Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهار شنبه ایرنا، نشریه ال پائیس اسپانیا در گزارشی به قلم «جاشکا فیشر» سیاستمدار و وزیر خارجه سابق آلمان (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵) با تیتر «چین برنده ۲۰۲۰ شد» نوشت: در کتاب های تاریخ آینده، از سال ۲۰۲۰ میلادی به عنوان سال همه‌گیری نام خواهند برد اما علاوه بر این نامگذاری، از ۲۰۲۰ به عنوان سال پایان دوران منفور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز یاد خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو رویداد ارتباط تنگانگی با هم داشته و آثار ماندگاری از خود بر جای می‌گذارند. شیوع جهانی کووید-۱۹ همزمان با تضعیف آمریکا یکی از چندین نقاط اشتراک این دو رویداد است که نتیجه آن دوره گذار از تسلط قرن بیستم آمریکا به گسترش سلطه چین در قرن بیست و یکم خواهد بود.

به نوشته ال پائیس، اگر آمریکا بیدار نشود، جهان شعار «اول چین» را جایگزین «اول آمریکا» خواهد کرد. شروع ۲۰۲۰ و شیوع گسترده ویروس کرونا در چین به اندازه ای بود که کسی تصور نمی‌کرد این غول آسیایی به سرعت زیر بار بحران اقتصادی و بهداشتی کم راست کرده و دامنه قدرت خود حتی در عرصه جهانی را گسترش دهد.

در ادامه این گزارش آمده است: هنگامی که ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ به کاخ سفید رسید، خروج آمریکا از پیمان «ترانس پاسیفیک» یکی از نخستین اقدامات رسمی او بود. دولت باراک اوباما و یازده کشور از جمله ژاپن، ویتنام و سنگاپور این توافقنامه تجاری را امضا کردند تا با کاهش تعرفه‌ها، از نفوذ اقتصادی چین در اقیانوس آرام جلوگیری کنند. حال آنکه خروج ترامپ از این توافق، موهبت سخاوتمندانه ای از سوی واشنگتن به پکن بود تا در سال ۲۰۲۰، با عضویت چین، ژاپن و کره جنوبی در پیمان مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)، این پیمان در غیاب آمریکا به بزرگترین اتحادیه تجاری جهان تبدیل شود.

به نوشته این نویسنده، بر خلاف چین که پس از یکسال بحران، قویتر ظاهر شده، آمریکا ضعیف تر شده است. ترامپ نه تنها در ماجرای شیوع شدید کووید-۱۹ مقصر است بلکه سبب شده تا تصویر آمریکا به عنوان کشوری چند قطبی و پر هرج و مرج به جهان نشان داده شود. ترامپ با زیر سوال بردن نتایج انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری نیز سبب شده تا این سوال در ذهن جهانیان پدید آید که آیه به راستی جو بایدن قادر خواهد بود آمریکا را از این سراشیبی سقوط نجات دهد!؟

در ادامه این گزارش آمده است: در بحبوحه اوضاع آشفته بیماری همه‌گیر و رقابت های فزاینده اقتصادی و ژئوپولیتیکی، آمریکا بیش از هر زمان دیگری به دوستان خود احتیاج دارد. چنان چه بایدن نتواند رهبری جهانی آمریکا را به دست آورد، چین به عنوان قدرت مسلط بر این کره خاکی تبدیل خواهد شد. اتفاقی که به مذاق شرکا و متحدان آمریکا در اروپا، اقیانوسیه و سایر نقاط جهان خوش نخواهد آمد و چشم انداز روشنی را برای آن ها ترسیم نخواهد کرد.  

آنچه امروز شاهد هستیم تلخ ترین بخش از صفحات روابط این دو کشور است و میراث دولت ترامپ برای روابط دو کشور کشاندن آن به پایین ترین سطح ممکن است و تا زمانی که دولت آینده آمریکا در همان مسیر گام بردارد تبعاتی جز تشدید تنش ها در روابط نخواهد داشت.

از دیدگاه رهبران چین، کشورها الان بیشتر از هر زمانی به همبستگی و همکاری برای مهار کرونا و عبور از رکود اقتصادی نیاز دارند و آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی باید به مسئولیت هایش عمل کند در غیر این صورت آسیب های آن به کل نظام بین المللی خواهد بود.

برچسب‌ها ویروس کرونا چین ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا چین ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۷۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«یاد یاران»، گردهمایی همسنگران لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب

سومین گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در اراک برگزار شد.

در این گردهمایی که با عنوان «یاد یاران» برگزار شد، همسنگران و رزمندگان دوران هشت سال حماسه و ایثار به بازخوانی و روایتگری خاطرات این دوره پرداختند.

سردار کریمی فرمانده سپاه روح الله گفت: در گردهمایی رزمندگانی از استان‌های زنجان، قزوین، قم، سمنان، تهران، یزد، مازندران و استان مرکزی حضور داشتند که علاوه بر دیدار دورهمی وقایع، اتفاقات و خاطرات دفاع مقدس را بازگو و آن را بعنوان یک گنجینه ثبت و ضبط می‌کنند تا به نسل آینده انتقال دهند.

یار محمدی جزو ادوار مسئولان پرسنلی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب هم گفت: رزمندگانی که در این دورهمی حضور دارندواحد پرسنلی لشکر علی ابتن ابیطالب در بحث مدیریت منابع انسانی هستند که هم گزیتنش و استخدام و هم بکارگیری همه خدمات تا بعد از پایان خدمت که در عضویت‌های مختلف مسئولیت داشتند و این‌ها جوان‌هایی بودند که تقریبا تا پایان سال ۶۷ نیروی انسانی در لشکر را مدیریت کردند.

یارمحمدی با بیان اینکه این گردهمایی دوسالانه در استان‌های مختلف که در تشکیل لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب نقش داشتند برگزار می‌شود، افزود: ما در این برنامه علاوه بر یادآوری دوران دفاع مقدسف بدنبال تدوین عملکرد واد پرسنلی لشکر در دوران دفاع مقدس هستیم.

در پایان از خانواده شهدای واحد پرسنلی نیز تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • اوهام حشاشین مصری از خیام
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • شرم‌آورترین جستجوی سرمربی در تاریخ بایرن!
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • «یاد یاران»، گردهمایی همسنگران لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب