده و صادرات و ترانزیت کالاهای تولیدی و ترانزیتی کشورمان از این طریق نیز جریان پیدا کرده است. 
ارباب خالص افزود: در ادامه  پیگیریهای انجام شده دیپلماتیک کشورمان با ترکمنستان، بخشی از محدودیتهای مرزی اعمال شده کرونایی از سوی ترکمنستان در گمرک "آرتیق" این کشور که قرینه گمرک لطف آباد کشورمان است از روز سه شنبه گذشته رفع و این مرز در بخش فعالیت‌های گمرکی به منظور صادرات و ترانزیت کالا به مقصد ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه از طریق جاده، بازگشایی شد.
وی اظهار امیدواری کرد با حضور شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کشورمان در این نقطه گمرکی و مرزی شاهد افزایش صادرات کالاهای تولیدی کشورمان و نیز دیگر کالاهای ترانزیتی سایر کشورها از مسیر ایران به ترکمنستان و مقاصد بعدی در آسیای مرکزی باشیم.  
سفیر ایران در ترکمنستان گفت: به طور یقین  اقدامات و تلاش‌های چند ماه اخیر و تفاهمات به عمل آمده میان وزارتخانه های امور خارجه و راه و شهرسازی کشورمان با همتایان ترکمنستانی خود، بن بست صادرات از منطقه شمال و شمال شرقی کشورمان را باز کرده است.
ارباب خالص افزود: بدین طریق چرخه حمل و نقل داخلی کشور از مبدا کارخانجات و واحدهای تولیدی و همچنین دیگر نقاط گمرکی تا نقاط مرزی سرخس و لطف آباد و در آینده نزدیک در اینچه برون فعال و از حالت رکود ناشی از شرایط کرونایی خارج می شود. 
وی با اشاره به دیدار خود با "قاسم چاکانف" مدیر اداره دولتی نظارت حمل و نقل ترکمنستان و "خانجار تقدر علی اف" رییس اداره وسایط نقلیه این کشور طی روزهای اخیر  اضافه کرد: در این دیدار و ملاقات که در محل سالن نمایشگاههای اتاق بازرگانی و صنایع  ترکمنستان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد بی طرفی این کشور انجام شد راهکارهای ایجاد تسهیلات بیشتر در حوزه  همکاریهای ‌حمل و نقل جاده ای بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان مورد مذاکره  قرار گرفت.

جمهوری ترکمنستان با حدود هفت میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی قاره آسیا و شمال ایران قرار دارد. عشق‌آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان در فاصله کمتر از ۳۰ کیلومتری شمال مرز ایران و ترکمنستان واقع است. ترکمنستان با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان مرز زمینی دارد و از راه دریا نیز با روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و قزاقستان همسایه است.
۵۳۲ کیلومتر از مرز هزار و ۴۱۴ کیلومتری ایران و ترکمنستان که از شرق دریای خزر تا شمال شرقی کشورمان در حوزه استانهای خراسان رضوی و گلستان امتداد دارد، از آن خراسان رضوی در نوار شمالی شرقی کشور است و شهرستانهای "قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد" استان خراسان رضوی در جوار کشور جمهوری ترکمنستان قرار دارند. 

برچسب‌ها مشهد جمهوری اسلامی ایران روسیه افغانستان سرخس آسیای مرکزی عشق آباد آسیای میانه جمهوری آذربایجان استان گلستان ازبکستان حمل و نقل ریلی قزاقستان دریای خزر قوچان صالح آباد گلستان درگز کلات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد جمهوری اسلامی ایران روسیه افغانستان سرخس آسیای مرکزی عشق آباد آسیای میانه جمهوری آذربایجان استان گلستان ازبکستان حمل و نقل ریلی قزاقستان دریای خزر قوچان صالح آباد گلستان درگز کلات مشهد جمهوری اسلامی ایران روسیه افغانستان سرخس آسیای مرکزی عشق آباد آسیای میانه جمهوری آذربایجان استان گلستان ازبکستان حمل و نقل ریلی قزاقستان دریای خزر قوچان صالح آباد گلستان درگز کلات اخبار کنکور ایران و ترکمنستان جمهوری ترکمنستان خراسان رضوی آسیای میانه ارباب خالص حمل و نقل جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۲۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، «انگاته روبارد» وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی که برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 امیرعبداللهیان در این دیدار توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

«انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • راه‌آهن: قطار ترانزیتی افغانستان مجوز گمرک را ندارد
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی