برپایی «فجر۳۹» عاقلانهترین و انقلابیترین تصمیم دبیر جشنواره بود/ جشنواره فجر بهترین محل برای تبلیغ فیلمسازان است
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۶۳۹۰
رافعی، کارگردان سینما معتقد است تصمیمی که دبیر جشنواره فیلم فجر گرفت، عاقلانهترین و انقلابیترین تصمیم بود چراکه اگر جشنواره فیلم فجر برگزار نمیشد، جو یأس و ناامیدی در بین فیلمسازان منتشر میشد.
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، عباس رافعی، کارگردان و تهیه کننده سینما در واکنش به برپایی جشنواره سی و نهم فیلم فجر اظهار کرد: تصمیمی که دبیر جشنواره فیلم فجر گرفت به نظرم عاقلانهترین و انقلابیترین تصمیم بود چراکه اگر جشنواره فیلم فجر برگزار نمیشد، جو یأس و ناامیدی در بین فیلمسازان منتشر میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه بیان کرد: هر فیلمسازی دوست دارد فیلمش دیده شود و مورد نقد و داوری قرار گیرد و فجر هم مهمترین جشنواره سینمایی و در واقع ویترین یک ساله سینمای ایران است. قطعاً اگر این جشنواره برگزار نمیشد دو اتفاق میافتاد، نخست اینکه جشنواره در سال آینده با انبوه بیشماری فیلم مواجه میشد که متعلق به دو سال گذشته بود و نکته دیگر این که هیچ آمار و امکان رصدی به دست مدیران سینمایی داده نمیشد که وضعیت فیلمسازان را ارزیابی کنند و بدانند که در چه فکری هستند؛ فیلمسازانی که قرار بر این است که در فیلمهایشان از مردم جلوتر باشند.
سینما بازتابی از فضای جامعه است و نباید خاموش بماند
کارگردان «فصل فراموشی فریبا» با اشاره به اهمیت نگاه سینماگران در بازتاب وقایع جامعه یادآور شد: معمولاً ما اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... را در لابه لای آثار سینماگران جستوجو میکنیم و در همه جای دنیا اینگونه است که وقتی میخواهند ببینند حال و وضعیت یک جامعه چگونه است میتوانند آن را از بازتابی که در فضای ادبی، فرهنگی و سینمایی داشته رصد کنند.
این فیلمساز در تکمیل گفتههای خود متذکر شد: من با این شکل از برگزاری جشنواره بسیار موافقم، حتی اگر شرایط به گونهای باشد که امکان نمایش فیلمها برای مردم فراهم نشود. همین که داوران و اصحاب رسانه آثار را ببینند و در مورد فیلمها بنویسند، اتفاق بسیار مهمی است.
جشنواره بهترین محل برای تبلیغ آثار فیلمسازان است
به گفته رافعی، در حقیقت این جشنواره بهترین محل برای تبلیغ آثار فیلمسازان است و این اتفاق بسیار مهمی است که شرایطی فراهم شده تا فیلم ها دیده شوند و درباره آن گفتوگو شود و بالطبع مخاطب انتظار میکشد تا آن فیلمها اکران شود و آنها را ببیند.
وی که قرار است با تازهترین اثر خود یعنی «غیبت موجه» در جشنواره سی و نهم حاضر شود، گفت: به دلیل این که خودم هم فیلم دارم خوشحالم که این جشنواره برگزار میشود و میتوانم فیلم را به جشنواره بدهم و ببینم از نگاه دیگران نسبت به فیلم قبلیام رشد داشتم یا خیر.
کارگردان «بهت» با اشاره به اینکه نباید اینطور فکر کنیم که با برگزاری جشنواره فیلمهای زیادی به انبوه دیگر فیلمهای در صف اکران افزوده میشوند، گفت: ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم! صاحبان این فیلمها امید دارند که از اردیبهشت سال آینده به بعد فضای سینما به گونهای باشد که آثارشان را اکران کنند و اگر اینطور فرض کنیم که سال سینمایی ما از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز میشود و فیلمها به نمایش درآیند قطعاً از بار اکران سالهای آینده کاسته خواهد شد. نکته دوم این است که با اکران فیلمها سرمایه گذاران هم به سرمایههای خودشان برسند.
وی با اظهار امیدواری درباره امکان نمایش آثار جشنواره فجر برای اهالی رسانه گفت: من تصور میکنم فیلمها برای اهالی رسانه به نمایش درآید زیرا سینما و جشنواره بدون اصحاب رسانه خیلی خاموش حرکت میکند و این اهالی رسانه هستند که در مورد فیلمها بحث و گفتوگو کرده و آنها را نقد میکنند و امید من به این است که اهالی رسانه فیلم مرا ببینید و آن را ارزیابی کنند.
رافعی در پایان درباره وضعیت فیلم «غیبت موجه» تصریح کرد: روزهای پایان فیلمبرداری را میگذرانیم و مونتاژ و صداگذاری به صورت همزمان در حال انجام است که فیلم را به جشنواره برسانیم.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: عباس رافعی برپایی جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر اهالی رسانه فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، چهاردهمین دوره جوایز سالانه جشنواره بینالمللی فیلم پکن (BJIFF) برندگان خود را شناخت.
این دوره جشنواره که هیات داوران بینالمللی ۷ نفره آن به ریاست امیر کوستوریتسا، کارگردان صربستانی برگزار شد، جایزه بهترین فیلم خود را به «طلا یا گند» ساخته فی لانگ از چین اهدا کردند. این جایزه با حضور کوستوریتسا و توسط ژانگ ییمو و جیانگ ون، ۲ کارگردان برجسته چینی، به برنده اهدا شد.
«طلا یا گند» داستان مرد جوانی را دنبال میکند که با از دست دادن همه چیزش به زادگاهش بازمیگردد و با حمایت خانواده و دوستان رویای خود را برای ساختن فیلمی دنبال میکند. در حالی که لحن فیلم سبک و شوخ است، «طلا یا گند» با مشکلات سنگینی مانند مرگ و شکست مواجه میشود. جیا هوانگ، فیلمنامه نویس و فی لانگ، کارگردان فیلم که از زمان همکاری در فیلم «پسر نیمکت» در سال ۲۰۱۷ با هم کار کردهاند، با این فیلم دومین فیلم بلند خود را تجربه کردهاند.
جایزه بهترین کارگردانی به کاران تجپال از هند برای فیلم «دزدیده شده» تعلق گرفت که درباره اپیدمی کنونی دزدی کودکان هند است و آن را با عناصر دراماتیکی مانند تعقیب و گریز هیجانانگیز و تعلیق ترکیب میکند. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند توسط این کارگردان است و وی در آن فیلمبرداری روی دست، صحنههای پر تعلیق شبانه و فضاهای پیچیده برای ایجاد حس شدید تنش را به کار برده است. فیلم «دزدیده شده» همچنین برای بازی میا مایلزر عنوان بهترین بازیگر زن و نیز جایزه فیلمبرداری جشنواره را دریافت کرد.
فن وی جایزه بهترین بازیگر مرد را برای فیلم چینی «غریبهها وقتی ملاقات میکنیم» و «ایست و برو» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه را از آن خود کردند.
جوآن چن، بازیگر چینی آمریکایی که برای بازی در سریالها و فیلمهای تلویزیونی «آخرین امپراتور» و «تویین پیکس» شناخته میشود، به عنوان مهمان افتخاری در این مراسم حضور داشت و از آنجا که روز اختتامیه با تولد ۶۳ سالگی چن یکی شد، فیلم کوتاه ویژهای با عنوان «جاودانه شیائو هوآ، بهترین جوان» برای بزرگداشت او دربرگیرنده مجموعهای از کلیپهای نقشهای شناختهشده او، تهیه شده بود.
در پایان این مراسم، چن کایگه کارگردان، که بیشتر با فیلم «خدانگهدار محبوب من» شناخته میشود، جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. کارگردانان، شاعران، بازیگران، آهنگسازان و سایر افراد مشهوری که کایگه با آنها دوستی نزدیک و روابط کاری داشت هم زمان روی صحنه ظاهر شدند. دن لی، بازیگری که در فیلم «خدانگه دار محبوب من» در نقش پسر مدرسهای بازی کرد و بیش از ۳۰ سال بود که با کایگه ملاقات نکرده بود، از جمله این افراد بود.
دیگر اعضای هیات داوران بینالمللی برای اهدای جایزه تیانتان در جشنواره بینالمللی فیلم پکن امسال شامل دیوید وایت طراح صدای فیلم استرالیایی، جسیکا هاسنر کارگردان اتریشی، کارلوس سالدانا نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برزیلی و بازیگران چینی فی شیانگ، ژو ییلونگ و ما لی بودند.
فهرست کامل برندگان چنین است:
بهترین فیلم: «طلا یا گند»، چین
بهترین کارگردان: کاران تجپال، هند «دزدیده شده»
بهترین بازیگر مرد: فن وی، چین برای «غریبهها وقتی میبینیم»
بهترین بازیگر زن: میا مایلزر، هند برای «دزدیده شده»
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: یاری ویرمن، فنلاند برای «مرگ مشکلی برای زندهها است»
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: هونگ یو، چین برای «طلا یا گند»
بهترین مشارکت هنری: «همه شب های طولانی» ژاپن
بهترین فیلمنامه: هوانگ جیا، چین برای «طلا یا گند»
بهترین فیلمبرداری: ایشان قوش، هند برای «دزدیده شده»
بهترین موسیقی: مارکو بیسکارینی، فنلاند برای «مرگ مشکلی برای زندهها است»
کد خبر 6092755