Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه کننده سریال «موسی (ع)» گفت: متاسفانه خبر اعتراض خانواده سلحشور به تغییر در فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» کمی از سوی رسانه‌ها با نوعی از شتاب زدگی منتشر شده است.

محمد میرعلایی پیرامون اخبار منتشر شده مبنی بر اعتراض خانواده «فرج الله سلحشور» درباره تغییر فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» گفت: واقعیت امر در این باره تنها روابط عمومی صدا و سیما اظهارنظر رسمی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامه خانواده سلحشور به رسانه ملی داده شده و به همین دلیل پاسخ در این خصوص هم از طریق رسانه ملی رخ خواهد داد. از سویی رسانه ملی اعلام کرده که پاسخ این نامه را خودش خواهد داد و از ما خواسته تا اظهار نظری در این مورد نداشته باشیم.

وی در همین راستا ادامه داد: در کل به دلیل اینکه از مفاد نامه اطلاع دقیقی ندارم و از سویی جهت و سوی نامه بنده نبوده ام نمی‌توانم اظهار نظر خاصی درباره این نامه داشته باشم، بدون شک اگر این نامه پیش از نگارش و ارسال با من مطرح شده بود می‌توانستم موضعی نسبت به آن داشته باشم.

تهیه کننده سریال «موسی (ع)» ادامه داد: متاسفانه خبر اعتراض خانواده سلحشور به تغییر در فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» کمی از سوی رسانه‌ها با نوعی از شتاب زدگی منتشر شده است، از نظر من رسانه‌های ما باید در وضعیت کنونی با عدالت بیشتری نسبت به انتشار برخی اخبار عمل نمایند، زیرا شاید ناخواسته حتی به ایجاد جوی متشنج دامن بزنند. جوی که شاید برخی از رسانه ها و افراد حتی از آن استقبال کنند.

میرعلایی درباره آخرین وضعیت جسمانی «جمال شورجه» کارگردان سابق سریال «حضرت موسی (ع)» خاطرنشان کرد: خوشبختانه وی نسبت به گذشته وضعیت بسیار بهتری دارد و از لحاظ جسمانی بهبود چشمگیری داشته است.

فیلم حضرت موسی برای شبکه نمایش خانگی ساخته می شود ؟

گفتنی است چندی پیش «ابراهیم حاتمی کیا» به عنوان کارگردان تازه سریال «حضرت موسی (ع)» انتخاب شد، وی در حال حاضر بازنویسی و ویرایش نهایی فیلمنامه سریال «حضرت موسی (ع)» است، فیلمنامه ای که طرح اولیه آن را مرحوم فرج الله سلحشور کلید زده بود.

موسسه فرهنگی هنری تبیان و فرزند فرج‌الله سلحشور، در دو نامه جداگانه به سازمان صداوسیما، نسبت به اعمال تغییرات گسترده در فیلمنامه سریال «موسی(ع)» ابراز نگرانی کردند.

پس از درگذشت فرج‌الله سلحشور، نویسنده و کارگردان سریال «موسی(ع)»، جمال شورجه عهده‌دار ساخت این مجموعه تلویزیونی شد که با بیماری او، پس از وقفه‌ای طولانی، ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان معرفی شد.

با آغاز به‌کار حاتمی‌کیا، خبرهایی درباره تغییرات گسترده در فیلمنامه و نحوه تولید این سریال به گوش رسید که واکنش خانواده فرج‌الله سلحشور را در پی داشته است.

ماجرای اعتراض خانواده سلحشور

ایوب سلحشور (فرزند فرج‌الله سلحشور) در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما، به نمایندگی از دیگر اعضای خانواده این کارگردان، ضمن استناد به «قانون مالکیت فکری و معنوی»، متذکر شده که هرگونه ایجاد تغییر، پژوهش و بازنویسی فیلمنامه اولیه سریال «موسی(ع)»، بدون اجازه وُراث، غیرقانونی و خلاف شرع است.

در متن این نامه آمده است: 

«احتراما معروض می‌دارد، قبول کارگردانی سریال حضرت موسی کلیم‌الله (ع) توسط برادر عزیز و ارجمند جناب ابراهیم حاتمی‌کیا و اهتمام مسئولین آن سازمان برای تولید این اثر جهانی، خبر خوشی بود که کام علاقه‌مندان به هنر دینی و انقلابی را شیرین و پس از سال‌ها، بارقه‌ امید در دل مشتاقان به ساخت این اثر قرآنی روشن نمود. ولی متاسفانه خبر بازنویسی و پژوهش دوباره‌ این اثر و حذف قسمت‌هایی از فیلمنامه مرحوم فرج‌الله سلحشور، کام‌مان را تلخ و افکار عمومی را با این سوال مواجه نمود که دلیل حذف ۲۲ قسمت از ۷۲ قسمت فیلمنامه‌ مذکور و خلاصه نمودن آن در ۵۰ قسمت چیست؟! این چندمین بار است که فیلمنامه موسی کلیم‌الله (ع) نوشته مرحوم سلحشور، بدون هیچ اذن و اجازه‌ای مورد بازنویسی و تغییرات گسترده قرار می‌گیرد. به‌طوری که آگاهان معتقدند با این تغییرات، فیلمنامه جدیدی بوجود آمده که با فیلمنامه قبلی بسیار متفاوت است و اگر مرحوم پدر زنده بود، قطعا اجازه‌ چنین تغییراتی را نمی‌داد و از مالک اثر نیز همین انتظار می‌رود. بی‌شک، وراث مرحوم سلحشور نیز مانند ایشان، وفق شرع و قانون، مالکیت معنوی فیلمنامه مذکور را که در تاریخ ۱۳۹۰/۳۰۲۳ به شماره ۲۶۸۱ در دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده است از آن خود دانسته و پیگیری حقوقی بابت هرگونه دخل و تصرف و تغییر در محتوای آن را بدون اذن و اجازه‌ آنان، وظیفه خود می‌دانند.»/میزان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرج الله سلحشور اعتراض خانواده خانواده سلحشور فیلمنامه سریال حاتمی کیا حضرت موسی رسانه ها موسی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941

دیگر خبرها

  • واکنش تهیه کننده «پرویزخان» به اعتراض احمدرضا عابدزاده
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر