Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:56:26 GMT

هوایِ همدلی در برگ ریزان کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۶۶۸۹

هوایِ همدلی در برگ ریزان کرونا

محدودیت‌های کرونا در آذرماه امسال اگرچه قابی از خیابان‌های خلوت و بی‌رهگذر و کرکره های پایین مغازه‌ها را به تصویر کشید اما توانست گفتمانی را به ثمر برساند که پیامش این بود که پاییز در سال‌های بعد نیز تکرار شده و فرصت برای جبران نبودن در دل طبیعت و روزمره‌های زندگی هست اما این تعهد آگاهانه مردم است که در بزنگاه خطرِ کمین کرده کرونا توانست با همراهی در محدودیت‌ها جان شمار زیادی از همشهریان را نجات داده و در هوای همدلی، این طرح رنگ نارنجی بپوشد و سیاهی را برچییند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کووید ۱۹ حریف قدری برای انسان قرن ۲۱ مدعی توسعه تکنولوژی و سفر به ماه است و با رفتارهای غیرمنتظره خود بار دیگر نشان داد بشر راه زیادی برای حرکت به سمت ناشناخته‌ها دارد و هنوز در حوزه دانش، مدیریت شهری، خدمات اجتماعی، اقتصادی و سلامت راه‌های نارفته زیادی باقیست.
شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال در راه است و این مناسبت با دورهمی و شب نشینی ایرانی گره خورده اما امسال آغاز زمستان را باید با کویید ۱۹ به گونه دیگر آغازید همانطور که طعم پاییزش دگرگونه بود و تداوم همدلی‌هاست که می‌تواند مسیری مستحکم برای شکست کرونا باشد.

پرستاران خسته از ۱۰ ماه جنگ با کرونا هر روز دست بر دعا بر می‌دارند که مبادا جشن عروسی برپا شود، مهمانی خانوادگی برگزار شود و یا شهروندی ماسک از صورت بردارد چراکه تمام اینها یعنی بیماران جدید، تخت های پر، دستگاه اکسیژن بیشتر و شاید کشیدن پارچه‌ای سفید روی صورت بیماری که تا آخرین لحظات زندگی نفس کشیدن را گدایی می کرد.
برای پایان دادن به کابوس و خستگی مدافعان سلامت ستاد مدیریت ملی کرونا اعمال محدودیت‌های تردد و اصناف را اجرایی کرد و بار دیگر اهمیت قطع زنجیره انسانی در سرعت بخشی انتقال بیماری پس از ۲ هفته رعایت تکالیف ابلاغی نمایان شد.
به منظور اجرای درست این محدودیت‌ها شهروندان و اصناف در میدان رزم با کرونا درکنار نیروی انتظامی، بازرسان صمت و علوم پزشکی ایستادند و شهرستان خمین که در جنوب استان مرکزی واقع شده و از جمله شهرهای بحرانی کرونا بود نیز در این زمینه تمام قد پای کار آمد و حالا که از شرایط سیاه به نارنجی رسیده باید همین رویه تداوم یابد تا لایه‌های کم خطرتر بیماری و اعلام وضعیت سفید برای زادگاه امام راحل رقم بخورد چرا که این بیماری هنوز ناشناخته‌های زیادی دارد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ابزاری کارآمد است تا  ۵۰۰ مدافع سلامت خمین درخط مقدم مبارزه با بیماری مجال استراحت و تجدید قوا یابند و جاده مهار کرونا بیش از پیش هموار شود.

محدودیت های کرونایی و کاهش ۲۵ درصدی بیماران بستری در خمین
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین معتقد است: اعمال تکالیف ستاد ملی مقابله با کرونا در آذرماه جاری و همراهی مردم در عمل به محدودیت‌ها موجب شد که روزهای سیاه و سنگین بیماری ورق بخورد و شمار بستری‌های کووید ۱۹ در این شهر ۲۵ درصد کاهش یابد که این اتفاقی مهم و مبارک است.

 دکتر «مجتبی دیده دار»  می‌گوید: اگر همکاری مناسب شهروندان و اصناف در زادگاه امام راحل برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ماندن در منزل و تعطیلی برخی صنوف رقم نمی‌خورد معلوم نبود که تراژدی غمبار کووید ۱۹ امروز چه لایه‌هایی از مصائبش را برای ساکنان این شهر به نمایش می‌گذاشت و اکنون هم همه باید هوشیارانه در سنگر همدلی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بمانند چرا که کمترین غفلت دوباره چتر تیره بیماری را می‌گستراند.
وی خاطر نشان می‌کند: اجرای محدودیت‌های اعمال شده در آذرماه جاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، فرصت استراحت و تجدید انرژی را برای کادر فراهم کرد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: شرایط شکننده وضعیت نارنجی کرونا به گونه‌ای است که لحظه‌ای غفلت و بی احتیاطی به سرعت به بازگشت شرایط بحرانی مبدل می‌شود بنابراین همه شهروندان در هر مکان و موقعیتی باید خود را در قبال جان همگان مسئول بدانند و فصل همدلیشان را در برابر این ویروس کوچک اما کشنده حفظ و تقویت کنند.
دیده دار با تاکید بر جدی گرفتن کوچکترین علایم اظهار داشت: شهروندان در صورت بروز تظاهرات بالینی نظیر تب، تنگی نفس، سرفه و بدن درد باید به مرکز غربالگری کرونا در این شهرستان واقع در خیابان تهران، پشت بهزیستی سابق مراجعه کنند و فرصت طلایی درمان را از دست ندهند.
وی یادآور شد: تاکنون سه هزار و ۳۰۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در خمین انجام شده که در این راستا یک‌هزار و ۳۳۶ بیمار مبتلا شناسایی شده است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به بهبود یک‌هزار و ۱۵۷ بیمار کرونایی در این شهرستان اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، ۱۰۳ بیمار در خمین جان خود را از دست دادند.
یکی از محدودیت‌های اعلام شده از سوی ستاد مدیریت ملی کرونا، جلوگیری از تردد خودروهای غیر بومی به شهرها و ممنوعیت تردد  از ساعت ۹ شب تا چهار بامداد بود که این تصمیم درست و به‌جا انتخاب شده بود و نتایج آن اکنون به بار نشسته که کادر درمان ریزش مراجعات پرتعداد به بیمارستان را شاهد هستند.

پیوند پلیس و مردم در سنگر مقابله با کرونا
فرمانده انتظامی خمین گفت: اجرای طرح محدودیت‌های تردد آذرماه جاری در این شهرستان وقتی ثمر داد که وظیفه مداری پلیس با مسئولیت اجتماعی مردم پیوند خورد و با وجود اینکه تیم‌های انتظامی برای اعمال تکالیف محدودیت تردد خودروها در مبادی ورودی و خروجی  این شهرستان و مقابله با هرگونه قانون‌شکنی مستقر بودند اما تخلف‌ها حداقلی بود و این مهم مایه دلگرمی است.
سرهنگ «بهزاد فکوری» بیان کرد:  تنها ۱۵۹ دستگاه خودروی متخلف در این شهرستان به‌دلیل بی‌توجهی به تکالیف تعیین شده ستاد ملی کرونا در زمینه محدودیت‌های تردد در ۲ هفته اخیر مشمول جریمه شدند و امید است که روز به روز این آگاهی مسئولانه در اقشار مختلف بیشتر شود.
وی توضیح داد: علاوه بر خودروهای جریمه شده، در اجرای این طرح  ۳۱۱ دستگاه خودرو با پلاک غیربومی در ورودی‌های خمین عودت داده و به ۲۸۲ راننده تذکر شفاهی ارایه شد.
فرمانده انتظامی خمین یادآور شد: با توجه به اینکه هنوز شرایط برخی از مناطق ایران قرمز و نارنجی است باید این محدویت‌ها به رفتار مسئولانه تبدیل شود.

فرمانده انتظامی خمین ادامه داد: در راستای اجرای طرح محدودیت فعالیت اصناف مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس شهرستان از واحدهای صنفی فعال به‌صورت محسوس و غیر محسوس بازدید کردند که در این راستا ۲۱۲ مورد تذکر به کسبه متخلف داده شد و ۸۳ صنف متخلف اخطار دریافت کردند و ۹۴ واحد صنفی متخلف در این مدت پس از اخطار قبلی مهر و موم شدند.
سرهنگ فکوری با تقدیر از همراهی مردم  این شهرستان در رعایت پروتکل های بهداشتی بیان کرد: بسیاری از اصناف شهرستان بر خلاف مشکلات اقتصادی که دارند، با رعایت  پروتکل های بهداشتی گام بزرگی برای حفظ سلامتی شهروندان و قدر دانی از مدافعان سلامت برداشتند.

۸۰ درصد از شهروندان خمینی‌ نمره قبولی استفاده از ماسک گرفتند
فرماندار خمین گفت: ۸۰ درصد مردم خمین از ماسک استفاده می‌کنند و در بازدید های مستمر میدانی از سطح شهر همدلی مردم و صنوف در برنامه مهار کرونا محسوس است و این مهم سرمایه مهم اجتماعی محسوب می‌شود.

«احمد طهرانی» افزود: اعمال طرح ممنوعیت‌ها در خمین نمره قبولی اصناف، کسبه، بازاریان را دارد و نتایج این رفتار نیز برای خود آنان خواهد بود. 
وی اظهار داشت: استان مرکزی و خمین از نظر شیوع بیماری کرونا در شرایط بحرانی قرار دارد و راه برون رفت از وضعیت کنونی رفتار مسئولانه بهداشتی است و از آنجایی که بدون همراهی مردم هیچ‌گونه محدودیت و پروتکلی به نتیجه نخواهد رسید، همراهی ‌اصناف و بازاریان شهرستان در تعطیلی واحدهای صنفی در این شرایط سخت اقتصادی و همکاری با ستاد مدیریت بیماری کرونا قابل تقدیر است.
در کاهش ۲۵ درصدی شمار مبتلایان به بیماری کرونا در زادگاه امام راحل نباید از نقش پر رنگ بسیجیان غافل شد چراکه بسیج با اجرای طرح شهید سلیمانی توانست بیماران کووید ۱۹ را شناسایی و تحت مراقبت قرار دهد.

محله به محله خمین و خدمات بسیجیان در مقابله با کرونا
مسئول بسیج سازندگی خمین گفت: در راستای اجرای طرح قرارگاه شهید سلیمانی، ۲۵ نفر از بسیجیان برای شرکت در دوره آموزشی دانشکده علوم پزشکی خمین معرفی شدند.
« محمد طاهری» اظهار داشت: این بسیجیان محله به محله بیماران مبتلا را شناسایی کرده و مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی انجام می‌دهند و در صورت نیاز بیمار به مراکز درمانی ارجاع می‌شود.
مسئول بسیج سازندگی خمین اضافه کرد: تمرکز بر روی خانواده بیماران کووید ۱۹، توزیع اقلام بهداشتی در بین این خانواده‌ها، غربالگری هر روز بیماران و جلوگیری از حضور این بیماران در سطح شهر از وظایف شرکت کنندگان در طرح شهید سلیمانی است.
 
 

برچسب‌ها ویروس کرونا استان مرکزی خمین محدودیت های کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا استان مرکزی خمین محدودیت های کرونا ویروس کرونا استان مرکزی خمین محدودیت های کرونا اخبار کنکور رعایت پروتکل های بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین محدودیت ها اجرای طرح خمین گفت کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۶۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد

ایسنا/فارس معاون بهداشت شبکه و رئیس مرکز بهداشت لامرد از کشف و معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته در این شهرستان، خبر داد.

یعقوب رضایی امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با اعلام این مطلب گفت:‌ با هدف تامین امنیت غذایی، بازرسی های متعدد و مستمر در دستور کار کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار دارد که در همین راستا، با بازرسی‌های انجام شده در چند روز گذشته بیش از ۲۳۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته کشف و معدوم شده است.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی از مرکز بهداشت شهرستان لامرد از تمام اصناف و شهروندان خواست با رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضمن حفظ سلامت خود و جامعه، یاریگر کارشناسان بهداشت، در اجرای دستورالعمل های بهداشتی باشند.

رضائی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند
  • بارش شدید باران در روستای ریحان علیا شهرستان خمین
  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • توقیف محموله بزرگ تخم‌مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • ۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی