Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@10:16:05 GMT

تهران از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۳۸۴۹

تهران از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفت و گو با تلویزیون ملی افغانستان با تاکید بر اینکه روابط ایران و افغانستان در آینده در سطوح عالی ادامه خواهد داشت، افزود : هر اقدامی که باعث شود افغانستان به صلح و ثبات برسد مورد حمایت ایران است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «بهادر امینیان» در گفت وگو با تلویزیون ملی افغانستان گفت که ایران و افغانستان در یک منطقه جغرافیایی قرار دارند و هر تحولی که در افغانستان اتفاق بیافتد، بر ایران نیز تاثیرات گسترده‌ای دارد و  ایران در طول سال های جنگ در افغانستان، ضررهای زیادی متحمل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هر اتفاقی که بیافتد ما تلاش می‌کنیم صلح، ثبات و آرامش به این کشور برگردد و از هر رفتاری که باعث شود افغانستان به صلح و ثبات برسد حمایت می‌کنیم و این مسئله برای ایران اهمیت دارد.

امینیان در باره میزان نتیجه بخش بودن روند صلحی که آمریکا در افغانستان آغاز کرده است، گفت: موضوع صلح در افغانستان متاسفانه بسیار پیچیده شده است، دخالت بازی‌گران خارجی و اولویت دادن به مسائل خود آن‌ها بر این پیچیدگی ها افزوده است و روز به روز وضع افغانستان را بدتر ساخته و در چنین شرایطی مردم افغانستان به صلح نیاز دارند و افغان ها باید از طریق مذاکره به صلح برسند.

وی افزود: ابزار و راهکار نظامی، مردم این کشور را به صلح نمی‌رساند و متاسفانه کاری که آمریکایی‌ها کردند از ابتدا در راستای منافع مردم افغانستان نبود.

 سفیر ایران در کابل اظهارداشت: آمریکا منافع و اولویت‌های خود را بر مصالح مردم افغانستان اولویت داده و حتی در بسیاری از موارد مردم، دولت و نمایندگان مردم افغانستان در جریان توافقاتی که آمریکایی‌ها با طالبان انجام دادند قرار نگرفتند.

امینیان همچنین گفت: این راه اشتباه بود، اینکه خودشان ابتدا برسر یک سلسله مسائل به توافق برسند و بعد این شرایط را بر دولت افغانستان تحمیل کنند و بگویند که همه زندانیان آزاد شوند و دولت را مجبور کنند که این کار را انجام دهد نادرست است. از طرف دیگر در این روند شفافیت وجود ندارد، چون هنوز هیچ کس به صورت دقیق نمی داند که واقعا آمریکا با گروه طالبان برسر چه چیزی توافق کرده اند.

وی اضافه کرد که حتی نسخه‌ای از توافقنامه آمریکا با طالبان به دولت افغانستان داده نشده که این‌ها برای یک دولت مستقل و قدرتمند کار درستی نیست. زمانی که برای افغانستان تصمیمی گرفته شود، اما دولت باخبر نباشد، حتما در مراحل بعدی دولت را در روند صلح با مشکل روبرو می‌کند.

سفیر کشورمان در باره جایگاه ایران در روند صلح افغانستان نیز گفت: تعیین این جایگاه بر عهده افغان ها است و مردم این کشور باید تصمیم بگیرند و ما فقط می توانیم تسهیل کننده روند صلح باشیم و با دولت و مردم افغانستان همکاری کنیم تا این کار به خوبی صورت گیرد.

وی اضافه کرد، سیاست ایران در قبال افغانستان بسیار روشن است و ما معتقدیم هرگونه تصمیم در باره صلح باید از طرف مردم و دولت این کشور گرفته شود. ما جایی که دولت و قانون اساسی افغانستان نباشد، آن‌را قبول نداریم و در عین حال باور داریم که طالبان یک واقعیت افغانستان است و این گروه باید بیایند در چارچوب قانون اساسی از طریق مذاکره مشکلات خود را حل کنند.

سفیر ایران درباره راه آهن خواف- هرات هم گفت که این مسیر ریلی افغانستان را به چابهار و حتی کل اروپا متصل می کند و ما امیدواریم که در آینده آن را تا عمق خاک افغانستان ادامه دهیم و این مسیر روزی به خط ریلی ازبکستان وصل شود.

امینیان خاطرنشان کرد: افغانستان با این رویداد می‌تواند به عنوان رابط بین کشورها عمل و این روند را تقویت کند. این مسیر در توسعه اقتصاد افغانستان خیلی موثر خواهد بود، در صادرات و واردات این کشور هم اثر مثبت خواهد گذاشت و در قیمت کالا نیز تغییر ایجاد خواهد کرد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران و افغانستان افغانستان جمهوری اسلامی ایران ایران مردم افغانستان روند صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۳۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان با تاکید بر لزوم ثبات مدیریت در شهر گفت: بر اساس فرمایشات مقام‌ معظم رهبری مبنی بر ثبات مدیریتی، تغییرات بسیار در مدیریت شهری آسیب جدی به توسعه شهرها وارد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سید محمدنبی موسوی فرد _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش روز ملی شوراها که در استانداری خوزستان اظهار کرد: در بعضی استان‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته است که انتظار می‌رود به همین نسبت در شهرهای استان خوزستان نیز کارهای مؤثری انجام شود.

وی افزود: مسئول هر منطقه شهرداری نباید منتظر بیان مشکلات از سوی مردم باشد، بلکه خود باید نقاط بحرانی را شناسایی و رفع کند؛ حداقل کاری که فرمانداران، بخشداران و شوراها می‌توانند انجام دهند، کاهش مشکلات مردم است.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان بر ضرورت حل مشکلات شهرها و روستاهای استان تاکید کرد و ادامه داد: لازم است که در هر شهری یک یا دو خیابان اصلی به عنوان الگو، زیباسازی شود تا مردم متوجه اقدامات شهرداران شوند.

موسوی‌فرد تصریح کرد: به عنوان مثال در کوی علوی اهواز که ۱۹ خیابان اصلی و ۶۱ خیابان فرعی دارد، ابتدا مشکلات و نقاط ضعف این منطقه شناسایی و بخشی از کار توسط دستگاه‌های موجود در استان انجام شد.

وی با اشاره به ثبات مدیریتی در شهرداری‌ها گفت: کسانی که شهردار را انتخاب می‌کنند از ابتدا باید صلاحیت فرد را بررسی کنند، بعضی شهرها در سه تا چهار سال اخیر چند شهردار انتخاب کردند که یک اشکال بر عملکرد شورای شهر است، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ثبات مدیریتی، تغییرات بسیار در مدیریت شهری آسیب جدی به توسعه شهرها وارد می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان اضافه کرد: ما مسئولان باید در فرصت باقیمانده به نحوی کار کنیم تا مورد رضایت خدا و مردم قرار گیرد و حق‌الناس بر گردن ما نباشد.

کد خبر 748780

دیگر خبرها

  • دولت نتانیاهو از درون فروپاشیده است/ خیزش دانشجویان غربی به سایر کشور‌ها کشیده می‌شود
  • زاکانی: شهرداری تهران از اقدامات پلیس در طرح نور حمایت می‌کند
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • روایتی مستند از دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ دولت چه کرده؟ | فیلم
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • استمرار روند کاهشی تورم و قیمت ارز نیازمند مراقبت جدی است
  • ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند