Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ما با یک سلیقه و ذائقه‌ای انس گرفته‌اند که تغییر این ذائقه در گام ابتدایی مستلزم تبلیغات و آشناسازی ذهن مردم با این طرح و مزایای آن است. - اخبار استانها -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام حسین میرزایی در جمع خبرنگاران طلا را معیار اصلی اندازه‌گیری ارزش کالاها و خدمات دانست و اظهار داشت: ما نمی‌توانیم قیمت هر کدام از کالا و خدمات را متکی به یکدیگر در نظر گرفته و به نقطه صفر نرسیم، این حقه‌بازی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها است که دلار را به عنوان خط‌کش اندازه‌گیری ارزش کالا و خدمات در نظر گرفته‌اند در صورتی که معیار اصلی و مورد پذیرش همه مردم جهان طلا بوده و ارزش ذاتی طلا مشخص است که قیمت بقیه کالاها نسبت به طلا تغییر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها چندین دهه است که تمام دنیا را غارت می‌کنند به صورتی که کاغذ را زیر دستگاه چاپ برده، اسم دلار روی آن می‌گذارند و کالا و خدمات شما را گرفته و در ازای آن یک کاغذ به شما می‌دهند با وجود اینکه در سال 1971 صریحا اعلام شد که آمریکا وابستگی دلار به طلا را قبول ندارد با این وجود قطعا هیچ کس حاضر نیست محصولی که با زحمت فروان تولید کرده‌ است را بدهد و یک کاغذ زیر چاپ رفته آمریکایی را قبول کند که آمریکا به جای آن کاغذ طلا هم به فرد نمی‌دهد و ما باید این سیستم را کنار بگذاریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اجرای طرح پولطلا در ایران عنوان کرد: به اجرای این طرح در دولت فعلی امیدوار نیستم اما با توجه به اینکه عیب‌ها و ایرادات اقتصاد سرمایه‌داری که در این چند دهه مسئولان به آن افتخار می‌کردند برای بسیاری از مردم روشن شده‌ است و با اینکه ممکن است بعضی از اقتصاددانان و عده‌ای از مردم با این طرح مخالف باشند اما امیدوارم با سرکار آمدن دولت انقلابی و با متقاعد کردن مردم بتوانیم این تحول بنیادین را انجام دهیم.

اصفهان پایلوت عملیات اجرایی"پولطلا"؛ 85 درصد از پس‌اندازهای مردم اصفهان طلا استتحلیل عضو کمیسیون اصل 90 مجلس از علت نوسانات شدید نرخ ارز / در تهران برخی مبادلات با دلار انجام می‌شودگزارش تسنیم| سیگنال کاهش نرخ ارز آزاد صادر شد/ پای انتخابات 1400 در میان است؟ وی افزود: طرحی دو فوریتی در مجلس با عنوان کوتاه‌ترین طرح پارلمان‌های دنیا در دستور کار قرار دارد که طبق آن " بند د ماده 2 قانون پولی و مالی کشور " تغییر می‌کند، این طرح بیان می‌کند "مسکوکات طلا رواج قانونی ندارد" و ما پیشنهاد دادیم که فعل "ندارد" به دارد تبدیل شود البته تصویب این طرح به‌معنای تبدیل پول کشور به طلا نیست اما کشور را دربرابر دلار مقاوم می‌کند و مردم می‌توانند به جای دلار با طلا مبادلات خود را انجام دهند.

میرزایی با تاکید بر 3 اتفاق مهم در نظام بانکی و اقتصاد کشور که باعث برون‌رفت از مشکلات اقتصادی می‌شود بیان کرد: وقتی در اقتصاد مشکل در بازار مسکن، خودرو یا فولاد باشد، می‌توان آن را رفع و حل کرد اما اگر مشکلی در بازار پولی و مالی کشور به‌ وجود بیاید، یعنی خط کش اندازه‌گیری ارزش کالا و خدمات دچار بحران شده و در چنین زمانی سونامی اقتصادی رخ داده و تمام بازار را آب می‌برد.

وی بیان کرد: اگر 3 اتفاق تحولی در بانک‌های ما رخ دهد امیدواریم که وضعیت اقتصاد ما در آینده رو به بهبود باشد، ابتدا پول اعتباری به سمت پول واقعی یعنی طلا و نقره و فلزات ارزشمند برود، سپس ریال از بانک‌ها جمع بشود و در نهایت بنگاه‌داری از بانک‌ها گرفته شود، اگر این 3 اتفاق رخ ندهد هر کسی هم که رئیس جمهور شود اوضاع اقتصادی به‌ همین صورت می‌ماند و هر جای بازار و اقتصاد هم که اصلاح شود، باز با مشکل روبه رو شده و مشکلات گذشته کم و بیش تکرار خواهد شد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت اختیار تعیین قیمت ارز را دارد گفت: آقای روحانی می‌گوید که طبق فتوای صریح امام خمینی (ره) ارز برای دولت بوده و تعیین قیمت ارز هم در اختیار دولت است، قسمت اول صحبت ایشان به‌ نقل از امام خمینی(ره) است ولی قسمت دوم آن حرف خود آقای روحانی است، سونامی ارز و طلا در دوره رئیس‌ جمهورهای قبلی هم رخ داد که بدترین نوع آن در دوره آقای روحانی اتفاق افتاده‌ اما رئیس جمهورهای قبلی مدعی بودند که با پارامترها و شرایط اقتصادی وارد شدند در حالی که آقای روحانی مدعی است که اختیار تعیین قیمت ارز در دست دولت است.

وی تصریح کرد: در تیرماه سال جاری به‌ محض اینکه بحث سوال و استیضاح از رئیس جمهور مطرح شد و نخستین سوال ما هم در رابطه با وضعیت ارز و طلا بود، قیمت دلار به‌ اندازه 5 هزار تومان کاهش پیدا کرد و اخیرا هم که دوباره استیضاح رئیس جمهور در مجلس مطرح شد قیمت دلار به‌ اندازه 6 هزار تومان کاهش پیدا کرده و پس از کناره‌گیری نمایندگان دوباره خیز برداشت و این نشان می‌دهد که بازار پولی و مالی اقتصاد ما باعث بالا رفتن سرسام‌آور قیمت دلار نمی‌شود بلکه دستور رئیس جمهور مسبب این اتفاق بوده و یک تهدید به استیضاح اوضاع ارز و طلای کشور را به صورت ناگهانی دچار تحول می‌کند.

حسین میرزایی با اشاره به چگونگی عملیاتی شدن طرح پولطلا اظهار داشت: حدود 3 سال پیش درامد بانک‌ها فقط از دریافت کارمزد بانکی حدود 18 میلیارد تومان بود و با اجرای طرح پولطلا ما می‌خواهیم یک سیستم بانکی و قرض‌الحسنه برای مدیریت پول‌ها داشته باشیم اما حقوق کارمندان بانک لزوما نباید از سود وام و این دست درآمدها تامین شود بلکه در ازای خدمتی که ارائه می‌کنند چند تومانی دریافت کرده و جمع این‌ها عدد بزرگی است.

وی ادامه داد: مردم ما با یک سلیقه و ذائقه‌ای انس گرفته‌اند که تغییر این ذائقه در گام ابتدایی مستلزم تبلیغات و آشناسازی ذهن مردم با این طرح و مزایای آن است چرا که اگر اقناع‌سازی مردم صورت نگیرد، خودشان جلوی این کار که 100 درصد به سود آن‌ها است را می‌گیرند بنابراین مرحله نخست اجرای این طرح توضیح مسائل و شفاف‌سازی سیستم بانکی کنونی و راهکار جایگزین آن است و وقتی که تغییر سیستم بانکی و پول کشور به یک مطالبه عمومی تبدیل شد فضای اجرایی، مجلس و دولت را هم شکل می‌دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ممکن در راه اجرای این طرح خاطرنشان کرد: راه‌ حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور اینجا است و اگر این موضوع را برطرف نکنیم بقیه وعده‌هایی که به مردم می‌دهیم بی‌پایه و اساس است، بشر مومن به امید خدا زنده است و نباید معتقد باشیم که با ورود گروه‌های مردمی و دولت به میدان این مسئله برطرف می‌شود چرا که این یک فکر اشتباه و نگاه سطحی است.

وی افزود: اجرای این طرح ممکن است حتی نزاع و دعوا هم به‌ وجود بیاورد چرا که بعضی گروه‌ها از این سیستم بانکی منافع کلان کسب کرده و برای به نتیجه نرسیدن این طرح تمام تلاششان را می‌کنند اما ایده‌پردازان و دغدغه‌مندان تغییر نظام بانکی و پولی نیز باید تمام مجاهدتشان را به‌کار بگیرند تا با توفیق خداوند این کار به ثمر برسد.

انتهای پیام/174/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح کالا و خدمات سیستم بانکی آقای روحانی رئیس جمهور بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۷۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه ایران علیه مرکز پژوهش های مجلس نوشته است؛

اظهار برخی نظرات غیرمسئولانه و غیرمستدل و مهمتر از آن، در نظر نگرفتن تبعات پررنگ این اظهارات از سوی رسانه‌های جریان‌های رقیب دولت مسأله‌ای نیست که تنها محدود به مواضع سیاسی معدودی از نمایندگان باشد. این وضعیتی است که متأسفانه بر شماری از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس در دو سال اخیر حاکم شده است.

سیاسی‌کاری در جایگاه کارشناسی

از مصادیق این اتفاق می‌توان به گزارش اسفند سال گذشته این مرکز در خصوص عملکرد وزارت بهداشت اشاره کرد که با واکنش نمایندگان نیز مواجه شد؛ تا آنجا که نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در واکنش به آن گزارش ورود مرکز پژوهش‌های مجلس به امور سیاسی را خلاف فلسفه تشکیل آن و موجب یأس و ناامیدی مردم ارزیابی کرد و تعدادی دیگر از نمایندگان نیز به مجعول بودن برخی گزارش‌ها و مشخص نبودن منشأ صحت‌سنجی داده‌هایشان معترض شدند.

به جز آن سخنرانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در اواخر سال گذشته و اظهارنظر ترامپ‌هراسانه او که از فرط تعدد واکنش‌های منفی، گوینده را ناچار به ارائه توضیح کرد، انتشار گزارش‌های منفی اقتصادی مدعی پیش‌بینی افزایش نرخ تورم، بروز بحران انرژی و افزایش فقر که با قلب واقعیات و نادیده گرفتن اقدامات مثبت و امیدآفرین بیشتر به مذاق رسانه‌های آن سوی آب خوش می‌آمدند با این همه اگر چه در اهمیت وجود نهاد کارشناسی و مشورتی در ذیل قوه قانونگذاری و نظارت کشور شکی نیست و نیز تردیدی در حق نمایندگان برای بیان دیدگاه‌هایشان وجود ندارد با این حال به نظر می‌رسد حاکم شدن رویکرد مسئولانه و کارشناسی در اظهارنظرها و بازگشت از کارکرد سیاسی و رسانه‌ای به وظیفه اصلی یعنی بازوی مشورتی نمایندگان مجلس در بررسی لوایح و طرح‌ها در زمره ضروریاتی است که باید در مجلس آتی در دستور کار قرار گیرد.

پیشگویی خیالی یک نماینده از نرخ دلار

در کنار چنین رویه‌ای تزریقی بود که اظهاراتی التهاب‌آفرین و غیرمسئولانه آن هم از سوی برخی نمایندگان مجلس و دادن سیگنال‌های منفی به بازار ارز در روزهای اخیر به تیتر رسانه‌های تلگرامی سوداگر تبدیل شد. چنین است که در فراموشی منافع کلان کشور در شرایطی که بسیاری از رصدکنندگان بازار بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان را دور از انتظار نمی‌دانند، یک نماینده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» ضمن تکرار ادعاهای پیشینش مدعی شده است که «دولت تلاش دارد قیمت دلار را بین ۶۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان نگه دارد.»

ورود برخی نمایندگان به فاز محاجات ارزی با دولت و طرح اظهاراتی که بیش از هر چیز به کار دلالان ارزی برای بازگرداندن بازار به سمت و سوی افزایش قیمت می‌آمد، چهارشنبه گذشته و ضمن برگزاری جلسه مشترک با تیم اقتصادی دولت آغاز شد. مجلس در آن جلسه از ارائه برنامه برای مقابله با مشکلات ارزی در صورت ارائه نشدن برنامه مکتوب دولت تا چهار روز بعد سخن گفت؛ تعیین ضرب‌الاجلی که اگر چه با وجود نتایج مثبت سیاست‌های ارزی دولت بی‌موقع می‌نمود اما مسبب خبرسازی‌های منفی شد. کما اینکه دست گشاده‌ای برای تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد مدیران جایی برای این‌گونه موضع‌گیری‌های سیاسی باقی نمی‌گذاشت. شاید به همین دلیل بود که سه روز بعد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با گفتن اینکه «مجلس برنامه ارزی جدیدی ندارد و دولت و بانک مرکزی همان مصوبات قبلی را اجرایی می‌کنند» سعی کرد موضع پیشین را تصحیح کند.

ادعاهای التهاب‌آفرین

با این حال این پایان ماجرا نبود. چه آنکه روز گذشته اظهارات غیرمسئولانه و نامستدل یک نماینده بار دیگر خبرساز شد. ذبیح‌الله اعظمی ساردویی که با وجود عضویت در کمیسیون کشاورزی، طرف مصاحبه رسانه‌های منتقد دولت در موضوع ارز است و حدود سه هفته پیش در گفت‌وگو با «جماران» رسیدن قیمت دلار به ۸۰ هزار و حتی ۱۰۰ هزار تومان را پیش‌بینی کرده بود، این بار در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» نه تنها آن ادعا که نادرستی‌اش در همین مدت مشخص شده است را اصلاح نکرد که با اتهام‌زنی به دولت مدعی شد که برنامه بانک مرکزی نگه داشتن قیمت دلار بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است. گویا نه این نماینده و نه رسانه‌هایی که این جمله را به تیتر اخبار خود تبدیل کردند از خود نپرسیدند که دولت چرا باید در حالی که توانسته با وجود همه تحولات جاری بین‌المللی دلار را به مسیر کاهش قیمت بکشاند و از این حیث کارنامه قابل دفاعی مستند سازد، با تلاش برای نگه داشتن نرخ دلار در محدوده‌ای بالاتر برای خود مسأله‌سازی کند؟

بی‌هنری با ترامپ‌هراسی

اعظمی ساردویی در تلاش برای یافتن استدلالی مؤید پیش‌بینی‌های ارزی‌اش پای احتمال روی کار آمدن دوباره ترامپ در امریکا و به ریاست جمهوری رسیدن او را پیش کشید. واقعیت این است که نادرستی این استدلال را باید در تفاوت رویکرد دولت حاضر با دولت پیشین و امکان اثرگذاری تصمیمات بیگانگان در شرایط داخلی جست‌وجو کرد.

تأثیر خروج ترامپ از برجام در اقتصاد قابل انکار نیست. اما قابلیت اثرگذاری بیش از هر چیز ناشی از رویکرد دولت وقت و پیوند دادن همه امور به امر متزلزل برجام بود. حال آنکه رویکرد دولت رئیسی بر افزایش استقلال اقتصاد کشور از تحولات سیاست خارجی بویژه برجام تأکید داشت. رویکردی که بر اساس آن دولت نه تنها در سه سال گذشته کار اقتصاد را معطل نگه نداشت، که در هنگامه‌ مواجهه نظامی با رژیم صهیونیستی هم بازار ارز را مدیریت کرد و به آرامش و ثبات بازگرداند.

۲۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901195

دیگر خبرها

  • رفع کمبودهای اعتباری اردبیل از محل مولدسازی
  • اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • قالیباف: اراده دولت و مجلس اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • وعده قالیباف درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • نیازمند تقویت اقناع در دولت هستیم