Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، کارخانه برفاب از سال ۱۳۶۹ در استان چهارمحال و بختیاری کار خود را شروع کرد و با گذشت زمان پیشرفت خوبی در تنوع محصولات خود داشت که در سال‌های گذشته به عنوان صادر کننده نمونه معرفی شده است، اما در سال‌های اخیر حتی در اوج صادرات هم، به دلیل اخراج کارگرانش کام بسیاری از خانواده‎های کارگران را تلخ کرد و با اخراج کارگران در چندین نوبت به بهانه مختلف، بسیاری از این کارگران را راهی خیابان کرد، کارگرانی که حالا یا دستشان را از دست داده بودند و یا سنشان بالا بود که دیگر در جایی استخدام نمی‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۹۵ تاکنون پرونده اخراج نیرو از شرکت برفاب برای رسانه‌ها باز است، اما چند ماهی است که برخی رسانه‌ها به این موضوع ورودی جدی داشتند. حدود هزار کارگر اخراجی از این شرکت، سوژه خبر‌ها و گزارشاتی شد، مسئولان وعده های زیادی دادند، اما آنچنان که باید عزم جدی داشته باشند، ندارند.

از بی‌تدبیری مسئولان امر که بگذریم، از برخی اقدامات این شرکت نمی‌توان به راحتی گذشت، به عنوان مثال کارگری که در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد به یک باره برگه اخراجی را به دستش می‌دهند و غمی بر غم‌هایش اضافه می‌شود، یا کارگری که در کارخانه مصدوم شده است، مسئول کارخانه می‌گوید اگر تعهد ندهی و رضایت ندهی، همشهریانت را اخراج می‌کنیم!

نمونه این اقدامات زیاد است که شرح آن در این مقاله نمی‌گنجد، آنچه مورد اهمیت است این است که مسئولان با این اقدامات چه برخوردی کرده‌اند؟ وقتی جست‌وجو می‌کنیم در می‌یابیم که مسئولان امر اقدامات آنچنانی انجام نداده‌اند. البته نمی‌توان برخی اقدامات در هفته‌های گذشته را غافل شد، هر چند سوال دیگری به وجود می‌آید که چرا قبل از موج رسانه‌ای و رسانه‌ای شدن این موضوع کاری نکردند؟

حدود هزار کارگر اخراجی شرکت برفاب سه خواسته و مطالبه اصلی دارند: اول مابه‌التفاوت طرح طبقه بندی مشاغل، دوم اعمال سختی کار و سوم اعمال ماده ۲۰ قانون کار، اگر چه این خواسته‌ها قانونی هستند، اما تا این لحظه اجرائی نشدند.

اظهار نظر‌های متناقض مسئولان از جمله مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از آن دسته عجایبی است که تمامی ندارد، او در نشست خبری خود گفت: کمتر از ۲۰ نفر از این کارگران در حال حاضر بیکار هستند و درخواست‌هایی دارند.

تنها پس از چند ساعت از اظهار نظر عجیب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، کارگران اخراجی با طومار بلندی از چند ده و چند صد امضا، این موضوع را تکذیب کردند.

اما سیدحفیظ‌الله فاضل چند روز گذشته بیان کرد: من نگفته‌ام که ۲۰ نفر بیکار هستند، فقط گفته‌ام که ۲۰ نفر پیگیر این کار‌ها هستند.

از اظهار نظر‌های متناقض که بگذریم، برخی درد دل‌های این کارگران اخراجی را هم باید شنید، داریوش کاویانی، نماینده کارگران اخراجی شرکت برفاب گفت: این شرکت با ترفند‌های مختلف و مرحله به مرحله کارگران را اخراج می‌کرد، در یکی از موارد، چند ده نفر را بدون دلیل فرستادند به آزمایش اعتیاد و و تهمت اعتیاد به آنان زدند، بعدا مشخص شد که تست گرفته شده از کارگران مشکوک بوده و تست دومی که از آن‌ها گرفته شد، منفی اعلام شد. هر چند کار از کار گذشته بود و افراد اخراج شدند و خانواده‌ها علاوه بر بیکاری، با این مشکل، دیگر آبرویی برایشان نماند.

از جمله دیگر مشکلاتی که کارگران اخراجی از این شرکت با آن دست و پنجه نرم می‌کردند این بود که کارخانه قبل از بروز اتفاق از کارگر اعتراف می‌گیرد که اگر اتفاقی برای کارگر افتاد، ارتباطی با کارخانه ندارد.

مدیرکل کار چهارمحال و بختیاری: هیچ کارگری بدون تکلیف و معطل نمانده است

سید حفیظ الله فاضل، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بیشتر کارگران بیان می‌کردند که "بر اساس آزمایش اعتیاد ما را اخراج کردند"، ما به کارخانه نامه زدیم، اعتیاد بیماری است و نباید چنین کند که البته کارخانه منکر این قضیه شد و گفت؛ بر این اساس اخراج نکردیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: هیچ کارگری نمی‌تواند بگوید حقوق من پرداخت نشده و اگر نشده است، کارگر درخواست دهد تا اجرائی شود، می‌توان گفت کارگران صرفا بر اساس اعتیاد اخراج نشدند.

فاضل خاطر نشان کرد: کارگری که تعیین تکلیف نشده باشد و معطل اداره کار باشد، وجود ندارد. طبق قانون، اداره کار رسیدگی خود را انجام داده است، دستور دادیم اگر کارخانه به دنبال جذب نیروی جدید است باید از همین کارگران تعدیل شده نیرو جذب کند.

او در پاسخ به سوال ما مبنی بر اقدامات انجام شده در خصوص اعمال سختی کار برای کارگران گفت: کارگران درخواست دادند و ما هم برای پیگیری به دانشگاه علوم پزشکی نامه زدیم که البته تعلق سختی کار به کارگر شرایط خاص خود را دارد، هنوز مستنداتی ارائه نشده و کار معطل مانده است.

فاضل ادامه داد: بحث سختی کار را مجددا دستور پیگیری داده‌ایم و موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل را مجددا به کارشناس طرح طبقه‌بندی مشاغل ارجاع می‌دهیم و ما بر اساس نظر متخصص حکم صادر می‌کنیم.

از جمله خواسته‌های کارگران اخراجی مبحث "مابه‌التفاوت طرح طبقه بندی مشاغل" بود که پس از کش و قوس‌های فراوان، در دو هفته گذشته، رای دیوان عدالت به نفع کارگران صادر شد. کاویانی، نماینده کارگران اخراج شده گفت: نقض رای هیئت حل اختلاف استانی از دیوان عدالت اتفاق افتاده است. کارگران دفاعیه نوشتند و برای تهران فرستادند، این رای حق ما‌به‌التفاوت طرح طبقه‌بندی کارگر است و اگر اعمال نفوذ نشود، می‌توانیم یکی از مطالبات خود را به سرانجام برسانیم.

نماینده کارگران بیکار شده شرکت برفاب بیان داشت: ما‌به‌التفاوت طرح طبقه بندی باید از سال ۷۶ اجرا می‌شد، اما از اجرای آن سرپیچی شده و از سال ۸۲ چیزی به نام گروه (پایه حقوق) قرار دادند، در صورتی که همین گروه باید هر چهار سال یک بار تحول یابد.

فاضل، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این باره گفت: قانون می‌گوید کارشناس رسمی باید بررسی کند که متاسفانه کارشناس رسمی در استان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد. پس از رای صادره، این رای برای نقض به دیوان عدالت رفت که البته این رای نقض شده است و این رای باید در یک هیئت ۹ نفره به نام حل اختلاف بررسی شود، تشکیل این هیئت روندی دو هفته‌ای تا یک ماهه دارد که در حال پیگیری است.

نزدیک به سه ماه پیش آیت الله رئیسی، رئیس دستگاه قضا در سفری به استان چهارمحال و بختیاری، بیکار کردن کارگران در شرایط فعلی را به صلاح ندانست و با اشاره به موضوع کارگران اخراجی از یک واحد تولیدی، ادامه داد: ما مخالف به کارگیری افراد جدید در آن واحد تولیدی نیستیم، ولی این مسئله که نیروی جدیدی به جای نیرو‌های اخراجی به کارگیری شود صحیح نیست و بیکار کردن کارگران در شرایط فعلی اصلا به صلاح نیست.

او با اشاره به مشکلات کارگران، ادامه داد: مدیر آن کارخانه باید واحد تولیدش را فعال کند و با فعال کردن خط تولید جدید کارگران اخراجی را به کار بازگرداند، مدیران مربوطه در این خصوص باید جدیت به خرج دهند و به کارگیری کارگران را در دستور کار قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی، معاون مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اظهار داشت: اگر حتی یک نفر از کارگران هم مشکل داشته باشد باید به مشکل او رسیدگی شود، کارگران خواهان سختی کار و ما به التفاوت طرح طبقه‌بندی هستند، باید حقوق آن‌ها پرداخت شود.

او ادامه داد: در جلسه‌ای، کلمه مخیر را آقای فاضل قبول کردند که اشتباه شده است، اما اکنون توجیه می‌کند به نفع کارگر است! قوانین باید درست اجرا شوند و رئیس اداره کار استان نباید ضد و نقیض صحبت کند.

معاون مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان افزود: طرح طبقه بندی هم در دیوان رد شد، اگر این رای صادره از استان درست بود چرا باید دیوان عدالت آن را رد و نقض کند؟!

احمدی گفت: ادعا داشتند مدارک سختی کار هم وجود ندارد، اما نماینده علوم پزشکی از وجود مدارک خبر داد و گفت: درخواست قانونی درستی از طرف اداره کار نمی‌شد و ما هم این مدارک را نمی‌توانیم در اختیار کارگر قرار دهیم.

او تصریح کرد: چرا چند سال به مطالبات کارگران رسیدگی نمی‌شود؟ مسئولان باید به صورت جدی وارد کار می‌شدند، خودشان هم می‌گویند کارشناسی برای بررسی مجدد رای دیوان عدالت نداریم. نمی‌خواهیم بگوییم کاری صورت نگرفته، اما متاسفانه یک نگاه اعتدالی منطبق با مستندات به نفع کارگر و کارفرما وجود ندارد.

چرا جلسه شورای کارگری را قبل از رسانه‌ای شدن موضوع برگزار نکردند؟

احمدی گفت: متاسفانه دغدغه پیگیری این موضوع توسط اداره کار استان چهارمحال و بختیاری نیست و سوال این است، چرا قبل از رسانه‌ای شدن این مطلب آقایان پیگیری نمی‌کردند؟ چندین بار کارگران به استانداری مراجعه داشتند، چرا جلسه شورای کارگری را قبل از رسانه‌ای شدن موضوع برگزار نکردند؟ بعد از دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری این جریان، کدام دستگاه جویای مطالبات کارگران شد؟

معاون مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان به ظاهر پای کار آمده‌اند، اما آن اراده محکمی که باید احساس شود در آن‌ها وجود ندارد، توجیهات مورد انتظار نیست و انتظار می‌رود اراده‌ پیگیری در مدیرکل اداره کار به وجود آید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کارخانه تولید اخراج کارگران استان چهارمحال و بختیاری طرح طبقه بندی مشاغل کار و رفاه اجتماعی کارگران اخراجی کارگران اخراج مدیرکل تعاون رسانه ای شدن دیوان عدالت وجود ندارد شرکت برفاب اداره کار سختی کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۵۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مصدق کشاورزی دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر در جزیره صنعتی صدرا ضمن تبریک این هفته به کارگران حاضر در مراسم، گفت: به نیابت از جامعه کار و تولید استان بوشهر محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم و افتخاری بود برای ما که پای رهنمود و دستورات معظم له باشیم و در ابتدای فرمایشات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ابلاغ فرمودند سلام گرم ایشان را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم و ما امروز ماموریم که سلام گرم ایشان را تقدیم شما بزرگوارانی که در حوزه اقتصاد و در سال جهش تولید با مشارکت مردم اثرگذار هستید تقدیم کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به جمعیت ۳۵۴ هزار نفری جمعیت کارگری در استان بوشهر بیان کرد: کارگران کسانی هستند که چرخ اقتصاد در این استان به حرکت در می آوردند و نباید این اتفاق مهم و این نقش کارگران نادیده گرفته بشود.

کشاورزی ادامه داد: نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم، زیرا منابع انسانی سرمایه نظام است و با آسیب های محیط کارگری و افزایش بیماری های شغلی، سطح بهره وری کاهش پیدا خواهد و در نتیجه کارفرما متضرر می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تذکر به مدیران و کارفرمایان گفت: مراسم ویژه قدردانی از زحمات کارگران نباید گرفتار حل تهیه یک آب معدنی و یک پذیرایی معمولی و.... باشد و جای تاسف داره که یک جایی قرار بگیریم و نام کارگر رو ببریم ولی برای منزلت این عزیزان کارفرمایان در راستای مسئولیت اجتماعی خود قانونا و شرعا نسبت ایجاد زیرساخت های بهداشتی و درمانی، مسکن کارگران، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فرهنکی و ورزشی کارگران اقدام کنند.

کشاورزی با بیان اینکه قانون کار و انضباط کارگاهی جای خود را دارند، اظهار داشت: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

کشاورزی بیان داشت: در پایان هفته کار و کارگر اسامی دستگاه هایی که در حوزه کارگری همراهی نکرده و ارزش کارگر رو نادیده گرفتن اعلام می کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که در دیدار با کارگران فرمودند اگر کارگر حالش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان بوشهر را قشر زحمت کش کارگر تشکیل می دهند پس ما اگر حال این قشر زحمتکش را از لحاظ رضایتمندی خوب کنیم حال جامعه خوب خواهد شد.

مصدق کشاورزی گفت: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۸۵۰ نفر شغل در استان به به همت دولت مردمی و این حکومتی که واقعاً توجه ویژه به حوزه معیشت کارگران دارد و رهنمودهای ارزشمند استاندار انقلابی بوشهر ایجاد شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در پایان بیان کرد: اطمینان خاطر می دهیم به شما جامعه کارگری که ما پای کار شما هستیم همانگونه که شما پای کار نظام هستید و در دفاع از حقوق حقه مردم استان بوشهر کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر 6092565

دیگر خبرها

  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • کارگران ۱۱ اردیبهشت تعطیل هستند؟
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • بیش از ۷۰ درصد جمعیت کردستان از خدمات وزارت کار بهره‌مند هستند
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی